Permalänk
Medlem

Hur tvättar du jeans?

Alltså om jag har förstått det rätt ska man inte tvätta jeans allt för ofta helst inte alls.
Men hur ska man få bort detta slask ifrån byxorna? Funderar på om man kan spola av det värsta slasket i duschen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Alltså om jag har förstått det rätt ska man inte tvätta jeans allt för ofta helst inte alls.
Men hur ska man få bort detta slask ifrån byxorna? Funderar på om man kan spela av det värsta slasket i duschen.

Jag brukar ta en vanlig svamp(mjuka sidan) med vatten och dra över fläckarna.
Om det är riktigt smutsigt så kör jag lite tvål.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

In i tvättmaskinen som allt annat. Förstår inte varför man inte ska tvätta jeans? Blir ju äckligt efter några dagar otvättat.

Permalänk
Medlem

Är dem skitiga så tvätta dem som vanligt (30-40 grader) imo . Med det sagt så tvättar jag nästan aldrig mina utan vädrar dem, slänger de i en påse i frysen i några dagar och dylik voodoo.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Slänger in dem i tvättmaskinen vid (strax efter..) behov.
Kör dem i 40 grader, ut och in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

In i tvättmaskinen som allt annat. Förstår inte varför man inte ska tvätta jeans? Blir ju äckligt efter några dagar otvättat.

Ja det blir det ju det men det sliter på jeansen och dom blir fula efter några tvättar i alla fall för mig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Håller med Trax, har alltid kört 60 grader i tvättmaskinen bara.

Blir lite stelt och obekvämt den första timman eller 2 sen när man använder de igen så man får härda ut lite, efter 2 timmar är de lika mjuka som innan tvätten

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Alltså om jag har förstått det rätt ska man inte tvätta jeans allt för ofta helst inte alls.
Men hur ska man få bort detta slask ifrån byxorna? Funderar på om man kan spola av det värsta slasket i duschen.

Brukar vädra dem efter några dagars användning, ca 2-3 dagar. Repeat ca 1-3 månader beroende på om de har blivit smutsiga eller inte. Sedan är det 30 grader som gäller i maskinen.

På det sättet går färgen inte ur lika snabbt, men det bästa är att de inte slits lika mycket i skrevet, vilket alltid är det första stället de går sönder på för mig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Brukar hänga ut dom, funkar såklart som bäst på vintern.
På sommaren natten.

Vad gäller det för Jeans ?

Själv har jag två olika Edwin
Nasville 16oz
Och ett par ED-47 14oz jag har på mig nu.

Permalänk
Medlem

Har också läst att man inte ska tvätta dem för ofta, men var kommer det ifrån? Originalen var ju menade att tåla tuffa tag. Kör mina jeans efter 3-4 dagar, allt annat känns lite skitigt faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Har också läst att man inte ska tvätta dem för ofta, men var kommer det ifrån? Originalen var ju menade att tåla tuffa tag. Kör mina jeans efter 3-4 dagar, allt annat känns lite skitigt faktiskt.

Ja, de lanserades ju som arbetsbyxor from första början.

Vad gäller tvätt så gör jag det så sällan som möjligt, men då I maskin. Detta för att jag är sluskig hårdrockare och enbart använder svarta jeans, och de blir så jädrans blekta av maskintvätt, svarta jeans tål ju ingenting innan de börjar bli gråa.

Att enbart hänga ut jeans låter ganska äckligt, all rövsvett och annat jäkelskap är ju fortfarande kvar i dem, det går inte bort av enbart lite friskluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ja, de lanserades ju som arbetsbyxor from första början.

Vad gäller tvätt så gör jag det så sällan som möjligt, men då I maskin. Detta för att jag är sluskig hårdrockare och enbart använder svarta jeans, och de blir så jädrans blekta av maskintvätt, svarta jeans tål ju ingenting innan de börjar bli gråa.

Att enbart hänga ut jeans låter ganska äckligt, all rövsvett och annat jäkelskap är ju fortfarande kvar i dem, det går inte bort av enbart lite friskluft.

Tack för dagens garv. Menar då hur du har skrivit och inget negativt..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Med dagens normala hygien är det inte så petigt att tvätta "ytterkläder" så ofta.
Kör du utan underkläder är det väl lite drygt att köra var fjärde månad...
Mina jeans blir väl tvättade någon gång om året(2-6 gånger eller så)
Jag använder dom inte på jobbet dok, så det blir bara till och från jobbet.
Vid tvätt är det insidan ut och 40 grader eller så.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Med dagens normala hygien är det inte så petigt att tvätta "ytterkläder" så ofta.
Kör du utan underkläder är det väl lite drygt att köra var fjärde månad...
Mina jeans blir väl tvättade någon gång om året(2-6 gånger eller så)
Jag använder dom inte på jobbet dok, så det blir bara till och från jobbet.
Vid tvätt är det insidan ut och 40 grader eller så.

Jobbar du i porrbranchen eller varför tar du av dej byxorna på jobbet?

Permalänk
Avstängd

Jag tror att denna tråd förklarar varför vissa har en väldigt distinkt aura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Jobbar du i porrbranchen eller varför tar du av dej byxorna på jobbet?

Även om jeans är svårsmälta så är dom inte flamskyddade, ljusbåge och krafs lämnad så fula märken med bomull i såren..

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

@Kapten_Kanel: valfritt yrke som har arbetsbyxor? vården? många former av grovarbete som mekaniker, byggarbetera, svetsare, skogsavverkare?

Permalänk
Medlem

Fick veta i butiken att man ska lägga dem i frysen i en plastpåse så att bakterierna dör och sedan vädra byxorna. I värsta fall torka bort fläckar försiktigt med en fuktig trasa.
Men hallå! Det är kläder! Jag har 3 barn. Dem blir smutsiga varje dag liksom.

Jag vänder mina jeans ut och in och tvättar dem i 40 grader, sedan torktumlar jag dem så dem blir mjuka och sköna.

Permalänk

@Hellowiener: vafan man luktar ju inte bös för att man inte tvättar jeansen så ofta? tvättar mina max 8 ggr per år och dom luktar aldrig illa? skulle jag mot förmodan fläcka ner dom så är det svamp och vatten som gäller.

arbetsbyxor och träningsbyxor osv går betydligt oftare genom tvätten däremot.

Permalänk
Medlem

"Lägg i frysen så dör bakterierna!" får man ju höra då och då, men är det inte så att bakterierna överlever nerfrysning, det är bara det att de inte har chansen att föröka sig?

En bakteriehärdad köttbit blir ju inte ätbar bara för att man fryser ner den och tar fram den igen. Parasiter och annat dör dock vilket är orsaken till varför man vill frysa ner fisk innan man käkar sushi t.ex. Åtminstone som jag har förstått det, kan så klart ha helt fel.

Permalänk
Medlem

Kör jeans i tvättmaskinen som vilket annat plagg som helst, följ tvättråden så brukar det funka. Inget sköljmedel till jeans så håller de längre. Att vända dom ut och in är också ett bra sätt att skona lite.

Nya jeans tvättar jag alltid en gång innan användning, luktar inte så gott av kemikalier när folk kommer i nya jeans som är påtagna direkt efter köp. Vissa sorter är värre än andra.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

En gång ca var 7e dag. Ut och in, 40 grader.
Känns som att jag hellre har något slitna jeans, än illaluktande jeans. Blir nog bäst i kontorsmiljö.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Seriöst. Vad köper ni för skit kvalite på era Jeans om ni inte kan tvätta dem?
Jag tvättar mina Jeans efter 3-4 dagars användning. 40 grader och flytande tvättmedel.
Kör bara blåa jeans som inte är slitna ifrån fabrik. Slimfit.
Mina håller i minst 2-3 år och då tvättas dom så pass ofta.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

När de blir smutsiga åker de in i tvättmaskinen på 40 grader ihop med annan mörk tvätt. In i torkskåpet och torka efter det. Inga problem att få dem att hålla, varken färgmässigt eller tygmässigt...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag slänger dom på soffan och sen vips ligger dom hopvikta i min garderob.

Permalänk
Medlem

Jag tvättar de i tvättmaskin i 40 grader. Sedan in i torktumlaren och låter de snurra runt där i typ en halvtimme.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64

Permalänk

Jag tvättar mina jeans några gånger per år. När de är nya brukar jag alltid försöka vänta ca 3 månader annars slits de för mycket och tappar färg för snabbt. Det räcker att vädra dem om de luktar lite. Ni som tvättar de efter bara några dagar kan ju inte ha de länge. Svarta jeans tvättar jag för hand. Och alla alltid ut och in.

Permalänk
Medlem

När jag väl hade jeans så tvättade jag dem ca varannan vecka samtidigt som jag tvättade allt annat.
Men alla jeans gick också sönder efter typ 6 månader.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Jag tvättar mina jeans några gånger per år. När de är nya brukar jag alltid försöka vänta ca 3 månader annars slits de för mycket och tappar färg för snabbt. Det räcker att vädra dem om de luktar lite. Ni som tvättar de efter bara några dagar kan ju inte ha de länge. Svarta jeans tvättar jag för hand. Och alla alltid ut och in.

Jag tvättar nya jeans innan jag ens använder dem, de är ju hårda, luktar illa och ger ibland allergiska reaktioner om jag inte gör det... Märker inte att hållbarheten blir sämre, eller är det jag som är nöjd med för lite (4-10 år)

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

"Lägg i frysen så dör bakterierna!" får man ju höra då och då, men är det inte så att bakterierna överlever nerfrysning, det är bara det att de inte har chansen att föröka sig?

En bakteriehärdad köttbit blir ju inte ätbar bara för att man fryser ner den och tar fram den igen. Parasiter och annat dör dock vilket är orsaken till varför man vill frysa ner fisk innan man käkar sushi t.ex. Åtminstone som jag har förstått det, kan så klart ha helt fel.

De flesta typer av bakterier dör vid nedfrysning. Det finns en del extra tåliga som kan överleva nedfrysning, men de är ovanliga och för det mesta inte farliga för människor.

Problemet med bakterier i mat är inte bara bakterierna i sig, utan diverse giftiga ämnen som de kan producera. Dessa ämnen finns kvar även efter nedfrysning.