Program som synkar mappar, ovanligt? Omvänd backup

Permalänk

Program som synkar mappar, ovanligt? Omvänd backup

Jag undrar om någon vet ett enkelt program som synkar hårddiskar/mappar med varandra.

Skriver ett exempel här nedan, så det inte förväxlas med så som det brukar vara, för sådana program finns det en uppsjö utav....

Jag har två hårddiskar med samma innehåll, men så håller jag på att sortera bort en massa saker från den ena disken, men istället för att formatera om och kopiera hela nysorterade hårddisken varenda gång som jag sorterat, så tänkte jag höra om det finns något enkelt program som även "tar bort" filer från det andra stället om man tar bort det från det första. Jobbigt behöva ha dubbla fönster uppe med vardera hårddisk och ta bort parallellt, därav frågan.....

Fortsatt trevlig kväll

Permalänk

Det allra enklaste vore väl att köra de två hårddiskarna i RAID1?

Permalänk
Skrivet av Maldergho:

Det allra enklaste vore väl att köra de två hårddiskarna i RAID1?

Grejen är den att jag inte tänkt att ha hårddiskarna permanent installerade, för RAID1 eller annan RAID ska väl köras från scratch och en direkt spegling? (där man väl måste ha tomma diskar från början?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kika på ROBOCOPY som antagligen redan finns installerat med din Windows-version. Med switchen /MIR så kör den mirror mellan destination och källa.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

På Linux skulle rsync vara bra på detta. För Windows ser det ut som att DeltaCopy finns? Men det kanske är supersnårigt att använda, jag har ingen erfarenhet. Ett program i listan iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

På Linux skulle rsync vara bra på detta. För Windows ser det ut som att DeltaCopy finns? Men det kanske är supersnårigt att använda, jag har ingen erfarenhet. Ett program i listan iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Går att köra RSYNC i Windows 10 i och med att man kan köra bash.
https://www.youtube.com/watch?v=-GwEcijAcW0

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Syncback kan hålla 2 mappar synkade med varandra och stöder såklart en massa regler hur saker får/skall ändras.
https://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Syncback kan hålla 2 mappar synkade med varandra och stöder såklart en massa regler hur saker får/skall ändras.
https://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html

Tack det funkade bra, se om man kan få det att fungera någorlunda smidigt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Tack det funkade bra, se om man kan få det att fungera någorlunda smidigt:)

Lite pillrigt är det ju.
Men kraftfullt och gratis

Permalänk
Medlem

Annars finns programmet: FreeFileSync
Använder du inställning "Mirror" så kommer den hålla två (eller flera mappar i sync både vad gäller filer du lägger till och tar bort)
Finns även ett delprogram som heter realtime sync som gör att du inte manuellt behöver trycka igång syncen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.