Program som synkar mappar, ovanligt? Omvänd backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005

Program som synkar mappar, ovanligt? Omvänd backup

Jag undrar om någon vet ett enkelt program som synkar hårddiskar/mappar med varandra.

Skriver ett exempel här nedan, så det inte förväxlas med så som det brukar vara, för sådana program finns det en uppsjö utav....

Jag har två hårddiskar med samma innehåll, men så håller jag på att sortera bort en massa saker från den ena disken, men istället för att formatera om och kopiera hela nysorterade hårddisken varenda gång som jag sorterat, så tänkte jag höra om det finns något enkelt program som även "tar bort" filer från det andra stället om man tar bort det från det första. Jobbigt behöva ha dubbla fönster uppe med vardera hårddisk och ta bort parallellt, därav frågan.....

Fortsatt trevlig kväll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Det allra enklaste vore väl att köra de två hårddiskarna i RAID1?

NZXT H2, OCZ ModXStream-PRO 600W, MSI P67A-C45, Intel i5 2500K @ 4.4GHz, Gigabyte GTX 460, 4GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 (2x2GB), OCZ Agility 60GB, Seagate Barracuda 250GB, 2x Western Digital Caviar 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Maldergho:

Det allra enklaste vore väl att köra de två hårddiskarna i RAID1?

Grejen är den att jag inte tänkt att ha hårddiskarna permanent installerade, för RAID1 eller annan RAID ska väl köras från scratch och en direkt spegling? (där man väl måste ha tomma diskar från början?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

Du skulle kunna kika på ROBOCOPY som antagligen redan finns installerat med din Windows-version. Med switchen /MIR så kör den mirror mellan destination och källa.

Sent from my Nokia 3310 using Snake 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

På Linux skulle rsync vara bra på detta. För Windows ser det ut som att DeltaCopy finns? Men det kanske är supersnårigt att använda, jag har ingen erfarenhet. Ett program i listan iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av SteelSide:

På Linux skulle rsync vara bra på detta. För Windows ser det ut som att DeltaCopy finns? Men det kanske är supersnårigt att använda, jag har ingen erfarenhet. Ett program i listan iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Går att köra RSYNC i Windows 10 i och med att man kan köra bash.
https://www.youtube.com/watch?v=-GwEcijAcW0

Sent from my Nokia 3310 using Snake 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Syncback kan hålla 2 mappar synkade med varandra och stöder såklart en massa regler hur saker får/skall ändras.
https://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Svensktiger:

Syncback kan hålla 2 mappar synkade med varandra och stöder såklart en massa regler hur saker får/skall ändras.
https://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html

Tack det funkade bra, se om man kan få det att fungera någorlunda smidigt:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av sharadkingboy:

Tack det funkade bra, se om man kan få det att fungera någorlunda smidigt:)

Lite pillrigt är det ju.
Men kraftfullt och gratis

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Annars finns programmet: FreeFileSync
Använder du inställning "Mirror" så kommer den hålla två (eller flera mappar i sync både vad gäller filer du lägger till och tar bort)
Finns även ett delprogram som heter realtime sync som gör att du inte manuellt behöver trycka igång syncen.

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-