Intels Pentium-processor fyller 25 år

Permalänk
Melding Plague

Intels Pentium-processor fyller 25 år

För 25 år sedan lanserade Intel sin första Pentium-processor, vilken tog ett ordentligt prestandakliv för sin tid samtidigt som barnsjukdomar satte käppar i hjulen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis!
Har ägt många Pentiums genom åren!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Åldern har uppenbart inte räknats ut med en Pentium-processor.

Åren har verkligen gått fort. Hade ingen Pentium hemma men en 386a och två Pentium II system istället. Ena av dessa ska bli nostalgidator bara jag får lite tid över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

"där gemene man knappt visste vad en processor var för något"
Till skillnad från i dag?

Grattis Pentium!

Permalänk
Medlem

Minns att jag såg en 60 Mhz:are första gången på Noliamässan det året, men Amigafantast som man var på den tiden så var man måttligt intresserad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Kommer ihop när jag bytte till en Pentium Overdrive 83 ifrån min Cyrix dx2 66.
Det var tider men jävligt längesedan.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Har ägt 2St Pentium II. En på 233Mhz, och en på 333Mhz, tror jag det var, men sedan blev det AMD hela vägen. Tror båda var Slot 1, så de var ju lätta att byta ut och göra rent jämfört med dagens.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nostalgi

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Inaktiv

Min första Pc/Windowsdator efter ett gäng Macintoshdatorer, var en Pentium 75mhz med 32mb ram som jag fick av mitt dåvarande jobb. Köpte en cd-rom spelare till den för hutlösa pengar

Hade visserligen en 286:a en begränsad tid på 80-talet.

Kör återigen en Pentium i huvuddatorn (G4560). Cirkeln är sluten...

Permalänk
Medlem

Satt fortfarande på en 286'a när en kompis fick en pentium 60.
Var inte alls avundsjuk på den

Har bara haft två pentium inser jag, MMX och 4, trots alla cpuer som betats av genom åren.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte släppa Pentium processorn som open source då?
Det vore ju ett bra tillfälle för detta.

Permalänk
Medlem

Minns när man tog sin P1 100Mhz och körde den i 133Mhz. Allt var ju byglar på den tiden. Och skillnaden mellan 100Mhz och 133Mhz var 50Mhz buss eller 66Mhz buss.

Och sen har vi minnespriserna.
Minns att jag handlade 4x4MB 70ns SIMM minne... för ca 4000kr, tänk på det ni som tycker DDR4 är dyrt

Permalänk

Grattis! Hade en 75á en gång på 90 talet! 66x2 fick den gå i!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag ingen direkt relation till Pentium, men reklamfilmen är ju en klassiker.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Kommer fortfarande ihåg första blåskärmen och hur chockad man blev på våran IBM Aptiva med 100mhz, 1.2GB hdd, 8MB i RAM och CD-ROM.
WC2, C&C, Diablo demot och sim farm, det har hänt lite sen dess=)

Permalänk
Medlem

Kul!

Haft en Pentium II 400MHz, en Katmai Pentium III 550MHz samt en Pentium E5200 (C2D budgetmodell brandad Pentium, som nämnt i artikeln). E5200 var väl min favorit då den var sjukt billig och överklockvänlig. Lever kvar än idag på ca 3.2GHz i morsans emailmaskin.

Minns att jag installerade Vista på min dator med Pentium IIan. Det gick, tror det mer var RAM som satte nivån på hur angenämnt det var.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

Och inte lanserade en Pentium overdrive processor för de som några år innan hade köpt ett nytt 486 moderkort.
Innan Pentium kom så kunde man köra både AMD, Cyrix och Intel cpuer på samma moderkort.

Så gratis Pentium, men jag ser skedet som dystert förutom att prestandan fullkomligt rusade iväg på den tiden.
-Med dystert jag vill ha 3 cpu tillverkare som delar samma moderkortplattform som förr.

För den som inte känner till Cyrix den stora prispressaren inom x86, som preserade sämt men oj så billiga de var: https://www.youtube.com/watch?v=iWGAdoMz1c0

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på denna

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Pentium Penta(5)... Inget sexigt namn efter Pentium 4:a.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det var endast i ett väldigt litet fåtal av benchmarks som Intel Pentium 75mhz kunde slå en Motorola 68060. Motorolan var även svalare, drog mindre ström och fullkomligt dominerade i andra tester.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Kommer väl ihåg FDIV-buggen och hur Intel försökte bagatellisera det hela.

Har för mig det var runt årsskiftet 1994/1995 som Intel inte längre stod så högt i kurs hos professorerna på Fysicum i Lund. Flera månaders forskningsarbete fick helt enkelt göras om.

Tack för det Intel!

Permalänk
Medlem

@anon159643:

AMD K5 var snabbare än Pentium om båda kördes i 100mhz
Och i massor med saker var Cyrix snabbare än Pentium. Det som Pentium brukade vinna i var Quake1 vilket tyvärr var defacto standard som benchmark förr.

https://www.youtube.com/watch?v=y7qojhQjTAU

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Kommer ihop när jag bytte till en Pentium Overdrive 83 ifrån min Cyrix dx2 66.
Det var tider men jävligt längesedan.

Jag gjorde samma sak från min 486dx2 50 MHz.
Tyvärr blev den aldrig stabil efter bytet. Troligtvis överhettades den.
Med dx2 tog det en timme att komprimera en låt till mp3. Med pentium gick det på en halvtimme.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

För den som inte känner till Cyrix den stora prispressaren inom x86, som preserade sämt men oj så billiga de var: https://www.youtube.com/watch?v=iWGAdoMz1c0

Det satt en Cyrix 66 MHz 486:a i min (familjens) första nya dator från AST
Den inköptes inte många månader före Intel släppte 75 och 100 Mhz varianterna så man kände sig lätt besviken...vill dock minnas att ett komplett system med dom kostade nästan 10 000 mer...vilket var ganska mycket i mitten på 90-talet.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk

Minns hoppet från 486 till pentium, det var ganska stort.

Vissa hade 586 där i mellan, men skulle vilja påstå att det var bra många som gick från 486.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det blev aldrig någon Pentium för egen del. Nära var väl iofs de första Celerons som gick att överklocka fint. Men det var i samband med Pentium 2.
Minns före det min Cyrix på ca 100 MHz, som fick spö av en Pentium 75 i Photoshop. Men spel som ännu inte hade så mycket krav på flyttalsprestanda gick utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar en Pentium Pro bara proppen då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Minns att jag stod i valet och kvalet mellan 486 DX2 och Pentium när jag skulle köpa min första PC. Jag fläskade på med en Pentium 66 eller om det var 75 MHz. Good times..

Permalänk
Skrivet av rektor:

Kan dom inte släppa Pentium processorn som open source då?
Det vore ju ett bra tillfälle för detta.

skulle va svårt du just dagens intel cpuer innehåller grunder från första pentium cpun

Permalänk
Medlem

Köpte min första dator från Inet.
Pentium 133, 64mb ram och 2.6gb quantum fireball hårddisk. Matrox Mystiqe 4mb som var ett av de första 2d/3d korten. Senare sattes ett voodoo 2 12mb in i datorn. Strax innan datorn skrotades fick jag upp den i 200mhz. Annars gick den i 166mhz
Har fortfarande kvar kvittot. 23000 kr, året var 1996. Gick första året på gymnasiet då.