Vilket krypterings program för externa hårddiskar ?

Permalänk

Vilket krypterings program för externa hårddiskar ?

Tjo,
Vilket program för kryptering av externhårddisk skulle ni rekommendera. Gärna gratis program 😁

/Force

Permalänk
Medlem

@forcevision: Jag hade rekommenderat programmet Veracrypt. Det är gratis och öppen källkod.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Program som gör diskkontroll för en krypterad hårddisk finns det ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Program som gör diskkontroll för en krypterad hårddisk finns det ?

En diskkontroll bör ju skita i vad som finns på lagrat på disken eftersom det inte är det som skall kontrolleras utan hårdvaran och S.M.A.R.T.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

En diskkontroll bör ju skita i vad som finns på lagrat på disken eftersom det inte är det som skall kontrolleras utan hårdvaran och S.M.A.R.T.

Okej, så kan använda mig av windows egna diskkontroll för att hitta fel på disken ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av forcevision:

Tjo,
Vilket program för kryptering av externhårddisk skulle ni rekommendera. Gärna gratis program 😁

/Force

Veracrypt

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Skrivet av tfwo:

Veracrypt

Använder detta idag Skulle vilja ha ett program som checkar av disken imellan åt bara efter trasiga cluster m.m. Men det verkar inte vara något speciellt program för det.

Permalänk
Medlem

det kan du göra i veracrypt då man kan accessa microsoft egna disktools för att kolla filsystemet den vägen genom att högerklicka för disken ifråga i fönstret med de olika volymerna när det är mountat

Permalänk
Skrivet av xxargs:

det kan du göra i veracrypt då man kan accessa microsoft egna disktools för att kolla filsystemet den vägen genom att högerklicka för disken ifråga i fönstret med de olika volymerna när det är mountat

Okej, tackar. Får kolla på det.

Permalänk

Såg att det går och kryptera hårddisken där tex windows ligger på. Hur funkar det med bootningen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Såg att det går och kryptera hårddisken där tex windows ligger på. Hur funkar det med bootningen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Va menar du?
Du skapar en krypterad systemdisk/partition och får slå in lösenord innan datorn startar. Prestanda bör inte vara nån skillnad.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Va menar du?
Du skapar en krypterad systemdisk/partition och får slå in lösenord innan datorn startar. Prestanda bör inte vara nån skillnad.

Okej men krypterar du tex med veracrypt en externhårddisk måste du mounta hårddisken via veracrypt. Då funderar jag hur det funkade med om du krypterar systemdisken. Men då är jag med, en fråga till då om jag krypterar min systemdisk i veracrypt då finns väll risken att det kan skita sig och disken går inte att använda. Då skulle man vilja kryptera disken innan man slänger in systemet så man vet att det funkar.