Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@Exxovion
Följer också Matgeek <3, men även Matkoma gör så, faktiskt i nästan varje video.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Har aldrig sett detta fenomen förrän en massa större Youtubers främst inriktade inom matlagning började med detta. Även andra giganter som Rhett&Link och Buzzfeed är delaktiga i att få trenden att växa.

Dock inget nytt för mig. Har vetat om det i säkert 10år så det är ju inget nytt. Vet att man "skålade" typ cheeseburgare på donken när man var mindre... Sen har jag sett på diverse amerikanska YT videor att dem skålar mat. Det är ju dock främst burgare det rör sig om, handhållen mat.

Men vadå, tycker folk detta är konstigt eller? Ser folk det som ett problem? XD

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

**tråd rensad från OT/§1.6 //mod**
(Vänligen, håll er till (det märkliga) ämnet)

Permalänk
Medlem

FOR THE GLORY OF SATAN!!

OnT: Har aldrig sett eller hört om detta men det är ju helt genialt! Ska börja omgående! Säger man nått särskilt eller är det "Skål!" som gäller? Jag tänker mig att alla kan ha sin personliga matskål-tagline som man drar, och att detta sker innan man börjar käka (inte som en gammal öl-skål som man kan skjuta in lite när som och flera gånger under en måltid). Känns också naturligt att det ska vara handhållen mat, mackor/baugette samt glass dock undantaget (finns säkert fler exempel, man får ha lite fingertoppskänsla).
Jag tror min ska bli "Buckle up!!"

Permalänk
Medlem

Hmm.. har gjort det i säkert 10år. Böjade i min krets på den tiden man hade parkhäng och gick och köpte snabbmat att käka. Nöjer mig nu för tiden med att höja morkonkaffet i en ”köpp!”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett någon i verkliga livet göra detta under mina 30 år iaf.

Har sett det på youtube videos, men det är youtube videos

Permalänk
Medlem

Samhörighet.

Edit:
Finns en hel del religiösa aspekter också så därav avstår vissa. Samt att min lärare i samhälle sa att de slog hårt i vinbägarna så att det skvätte och delar blandades med varje glas. Från romartiden. Men hur mycket som är sanning....

Edit:2
Sägs att det svenska odet skål kommer från vikingatiden tiden då man drack ur skallar. Därav ordet skål.

Finns fler förklaringar. och de kommer till samhörighet. Som de ungerska. Ege Shege Dre samt de två andra. Kan inte stava så Ege Shegre Unkre och Ege shege Tekre. Skev det sista som jag säker. Beror på om det för dig, er/oss, eller vi alla. Så lite kan jag. Ta inte det ungerska stavningarna bokstavligt då jag inte kan dem och inte ville kolla så mycket men då min farfar flydde 1956 så har jag ett arv därav vet jag vad man säjer men inte hur man skriver. Samt vad det betyder.

Edit3:
Ser ut som att jag svara på en trolltråd. Kommer finnas här men kan ta lite tid innan jag svarar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace:
Förtydliga.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skåla med vad? Aldrig hört talas om fenomenet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har då aldrig sett nån skåla med mat. Men varför inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Samhörighet.

Edit:
Finns en hel del religiösa aspekter också så därav avstår vissa. Samt att min lärare i samhälle sa att de slog hårt i vinbägarna så att det skvätte och delar blandades med varje glas. Från romartiden. Men hur mycket som är sanning....

Edit:2
Sägs att det svenska odet skål kommer från vikingatiden tiden då man drack ur skallar. Därav ordet skål.

Finns fler förklaringar. och de kommer till samhörighet. Som de ungerska. Ege Shege Dre samt de två andra. Kan inte stava så Ege Shegre Unkre och Ege shege Tekre. Skev det sista som jag säker. Beror på om det för dig, er/oss, eller vi alla. Så lite kan jag. Ta inte det ungerska stavningarna bokstavligt då jag inte kan dem och inte ville kolla så mycket men då min farfar flydde 1956 så har jag ett arv därav vet jag vad man säjer men inte hur man skriver. Samt vad det betyder.

Edit3:
Ser ut som att jag svara på en trolltråd. Kommer finnas här men kan ta lite tid innan jag svarar.

Detta är ingen trolltråd. Jag är verkligen förundrad över fenomenet att skåla med mat. Det ser otroligt knäppt ut och jag undrar varför man gör detta.

Kolla in detta och tala om varför man gör så? Är det för att verka cool i sina Youtube klipp?

https://youtu.be/0xwsMRSSpgk?t=603

Permalänk
Medlem

@landahl:
Ja du? Inget vettigt svar. Stick ut? Då bordsbön inte är så vanligt. Kollat en del på Japanska tecknade filmer kan vara som en koppling till https://www.tofugu.com/japanese/itadakimasu-meaning/ men nu tänker jag bara högt.
I Sverige var regeln att om man var mer än 8 personer så skulle man väntat innan man började äta. Om det inte är show of så kanske bara för att få en anledning till precis som det japanska nu äter vi och njuter av måltiden.

Edit:
@RVX:
nytt för mi8g också

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.