Förkunskaper i Datateknik - innan utbildning

Permalänk
Medlem

Förkunskaper i Datateknik - innan utbildning

Hej! Jag har ansökt utbildning på KTH, närmare bestämt Civilingenjör inom Datateknik. Jag har ingen riktig förkunskap inom programmering eller datorer i helhet. Däremot är jag bra på logiskt tänk, ta till mig information och matematik. Iom att utbildningen börjar efter sommaren skulle jag vilja börja lära mig programmering (grundkunskaper) innan jag börjar.

Har väldigt lätt för språk också då jag talar 4 språk flytande.

Har ni tips/länkar/förslag på hur jag kan gå till väga? Vad tycker ni själva är gynnande att kunna inför kurserna?

Vad mer finns att veta om utbildningen i helhet, programmerar man i windows eller linux? All information som kan tänkas vara viktig tar jag gärna till mig.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att ni börjar i Java. Är du som du beskriver dig själv kommer det inte vara några problem.

Om du vill börja nu så kan du hitta någon bra Javabok och börja lite smått för att få en känsla för språket.

Här har du en länk t.ex: https://www.youtube.com/playlist?list=PL9DF6E4B45C36D411

Finns enormt mycket resurser på nätet om nybörjarprogrammering

Permalänk
Inaktiv

Skippa programmering satsa på matematik är nog det bästa rådet till de flesta. Det är just matten som majoriteten kuggar i. Och när man läser kurser som man ej tror är matematikkurser, så är de i princip det mattematik ändå.

Javabok köp den som de har på kth, runt i landet så har Skansholms java med swing varit populär.

Linux, windows etc eller övrigt datoranvändning, så ingår det knappt sånt i civil dataingenjörsutbildningarna, i alla fall inte när jag läste. Sedan finns det många civilingenjörer inom datateknik och är grymma på datoranvändning, men det beror på att de konstigt nog ofta pysslar med datorer på fritiden. -Hur stor andel av alla nyexade civilingenjörer inom datateknik har satt upp en vettig server lösning för säg 30 utvecklare? I princip 0%.

Permalänk
Medlem

Pluggar data just nu (andra året) på KTH så kan försöka besvara dina frågor. Försök gärna skriva mer specifika frågor då "Vad mer finns att veta om utbildningen" troligen besvaras bäst med länk till kths webbsida.

Java kunskaper är naturligtvis bra, men en generell förståelse för programmering är också en bra idé så tex python är kanske bättre då det är en mjukare introduktion. Detta då du snabbt inom Data kommer få uppgifter inom Java, Python, Haskell etc så "programmeringskunskaper" är IMO kanske en bättre idé än just specifika Javakunskaper. Med det sagt är lite Javakunskaper väldigt smidigt under första året.

Du ställer fel/lite knasig/irrelevant fråga genom "programmerar man i windows eller Linux". Både och!
I labbsalarna finns både Windows och Linux men själv spenderar jag 90% av min tid i Ubuntu. Målet är (iaf enligt ett samtal en sen torsdagskväll med min programmeringslärare @Dicander) att du i slutet av utbildningen ska kunna skriva i de flesta språk/paradigmer oavsett om det är objektorienterad Java eller Prolog.

Annars är mitt råd: Plugga Matte!!!
Data är väldigt mycket matte och en bra förståelse för tex derivata & integraler (Rekommenderar starkt Matte 5) är IMHO mycket viktigare än programmeringskunskaper. Grundläggande felsökningsfelmåga kring datorer/operativsystem & generell datorkunskap är också bra då du inte alltid får exakta steg för steg instruktioner (tex 'installera program X'), du klarar nog många kurser utan att förstå dig på datorer men många av dina kurskamrater kommer ha dator-relaterade intressen och då kan det vara bra att ha lite hum om vad ett chassi är eller skillnaden på GTX 780 vs 1080.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Jag pluggar tredje året på data på KTH och kan lägga till mina erfarenheter precis som ovan skribent.

Jag håller med om att matten är väldigt tung och det som de flesta failar på enligt min mening. Har du dock bra kunskaper inom matte sedan tidigare samt inte tyckte gymnasiematten var direkt svår så kommer du inte ha problem med matten på KTH så länge du lägger ner tid på den. Jag tror att de flesta som börjar där inte är beredda på tempot på KTH och kanske ger upp, orkar inte plugga varje dag, festar hellre eller liknande. Men ligger du i fas varje vecka så är matten inga problem!

Programmeringen dock skulle jag säga är jobbig om du inte gjort något innan. Jag själv hade aldrig gjort någon programmering innan och tyckte att det var väldigt jobbigt att hänga med, främst för att KTH lär ut programmering genom "googla det själv". Vissa kurser hade inte ens en kursbok utan man skulle ta reda på allt själv vilket inte passar mig som person.
Jag skulle rekommendera KTHs sommarkurs i programmering eller att du går igenom en bok över sommaren i Java, då Java är det första språket man kör på data och det underlättar alltid att ha lite koll på grejerna innan. Då blir kursen på KTH mer som en repetition och du kan fokusera på själva programmeringstänkandet ist för syntaxen i språket.

Kurserna är också oftast inriktade till Linux. De flesta kurserna som ger någon form av instruktioner ger dem oftast bara till Linux vilket gör det enklare att använda. Dock finns ju WSL(Windows Subsystem for Linux) nu vilket gör Windows lika kapabel som Linux enligt min åsikt.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Också KTHare på Datateknik och kan egentligen bara stämma in i vad de ovan sagt. Dvs fokusera på matten innan då den kommer dyka upp i princip alla kurser på ett eller annat vis. Programmeringen ser jag inget behov alls av att kunna då alla går en introkurs till Java det första året.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu läser jag förvisso inte civ ing men jag har läst en hel del matte på högskolan och det jag haft enskilt mest nytta av är att hantera enkla matematiska operationer snabbt i huvudet (aka huvudräkning). Visst du har alltid tillgång till en räknare numera men när du sitter där på en mattelektion eller tenta sparar du många sekunder på att kunna multiplikationstabellen.
Behöver du friska upp minnet kan sommarmatte vara en idé
https://www.sommarmatte.se
Vill minnas att de även går igenom primtalsfaktorisering som faller in under ovan tidsbesparande åtgärder. Och slutligen; om du inte fastnar i små matematiska operationer kommer du förstå vad läraren gör på tavlan i större utsträckning och kan spendera mental energi på det som faktiskt är svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

... Visst du har alltid tillgång till en räknare numera men när du sitter där på en mattelektion eller tenta sparar du många sekunder på att kunna multiplikationstabellen. ...
Skickades från m.sweclockers.com

Ytterst sällan du får använda miniräknare eller formelsamling på en tenta under en civ. ing. utbildning, utan det är ren huvudräkning som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogga:

Ytterst sällan du får använda miniräknare eller formelsamling på en tenta under en civ. ing. utbildning, utan det är ren huvudräkning som gäller.

Förlåt jag var nog otydlig där; nej inte på en tenta, men på lektionerna kan du ju ta fram den. Tror inte det finns nån mattekurs på högskola där du använder räknare, civ ing eller inte. Undantaget brukar vara kurser i (tillämpad) statistik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Se till att lägga ner tid, om du vill kan du räkna "passen" s a du uppnår 30-40 timmar i veckan. Läs gärna igenom material innan och efter föreläsning, gör uppgifter som är rekommenderat. Kursen och tentan ser omöjlig ut i början, men ordnar sig nästan alltid.

Skrivet av Skogga:

Ytterst sällan du får använda miniräknare eller formelsamling på en tenta under en civ. ing. utbildning, utan det är ren huvudräkning som gäller.

På min chalmersutbildning tilläts miniräknare på alla matte-, elektronik- och fysikkurser (som jag kommer ihåg) och dess tentamen. Även om det inte hjälpte så mycket.
Generellt tilläts även en (begränsad) formelsamling. Huvudräkning känns orelevant till utbildningen i min mening.

Permalänk
Skrivet av OMY:

Hej! Jag har ansökt utbildning på KTH, närmare bestämt Civilingenjör inom Datateknik. Jag har ingen riktig förkunskap inom programmering eller datorer i helhet. Däremot är jag bra på logiskt tänk, ta till mig information och matematik. Iom att utbildningen börjar efter sommaren skulle jag vilja börja lära mig programmering (grundkunskaper) innan jag börjar.

Har väldigt lätt för språk också då jag talar 4 språk flytande.

Har ni tips/länkar/förslag på hur jag kan gå till väga? Vad tycker ni själva är gynnande att kunna inför kurserna?

Vad mer finns att veta om utbildningen i helhet, programmerar man i windows eller linux? All information som kan tänkas vara viktig tar jag gärna till mig.

Jag har också sökt Datateknik/Datalogi till hösten och har heller inga större erfarenheter av programmering, förutom lite grundläggande kunskaper som jag lärt mig för nyfikenhetens skull. Jag förbereder mig enligt följande:
- Fundera på ditt mål med utbildningen. Det här är viktigt oavsett vad man väljer för utbildning, tycker jag. Varför vill du gå den och vad vill du göra efteråt? Sedan om det blir så i slutändan spelar ingen roll, bara du har något att sikta mot.
- Bli inspirerad och motiverad. Det här spenderar jag mest tid till, för att det är så roligt! Ta reda på vad som händer i vetenskaps- och teknikvärlden. Läs nyheter och se på dokumentärer/föreläsningar om teknik och vetenskap. Tänk på intressanta frågor du vill ha svar på och projekt du vill jobba med.
- Öva matte och studieteknik. Matematik är givet, men studieteknik är också användbart. Jag kan rekommendera en bra, gratis distanskurs i studieteknik som heter "Learning how to Learn". Jag gillar den för att den är baserad på vetenskap, och inte bara personliga åsikter.

Förhoppningsvis räcker det för att ta mig igenom perioder när det känns motigt. Hursomhelst, lycka till med dina studier!

Permalänk
Medlem

Programmeringskunskaper är aldrig dåligt att ha med sig, men du har inte oändligt av tid för egenstudier innan det drar igång och således gäller det att prioritera.
Matematik är som sagt det som skrämmer iväg flest studenter snabbast, och har man haft lätt för det tidigare är det lätt att man underskattar den tid man kommer att behöva lägga på det. Således är matematiken prio ett. Se till att ha hela gymnasiematematiken i bra form när augusti närmar sig. Sommarmatten är ett bra hjälpmedel helt klart.
Programmering, ja det är som sagt bra att ha med sig lite utav, men självstudier där kan leda till att man lär sig dumheter som man sedan ska lägga tid på att lära sig av med (det gäller förvisso även för matematiken) men framför allt kommer du inte att hinna överdrivet långt med några månaders självstudier. Det är helt enkelt inte värt tiden. Visst, man kan väl lägga ner några timmar på att lära sig grundläggande terminologi för att hänga med lättare, men lägg inte mer än så i det här stadiet.

Studieteknik och självdisciplin är tillsammans med matten det viktigaste du kan ha med dig. Resten kommer du att lära dig under utbildningens gång.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Om det är något jag önskar att jag hade haft koll på innan jag började var nog att kunna använda git någorlunda, gärna i kombination med Github eller dylikt. Jag har fortfarande mardrömmar från när man satt under första programmeringskursen och skickade kod till varandra via pastebin...

Men om TS övht inte har så bra koll på programmeringen kanske git blir lite som att börja gå innan man kan krypa. Då är det nog bättre att fokusera på diskret matematik och envariabelanalys istället, det är de kurserna som kommer sätta käpparna i hjulet för många.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Om det är något jag önskar att jag hade haft koll på innan jag började var nog att kunna använda git någorlunda, gärna i kombination med Github eller dylikt. Jag har fortfarande mardrömmar från när man satt under första programmeringskursen och skickade kod till varandra via pastebin...

Men om TS övht inte har så bra koll på programmeringen kanske git blir lite som att börja gå innan man kan krypa. Då är det nog bättre att fokusera på diskret matematik och envariabelanalys istället, det är de kurserna som kommer sätta käpparna i hjulet för många.

This! Tog ett bra tag innan jag fick ombord (vissa av) mina studiekollegor på git-tåget snarare än dropboxtåget. Förvånansvärt nog gick det lättare att få ombord dem på LaTeX-tåget.

Så ja, utöver matematik skulle jag nog rekommendera att sätta sig in i git (tar relativt kort tid och väl investerad sådan) och därefter LaTeX (av den enkla anledningen att det kommer att spara mycket gråt och tandagnisslan de närmaste åren, särskilt i kombination med git. Det gör det lätt att hålla journal över vilka som faktiskt bidragit till gruppuppgifter, något som det dyker upp tvister om med jämna mellanrum framför allt under de första åren.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

This! Tog ett bra tag innan jag fick ombord (vissa av) mina studiekollegor på git-tåget snarare än dropboxtåget. Förvånansvärt nog gick det lättare att få ombord dem på LaTeX-tåget.

Så ja, utöver matematik skulle jag nog rekommendera att sätta sig in i git (tar relativt kort tid och väl investerad sådan) och därefter LaTeX (av den enkla anledningen att det kommer att spara mycket gråt och tandagnisslan de närmaste åren, särskilt i kombination med git. Det gör det lätt att hålla journal över vilka som faktiskt bidragit till gruppuppgifter, något som det dyker upp tvister om med jämna mellanrum framför allt under de första åren.

Problemet jag kan se med LaTeX är att om man skriver en gruppinlämning och bara 1 person har koll på LaTeX så blir övriga gruppmedlemmar väldigt mycket mindre benägna att skriva. Ibland kan det då vara bättre att köra Google Docs istället som väldigt många redan har koll bara för att komma igång med skrivandet snabbt.

I övrigt håller jag helt med, LaTeX är ett otroligt kraftfullt verktyg och desto tidigare i sin utbildning man lär sig det desto bättre. ShareLaTeX är en varmt rekommenderad tjänst som fixar det mesta som kan vara bökigt med LaTeX: versionshantering/dokumenthistorik, live-collaborating á la Google Docs, kompilering etc. Gissar att alla KTH-studenter har tillgång till Collaborator/Professional-licenser gratis.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Problemet jag kan se med LaTeX är att om man skriver en gruppinlämning och bara 1 person har koll på LaTeX så blir övriga gruppmedlemmar väldigt mycket mindre benägna att skriva. Ibland kan det då vara bättre att köra Google Docs istället som väldigt många redan har koll bara för att komma igång med skrivandet snabbt.

I övrigt håller jag helt med, LaTeX är ett otroligt kraftfullt verktyg och desto tidigare i sin utbildning man lär sig det desto bättre. ShareLaTeX är en varmt rekommenderad tjänst som fixar det mesta som kan vara bökigt med LaTeX: versionshantering/dokumenthistorik, live-collaborating á la Google Docs, kompilering etc. Gissar att alla KTH-studenter har tillgång till Collaborator/Professional-licenser gratis.

Som ett alternativ kan jag också rekommendera overleaf.com som köpt sharelatex (eller om det är tvärtom). De har ett rich text-läge som visar rubriker som just rubriker och steget från Word eller dylikt blir lite mindre. Saknar dock möjligheten att köra R-kod direkt i dokumentet men det ska vara på gång tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Problemet jag kan se med LaTeX är att om man skriver en gruppinlämning och bara 1 person har koll på LaTeX så blir övriga gruppmedlemmar väldigt mycket mindre benägna att skriva. Ibland kan det då vara bättre att köra Google Docs istället som väldigt många redan har koll bara för att komma igång med skrivandet snabbt.

I övrigt håller jag helt med, LaTeX är ett otroligt kraftfullt verktyg och desto tidigare i sin utbildning man lär sig det desto bättre. ShareLaTeX är en varmt rekommenderad tjänst som fixar det mesta som kan vara bökigt med LaTeX: versionshantering/dokumenthistorik, live-collaborating á la Google Docs, kompilering etc. Gissar att alla KTH-studenter har tillgång till Collaborator/Professional-licenser gratis.

Jag kan nog tyvärr inte hålla med. Har man bara gjort en mall som fungerar och sköter indelningen genom separata filer så behöver man sällan lära folk mycket mer än hur man gör rubriker och underrubriker, citathantering och \emph{}. Visst, det förutsätter att man har någon (sig själv) som faktiskt är skaplig på det och som får ta itu med småsaker som kompilering, bildhantering etc., men personligen har jag sett det lite som en fördel, just för att jag fick möjligheten att styra utformningen av det hela med järnhand och övriga parter kunde fokusera på att skriva vettigt innehåll.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Går själv ändra året på datateknik på Chalmers. Innan jag började hade jag gått 2 kurser i Java på gymnasiet och hackat lite html och CSS hemma. Vi har givetvis inte pillat med html eller CSS men jag skulle ändå säga att jag haft mer nytta av "hemmapillandet" än av Javakurserna även om vi faktiskt läst Java. Så kör på någon snabbkurs i valfritt språk om du vill förbereda dig och försök att bygga något eget litet program tex miniräknare (i konsolen då menar jag, gui har jag inte heller mycket erfarenhet av än ).

Man lär sig snabbt att Google is your friend och att svaren på alla dina frågor finns på stackoverflow. Ni kommer troligtvis också programmera I mängder med språk så du kommer få en bra generell uppfattning efter bara ett litet tag oavsett hur mycket erfarenhet du har. Vi har än så länge programmerat i c, c++, Java, pyton, erlang, haskell, assembler, binärt (om man nu räknar det som ett språk ), VHDL och säkert ett helt gäng till som jag glömt bort.

Lycka till

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Skippa programmering satsa på matematik är nog det bästa rådet till de flesta. Det är just matten som majoriteten kuggar i. Och när man läser kurser som man ej tror är matematikkurser, så är de i princip det mattematik ändå.

Javabok köp den som de har på kth, runt i landet så har Skansholms java med swing varit populär.

Linux, windows etc eller övrigt datoranvändning, så ingår det knappt sånt i civil dataingenjörsutbildningarna, i alla fall inte när jag läste. Sedan finns det många civilingenjörer inom datateknik och är grymma på datoranvändning, men det beror på att de konstigt nog ofta pysslar med datorer på fritiden. -Hur stor andel av alla nyexade civilingenjörer inom datateknik har satt upp en vettig server lösning för säg 30 utvecklare? I princip 0%.

Skrivet av Thestar19:

Pluggar data just nu (andra året) på KTH så kan försöka besvara dina frågor. Försök gärna skriva mer specifika frågor då "Vad mer finns att veta om utbildningen" troligen besvaras bäst med länk till kths webbsida.

Java kunskaper är naturligtvis bra, men en generell förståelse för programmering är också en bra idé så tex python är kanske bättre då det är en mjukare introduktion. Detta då du snabbt inom Data kommer få uppgifter inom Java, Python, Haskell etc så "programmeringskunskaper" är IMO kanske en bättre idé än just specifika Javakunskaper. Med det sagt är lite Javakunskaper väldigt smidigt under första året.

Du ställer fel/lite knasig/irrelevant fråga genom "programmerar man i windows eller Linux". Både och!
I labbsalarna finns både Windows och Linux men själv spenderar jag 90% av min tid i Ubuntu. Målet är (iaf enligt ett samtal en sen torsdagskväll med min programmeringslärare @Dicander) att du i slutet av utbildningen ska kunna skriva i de flesta språk/paradigmer oavsett om det är objektorienterad Java eller Prolog.

Annars är mitt råd: Plugga Matte!!!
Data är väldigt mycket matte och en bra förståelse för tex derivata & integraler (Rekommenderar starkt Matte 5) är IMHO mycket viktigare än programmeringskunskaper. Grundläggande felsökningsfelmåga kring datorer/operativsystem & generell datorkunskap är också bra då du inte alltid får exakta steg för steg instruktioner (tex 'installera program X'), du klarar nog många kurser utan att förstå dig på datorer men många av dina kurskamrater kommer ha dator-relaterade intressen och då kan det vara bra att ha lite hum om vad ett chassi är eller skillnaden på GTX 780 vs 1080.

Skrivet av lilja90:

Jag pluggar tredje året på data på KTH och kan lägga till mina erfarenheter precis som ovan skribent.

Jag håller med om att matten är väldigt tung och det som de flesta failar på enligt min mening. Har du dock bra kunskaper inom matte sedan tidigare samt inte tyckte gymnasiematten var direkt svår så kommer du inte ha problem med matten på KTH så länge du lägger ner tid på den. Jag tror att de flesta som börjar där inte är beredda på tempot på KTH och kanske ger upp, orkar inte plugga varje dag, festar hellre eller liknande. Men ligger du i fas varje vecka så är matten inga problem!

Programmeringen dock skulle jag säga är jobbig om du inte gjort något innan. Jag själv hade aldrig gjort någon programmering innan och tyckte att det var väldigt jobbigt att hänga med, främst för att KTH lär ut programmering genom "googla det själv". Vissa kurser hade inte ens en kursbok utan man skulle ta reda på allt själv vilket inte passar mig som person.
Jag skulle rekommendera KTHs sommarkurs i programmering eller att du går igenom en bok över sommaren i Java, då Java är det första språket man kör på data och det underlättar alltid att ha lite koll på grejerna innan. Då blir kursen på KTH mer som en repetition och du kan fokusera på själva programmeringstänkandet ist för syntaxen i språket.

Kurserna är också oftast inriktade till Linux. De flesta kurserna som ger någon form av instruktioner ger dem oftast bara till Linux vilket gör det enklare att använda. Dock finns ju WSL(Windows Subsystem for Linux) nu vilket gör Windows lika kapabel som Linux enligt min åsikt.

Skrivet av Automatoaster:

Jag har också sökt Datateknik/Datalogi till hösten och har heller inga större erfarenheter av programmering, förutom lite grundläggande kunskaper som jag lärt mig för nyfikenhetens skull. Jag förbereder mig enligt följande:
- Fundera på ditt mål med utbildningen. Det här är viktigt oavsett vad man väljer för utbildning, tycker jag. Varför vill du gå den och vad vill du göra efteråt? Sedan om det blir så i slutändan spelar ingen roll, bara du har något att sikta mot.
- Bli inspirerad och motiverad. Det här spenderar jag mest tid till, för att det är så roligt! Ta reda på vad som händer i vetenskaps- och teknikvärlden. Läs nyheter och se på dokumentärer/föreläsningar om teknik och vetenskap. Tänk på intressanta frågor du vill ha svar på och projekt du vill jobba med.
- Öva matte och studieteknik. Matematik är givet, men studieteknik är också användbart. Jag kan rekommendera en bra, gratis distanskurs i studieteknik som heter "Learning how to Learn". Jag gillar den för att den är baserad på vetenskap, och inte bara personliga åsikter.

Förhoppningsvis räcker det för att ta mig igenom perioder när det känns motigt. Hursomhelst, lycka till med dina studier!

Skrivet av Crazy Ferret:

Programmeringskunskaper är aldrig dåligt att ha med sig, men du har inte oändligt av tid för egenstudier innan det drar igång och således gäller det att prioritera.
Matematik är som sagt det som skrämmer iväg flest studenter snabbast, och har man haft lätt för det tidigare är det lätt att man underskattar den tid man kommer att behöva lägga på det. Således är matematiken prio ett. Se till att ha hela gymnasiematematiken i bra form när augusti närmar sig. Sommarmatten är ett bra hjälpmedel helt klart.
Programmering, ja det är som sagt bra att ha med sig lite utav, men självstudier där kan leda till att man lär sig dumheter som man sedan ska lägga tid på att lära sig av med (det gäller förvisso även för matematiken) men framför allt kommer du inte att hinna överdrivet långt med några månaders självstudier. Det är helt enkelt inte värt tiden. Visst, man kan väl lägga ner några timmar på att lära sig grundläggande terminologi för att hänga med lättare, men lägg inte mer än så i det här stadiet.

Studieteknik och självdisciplin är tillsammans med matten det viktigaste du kan ha med dig. Resten kommer du att lära dig under utbildningens gång.

Skrivet av Afrasbaba:

Om det är något jag önskar att jag hade haft koll på innan jag började var nog att kunna använda git någorlunda, gärna i kombination med Github eller dylikt. Jag har fortfarande mardrömmar från när man satt under första programmeringskursen och skickade kod till varandra via pastebin...

Men om TS övht inte har så bra koll på programmeringen kanske git blir lite som att börja gå innan man kan krypa. Då är det nog bättre att fokusera på diskret matematik och envariabelanalys istället, det är de kurserna som kommer sätta käpparna i hjulet för många.

Tack för att ni tar er tiden att skriva alla dessa tips, det hjälper jättemycket. Har redan börjat googla runt en hel del och har nu ännu en fråga till er. Jag är en person som tar till mig information bäst av att läsa böcker (fysiska böcker och inte i PDF filer etc.). Därför undrar jag om ni har några tips på böcker som kan vara bra att läsa nu innan men också under utbildningen? (helst matte!!) Någon av er som vet vilken mattebok man läser från början under utbildningen?

Just nu vet jag att de som läser tekniskt basår läser Matte 1000 som jag hade tänkt att köpa. Är det smart eller finns det andra bättre böcker? Jag har sen innan läst Ma 1c, Ma 2c, Ma 3c och Ma 4c men vet att det inte räcker om man vill ligga lite före.

Permalänk
Medlem

Läser för tillfället mitt femte och sista år på en civ. ing. utbildning på KTH. Jag gick direkt från gymnasiet till högskola och det jag kände att jag önskat kunna bättre när jag började var helt klart programmering. Mina kursare som hade tidigare kunskaper gled igenom programmeringskurserna utan problem medan jag personligen kämpade i början för att förstå koncept och logik. När det gäller matematiken så började iaf vi med "matematik grundkurs" vilket i princip är en repetition från gymnasiet vilket, om man fortsätter direkt, inte borde vara främmande. Därefter tar matematikkurserna ett språng mot det mer komplicerade, men man går ju kurserna för att lära sig och ingen kommer anta att du kan allt från början (varför skulle du annars läsa kursen).

Så mitt tips är att om du hade problem med matematiken i gymnasiet, repetera det, kanske med den boken som basåret kör. Annars börja kolla på lite grundläggande programmering, tror data kör Python och Java i början (?) och lär dig koncepten. Det kommer hjälpa dig förstå och känna igen innehållet i kurserna mycket lättare.

Lycka till!

Visa signatur

Skoj: Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 32 GB RAM @3200MHz CL16
Jobb: Alienware M15 R6, RTX 3080, 32 GB RAM
Privat: Macbook Pro 13" late 2016