Permalänk
Medlem

Är XMP/MCE default settings?

Hej!

Jag fick hem min nya dator i veckan allt fungerar som väntat. Jag spelar bara CSGO och fpsen är är magisk. So far so good.

Jag var inne i BIOS igår och såg att både XMP (profile 1) och MCE var aktiverat. Min idle temp ligger kring 30c, och voltage kring 1.3, aldrig över, vad jag sett. (Har inte stressat cpun och samtidigt kollat temp så därav har jag ingen info gällande den)

1. Nu till frågan. Är dessa settings default eller är det inet som har pillat i bios vid installationen? Jag ändrade nämligen MCE till off, och såg att både temp och voltage steg, så jag satte på den igen och jag har planer på att lämna det så.

2. Skall jag välja "sync all cores" eller "auto"? När jag stängde av MCE så ändrades även den parametern och jag vet inte från vad till vilket, om ni förstår.

Rigg:
i7 8700k
Be quiet! pure rock
ASUS prime z370-p
EVGA 1070
650W
tacksam för svar!

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem

Jag har också en ny dator och undrar faktiskt samma sak, om XMP är enabled som default i BIOS. Kan ej komma in i BIOS nämligen pga trådlöst keyboard så funderar på om det är värt att köpa ett "vanligt" keyboard för att kunna enabla det, om det inte är det för det är väl nåt man alltid vill ha på som jag förstått.

Permalänk
Inaktiv

De är default på en del av Asus moderkort, fast egentligen borde de inte vara defaults för både XMP och MCE är en form av överklockning för dummies.

Permalänk
Medlem

XMP är väl i alla fall helt OK - dvs att MB läser in XMP profilen från minnena för att klocka dessa korrekt. Så XMP är fine att ha på.

MCE höjer volten onödigt mkt till cpu:n . Vill man ha de gå svalare/tystare, så satsa på manual volt till cpu. 1.20v borde funka bra om ni inte överklockar

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

De är default på en del av Asus moderkort, fast egentligen borde de inte vara defaults för både XMP och MCE är en form av överklockning för dummies.

Har också läst det. Känner mig dock inte helt bekväm med att börja pilla i bios gällande OC ännu då jag är så pass grön på det området.

Skrivet av Tea42BBS:

XMP är väl i alla fall helt OK - dvs att MB läser in XMP profilen från minnena för att klocka dessa korrekt. Så XMP är fine att ha på.

MCE höjer volten onödigt mkt till cpu:n . Vill man ha de gå svalare/tystare, så satsa på manual volt till cpu. 1.20v borde funka bra om ni inte överklockar

// LZ

Vad tänker du om fråga .2? Huruvida "sync all cores", "per core" eller "auto?

Tack för svar.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambat:

Har också läst det. Känner mig dock inte helt bekväm med att börja pilla i bios gällande OC ännu då jag är så pass grön på det området.

Vad tänker du om fråga .2? Huruvida "sync all cores", "per core" eller "auto?

Tack för svar.

Jag tänker Sync All cores kommer funka fint o ge dig bäst prestanda

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av downtown:

Jag har också en ny dator och undrar faktiskt samma sak, om XMP är enabled som default i BIOS. Kan ej komma in i BIOS nämligen pga trådlöst keyboard så funderar på om det är värt att köpa ett "vanligt" keyboard för att kunna enabla det, om det inte är det för det är väl nåt man alltid vill ha på som jag förstått.

Klicka på

håll SHIFT nere och klickar på "starta om".
Fortsätt till felsökning och advancerat och där skall UEFI finnas.
Tror iofs. inte att ditt tangentbort fungerar för det, men kanske musen !