Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

22 år ingen universitet och ingen jobb. Någonting som man kan göra?

Permalänk

22 år ingen universitet och ingen jobb. Någonting som man kan göra?

Hej

Jag är 22-årig (ska bli 23) kille och invandrare som gillar programmera webb(front-end)
Just nu jag går TE4 kurs i Karlstad men jag vet inte vad ska jag göra efter läsåret.
Jag är invandrare från utanför EU så har jag ingen möjlighet att betala studentavgift.(jag har pratat med studieväglädare några gånger och det är säkert)

Att söka jobb ... själv vet det är svårt just nu p.g.a min förmåga och kunskaps begränsningar.
Finns massa saker som jag måste utveckla och lära sig.

Men jag är trött att sitta hem och studera ensam. Jag har gjort det redan ganska mycket och jag vill att studera eller praktisera roligt.
Många av mina kompisar jobbar eller går universitet men jag sitter hemma och studerar ensam. Den gör mig ledsen och arg.
Känner sig roligt när jag praktiserar eller studerar med någon annan.

Någonting som jag kan göra??? eller någon offline kurs?

Frågar jag här eftersom kategorin är programemring och skapande och tänkte här finns någon som kan ge mig råd

och

23 år har aldrig haft jobb. Har aldrig gått till universitet.(kunde inte gå) Är det konstigt?

Permalänk

Tips är väl att försöka knega och plugga vid sidan om. Jag jobbade heltid och läste komvux vid sidan av jobbet. Har du gymnasieutbildning? Har du det kanske du inte får jobb som programmerare men det finns alltid jobb för den med gymnasieutbildning. Annars är första steget att komplettera det på folkhögskola/komvux

Edit: Sen om du lyckas komplettera är det inte för sent att börja plugga på högskola. Har klasskamrater som läste första året när de var 28. Finns även de i klassen som är 50+ men så länge vill man nog inte vänta

Permalänk
Inaktiv

Är du svensk medborgare? Då ska du väl ha rätt till att låna pengar från csn precis som alla andra medborgare. Om du ej är svensk medborgare ja då är det tuffare: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/jonkoping-student...
Dessutom kan de bli problem med uppehållstillstånd.
Orsaken jag undrar är att jag inte förstår hur studentavgiften blir ett problem om du är svensk medborgare.

Om du nu är svensk medborgare så är YH eller högskola det vanligaste sättet att idag komma in på IT, även om det finns några som inom just det Frontend som genom bra kontakter och skills kan fixa det ändå.
Generellt är YH en enklare väg, mer praktisk än högskola där ofta fokus är på det teoretiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oehqoehfo:

Hej

Jag är 22-årig (ska bli 23) kille och invandrare som gillar programmera webb(front-end)
Just nu jag går TE4 kurs i Karlstad men jag vet inte vad ska jag göra efter läsåret.
Jag är invandrare från utanför EU så har jag ingen möjlighet att betala studentavgift.(jag har pratat med studieväglädare några gånger och det är säkert)

Att söka jobb ... själv vet det är svårt just nu p.g.a min förmåga och kunskaps begränsningar.
Finns massa saker som jag måste utveckla och lära sig.

Men jag är trött att sitta hem och studera ensam. Jag har gjort det redan ganska mycket och jag vill att studera eller praktisera roligt.
Många av mina kompisar jobbar eller går universitet men jag sitter hemma och studerar ensam. Den gör mig ledsen och arg.
Känner sig roligt när jag praktiserar eller studerar med någon annan.

Någonting som jag kan göra??? eller någon offline kurs?

Frågar jag här eftersom kategorin är programemring och skapande och tänkte här finns någon som kan ge mig råd

och

23 år har aldrig haft jobb. Har aldrig gått till universitet.(kunde inte gå) Är det konstigt?

Gör som alla andra som går i skola utan för EEC, man jobbar under tiden man studerar, det är ju bara fråga Subway eller några sådan jobb om man kan få lite timmjobb, och vidare, svenskar har samma problem när de åker till annat land för läsa speciellt om man inte har ett kapital för skolan, finns gott om lösningar antigen jobbar du tar på dig jobb utanför skolarbete, eller så söker man jobb så man kan jobba när man inte har skola.

Medans man går i skolan får man nog helt enkelt räkna med att inte få ett jobb man utbildar sig till men det finns nog gott om arbeten man kan erhålla som studenter som behöver extra pengar.

Permalänk
Avstängd

Mcdonalds, Max osv

Du får inte ha för höga krav utan ta det första bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av oehqoehfo:

Hej

Jag är 22-årig (ska bli 23) kille och invandrare som gillar programmera webb(front-end)
Just nu jag går TE4 kurs i Karlstad men jag vet inte vad ska jag göra efter läsåret.
Jag är invandrare från utanför EU så har jag ingen möjlighet att betala studentavgift.(jag har pratat med studieväglädare några gånger och det är säkert)

Att söka jobb ... själv vet det är svårt just nu p.g.a min förmåga och kunskaps begränsningar.
Finns massa saker som jag måste utveckla och lära sig.

Men jag är trött att sitta hem och studera ensam. Jag har gjort det redan ganska mycket och jag vill att studera eller praktisera roligt.
Många av mina kompisar jobbar eller går universitet men jag sitter hemma och studerar ensam. Den gör mig ledsen och arg.
Känner sig roligt när jag praktiserar eller studerar med någon annan.

Någonting som jag kan göra??? eller någon offline kurs?

Frågar jag här eftersom kategorin är programemring och skapande och tänkte här finns någon som kan ge mig råd

och

23 år har aldrig haft jobb. Har aldrig gått till universitet.(kunde inte gå) Är det konstigt?

Kanske lite irrelevant, men hur kommer det sig att du inte är svensk medborgare fastän du skriver relativt bra svenska?

F.övr. känns det just som att svenskt medborgarskap är det bästa sättet att gå för, för att sedan komma in på universitet/YH-utbildning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Är du svensk medborgare? Då ska du väl ha rätt till att låna pengar från csn precis som alla andra medborgare. Om du ej är svensk medborgare ja då är det tuffare: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/jonkoping-student...
Dessutom kan de bli problem med uppehållstillstånd.
Orsaken jag undrar är att jag inte förstår hur studentavgiften blir ett problem om du är svensk medborgare.

Om du nu är svensk medborgare så är YH eller högskola det vanligaste sättet att idag komma in på IT, även om det finns några som inom just det Frontend som genom bra kontakter och skills kan fixa det ändå.
Generellt är YH en enklare väg, mer teoretisk än högskola där ofta fokus är på det teoretiska.

Som sagt, jag är invandrare och därför det är problem för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oehqoehfo:

Som sagt, jag är invandrare och därför det är problem för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det vara problem? Pratar du bra svenska så är det ju ingen fara.

Ta något skitjobb inom det du gillar web utveckling front end så du får lite kött på benen, alla kan inte börja på topp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har alltså inte uppehållstillstånd? Då måste du väl skaffa ett arbete för att ens få stanna i landet. Är du asylsökande finns det väl ett par universitet som tar emot sökande och ger stipendier.

Med TE4 antar jag att du syftar på ett fjärde "gymnasieår", alltså har du när du går ut eftergymnasial utbildning och en gymnasieingenjörsexamen. Det är bättre utgångsläge än många andra har, så du ska nog inte oroa dig allt för mycket på den fronten. Finns absolut jobb att söka.

Permalänk
Medlem

Starta eget och börja skapa dig ett namn genom levererade jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oehqoehfo:

Som sagt, jag är invandrare och därför det är problem för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Csn gör ingen skillnad på invandrare och inte var jag vet. Så du menar att du inte är svensk medborgare?
Om du är svensk medborgare eller ej förändrar helt dina förutsättningar.

Om du ej är svensk medborgare så är reglerna kring uppehållstillstånd det första att kolla på och sedan att försöka bli svensk medborgare. Att bli medborgare genom arbete är svårt, men du måste utgå ifrån reglerna som migrationsverket ställer.

Permalänk
Medlem

@oehqoehfo: Bygg saker som du är intresserad av, gör en portfolio, lär dig själv. Du kommer hitta jobb på nolltid bara du kan visa att du är duktig.

Annars är väl alternativet att plugga och jobba samtidigt, som någon skrev McDonalds, du kan även kolla på bensinmackar, matbutiker och liknande som inte kräver någon utbildning.

För övrigt, kan ju vara så din SYV inte har full koll, har du kikat själv vad kraven är på CSNs hemsida?
https://www.csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/utlandsk-...
Om du är det minsta tveksam skulle jag ringa CSN istället, var skeptiskt dock, låter det som att personen har lite dålig koll, ring och fråga en annan person. Tragiskt nog kan man få olika svar beroende på vem man frågar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Csn gör ingen skillnad på invandrare och inte var jag vet. Så du menar att du inte är svensk medborgare?
Om du är svensk medborgare eller ej förändrar helt dina förutsättningar.

Om du ej är svensk medborgare så är reglerna kring uppehållstillstånd det första att kolla på och sedan att försöka bli svensk medborgare. Att bli medborgare genom arbete är svårt, men du måste utgå ifrån reglerna som migrationsverket ställer.

Larv att prata om medborgarskap, det räcker att han har uppehållstillstånd för att studera utan studieavgift och kunna söka bidrag och lån av CSN. Har han däremot uppehållstillstånd med orsak av studier eller är asylsökande så kan han inte studera utan att betala studieavgifterna. Efter fyra år med arbetstillstånd kan han däremot bli beviljad permanent uppehållstillstånd och då söka sig till universitetet.

Permalänk

Bemanningsföretag typ manpower, uniflex Adecco etc etc

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Larv att prata om medborgarskap, det räcker att han har uppehållstillstånd för att studera utan studieavgift och kunna söka bidrag och lån av CSN. Har han däremot uppehållstillstånd med orsak av studier eller är asylsökande så kan han inte studera utan att betala studieavgifterna. Efter fyra år med arbetstillstånd kan han däremot bli beviljad permanent uppehållstillstånd och då söka sig till universitetet.

Det behövs ju visserligen inte medborgarskap, men det krävs PERMANENT uppehållstillstånd vilket i princip är samma sak.

Permalänk

Hör av dig till företag i området som pysslar med web, fråga om du kan få komma och praktisera och förklara din situation.
Vet inte hur det är i Karlstad, men i Varberg så finns företagar-nätverk som arbetar för att främja integration som tar personer som dig under sina vingar och är villig att stå för den extra kostnad det är att hjälpa framåt och ge något på ett CV.
Men annars, ring och prata med CSN, dom har information på alla språk. Likaså yrkeshögskolan.
Däremot verkar Yrkeshögskolan i Karlstad sakna it-inriktningar överhuvudtaget.

Ring KAU https://www.kau.se/student/ar-student/stod-under-studierna/st... och prata med dom.

Lite info från CSN:
https://www.csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/utlandsk-...

"Rätt till svenskt studiestöd som flykting
I de här fallen har du vanligtvis rätt till svenskt studiestöd:
Om Migrationsverket har gett dig uppehållstillstånd för att du är flykting eller skyddsbehövande.
Om Migrationsverket har gett dig uppehållstillstånd på grund av synnerligen ömmande omständigheter.
Uppehållstillståndet behöver vara giltigt, men det spelar ingen roll om det är permanent eller tidsbegränsat. Rätten till studiestöd gäller vanligtvis från och med den vecka du får ditt tillstånd."

Nu skriver du bara att du är invandrare, det kan ju innebära vad som helst, flykting, utländsk medborgare, asylsökande.

Just nu kan det nog vara svårt att få tag på folk då idag är sista ansökningsdagen till höstens studier (dom flesta tar dock emot sena ansökningar).

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av oehqoehfo:

23 år har aldrig haft jobb. Har aldrig gått till universitet.(kunde inte gå) Är det konstigt?

Vanligare än vad du tror.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Det behövs ju visserligen inte medborgarskap, men det krävs PERMANENT uppehållstillstånd vilket i princip är samma sak.

Nej, det räcker med tidsbegränsat uppehållstillstånd för att söka sig till högskola/universitet/YH – som är ganska vanligt att få numera. Hjälper dig däremot ibland bara med studieavgiften, då du inte kan få CSN om du har ett tidsbegränsat beslut med skäl av uppskjuten prövning. Personen låter som han redan har gymnasieexamen och är på väg att ta en gymnasieingenjörsexamen, och alltså redan studerar eftergymnasialt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej, det räcker med tidsbegränsat uppehållstillstånd för att söka sig till högskola/universitet/YH – som är ganska vanligt att få numera. Hjälper dig däremot bara med studieavgiften, då du normalt inte kan få CSN utan permanent uppehållstillstånd. Personen låter som han redan har gymnasieexamen och är på väg att ta en gymnasieingenjörsexamen, och alltså redan studerar eftergymnasialt.

Ja det stämmer att man inte behöver betala studieavgiften, men det var ju inte riktigt så du skrev i första inlägget. Hur TS situation ser ut vet jag inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oehqoehfo:

Hej

Jag är 22-årig (ska bli 23) kille och invandrare som gillar programmera webb(front-end)
Just nu jag går TE4 kurs i Karlstad men jag vet inte vad ska jag göra efter läsåret.
Jag är invandrare från utanför EU så har jag ingen möjlighet att betala studentavgift.(jag har pratat med studieväglädare några gånger och det är säkert)

Att söka jobb ... själv vet det är svårt just nu p.g.a min förmåga och kunskaps begränsningar.
Finns massa saker som jag måste utveckla och lära sig.

Men jag är trött att sitta hem och studera ensam. Jag har gjort det redan ganska mycket och jag vill att studera eller praktisera roligt.
Många av mina kompisar jobbar eller går universitet men jag sitter hemma och studerar ensam. Den gör mig ledsen och arg.
Känner sig roligt när jag praktiserar eller studerar med någon annan.

Någonting som jag kan göra??? eller någon offline kurs?

Frågar jag här eftersom kategorin är programemring och skapande och tänkte här finns någon som kan ge mig råd

och

23 år har aldrig haft jobb. Har aldrig gått till universitet.(kunde inte gå) Är det konstigt?

Jag har bara gymnasial utbildning, inom omsorg, och har inga problem att få jobb. Ska du få jobb utan högre utbildning så måste du plugga något som det finns stor efterfrågan på & Liten konkurrans inom. Men omöjligt? Nej, det är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Ja det stämmer att man inte behöver betala studieavgiften, men det var ju inte riktigt så du skrev i första inlägget. Hur TS situation ser ut vet jag inte.

Ett vanligt tidsbegränsat uppehållstillstånd ger dock rätt till CSN, det är bara om du fått ett tidsbegränsat med anledning av uppskjuten prövning det blir problem.