Permalänk
Medlem

Ultra wide monitor, IPS vs VA

Hejsan, Jag har haft denna diskussionen förut men har fått det på tankarna igen.
Först så undrar jag vad ni hade sagt angående VA vs IPS för filmer och spel? Vet att det almänna svaret är VA men vad säger ni som själva har testat de?

Acer X34p
Acer Z35P

Och där kommer ju en 1440p Va (AHVA) 200hz quantum dot med HDR i slutet av året, men eftersom HDR kommer vara rätt svårt att använda eftersom inte många spel och filmer stöder det och 200hz kommer nog inte spela så stod skillnad om du inte spelar spel med ganska låg grafik och mycket rörelser (CS GO), korrekt?. Men vad hade ni sagt angående "Quantum dot", kommer jag märke skillnaden eller är det bara en uppgradering på "papper"?

Acer X35

Ps: Har hört lite att den nya Acer X35 kanske har IPS men dem kallar den för AHVA. (Vet ej om det stämmer)

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Jag sitter också och letar skärm. Minst 32".

Och undrar också vilken panel som är "bäst".

Med bäst så menar jag minst färg/ljus-släp.
Skarpast bild osv.

Har inte köpt datorkomponenter på aslänge och är helt nollad på vad som gäller idag

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mambans:

Ps: Har hört lite att den nya Acer X35 kanske har IPS men dem kallar den för AHVA. (Vet ej om det stämmer)

AHVA är alltså en av IPS-teknikerna och är inte en VA-teknik. Ja, ett uselt val av förkortning då detta ofta blandas ihop.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ahhh okej. Ja lite dålig förkortning,´, blivit lurad under längre tid att det var en VA