Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Post- och telestyrelsen yrkar på att Kinas postrabatt ska tas bort

Permalänk
Melding Plague

Post- och telestyrelsen yrkar på att Kinas postrabatt ska tas bort

Kina får idag rabatt på utlandsförsändelser, vilket blir en extra kostnad för bolag som Postnord. Post- och telestyrelsen menar på att de idag industrialiserats och bör betala full avgift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Problemet ligger lika mycket hos post mord för det lär knappast kosta 75kr att skicka ut mindre försändelser när man annars kan skicka samma inrikes för 20kr och hade man agerat smart hade man kunnat tjäna ganska bra på kina saker

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det är väl inte mer än rätt.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kina knappast ett "fattigt utvecklingsland" längre utan snarare en ekonomisk drake. Så det är inte mer än rätt. Det är helt orimligt att de åtnjuter privilegier som ett fattigt utvecklingsland får när de helt enkelt inte är det längre. Det är galet fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet ligger lika mycket hos post mord för det lär knappast kosta 75kr att skicka ut mindre försändelser när man annars kan skicka samma inrikes för 20kr och hade man agerat smart hade man kunnat tjäna ganska bra på kina saker

Vet du hur mycket extra jobb det innebär att förtulla varor som en leverantör måste göra? 75 kronor är billigt och skäligt.

OT: Att världens näst största ekonomi klassas som ett u-land är ju ett skämt. Men om det är FN som klassificerar så förstår jag. FN är ju ett skämt och grymt förlegad konstruktion... (Permanenta länder som kan lägga veto på allt? Snacka om klubb för inbördes beundran)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Helt sinnesförvirrat att något land, utvecklat eller inte, skall ha rabatt på postförsändelser. Vad är det för helt galen idé och vem betalar för att den organisationen som ligger bakom skall ha löner, bilar, kontor med mera för att utveckla sådant?

(antagligen vi skattebetalare genom skattemedel)

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kina är på stark frammars, men har fortfarande relativt låg BNP per capita.

Permalänk
Avstängd

Hur kan Kina vara så veka att Sverige vågar säga emot dem lol.
Är de Trump som bestämt detta :D?

Permalänk
Medlem

Postnord ska få betalt för det jobbet de gör, såklart. Problemet är att de är kassa och sköter inte sitt jobb. Oavsett vad de tjänar för summa pengar är det mer än vad de förtjänar. Jag har skickat och tagit emot dyra gitarrer 3 gånger med dem och det har inte gått en enda gång smidigt. Det blev varje gång att de har kört runt gitarrerna i två veckor innan jag fick hämta dem, två gånger hade de försvunnit från datorn innan de dök upp några dagar senare för de hade inte skannat eller att de hade glömts bort. Skitbolag!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet ligger lika mycket hos post mord för det lär knappast kosta 75kr att skicka ut mindre försändelser när man annars kan skicka samma inrikes för 20kr och hade man agerat smart hade man kunnat tjäna ganska bra på kina saker

Avgiften är för det administrativa, inte frakten.
Frakten är fortfarande gratis, det är det PTS vill ändra.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Spelar detta någon roll nu ?
Kinapaketen är typ icke existerande nu och sen tar postmord ut 75kr handläggningsavgift vilket är högre än någon annan speditör i Sverige.

Och ja jag vet att det är det administrativa, men 75kr är rätt högt, så den lilla nu förlorade frakten borde det finnas gott om utrymme för där.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Kina knappast ett "fattigt utvecklingsland" längre utan snarare en ekonomisk drake. Så det är inte mer än rätt. Det är helt orimligt att de åtnjuter privilegier som ett fattigt utvecklingsland får när de helt enkelt inte är det längre. Det är galet fel.

Vi står ofta med diametralt olika åsikter i många frågor - men här håller jag med dig till fullo Ozzed

Skrivet av Nivity:

Spelar detta någon roll nu ?
Kinapaketen är typ icke existerande nu och sen tar postmord ut 75kr handläggningsavgift vilket är högre än någon annan speditör i Sverige.

Är det verkligen det? Jag är hyffsat säker på att avgiften låg på 125:- från både UPS och DHL de gånger jag fått paket från dem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet ligger lika mycket hos post mord för det lär knappast kosta 75kr att skicka ut mindre försändelser när man annars kan skicka samma inrikes för 20kr och hade man agerat smart hade man kunnat tjäna ganska bra på kina saker

Inrikes har ingen hantering av moms osv.

Skrivet av Nivity:

Spelar detta någon roll nu ?
Kinapaketen är typ icke existerande nu och sen tar postmord ut 75kr handläggningsavgift vilket är högre än någon annan speditör i Sverige.

Och ja jag vet att det är det administrativa, men 75kr är rätt högt, så den lilla nu förlorade frakten borde det finnas gott om utrymme för där.

Jaså? Vad tar dom andra ut? Trodde att det var 125kr som gällde innan, vilket ju är mer och inte mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet ligger lika mycket hos post mord för det lär knappast kosta 75kr att skicka ut mindre försändelser när man annars kan skicka samma inrikes för 20kr och hade man agerat smart hade man kunnat tjäna ganska bra på kina saker

Fast nu blandar du äpplen och päron i din jämförelse.
Postnord utreder moms och tullavgifter på varje enskilt pakets värde och skickar sedan ut en avi, det är inte att jämförbart med att endast skicka något inrikes.

Skrivet av SweMerlin:

Helt sinnesförvirrat att något land, utvecklat eller inte, skall ha rabatt på postförsändelser. Vad är det för helt galen idé och vem betalar för att den organisationen som ligger bakom skall ha löner, bilar, kontor med mera för att utveckla sådant?

(antagligen vi skattebetalare genom skattemedel)

.

Ja det är vi skattebetalar som betalar helt korrekt. Det är U-lands hjälp som en gång i tiden var till för att det skulle bli billigare för u-länder att konkurrera utanför sina egna gränser. Ett billigt sätt för alla de länder att utföra "u-hjälp" istället för att beöha skicka personal till olika länder för olika aktiviteter.
Sverige har haft som mål att 2% av statens inkomster skall gå till biståndsarbete i massor med olika former.
Tyvärr missbrukas systemet idag av bla Kina och svenska skattesmitare vilket gör att det inte längre fungerar och måste regleras.

Permalänk
Medlem

Det var ett djäkla tjöt om PostNord. Vad har det med it, gaming och överklockning att göra?

Sluta beställ skräp från andra sidan jordklotet så man kan läsa om något lite intressantare här på swec.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Duktigt om så gamla bestämmelser ses över med sådan frekvens...
Undrar om klassiker som Sovietunionen, DDR, och Tjeckoslovakien också figurerar på dessa gamla världskartor som FN verkar ha som underlag för att klassificera ländernas postrabatter?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Inrikes har ingen hantering av moms osv.

Jaså? Vad tar dom andra ut? Trodde att det var 125kr som gällde innan, vilket ju är mer och inte mindre.

Jag har fått massvis paket skickade med DHL ifrån Korea och Japan, har aldrig någonsin betalat några 125kr kan jag ju säga.
Dyraste jag betalat var 123:- har jag för mig (totalt då med hantering+moms), det var 2 möss med deklarerat värde på över 100$.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Vet du hur mycket extra jobb det innebär att förtulla varor som en leverantör måste göra? 75 kronor är billigt och skäligt.

OT: Att världens näst största ekonomi klassas som ett u-land är ju ett skämt. Men om det är FN som klassificerar så förstår jag. FN är ju ett skämt och grymt förlegad konstruktion... (Permanenta länder som kan lägga veto på allt? Snacka om klubb för inbördes beundran)

Skickades från m.sweclockers.com

Allting är relativt för 75kr för en 20kr försändelse är inte rimlig för en vara som gått under tullkostnader och momsen handlar inte om många kronor och även om det är under "normala" importkostnader som oftast är mycket större volymer och är inte annat än ett försök att stoppa handeln

Hade man lagt en avgift på 20kr pkt + moms och legat på tidigare tull nivå som gav en inkomst hade det varit smartare och det man får nu är att det kommer vridas där asiatiska prylar kommer landa i något EU land för att sedan skickas ut och man skär bort asiatiska varor

Problemet med kina är klyftor trots ekonomin lyfts är det inte en väl fördelad ekonomi och många lever under dåliga förhållanden så förstår varför man har rabbat och låter mer som dom som tjänar på ett stop letar något att grina över

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Det var ett djäkla tjöt om PostNord. Vad har det med it, gaming och överklockning att göra?

Sluta beställ skräp från andra sidan jordklotet så man kan läsa om något lite intressantare här på swec.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ofta samma skräp som säljs här, fast billigare.
Och om du inte vill läsa trådar om sådant här, varför klickar du då in på tråden och kommenterar? Känns ju rätt kontraproduktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har fått massvis paket skickade med DHL ifrån Korea och Japan, har aldrig någonsin betalat några 125kr kan jag ju säga.
Dyraste jag betalat var 123:- har jag för mig (totalt då med hantering+moms), det var 2 möss med deklarerat värde på över 100$.

Här i tullverkets exempel står det 125kr iaf.
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter...

Konstigt att betala 123kr tot på över 100 dollar när bara momsen är betydligt mer än så. Men bra för dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det konstiga är bara att när jag beställer dyrare paket, tex en mobil så kommer den med DHL. Och några dagar senare kommer det ett brev från Tullverket om lite moms.

Hur kan DHL sköta detta snyggt medan Postnord måste ha 75kr för det?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Fast det är ofta samma skräp som säljs här, fast billigare.
Och om du inte vill läsa trådar om sådant här, varför klickar du då in på tråden och kommenterar? Känns ju rätt kontraproduktivt.

Han har ju en poäng, Postnord är väl knappast ett Sweclocker ämne och ffa så är det inte elektronikprylar heller som är den största delen av import från Kina.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem

Bara sluta använda PostNord när alternativ finns!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Det konstiga är bara att när jag beställer dyrare paket, tex en mobil så kommer den med DHL. Och några dagar senare kommer det ett brev från Tullverket om lite moms.

Hur kan DHL sköta detta snyggt medan Postnord måste ha 75kr för det?

För att DHL har en lösning där de både kan presentera pris till återförsäljare och även slutkund direkt i butikernas onlineshoppar. Det gör att kunden kan få se pris direkt och även att DHL får information direkt när köpet görs om dess storlek vilket gör att DHL kan börja behandla tulldelen innan paketet kommit in till Sverige.

Postnord får ju inte det som möjlighet utan där dumpas det paket i knät på dem på svenska flygplatser/hamnar. Utöver att postnord inte får någon heads up om beställningen i förväg så får de inte heller någon information om storlek på köpet som de kan räkna ut momsen på eftersom att de inte har en onlinelösning som är ihopsydd med återförsäljarens butik.

Det går då att säga, ja men då får väl postnord skaffa en sådan dära onlinelösning med alla världens butiker också då. Och det kan de göra men det kommer inte lösa hela problemet. Grejen är ju att postnord är tilldelade ansvaret att dela ut alla paket som trillar in utan förvarning i det befintliga postsystemet och det måste de ju fortsätta med att göra även om ingen onlinebutik skulle vara intresserade av postnords onlineintegrationer med deras handelsplattformar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Spelar detta någon roll nu ?
Kinapaketen är typ icke existerande nu och sen tar postmord ut 75kr handläggningsavgift vilket är högre än någon annan speditör i Sverige.

EU har hittat på att kinesiska återförsäljare ska kunna momsregistrera sig i ett EU-land fr.o.m. 2021 eller något sådant och då ta ut moms direkt vid köp. Om en kinesisk återförsäljare gör detta, slipper man avgiften på 75 kr från den återförsäljaren. Om många kineser gör detta, återkommer problemet med en massa Kina-försändelser alltså till 2021. Sålunda behöver portokostnaden lösas dessförinnan. Sedan är problemet med subventionerat porto kvar i andra länder och dessa länder vill gärna få detta fixat, men det bekymrar förstås inte svenska Post- och Telestyrelsen.

Skrivet av Nivity:

Jag har fått massvis paket skickade med DHL ifrån Korea och Japan, har aldrig någonsin betalat några 125kr kan jag ju säga.
Dyraste jag betalat var 123:- har jag för mig (totalt då med hantering+moms), det var 2 möss med deklarerat värde på över 100$.

DHL:s avgift beror på hur pass mycket moms ska betala. Avgiften är 125 kr om momsen är på mellan 300 kr och 3333 kr. Läs här under "utläggsersättning/speditörsavgift". Om det kostade "över 100$" och $ = hongkongdollar, kan det alltså bli 123 kr. Om det var USA-dollar dock bara momsen mer än 123 kr, men de kan ju ha räknat fel.

Permalänk
Medlem

Kina kopierar västliga produkter och producerar egna varianter, ofta olagligt kopierade sådana. Sedan säljer de billigare kopior tillbaka till oss, tydligen mot rabatterad frakt.

Kina, som är världens största/näst största ekonomi (beroende på vad man räknar) har en GDP-tillväxt på 6-7% varje år. De har enorma summor pengar som cirkulerar, och de investerar och köper upp företag överallt i världen, även svenska. Så att fortsätta ge ett sådant land rabatter är ju fullkomlig idioti.

Har vi bara idioter som styr? Sverige ska rädda världsmiljön med skatter och avgifter som gör det billigare att köpa från andra länder. Sverige, som är hem för världens största musikstreamingtjänst, har också avgifter för privatkopiering som knappt ens förekommer längre. Vi har extra avgifter på elektronik av miljöskäl. Avgifter kors och tvärs som gör att svenska företag tjänar mindre, och som gör att det kan vara billigare att köpa av utländska företag istället. Detta tillsammans med skyhöga skatter och arbetsgivaravgifter, och knasiga lagar och regler som gör att företag hellre flyttar utomlands.

Styrande i detta land gör verkligen allt de kan för att ta död på svenska företag.

Permalänk
Medlem

Bra! Skattebetalarna ska inte stå för subventionerad frakt för snåljåpar och folk som inte bryr sig om svenska jobb.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Vad är det här för omvänd logik? Självklart ska man ta ut rimliga priser så att ens arbete går runt.

Men att påstå att mångrabatt inte skulle vara en funktionellt system är ju löjligt.

Nej hela den här cirkusen ligger på PostNords:
1. inkompetens att använda de resurser de har
2. okunskap i investering i förbättrad standard för att underlätta och stötta sitt arbete
3. användande av dåliga metoder för att utföra ett arbete som blir kostsamma och inte effektiva

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Bra! Skattebetalarna ska inte stå för subventionerad frakt för snåljåpar och folk som inte bryr sig om svenska jobb.

Staten är ju också skyldiga till varför alla högavlönade, riktiga skapar jobb försvunnit. Det fanns en tid då industrilandet Sverige faktiskt skapade riktiga saker värda pengar. Men vi har lämnat över det till Taiwan, Kina, USA. När du skriver det här på antagligen en mobil gjord Asien eller ett tangentbord gjort i Östasien och säger att vi inte respekterar svenska jobb. Tyvärr, men när var senaste gången Sverige hade en hand i kiselhalvledarindustrin, mobilindustrin, teknik och IT världen på en verklig hårdvarubas där vi tillverkade saker?

Ifrågasätt vad som gjorde att hela den Europeiska marknaden övergavs.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X