Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cider123:

Ok, kanske inte är monopol men trots det finns det ju inga alternativ för paket från t ex asien eller usa om man inte betalar väldigt höga fraktkostnader som inte ens erbjuds hos alla ÅF världen över?

Maud Olofsson beslutade att låta försämringar och fördyringar i Sverige hjälpa den Danska posten ekonomiskt och det känner vi av men det finns ju inget som hindrar någon att sköta tulldeklarationerna själv så de som vill kan ju starta ett bolag, det finns ju en del krimskramsförsäljningsföretag som redan gör det själv och de flesta större bolag har också personal som jobbar med det, däremot är det få försäljare/organisationer i Kina som fixar det men skulle reglerna skärpas generellt innom EU/EES så skulle nog de mer seriösa kinessiterna ta hand om importdeklarationen också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Ser jag det som ja Problem med det?

Inte mer än att det är felaktigt. Dumt att skriva felaktigheter, man vet aldrig vem som läser (kanske någon som får för sig att det skulle vara på det sättet).

Permalänk
Medlem

Postmord verkar inte locka. Snubben som var påtänkt som ny ordförande hoppade av här om dagen haha.
"Jag har den senaste tiden noga analyserat bolaget. Jag kom fram till att det var ett självmordsuppdrag."

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Brukar kallas lathet. Föräldrarna bor uppe i Norrbotten. När man är där och hälsar på så brukar de alltid klaga på PN och deras ovilja att lämna bilen för att gå ett steg till deras brevlåda. Så jag valde att vänta på posten en morgon (njae.. blev snarare en eftermiddag eftersom PNs brevbärare inte klarar av att hålla ett schema). Och ta mig tusan så orkade människan inte kliva ur bilen. När han ser att han måste sträcka sig längre än armen räcker (kan man tacka plogkalle för) så väljer han bara att ta en vända runt kvarteret och skiter i att leverera posten. Senare får föräldrarna en arg lapp av samma tjomme som menar att man ska fan skotta vägen så han slipper gå ur bilen. Där har man kundservice i dess esse. Man orkar inte ens kliva ur bilen en sekund när ens område inte blivit plogad ordentligt. Så de fick hämta sin post på närmsta postkontor (som ligger 20 min bort i bästa fall).

Lathet från dina föräldrars sida antar jag eftersom de inte skottar ordentligt?

Tänk dock om fler tänker som dig och dina föräldrar hur sent (eller dyrt) allt skulle bli. Vi skulle behöva dubbel/trippel personal för att hålla tiderna när det snöar mycket.
Kan ta mitt område och låt säga att hälften tycker budet ska lämna bilen för att ge post.
500 lådor (har just över tusen lådor) * 30-60 sekunder (stanna/backa om, av med bälte, ut och gå till lådan sen in i bilen och på med bälte igen jämfört med att slänga posten i lådan utan att bilen ens slutar rulla), oj arbetsdagen blev just minst fyra timmar längre. Är det riktigt snöigt kan det ta flera minuter om man inte känner för att jobba med blöta skor.
Fast man får kanske inte jobba övertid så vad gör man då?

Våran ledning har då förståelse om man inte levererar pga att det inte går att nå lådan och gissar på att postens är exakt samma. Har också en prydlig hög med lappar i bilen som påpekar att folk ska ha sina lådor i rätt höjd och fria så att de går att nå från en bil utan problem.

Jag har möjlighet att jobba viss övertid för att ge bättre service

Dold text

, men jag måste då varje gång försvara det till chefen för att få det godkänt. Men de som har dålig respekt får samma tillbaka (dåligt märkt låda, skottar inte, saker i vägen). Även de som kör plogbilarna ogillar när folk skiter i att hålla efter.

Killen som körde sönder de lådorna var mycket glad att jag hade en bild som visade hur det såg ut före. Allt anvar hamnade på ägaren av lådorna istället för han som körde traktor.

Dold text

När man ser att folk klättrat på plogkarmen framför lådan istället för att skotta så åker jag då bara förbi.

Får dock ofta städa efter PN så gissar att deras området är enormt överbokade. Brukar hitta brev på backen, lådor som är helt öppna utan orsak osv. Finns dock helt klart rötägg på alla firmor, men de flesta måste ju fatta att problemen med PN inte beror på personerna längst ner.
Även mitt är så att man inte kan köra klart det lagligt på tid. Ett tag gick det inte ens att bara köra området på tid, än mindre faktiskt levererar saker.

Har dock personligen aldrig problem med PN, värsta som hänt är att de lämnat en bok vid brevlådan (rymdes inte) och det började regna. Boken klarade sig dock.

Sen finns de också de som vet hur man får bättre service.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja en kontorsstol tappar man ju bara bort hur som helst. Vilket jävla pajas företag.

Dock verkar de trots färre försändelser tappa bort fler...

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/trots-f%C3%A4rre-brev-postno...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lathet från dina föräldrars sida antar jag eftersom de inte skottar ordentligt?
[...]
Våran ledning har då förståelse om man inte levererar pga att det inte går att nå lådan och gissar på att postens är exakt samma. Har också en prydlig hög med lappar i bilen som påpekar att folk ska ha sina lådor i rätt höjd och fria så att de går att nå från en bil utan problem.

Hur lämnar du över en sådan lapp utan att stanna bilen, ta av dig bältet, kliva ur bilen, gå till lådan och tillbaka?

(Skämt åsido, jag tror inte heller det är fotfolkets fel utan är övertygad om att de allra flesta gör allt de kan med givna förutsättningar)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hur lämnar du över en sådan lapp utan att stanna bilen, ta av dig bältet, kliva ur bilen, gå till lådan och tillbaka?

(Skämt åsido, jag tror inte heller det är fotfolkets fel utan är övertygad om att de allra flesta gör allt de kan med givna förutsättningar)

Magi
Går ju också att lägga den i snön och hoppas den inte blåser bort.

Som tur är det bara ett 20 tal som skiter i att skotta i tid på mitt område och har lyckats få flera att fixa det under denna vinter (lappar eller helt enkelt fått tag på personerna och fråga vafan de gör).
Är oftare jag levererar fast jag inte behöver än inte.
Men när man ibland jobbar upp mot tio timmar övertid i snöstorm försvinner orken.

Dold text
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fick äntligen svar igår eftermiddag via mail från PostNord angående mitt paket från USA som varit fast i tullen sedan 2:a mars där de lovade att skynda på processen och se där:

2018-04-17 18:32
Sverige
Försändelsen är på väg

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Köpte en gång en sak som skulle levereras med postnord. Var tvungen att beställa om samma sak fem gånger för att paketet, eller snarare innehållet var totalt sönderkvaddat/trasigt samtliga gånger. Inte jag som stod för det, men sjukt irriterande att behöva vänta så länge för att få en hel produkt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

PostNord gör det igen!

Det har blivit en ”ihopblandning” i deras elektroniska system, så mitt paket har en annan mottagare elektroniskt.

Efter timmar med deras kundtjänst nu den bästa ”planen” att vi får vänta tills paketet aviseras, eller skickas till ett ombud, för att se om det då ”hamnar rätt”.

Så dom bad mig hålla koll på kollinummret, och återkomma om det står att det har aviserats, men inte till mig

Helt jävla sjukt hur kasst det här företaget fungerar!

Permalänk

Jag beställde en stol som skulle komma fredagen den 6e april mellan 9-15, i appen såg jag att den var lastad, så var hemma hela dagen, den kom inte, ringde postnord både på fredan och på måndagen, dom visste inte då ens vart stolen var, så jag avbokade den. Sen tisdag eftermiddag hittade dom den.

Den nya stolen jag beställde var från England, hoppades att den när den kommer till sverige skulle köras ut av DHL eller liknande men icke, så, den skulle då komma den 16e "före 16", var ledig igen, men inte kom det någon, och ingen hörde av sig.

Till detta hör även att jag jobbar så det tar mig 8min att gå hem och jag ringde båda gångerna och frågade om jag kunde få ett sms eller ett samtal före så att jag kan vara på jobbet och bara kila hem, svaret var "det beror på föraren" men han ringer oftast om han är där och ingen öppnar men inte alltid, frågade om han väntar 8 min i så fall "det är upp till han".

Iaf, gav upp efter den 16e och gick till jobbet dan efter, då ringde föraren runt 9 och undrade om jag kunde vara hemma mellan 9:45-10:20, jag sa att ja kan vara där till 10:00 och han sa ok, och kom 10:35 ...

Summa sumarum var att jag förlorade 2 dagars ledigt för inget alls, för att posten har noll koll på deras leveranser och inga rutiner för förarna utan man får hoppas att han har en bra dag ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vill också spy galla över postnords inkompetens.

Har ett paket som fastnade i tullen den 29 mars.
Har kontaktat postnord vid 6 tillfällen rörande det här paketet.
De senaste 2 gångerna har de sagt att "Det är på väg till dig"

Idag frågade jag om de kunde se hur långt det tagit sig, då jag inte ser någon uppdatering efter 29 mars. Får då till svar att "När jag söker i ett annat system så ser jag att det tagit sig till tullen den 29 mars".

VILKET ÄR EXAKT VAD JAG SETT OCH FRÅGAT OM FRÅN FÖRSTA BÖRJAN!!!!

De har alltså sökt i ett system som inte visat senaste statusen, eller något datum på när uppdateringen gjordes...

Får se hur länge "snart" är, öppnade ett ärende hos dom där de ska leta reda på paketet och de hör av sig "snart"...
Tack postnord, för att ni klarar av att sköta den enda tjänsten ni erbjudet (eller inte).

Ps; De lokala postgubbarna och gummorna sköter sig bra, lämnade en lapp senast ett paket var på väg att köras ut till mig där jag bad chauffören ringa. Fick samtalet, bekräftade att de kunde lämna paketet på bron, åkte hem och tog in det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NU har det hänt igen!! Har beställt paket från kina vid två tillfällen de senaste 3 månaderna och nu visar det sig att vid båda tillfällena så kom paketen fram till utlämningsstället men jag har inte fått någon avisering om att paketen finns att hämta utan båda paketen har gått på retur.................. hur svårt ska det va????
Vid första tillfället så följde jag trackingen nästan dagligen, men det stod bara att paketet inte fanns i systemet hos postnord. Helt plötsligt en dag så fanns det massor med info samt att paketet hade funnits på utlämningsstället men att det var på väg till Kina igen

Permalänk
Medlem

Plötsligt händer det. Beställde en sak från Japan som 5 dagar efter det skickades nu finns att hämta på mitt närmaste utlämingsställe... medans det jag beställde från Italien i mitten av mars har tullklarerats i 5 veckor nu. Har inte fått något moms-sms eller liknande för någon av beställningarna. Från PostNords support svarade de "Vi har just nu längre hanteringstider i får tullhantering och jag måste be dig avvakta." men paketet från Japan passerade tullen på mindre en än dag? Hmm.

Permalänk
Medlem

Har betalat för ett par paket från Kina(2-3 veckor sen) men har inte fått någon info sen dess? Börjar oroa mig att paketen ska åka tillbaka till Kina men jag har ju betalat deras avgift. Vissa små paket har kommit fram(rakt ner i brevlådan) men de lite större rackarna verkar inte komma.

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Överlag fungerar Postnord bra för mig, men när det kommer till dörrleverans så fungerar det sällan bra.

Bara nu senast i fredags, så hade jag en leverans bokad till mellan 9-15 (Såklart kan man inte välja efter jobbtid som man kan med många andra) så var ledig hela dan, men ingen dök upp, ingen hörde av sig, på måndan ringde jag Postnord och det var länge tyst i luren och sen så startade han ett ärende om att den var försvunnen. Det var inget litet paket heller, en kontorsstol på 25kg typ.

Ingen stol än ....

För oss tappade dom bort ett matbord, paketet när det väl hittade hem var en pall med två paket, där ena var minst 100*210*20. Andra paketet låg ovanpå det större och det var rejäla (svarta) fotavtryck över HELA paketet. Helt värdekassa.

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns som PN har totalt haveri just nu. Jag har inte haft några problem tidigare men sen årsskiftet så tycks få saker funka. Jag betalade in moms för ett paket i mitten av mars. Tyckte det var lite udda att kolli-id't inte fanns i vanliga Post-nord-systemet men det gick att betala på moms.postnord.se (och matar jag in det nu så står det att det är betalt). Inget paket kommer.

I måndags ringer det på dörren. Jag har en RING-smart-ringklocka med kamera där jag kan svara men hann inte svara. kollar filmen på den som ringer på: Postnord med ett paket som ser ut att vara ett gammalt Amazon-paket som är omtejpat. Vilket skulle kunna stämma med det saknade paketet då det är från en Reddit-gift-grej. Tänker att nu får jag en paketlapp och kan hämta det från posten. Nope. ingen avi har dykt upp och nu är det strax fredag. Det konstiga är också att i måndags fick jag två Telia-räkningar i brevlådan så var ganska smutsiga. Visade sig vara räkningar daterad 3 januari. D v s gamla räkningar som plötsligt kommit fram.

Jag har mailat flera gånger utan svar. Och som sagt så "finns inte" kolli-id't. Man kan ju tycka att om de kan skicka ett brev om moms + senare försökta köra ut det 1 1/2 månad senare så borde de kunna avisera det också.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt paket från Japan på utlämningstället och jag fick betala moms/tullavgift + hanteringsavgift på plats, enkelt och smidigt. Fick även en avi hem med all info samt tull-id. Detta är inget nytt, så här har det alltid funkat när jag beställt från t.ex. USA och jag behövt betala moms.

EDIT: Frågade PostNord varför jag inte fick ett moms-sms istället, de svarade att det beror på att varan översteg 1500 kr.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har försökt nå Postnord via telefon senaste dagarna?
Har försökt ringa vid flera tillfällen och samtalen bryts då man gör det sista knappvalet.

Värdelöst system!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kan någon förklara hur det är lagligt för PostNord att inte leverera paket inom rimlig tid? Dom måste ju anställa en hel jävla hög med nya medarbetare eller så borde monopolet försvinna?? Hur ska vi gå till väga, kära vänner?

PN har inget monopol.

Skrivet av cider123:

Ok, kanske inte är monopol men trots det finns det ju inga alternativ för paket från t ex asien eller usa om man inte betalar väldigt höga fraktkostnader som inte ens erbjuds hos alla ÅF världen över?

Det där stämmer inte heller. Har fått paket från USA från DHL. Bara för att majoriteten av paketen överförs till PN så fort de kommer in i landet betyder inte att det inte finns andra alternativ. DHL tenderar dock vara dyrare.

Skrivet av BergEr:

Lathet från dina föräldrars sida antar jag eftersom de inte skottar ordentligt?

Tänk dock om fler tänker som dig och dina föräldrar hur sent (eller dyrt) allt skulle bli. Vi skulle behöva dubbel/trippel personal för att hålla tiderna när det snöar mycket.
Kan ta mitt område och låt säga att hälften tycker budet ska lämna bilen för att ge post.
500 lådor (har just över tusen lådor) * 30-60 sekunder (stanna/backa om, av med bälte, ut och gå till lådan sen in i bilen och på med bälte igen jämfört med att slänga posten i lådan utan att bilen ens slutar rulla), oj arbetsdagen blev just minst fyra timmar längre. Är det riktigt snöigt kan det ta flera minuter om man inte känner för att jobba med blöta skor.
Fast man får kanske inte jobba övertid så vad gör man då?

Våran ledning har då förståelse om man inte levererar pga att det inte går att nå lådan och gissar på att postens är exakt samma. Har också en prydlig hög med lappar i bilen som påpekar att folk ska ha sina lådor i rätt höjd och fria så att de går att nå från en bil utan problem.

Jag har möjlighet att jobba viss övertid för att ge bättre service

, men jag måste då varje gång försvara det till chefen för att få det godkänt. Men de som har dålig respekt får samma tillbaka (dåligt märkt låda, skottar inte, saker i vägen). Även de som kör plogbilarna ogillar när folk skiter i att hålla efter.

https://i.imgur.com/fo3IJUs.jpghttps://i.imgur.com/iejgUu8.jpg Killen som körde sönder de lådorna var mycket glad att jag hade en bild som visade hur det såg ut före. Allt anvar hamnade på ägaren av lådorna istället för han som körde traktor.

Dold text

När man ser att folk klättrat på plogkarmen framför lådan istället för att skotta så åker jag då bara förbi.

Får dock ofta städa efter PN så gissar att deras området är enormt överbokade. Brukar hitta brev på backen, lådor som är helt öppna utan orsak osv. Finns dock helt klart rötägg på alla firmor, men de flesta måste ju fatta att problemen med PN inte beror på personerna längst ner.
Även mitt är så att man inte kan köra klart det lagligt på tid. Ett tag gick det inte ens att bara köra området på tid, än mindre faktiskt levererar saker.

Har dock personligen aldrig problem med PN, värsta som hänt är att de lämnat en bok vid brevlådan (rymdes inte) och det började regna. Boken klarade sig dock.

Sen finns de också de som vet hur man får bättre service. https://i.imgur.com/T74vcfm.jpg

Mina föräldrar skottar brevlådan fri från snö. Plogkarmen skapas varje morgon av företaget som skottar vägen utanför. Däremot ingår det i era jobb att leverera brev. Att skylla på att plogkarmen är en cm hög är verkligen ett försök att inte göra ens jobb.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Postnord är fantastiska.... på att misslyckas

Denna gången hade jag tur dock

Paket skickas av privatperson med köp från blocket för 8500kr, sorteras under 4 dagar 3ggr I härryda, slutar med att de kommer fram till att paketet är puts väck. Be säljaren reklamera, det gör jag. Men man kan ju ha otur att säljaren är en ful fisk, och det skiter postnord I, den som skickar ska reklamera, inte mottagaren som sitter helt lottlös I värsta fall.

Men iallafall kontaktade säljaren, och då har hans fru fått ett paket som innehåller mina saker. Lådan var en gammal låda från ett företag de handlat av och postnord lyckades på något vis skita I den senaste lappen med mitt namn, enligt bild jag fick strök de helt enkelt över senaste fraktlappen och skickade antagligen till någon gammal address de hittat.

Borde de inte kunna se I sitt system att "hmm denna är gammal, denna är ny"

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

@ODDNAME: Själv anser jag att det är självklart att man antingen tar bort gamla adresslappar eller stryker över så det absolut inte syns vad det står på dessa. Så det är allt den som skickat iväg det här paketet som varit jäkligt klantig och gjort bort sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

PN har inget monopol.

Det där stämmer inte heller. Har fått paket från USA från DHL. Bara för att majoriteten av paketen överförs till PN så fort de kommer in i landet betyder inte att det inte finns andra alternativ. DHL tenderar dock vara dyrare.

Mina föräldrar skottar brevlådan fri från snö. Plogkarmen skapas varje morgon av företaget som skottar vägen utanför. Däremot ingår det i era jobb att leverera brev. Att skylla på att plogkarmen är en cm hög är verkligen ett försök att inte göra ens jobb.

Grattis, du grävde igenom tråden men såg inte svaren på mina inlägg. En kaka till herrn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@ODDNAME: Själv anser jag att det är självklart att man antingen tar bort gamla adresslappar eller stryker över så det absolut inte syns vad det står på dessa. Så det är allt den som skickat iväg det här paketet som varit jäkligt klantig och gjort bort sig.

Iom att det är ett postpaket ska man inte kunna skanna ett paket med använd kod min adress stod på i alla fall 2 ställen.
Det andra satt under mina lappar dessutom

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Mina föräldrar skottar brevlådan fri från snö. Plogkarmen skapas varje morgon av företaget som skottar vägen utanför. Däremot ingår det i era jobb att leverera brev. Att skylla på att plogkarmen är en cm hög är verkligen ett försök att inte göra ens jobb.

Sitt inte och snacka om nå 1cm plogkarm när ingen ens skottar en väg före det är 5-10cm snö på den. Krävs att man inte skottar kring lådan på flera dagar innan det blir problem om det inte kom närmare 2dm under natten.

Bara ta upp med företaget som skottar att de skottar närmare lådan eller gå ut själv några gånger per år och fixa det.
Många är dock smarta nog att skotta lite av vägen före sina lådor så det inte finns nå snö att bli plogkarm av.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Sitt inte och snacka om nå 1cm plogkarm när ingen ens skottar en väg före det är 5-10cm snö på den. Krävs att man inte skottar kring lådan på flera dagar innan det blir problem om det inte kom närmare 2dm under natten.

Bara ta upp med företaget som skottar att de skottar närmare lådan eller gå ut själv några gånger per år och fixa det.
Många är dock smarta nog att skotta lite av vägen före sina lådor så det inte finns nå snö att bli plogkarm av.

Tro mig. Den var 1-2 cm hög. Nog för att skapa spår på vägen men inte nog för att man inte skulle kunna öppna en dörr. Posten anländer hos morsan och farsan klockan 7 på morgonen. Har de snöat natten innan då skottar man oftast 3-4 på morgonen. Du menar alltså att mina föräldrar.. som är i sjuttioårsåldern.. Ska ut och skotta bort plogkarmar? Min mor har ryggproblem och min far har problem med knät. Är oftast hos mina föräldrar och skottar men ibland krockar det med min arbetsschema.

Så jag ska inte sitta och snacka om hur höga dessa är? För att du intalat dig själv att du vet bättre?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tro mig. Den var 1-2 cm hög. Nog för att skapa spår på vägen men inte nog för att man inte skulle kunna öppna en dörr. Posten anländer hos morsan och farsan klockan 7 på morgonen. Har de snöat natten innan då skottar man oftast 3-4 på morgonen. Du menar alltså att mina föräldrar.. som är i sjuttioårsåldern.. Ska ut och skotta bort plogkarmar? Min mor har ryggproblem och min far har problem med knät. Är oftast hos mina föräldrar och skottar men ibland krockar det med min arbetsschema.

Så jag ska inte sitta och snacka om hur höga dessa är? För att du intalat dig själv att du vet bättre?

Om de bor i villa och inte klarar av att skotta bort plogkarmar så får de antingen leja bort skottningen, eller flytta till lägenhet. Jag tycker BergHa har gett dig nog med svar på varför brevbärarna inte kan hoppa ut vid varje brevlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tro mig. Den var 1-2 cm hög. Nog för att skapa spår på vägen men inte nog för att man inte skulle kunna öppna en dörr. Posten anländer hos morsan och farsan klockan 7 på morgonen. Har de snöat natten innan då skottar man oftast 3-4 på morgonen. Du menar alltså att mina föräldrar.. som är i sjuttioårsåldern.. Ska ut och skotta bort plogkarmar? Min mor har ryggproblem och min far har problem med knät. Är oftast hos mina föräldrar och skottar men ibland krockar det med min arbetsschema.

Så jag ska inte sitta och snacka om hur höga dessa är? För att du intalat dig själv att du vet bättre?

Har själv kört ut tidningar med bil för ett antal år sedan och hoppar in lite då och då, när det behövs.

Det är väldigt många som skottar vid sina brevlådor, men de skottar bara fram till lådan och inte en bit efter. Då går det inte att komma intill med bilen, utan man måste kliva ur för att kunna leverera tidningen. Det är då man funderar på att köra den amerikanska grejen, att bara kasta in tidningen på tomten...

När man gång på gång måste kliva ur och i, så sliter det rätt rejält på kroppen, om man måste göra det dag efter dag. Vid många brevlådor är det dessutom blankis.. Vissa fattar aldrig att det är postens och tidningsutdelarnas arbetsmiljö det handlar om, trots otaliga lappar om bättring. Du vill väl också ha en bra arbetsmiljö, så du håller till efter pensionen och kan njuta av ett skönt liv på äldre dagar?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tro mig. Den var 1-2 cm hög. Nog för att skapa spår på vägen men inte nog för att man inte skulle kunna öppna en dörr. Posten anländer hos morsan och farsan klockan 7 på morgonen. Har de snöat natten innan då skottar man oftast 3-4 på morgonen. Du menar alltså att mina föräldrar.. som är i sjuttioårsåldern.. Ska ut och skotta bort plogkarmar? Min mor har ryggproblem och min far har problem med knät. Är oftast hos mina föräldrar och skottar men ibland krockar det med min arbetsschema.

Så jag ska inte sitta och snacka om hur höga dessa är? För att du intalat dig själv att du vet bättre?

Jag undrar lite vad du menar. Posten kommer knappast 7 på morgonen. Det är nog fråga om tidningsbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag undrar lite vad du menar. Posten kommer knappast 7 på morgonen. Det är nog fråga om tidningsbudet.

Posten i farsan och morsans område kommer 7 på morgonen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |