Skatteverket utreder kryptoinnehav – upptaxerar svenskar med miljonbelopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@RasmusC: Sjukvård är i princip gratis jämfört med den faktiska kostnaden.

Bara googla "usa hospital recit". Har du inte försäkringar är du ganska krö.

Du inser väl att du betalar mer för sjukvården än vad du betalar på plats? Du måste räkna på din samlade statliga skatt och ta andelen som går till sjukvården i statsbudgeten, och sedan ta din samlade kommunala skatt och ta andelen som går till landsting eller region och sedan ta andelen av de pengarna som går till hälsa och sjukvård. När du gjort det så slår du ut den summan per år med antalet besök per år. Troligtvis landar det på tusentals kronor, kanske även över 10 000 kr.

Använder du sällan dig av sjukvården så får du räkna på en tioårs period istället och då betalar du garanterat tiotusentals kronor per besök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Stämmer ju, dock är det hemskt att se hur desperata de är.

Dom tog in miljonbelopp. Tycker inte det verkar desperat utan snarare ett välgjort jobb.
Sedan är det bättre att det tar problemet direkt istället för att vänta tio år och missa miljarder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vinolik:

Du är desperat om du vill göra ditt jobb? Ok...

Inte det jag menar heller, de krystar vatten ur en sten..lite andrum får väl svenskarna ha?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hehe... Anonymt my ass...
När ska folk lära sig. Inget du gör elektroniskt längre, är anonymt

Och ja... det är surt att få efterskatt, men det är väl inget nytt att inkomst i detta land ska skattas? Så ska folk bli sura för de inte kunde blåsa staten nu?

Skrivet av Nzt:

Tycker definitivt att man bör skatta. Sen håller jag nog inte med om % satsen.

Att säga Bitcoin är anonymt bevisar hur lite koll dem har egentligen. Ingenting med Bitcoin är anonymt.

Bitcoin är inte och har aldrig varit anonymt, det är pseudonymt givet att man genererar en ny publik nyckel (mottagaradress) vid varje transaktion, gör man detta så är det betydligt svårare att bli spårad. Eftersom samtliga transaktioner i blockkedjan är publika så är det omöjligt för Bitcoin att vara anonymt. En annan svag länk är ju förstås växlingskontoren som har uppgifter om kunders verkliga identitet samt gissningsvis transaktionshistoriken med kontoret så där kan information läcka. Vet inte hur det ser ut rent juridiskt men jag skulle anta att skatteverket kan begära ut uppgifter om kunder hos växlingskontor ifall de misstänker kunden för skattebrott, gissar att skatteverket gått tillväga på något liknande sätt och eventuellt en kombination med att personerna inte bytt adresser vid varje transaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Äpplen och päron. Schweiz är till ytan en tiondel så stort som Sverige, vilket leder till ett mycket mer centraliserat samhälle. De har även en mycket starkare exportmarknad och lägre arbetslöshet, vilket minskar belastningen på den interna ekonomin i landet.

Att bara säga "skatt är stöld" och tro att ett så generaliserat påstående ska vinna några poäng är ju lite sådär när vi vet att just i Sverige så finansieras väldigt mycket genom vår skatt.

Vinna poäng var inte syftet. Skatt är stöld och det är fakta, har du skrivit på att du godkänner att staten tar pengar ifrån dig? Om inte så är det samma sak som rån. Det är socialt accepterat att betala skatt för att pengar behövs för att ha en funktionellt samhälle. Jag hade inte varit så anti skatt i Sverige om det inte vore för att pengarna går till helt fel saker i många fall.

Skrivet av Paddanx:

Kanon.
Men varför är du då kvar här?

Problemet är inte att du har fel... för ja, det finns ex på länder där detta fungerar. Utan problemet är... "jag väljer att ta lagen/regler i mina egna händer", utan att faktiskt gå till botten med problemet.

Vi har ett samhälle som trots allt röstar, och har sina delade åsikter. Men ingen av dem säger att det är okej att smita från lagar. Det är då ett brott, som ska anmälas, åtalas och leda till straff.

Så ditt val är väldigt enkelt, då du har fritt val.
- Betala, rösta och försök få rättsida på problemet.
- Flytta till ett ställe där det passar dina önskemål.

För det du gör, oavsett hur rätt/fel åsikt du har, är fel gjort.

Jag är kvar för att jag har min familj här, annars hade jag onekligen flyttat Som jag beskrev till citatet ovan så är jag emot skatt för att det går åt helt fel saker. Även jag förstår att pengar behövs för att underhålla ett samhälle och för att det ska fungera. Att dra in ohyggliga mängder skatt som går åt helt fel saker är dock fel.

Skrivet av Implor:

@RasmusC: Sjukvård är i princip gratis jämfört med den faktiska kostnaden.

Bara googla "usa hospital recit". Har du inte försäkringar är du ganska krö.

Jo är billigare än i USA om man inte har försäkring. Men en normal person i USA har försäkring vilket då täcker de flesta kostnader vid normal sjukvård. Så istället för att betala skatt betalar de en försäkring. Som jag skrev i mitt inlägg så får du helt enkelt betala mindre i skatt men mer från egen ficka då du måste ha försäkring vilket jag stödjer.

Skrivet av stolproten:

Du säger att skatt är stöld. Sen pekar du mot ett land som Schweiz som också har skatt och stjäl pengar.

Så du menar att det finns en gräns som man får stjäla innan det blir stöld?

Det är fortfarande stöld om personen i fråga inte har accepterat att staten tar pengar från honom/henne. Men jag skulle absolut acceptera en viss skatt om den går till rätt saker, för då hade jag godkänt att staten får en del av mina pengar. Då är det inte längre stöld.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VadSaDu:

Stämmer ju, dock är det hemskt att se hur desperata de är.

Så du menar vissa saker ska vara fritt från vinst skatt för vi ska ha andrum?

Och helst ska det vara random vad detta innefattar som vinst skatt och vilka saker som inte ska skattas.
Och du ska inte veta om vad det är för något?

Det är rätt tydligt att ALL vinst ut över visst belopp per år skall SKATTAS oavsett va du säljer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RasmusC:

Vinna poäng var inte syftet. Skatt är stöld och det är fakta, har du skrivit på att du godkänner att staten tar pengar ifrån dig? Om inte så är det samma sak som rån. Det är socialt accepterat att betala skatt för att pengar behövs för att ha en funktionellt samhälle. Jag hade inte varit så anti skatt i Sverige om det inte vore för att pengarna går till helt fel saker i många fall.

Jag är kvar för att jag har min familj här, annars hade jag onekligen flyttat Som jag beskrev till citatet ovan så är jag emot skatt för att det går åt helt fel saker. Även jag förstår att pengar behövs för att underhålla ett samhälle och för att det ska fungera. Att dra in ohyggliga mängder skatt som går åt helt fel saker är dock fel.

Jo är billigare än i USA om man inte har försäkring. Men en normal person i USA har försäkring vilket då täcker de flesta kostnader vid normal sjukvård. Så istället för att betala skatt betalar de en försäkring. Som jag skrev i mitt inlägg så får du helt enkelt betala mindre i skatt men mer från egen ficka då du måste ha försäkring vilket jag stödjer.

Det är fortfarande stöld om personen i fråga inte har accepterat att staten tar pengar från honom/henne. Men jag skulle absolut acceptera en viss skatt om den går till rätt saker, för då hade jag godkänt att staten får en del av mina pengar. Då är det inte längre stöld.

"Skatt är stöld och det är fakta, har du skrivit på att du godkänner att staten tar pengar ifrån dig? "

Ja när du tog en anställning på ett jobb, rätt logiskt faktiskt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@RasmusC: Sjukvård är i princip gratis jämfört med den faktiska kostnaden.

Bara googla "usa hospital recit". Har du inte försäkringar är du ganska krö.

Fast det hör ju till saken att USA lägger lika mycket eller mer statliga pengar per capita på sjukvård än något annat land bortsett Norge. De lägger mer än Frankrike, Sverige, Danmark och många andra klassiska exempel på statsfinansierad sjukvård. Skillnaden är att USA med sitt system låter sjukhusräkningar finansiera läkemedelsforskning. Övriga världen åker lite snålskjuts på deras utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Fast nu gör du bara fel. Du kan argumentera om hur hög skatten bör vara. Och det kan jag köpa, och troligen de flesta.

Men du sa själv att det är stöld och du hellre begår brott genom att undvika och dölja inkomst för att på så sätt slippa betala skatt. Så försök inte smita undan nu med något argument om att vi betalar för mycket. För det sa du aldrig.

Säger inte att det inte är stöld. Hade jag godkänt skatten jag betalar är det inte längre stöld. Det är när någon tar något ifrån dig när du inte sagt OK som det är stöld vilket det i detta fall är.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja. Om det nu hade varit möjligt att köpa aktie B via ett ökat värde på aktie A

Det kommer ju bli ett rent helvete att gå igenom alla transaktioner man gör mellan olika kryptovalutor för att räkna ut hur mycket man gått plus/minus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Här var vi inte glada inte. Skatt är inte lösningen på alla världens problem som alla hjärntvättade svenskar verkar tro.

Kolla på länder som Schweiz, de har vägar, bra sjukvård och mycket annat med betydligt lägre skatt. Det enda som skiljer länder med låg skatt (som fungerar) och länder med hög skatt är vad som behöver betalas från egen ficka. Det går ett ut.

Lägre skatt = Saker kostar mer från egen ficka.
Högre skatt = Saker kostar KANSKE mindre från egen ficka.

Sjukvården absolut inte gratis i Sverige t.ex.

ja fast har du inga pengar i egen ficka så är det svårt att betala.
De flesta svenskar är uppväxta med att basala behov som tex skola och vård är en rättighet som vi alla är med och bidrar till genom skatt. Alla har det inte lika bra i ett land som Schweiz eller USA. Den som har, har mer. Den som inte har, har ett helvete.

Jag föredrar att vara solidarisk framför egoistisk. Jag personligen betalar in mycket mer till systemet än vad jag får ut.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Säger inte att det inte är stöld. Hade jag godkänt skatten jag betalar är det inte längre stöld. Det är när någon tar något ifrån dig när du inte sagt OK som det är stöld vilket det i detta fall är.

Du är medveten om att skatt inte är något magiskt som tandfen kommer och tar på nätterna va? Man börjar bli lite fundersam....

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Stämmer ju, dock är det hemskt att se hur desperata de är.

Det som skrämmer mig mer är hur desperata vissa är att försöka smita undan. Och inte bara skatt, utan mer eller mindre allt... ansvar, skyldigheter, lagar eller något de anser "gäller inte dem". Just att åsikten är alltid, "jag tycker/tycker inte... " och sedan är det tydligen rätt för personen att göra vf de vill.

När man håller på så, utan att inse konsekvenserna, blir jag orolig.

För vem i tusan "vill" betala skatt...? Troligen näsan ingen. Men vi gör det för vi måste, för det är bestämt av de vi röstat och vi väljer att bo i detta land. Vissa försöker ändra det... vissa försöker ge en andra åsikt, och det är bra. Men man måste inse att åsikt eller inte, gäller lagar ändå, tills de lyckats ändra dessa lagar.

@Mackey Bra info, men det var liksom min poäng också. Just att många tror det är anonymt, när det inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Det kommer ju bli ett rent helvete att gå igenom alla transaktioner man gör mellan olika kryptovalutor för att räkna ut hur mycket man gått plus/minus.

Borde väl inte vara så svårt, du vet vad du köpte för och allt mervärde efter det är ju vinst. Finns väl någon logg?

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

Det är fortfarande stöld om personen i fråga inte har accepterat att staten tar pengar från honom/henne. Men jag skulle absolut acceptera en viss skatt om den går till rätt saker, för då hade jag godkänt att staten får en del av mina pengar. Då är det inte längre stöld.

Du är också emot rättsystemet? För det har du väl heller inte accepterat av staten? Skolplikt och samt alla andra skyldigheter vi som medborgare har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Visst skatt är bra, det håller jag med om, och jag är smått emot mining då jag är en dödlig svensson som inte kan lägga 3999:- för ett GTX1060 6GB, osv osv osv.

Men fasiken va de söker efter skatt som blodhundar.. lite skrämmande.

Med all rätt också. Det är nog knappast någon med ett 1060 som tjänat en femhundring de riktar in sig på. Jag tror de fokuserar på de som köpt X antal kort och byggt egna miningparker som dragigt in X antal tusenlappar, och varför skulle de ej skatta som vilken annan företagare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Här var vi inte glada inte. Skatt är inte lösningen på alla världens problem som alla hjärntvättade svenskar verkar tro.

Kolla på länder som Schweiz, de har vägar, bra sjukvård och mycket annat med betydligt lägre skatt. Det enda som skiljer länder med låg skatt (som fungerar) och länder med hög skatt är vad som behöver betalas från egen ficka. Det går ett ut.

Lägre skatt = Saker kostar mer från egen ficka.
Högre skatt = Saker kostar KANSKE mindre från egen ficka.

Sjukvården absolut inte gratis i Sverige t.ex.

Snitt priset på sjukvårdsförsäkring för en frisk 21 åring i USA låg 2017 på cirka 3000$ och då låg snittet vid 30 år just över. Men vid 40 år ligger det närmre 4000$ och när du börjar hamna 64 år så ligger snitter på 9000$ per år. Sjukvården är näst intill gratis i Sverige ...

Permalänk
Medlem

@necris:

Räkna själv.

Tänk att du kommer bli sjuk under en livstid. Operera bort blindtarmen? Bryta benet i åre? förslitning i axeln av jobbet som kräver rehabilitering? Njusten? Sedan blir du ju gammal och kräver dyr vård. Ny höftled?

tjänar du ca 400k/år så är 10% till landstinget ~40k/år. På 45års arbetsliv (20år till 65år) så hamnar vi på 1.8milj under en livstid.

Även om det blir billigare som du säger så ska du ha pengarna när du blir sjuk!

Inte många 30 åringar som hunnit sparat ihop pengar nog för en större operation. Ska du låna pengar då?

Att betala en försäkring för sjukvård blir samma som skatt i praktiken.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Här var vi inte glada inte. Skatt är inte lösningen på alla världens problem som alla hjärntvättade svenskar verkar tro.

Kolla på länder som Schweiz, de har vägar, bra sjukvård och mycket annat med betydligt lägre skatt. Det enda som skiljer länder med låg skatt (som fungerar) och länder med hög skatt är vad som behöver betalas från egen ficka. Det går ett ut.

Lägre skatt = Saker kostar mer från egen ficka.
Högre skatt = Saker kostar KANSKE mindre från egen ficka.

Sjukvården absolut inte gratis i Sverige t.ex.

om inte jag fick största delen av min medicin gratis skulle jag behöva pynta ca 30.000 per år. men istället kostar det mig bara någon tusenlapp per år.

blir faktiskt sur när folk inte fattar hur bra vi har det i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

https://bullmarketz.com/sv/skatt-pa-kryptovalutor/

Citat:

Du köpte 1 ethereum (ETH) för 400 dollar som sen steg i värde till 500 dollar. Du valde att investera de 100 dollar som du gått med vinst i Ripple XRP. Enligt det gällande systemet ska du nu betala skatt på 100 dollar eftersom du gjorde en transaktion, trots att du inte “tagit ut vinsten”.

Gäller liknande vid handel av vanlig valuta?

Exemplet är otydligt och eventuellt stämmer det inte alls.

Om du köper 1 ETH för $400 och den går upp till $500 och du vill ta "vinsten" på $100 och köpa XRP för så ska du betala skatt på vinsten. Men eftersom du inte använder hela den investerade summan ska du inte betala 30% på $100 utan det blir snarare 1/5 av 30% på $100 om jag fattat rätt (100*0,3*0,2=6). Alltså blir du skyldig staten $6 i ögonblicket som du investerar i XRP för 0.2 ETH ($100).

Resten ligger kvar och ska beskattas nästa gång du gör en transaktion. Antingen köper annan kryptovaluta för det eller växlar mot USD, EUR eller SEK.

Permalänk
Avstängd

Bitcoin och Tesla är som sekter ingen får kritisera.

Det är inte bara svenskar som får problem med skatter flera i USA har gjort enorma vinster som de sedan förlorat men de är ändå skyldiga IRS vinstskatt.

Men att man ska skatta på bitcoin är en självklarhet tror ingen kan säga emot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Jag är kvar för att jag har min familj här, annars hade jag onekligen flyttat Som jag beskrev till citatet ovan så är jag emot skatt för att det går åt helt fel saker. Även jag förstår att pengar behövs för att underhålla ett samhälle och för att det ska fungera. Att dra in ohyggliga mängder skatt som går åt helt fel saker är dock fel.

Och då har du också gjort ditt val. Du har valt att stanna, och med att stanna som medborgare, acceptera våra lagar och regler.
"Medborgares rätt- och skyldigheter

Medborgarrätten i inskränkt mening är ur statsrättslig synpunkt av två slag, allmän och speciell. Den allmänna medborgarrätten omfattar de friheter och rättigheter som tillkommer alla landets medborgare på grund av deras medborgarskap: (församlingsfrihet, religionsfrihet, tryckfrihet, yttrandefrihet, näringsfrihet, frihet från utvisning mm.). I den allmänna medborgarrätten ingår också medborgarnas skyldigheter enligt statens lagar till exempel skyldighet att betala skatter eller att göra värnplikt.

Det är vad du valt att acceptera, genom att fortsätta vara svenskmedborgare. Du är dock helt fri att ändra detta, men så länge du väljer att vara svensk medborgare och bo här, är där regler att följa, även om du så svär och spottar på dem hela vägen till skatteverket.

Men...
Jag håller med dig i din "åsikt" att skatterna går fel, till 100%. Och jag kan gärna diskutera, rösta och göra min röst hörd i att stötta dig i detta, så länge du som sagt inser att vi båda är skyldiga att följa de medborgares skyldigheter, tills dess att du kan få dem ändrade. Mao, gör det på rätt sätt, så står jag bakom dig.

Hoppas du förstår vad jag menar. Det är mao en ärlig och extremt viktig skillnad i hur man gör detta som är skillnaden mellan om du stjäl, eller inte. För om alla börjar ignorera dessa lagar som vi själv önskar, får vi just anarki, kaos och även då ett icke fungerande samhälle. Det måste mao ändras på rätt sätt. Din åsikt dock om skatten... är du välkommen att ha precis som du vill, så länge du gör rätt för dig iaf.

Ett ex var TV-skatten, där jag valde att slänga/sälja alla TV och mottagare som gjorde mig pliktig. Därför kunde jag lagligt säga upp betalningen av denna avgift. Jag har valt att inte stöda kyrkan då jag inte är troende, och kan därför välja att inte betala det. Men nu när TV-avgiften blir en avgift på min skatt, får jag tyvärr betala den, även om jag så klart inte vill.

Istället får jag nu iag säga... okej.. nu kan jag iaf köpa en vanlig TV utan att behöva bry mig om radio-tjänst, istället för att behöva köpa en stor PC skärm för dyra summor istället.

Permalänk
Medlem

Om regeringen prioriterade rätt med skatterna hade jag inte haft något mot att betala...
Men som det är i dagsläget så njae...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Skrämmande vilken utveckling som har skett i kommentarstrådarna.
Blir personligen mindre och mindre intresserad av att läsa kommentarer eller gå in i forumet.

Det konstanta anti-eu, anti-postnord och så vidare är så jävla uttröttande.
Folk som oironiskt jämför Sverige med Nordkorea eller Soviet.

I den här tråden har vi folk som anser att skatter är stöld och förespråkar att bryta lagen och någon som tycker att det är dåligt att Skatteverket sätter dit skattesmitare.
Det är fan en ren fars.

Men det är väl mer klicks för Geeks AB så det görs inget.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

@Mackey:

Instämmer. Är nog från olika växlingskontor som dem hämtar information ifrån.

ett Exempel kan vara att man har tagit ut fiat kr till sitt bankonto. Skatteverket i sin tur kontaktar svenska banken för mera information om den banken som har skickat pengarna till personens konto. På så sätt bör det vara ganska enkelt och spåra.
Men som sagt. Allting leder tillbaka i bankerna egentligen så länge man behöver ta ut fiat. Vill man vara helt anonym får man sälja sina coins för kontanter. Bitcoinen i sig blir dock inte anonyma.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jag föredrar att vara solidarisk framför egoistisk. Jag personligen betalar in mycket mer till systemet än vad jag får ut.

samtidigt är det svårt att definiera "vad man får ut". Våra mödrar och fäder, deras fäder och förfäder har byggt det här landet så att vi idag inte behöver tänka så mycket på vad som krävdes för att få ihop det. Enda vi behövt göra är att plugga och hitta rätt yrke så kan man bara börja casha in på någon annans arbete. Med det sagt så gör vi ju också vår del, men definitionen är komplicerad som sagt

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Dom tog in miljonbelopp. Tycker inte det verkar desperat utan snarare ett välgjort jobb. .

Det belopp som nämns är inte säkert att de har fått in.
Att personer har blivit upptaxerade (och fått straff skatt) är inte samma sak som att skatteverket har fått in några pengar, då man uppmanas att betala in detta och gör man inte det så går det till Kronofogden, men om det inte finns några egendomar för dem att utmäta, eller pengar att ta.

Så får Skatteverket inte in 1 krona av de personer som de nu har beslutat att göra det med.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Låter som Skatteverket är en myndighet som fungerar och lyckas göra sitt jobb.

Fånigt hur dom får det låta som att man har hemliga sett att arbeta på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Borde väl inte vara så svårt, du vet vad du köpte för och allt mervärde efter det är ju vinst. Finns väl någon logg?

Det är inte så lätt heller. Beroende på hur ens transaktioner ser ut och om man gjort det på en exchange eller om man tagit det andra vägar har man olika lätt att följa upp i efterhand. Vissa växlingstjänster fungerar så att du betalar från en plånbok i säg BTC. Sen får du ETH till en annan plånbok. Inte jättelätt att i efterhand sitta och para ihop ut och in för att se vad vinsten i slutändan hamnade på.

Det blir även snabbt rörigt om du Köper och säljer i omgångar för delsummor. tex

Du köper 1 BTC för $10000. Sen köper du ETH för 0.2431 BTC, LTC för 0.187 BTC. Sen köper du 0.5 BTC till för $10639. Sen köper du mer ETH för 0.32 BTC.

Nu har du blandade inköpspriser för både dina BTC och ETH. Det är här någonstans som det kan börja bli svårt eller i alla fall rörigt att hålla reda på allt.

Permalänk

Tror de flesta sitter ganska säkert. Om en inte betalat skatt eller ej för sina transaktioner. Eller så är alla bara snuskigt mer rika än vad jag vet.

Om uppgifterna stämmer och ca 20-talet tvingats betala skatt och en skickat ut extra skattbelopp på 4 miljoner, betyder det att i snitt personerna fått skattebelopp på 150-250 tkr. Så i snitt har de flesta gjort transaktioner runt en halv miljon (Samma summa som jag haft som inkomst under 5 år av CSN) om skatten är på 30 %. Men kan vara jag som läste lite snabbt också och tolkade in det som sådan här, men om de är de beloppen då bör skatten komma in.