Skatteverket utreder kryptoinnehav – upptaxerar svenskar med miljonbelopp

Permalänk
Melding Plague

Skatteverket utreder kryptoinnehav – upptaxerar svenskar med miljonbelopp

Skatteverket meddelar i en intervju att de granskar privatpersoners innehav av kryptovalutor. Hittills har ett tjugotal svenskar upptaxerats med fyra miljoner kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Visst skatt är bra, det håller jag med om, och jag är smått emot mining då jag är en dödlig svensson som inte kan lägga 3999:- för ett GTX1060 6GB, osv osv osv.

Men fasiken va de söker efter skatt som blodhundar.. lite skrämmande.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hehe... Anonymt my ass...
När ska folk lära sig. Inget du gör elektroniskt längre, är anonymt

Och ja... det är surt att få efterskatt, men det är väl inget nytt att inkomst i detta land ska skattas? Så ska folk bli sura för de inte kunde blåsa staten nu?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Hehe... Anonymt my ass...
När ska folk lära sig. Inget du gör elektroniskt längre, är anonymt

Och ja... det är surt att få efterskatt, men det är väl inget nytt att inkomst i detta land ska skattas? Så ska folk bli sura för de inte kunde blåsa staten nu?

Nä tycker liksom det är självklart man ska skatta vid inkomst.

Tycker man är rätt blåst om man inte skattar dom pengarna, jävlar va många säkert kommer få ångra sig nu.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skatt är stöld. Jag hade också försökt undanhålla varje möjlig krona från staten och inte rapporterat om jag gjorde vinster i t.ex. Bitcoin.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Visst skatt är bra, det håller jag med om, och jag är smått emot mining då jag är en dödlig svensson som inte kan lägga 3999:- för ett GTX1060 6GB, osv osv osv.

Håller med, men vad tycker du att de ska fokusera på? Plocka svamp?

Skrivet av RasmusC:

Skatt är stöld. Jag hade också försökt undanhålla varje möjlig krona från staten och inte rapporterat om jag gjorde vinster i t.ex. Bitcoin.

Håller med, tusan vad sur jag är på att få tillgång till sjukvård, vägar och utbildning.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jag trodde ju först att de flesta som höll på med krypto inte betalade skatt för det, men efter mycket hårda diskussioner här på forumet så blev jag överbevisad då det visade sig att många faktiskt betalar sin skatt som de ska, och det är ju toppen.

Med det sagt skall självklart de som smiter undan tryckas till ordentligt. Jag hoppas det går bra för skatteverket och önskar dem lycka till i jakten på fuskarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RasmusC:

Då tar vi bort all skatt, sen ska vi se på fan att det blir trevligt

#not

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Att hämta in korrekt skatt är vad skatteverkets uppgift är. Exakt vad anser du att de borde göra istället?

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Du är välkommen att flytta till Kuba, så slipper du dessa problem. Samt att vi slipper dig, win-win för alla.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag trodde ju först att de flesta som höll på med krypto inte betalade skatt för det, men efter mycket hårda diskussioner här på forumet så blev jag överbevisad då det visade sig att många faktiskt betalar sin skatt som de ska, och det är ju toppen.

Visst är det så.

Tycka vad man vill om miners (har min åsikt om dem), men även de som minar och skattar, ska ju inte förlora på att andra smiter undan. Så de enda som kommer gnälla här är de som vi alla andra redan borde ta i öronen och lägga på knäet och ge ett gott kok stryk på ändå, oavsett var inkomsten kommer ifrån.

Permalänk
Administrativ avgift

@RasmusC: Sjukvård är stöld, utbildning är stöld, alla samhällsorgan är stöld och framförallt så är skatt stöld......

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Wow vilka intellektuella svar vi får angående skatt!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Håller med, tusan vad sur jag är på att få tillgång till sjukvård, vägar och utbildning.

Skrivet av tvelander:

Då tar vi bort all skatt, sen ska vi se på fan att det blir trevligt

#not

Skrivet av Elghinnarisa:

Du är välkommen att flytta till Kuba, så slipper du dessa problem. Samt att vi slipper dig, win-win för alla.

Här var vi inte glada inte. Skatt är inte lösningen på alla världens problem som alla hjärntvättade svenskar verkar tro.

Kolla på länder som Schweiz, de har vägar, bra sjukvård och mycket annat med betydligt lägre skatt. Det enda som skiljer länder med låg skatt (som fungerar) och länder med hög skatt är vad som behöver betalas från egen ficka. Det går ett ut.

Lägre skatt = Saker kostar mer från egen ficka.
Högre skatt = Saker kostar KANSKE mindre från egen ficka.

Sjukvården absolut inte gratis i Sverige t.ex.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

https://bullmarketz.com/sv/skatt-pa-kryptovalutor/

Citat:

Du köpte 1 ethereum (ETH) för 400 dollar som sen steg i värde till 500 dollar. Du valde att investera de 100 dollar som du gått med vinst i Ripple XRP. Enligt det gällande systemet ska du nu betala skatt på 100 dollar eftersom du gjorde en transaktion, trots att du inte “tagit ut vinsten”.

Gäller liknande vid handel av vanlig valuta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Förbifart sthlm borde ju gjorts för cirka 30-40 år sedan och vägarna blir bara sämre och sämre och skatten högre (större och större population).

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Håller med, men vad tycker du att de ska fokusera på? Plocka svamp?

Om dessa saker (plus några andra grundläggande samhälls-funktioner) var det enda skatten gick till skulle nog fler vara positiva till att betala skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Här var vi inte glada inte. Skatt är inte lösningen på alla världens problem som alla hjärntvättade svenskar verkar tro.

Kolla på länder som Schweiz, de har vägar, bra sjukvård och mycket annat med betydligt lägre skatt. Det enda som skiljer länder med låg skatt (som fungerar) och länder med hög skatt är vad som behöver betalas från egen ficka. Det går ett ut.

Äpplen och päron. Schweiz är till ytan en tiondel så stort som Sverige, vilket leder till ett mycket mer centraliserat samhälle. De har även en mycket starkare exportmarknad och lägre arbetslöshet, vilket minskar belastningen på den interna ekonomin i landet.

Att bara säga "skatt är stöld" och tro att ett så generaliserat påstående ska vinna några poäng är ju lite sådär när vi vet att just i Sverige så finansieras väldigt mycket genom vår skatt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt att man bör skatta. Sen håller jag nog inte med om % satsen.

Att säga Bitcoin är anonymt bevisar hur lite koll dem har egentligen. Ingenting med Bitcoin är anonymt.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

https://bullmarketz.com/sv/skatt-pa-kryptovalutor/
Gäller liknande vid handel av vanlig valuta?

Ja. Om det nu hade varit möjligt att köpa aktie B via ett ökat värde på aktie A

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Kanon.
Men varför är du då kvar här?

Problemet är inte att du har fel... för ja, det finns ex på länder där detta fungerar. Utan problemet är... "jag väljer att ta lagen/regler i mina egna händer", utan att faktiskt gå till botten med problemet.

Vi har ett samhälle som trots allt röstar, och har sina delade åsikter. Men ingen av dem säger att det är okej att smita från lagar. Det är då ett brott, som ska anmälas, åtalas och leda till straff.

Så ditt val är väldigt enkelt, då du har fritt val.
- Betala, rösta och försök få rättsida på problemet.
- Flytta till ett ställe där det passar dina önskemål.

För det du gör, oavsett hur rätt/fel åsikt du har, är fel gjort.

Permalänk
Medlem

@RasmusC: Sjukvård är i princip gratis jämfört med den faktiska kostnaden.

Bara googla "usa hospital recit". Har du inte försäkringar är du ganska krö.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

Du säger att skatt är stöld. Sen pekar du mot ett land som Schweiz som också har skatt och stjäl pengar.

Så du menar att det finns en gräns som man får stjäla innan det blir stöld?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av test0r:

Att hämta in korrekt skatt är vad skatteverkets uppgift är. Exakt vad anser du att de borde göra istället?

Stämmer ju, dock är det hemskt att se hur desperata de är.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag är bara glad om folk slutar med bitcointramset, så grafikkorten kan användas till det de byggts för istället. Tack och lov så köpte jag mitt innan priserna blev för galna.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Men det är ju fortfarande stöld där med. Eller?

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Äpplen och päron. Schweiz är till ytan en tiondel så stort som Sverige, vilket leder till ett mycket mer centraliserat samhälle. De har även en mycket starkare exportmarknad och lägre arbetslöshet, vilket minskar belastningen på den interna ekonomin i landet.

Att bara säga "skatt är stöld" och tro att ett så generaliserat påstående ska vinna några poäng är ju lite sådär när vi vet att just i Sverige så finansieras väldigt mycket genom vår skatt.

Vad exporterar Schweiz? Klockor, fickknivar och skatteflykt?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Fast nu gör du bara fel. Du kan argumentera om hur hög skatten bör vara. Och det kan jag köpa, och troligen de flesta.

Men du sa själv att det är stöld och du hellre begår brott genom att undvika och dölja inkomst för att på så sätt slippa betala skatt. Så försök inte smita undan nu med något argument om att vi betalar för mycket. För det sa du aldrig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@RasmusC: Sjukvård är i princip gratis jämfört med den faktiska kostnaden.

Bara googla "usa hospital recit". Har du inte försäkringar är du ganska krö.

Du vet väl om att notan blir betydligt mindre för de som inte har försäkring eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Stämmer ju, dock är det hemskt att se hur desperata de är.

Du är desperat om du vill göra ditt jobb? Ok...

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB