Permalänk
Medlem

Blu-ray med extern HD

Hoppas jag hamnat rätt.
Jag har gjort backup på mina bluray och DVD filmer. Till mkv format. Disken är på 8 TB och chassit klarar av det och allt funkat så.
Testat att koppla in den via USB till min Blu-ray spelare för att kunna kolla på TVn men den hittar det inte alls.
Dock hittar den alltid vanliga USB minnen.

Tips på Blu-ray spelare som klarar detta uppdrag eller annat alternativ för att kunna spela upp innehållet på disken på TVn?
Behöver inte vara någon superdyr avancerad lösning. Billigt och enkelt funkar också.

Permalänk
Medlem

Vilket filsystem är det på HDD och USB-minnena? Testa med FAT32 på hårddisken (gör en ny extrapartition som test).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör du far32 eller ntfs?

Är fortfarande väldigt vanligt att apparater endast stödjer fat 16/32 eventuellt exfat som är en fat tabell med stöd för filer större än 4Gb.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En del blurayspelare har storleksbegränsning för hur stora diskar dom klarar att läsa.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag allokerade disken till mbr för att kunna få ut 8tb, är det samma som ntsf/fat? Eller är det något helt annat?
Men det jag bör leta efter är alltså en Blu-ray spelare som klarar av 8tb externa diskar, mvk och ntsf (MBR) via USB port?
Är det enda lösningen som inte involverar en hdmi kabel mellan dator och tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backwall:

Hoppas jag hamnat rätt.
Jag har gjort backup på mina bluray och DVD filmer. Till mkv format. Disken är på 8 TB och chassit klarar av det och allt funkat så.
Testat att koppla in den via USB till min Blu-ray spelare för att kunna kolla på TVn men den hittar det inte alls.
Dock hittar den alltid vanliga USB minnen.

Tips på Blu-ray spelare som klarar detta uppdrag eller annat alternativ för att kunna spela upp innehållet på disken på TVn?
Behöver inte vara någon superdyr avancerad lösning. Billigt och enkelt funkar också.

Absolut inga garantier att en TV kan läsa allt man stoppar i den.
Skulle varmt reka en bra mediaspelare för att minska allt krångel.
Shield TV är otroligt bra och poppis här på forat, mina päron har 2 (!) och dom älskar den (knappast teknikintresserade i övrigt).

Trist att reka en investering istället för att hjälpa dig med ditt grundproblem.
Men på lång sikt förlänger du ju även TV's livslängd då Shield'en kommer att uppdateras långt efter att TV tillverkaren släppt en ny modell och "tröttnat" på den gamla.

Permalänk
Medlem

Saknas information om blu-rayspelare, disk, filsystem o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backwall:

Jag allokerade disken till mbr för att kunna få ut 8tb, är det samma som ntsf/fat? Eller är det något helt annat?
Men det jag bör leta efter är alltså en Blu-ray spelare som klarar av 8tb externa diskar, mvk och ntsf (MBR) via USB port?
Är det enda lösningen som inte involverar en hdmi kabel mellan dator och tv?

Skickades från m.sweclockers.com

MBR är inte samma som filsystemet, och kör du MBR kan du inte skapa (har jag för mig) större partitioner än 2TB

TV och Blu-ray spelare klarar vanligtvis inte diskar som är har filsystemet NTFS, NTFS bör man heller inte använda på en diskt som ska fungera på flera enheter, ExFAT eller Fat32 är vad som kanske går, Samt många TV kör egna format eller nått linuxbaserat..

Det är också möjligt att du inte kan använda en disk du skapat i datorn och sen flytta den till att fungera i en TV eller blu-ray, disken behöver alltså prepareras när den sitter där den ska användas TV eller Blu-ray, och kan då inte flyttas till en Windowsdator eller tvärtom.

Mer info behövs om Blu-ray, TV, behövs, dvs vad det är..
Men om det är hyfsat moderna så brukar TV ha inbyggda mediaspelare och du kör filmen tex via nätverket, dvs den externa hårddisken kan sitta kvar i datorn och du bara delar ut den..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backwall:

Jag allokerade disken till mbr för att kunna få ut 8tb,

Jag är skeptisk, mbr stödjer bara partitioner på 2 TiB−512 byte (2,199,023,255,040 bytes
https://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record
sedan är det stopp, har du gjort 4 partitioner eller skrev du fel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Skrev nog fel då kanske, kanske GTP då, fick två val, googlade när jag skulle allokera den externa hdd via windows och det ena sättet var rätt och nu har jag mina 8gig i ett stycke.

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan köpa t.ex. en Raspberry Pi, köra in Kodi på den, och koppla in USB hårddisken i den. Om du har en hyfsat ny TV kan du styra Raspberryn med tv's fjärrkontroll (HDMI CEC).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P