Har du helt missat LiIon/LiPol-batteribrand ?! - sök på youtube och du skall finna - det fins många exempel på batterier från tex. elmodellflyg som brinner - men även laptop och laptopbatterier som brinner efter förbikoppling av skyddskrets eller mekanisk misshandel - mängden rök på kort tid och svets/stickflammor ur batterierna är imponerande... och inte alls roande om det sker i en trång flygplanskabin...
---
Mängden Lithium styr, och gränsen är satt till max 2 gram i batteripack vid passagerarflyg och mängden litium kan översättas till antal Wh (vilket blir ca 160 Wh för 2 gram), så därför står det alltid antal Wh på batteripacken
max gräns/storlek är 160 Wh för batterier i utrustning som laptop och måste bäras som handbagage
Utrustning med inbyggd batteri på max 100 Wattimmar (Wh) får också gå som incheckat bagage
reservbatterier - max 2 stycken (per person) med spänning max 12 Volt och max 100 Wattimmar styck kan gå både som incheckat och i handbagage. powerpack (som inte kan ge mer än 12 Volt ut) räknas då som reservbatteri och därför tillåts de inte vara större än 100 Wh.
Med andra ord en extrabatteri till laptop kan vara problematiskt då en del varianter har spänning över 12 Volt (4-cell i serier och och 14.4 -14.8 Volt i nominell spänning) även om antalet Wh är under 100 Wh medans det är OK med batterier med 3-celler i serie med nominell spänning av 10.8 - 11.10 Volt så länge de är under 100 Wh.
LiIon-batterier kan i vissa sammanhang självantända sig med ett förlopp liknande en termitbrand med oerhörd stor mängd giftig rökutveckling på kort tid - man vill hålla ned volymerna så mycket som möjligt.
Det ironiska är att det är inte litiumet i sig som är det farliga utan det är litium-kobolt (di)oxiden som står för termitbranden eftersom koboltoxiden avger lätt syre vid värme över 200 grader Celcius och startar och underhåller termitbranden med syre delvis till de brännbara vätskorna av etertyp som finns i batterierna.