Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Powerbank som klarar Switch, hörlurar, iPhone och MacBook

Permalänk
Medlem

Powerbank som klarar Switch, hörlurar, iPhone och MacBook

Hej! Jag vet inte riktigt hur det fungerar med powerbanks och det som de ska ladda. Jag kan tänka mig att det är skillnad på vad en iPhone, MacBook, Nintendo Switch och ett par trådlösa hörlurar behöver. Om man köper fel powerbank, kan det skada någon av produkternas batterier eller hur ska jag tänka?

Jag har hört att de olika strömdosorna till MacBook inte klarar av att ladda alla enheter. Jag har för mig att en laddare för de stora Pro-datorerna klarar att ladda alla MacBooks med en adapter men inte tvärtom.

Tydlighet i röran skulle uppskattas. Tack på förhand!

Permalänk

Tror det inte borde påverka. Jag är verkligen ingen expert på området men känns spontant som att sladden är anpassad till respektive produkts strömbehov och kapacitet. Ska du ha en laptop på din powerbank kommer du behöva en riktig best. Vet inte ens om det finns några på marknaden som skulle kunna förse datorn med en extra uppladdning. Om det gör det väger de säkert minst en kilo. Som du märker har jag noll koll men det är min spontana hypotes.

Permalänk
Medlem

Såklart finns det powerbanks som klarar att ladda din macbook, men första frågan är; Vilken macbook har du?

https://www.imore.com/four-great-power-banks-replenish-your-m...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@KonradA:
MAXOAK 50000mAh 185wh 6 Port(5/12/20v) ]

Den fixar alla behov, förutom att du inte får ta den med på planet

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

@KonradA:
MAXOAK 50000mAh 185wh 6 Port(5/12/20v) ]

Den fixar alla behov, förutom att du inte får ta den med på planet

1,26 kilo är inte så risigt. Den är ju garanterat portabel, om än inte särskilt tymplig. Det beror lite på i vilka situationer man tänkt använda den.

Permalänk
Skrivet av Wyver:

@KonradA:
MAXOAK 50000mAh 185wh 6 Port(5/12/20v) ]

Den fixar alla behov, förutom att du inte får ta den med på planet

Nästan alla behov "nicht für Apple Laptop"

Annars funkar https://new.webhallen.com/se/product/264551-Anker-PowerCore-2... bra

Permalänk
Medlem

Hur funkar det här med ström och spänning. Har hunnit glömma det mesta som jag läste i skolan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@KonradA:
MAXOAK 50000mAh 185wh 6 Port(5/12/20v) ]

Den fixar alla behov, förutom att du inte får ta den med på planet

Varför skulle man inte få ha den på planet?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Har du helt missat LiIon/LiPol-batteribrand ?! - sök på youtube och du skall finna - det fins många exempel på batterier från tex. elmodellflyg som brinner - men även laptop och laptopbatterier som brinner efter förbikoppling av skyddskrets eller mekanisk misshandel - mängden rök på kort tid och svets/stickflammor ur batterierna är imponerande... och inte alls roande om det sker i en trång flygplanskabin...

---

Mängden Lithium styr, och gränsen är satt till max 2 gram i batteripack vid passagerarflyg och mängden litium kan översättas till antal Wh (vilket blir ca 160 Wh för 2 gram), så därför står det alltid antal Wh på batteripacken

max gräns/storlek är 160 Wh för batterier i utrustning som laptop och måste bäras som handbagage

Utrustning med inbyggd batteri på max 100 Wattimmar (Wh) får också gå som incheckat bagage

reservbatterier - max 2 stycken (per person) med spänning max 12 Volt och max 100 Wattimmar styck kan gå både som incheckat och i handbagage. powerpack (som inte kan ge mer än 12 Volt ut) räknas då som reservbatteri och därför tillåts de inte vara större än 100 Wh.

Med andra ord en extrabatteri till laptop kan vara problematiskt då en del varianter har spänning över 12 Volt (4-cell i serier och och 14.4 -14.8 Volt i nominell spänning) även om antalet Wh är under 100 Wh medans det är OK med batterier med 3-celler i serie med nominell spänning av 10.8 - 11.10 Volt så länge de är under 100 Wh.

LiIon-batterier kan i vissa sammanhang självantända sig med ett förlopp liknande en termitbrand med oerhörd stor mängd giftig rökutveckling på kort tid - man vill hålla ned volymerna så mycket som möjligt.

Det ironiska är att det är inte litiumet i sig som är det farliga utan det är litium-kobolt (di)oxiden som står för termitbranden eftersom koboltoxiden avger lätt syre vid värme över 200 grader Celcius och startar och underhåller termitbranden med syre delvis till de brännbara vätskorna av etertyp som finns i batterierna.

Permalänk
Medlem

Kan man skada batterier i någon av enheterna (Switch, iPhone, hörlurar, MacBook) om man har fel power bank? Det finns ju allt ifrån svagare modeller med lägre V, W, Wh och A och så finns det de som har mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De med USB-A uttag kan man betrakta som rätt säkra om de är av (er)kända märken och ej counterfeit av respekterade märken, som Xiaomi som länge har varit väldigt utsatta av fulkopior med i stort sett identisk utseende och som det kan finnas massor av tillsammans med de äkta grejorna på ebay.

Går man och handlar via våra gubbdagisar så tycker åtm. jag att man lyckats sålla bort den värsta skiten.

De mer intelligenta versionerna med Quick Charge 3.0 qualcomm-kretsar (tex Anker mfl.) och motsvarande som kan ge högre spänning för snabbare laddning, beter sig som vanlig 5V USB-powerbank med 1 och/eller 2.1 Amperes uttag tills förhandling med saken som laddas har kommit överens om att spänningen kan höjas.

---

Köper man från wish, ebay mm. så finns det tyvärr mycket skit och counterfeit av erkända märken inom powerpack-delen och det har varit sådant problem med detta och risk för brand pga. obefintliga skyddskretsar som gjort att flygbolagen infört alla reglerna som jag skrev i inlägget innan.

Permalänk
Medlem

Bortsett från ”skitladdare”, kan man förstöra batteriet eller försämra det om man använder får svag eller för stark laddare? Ta t.ex. om jag skulle ladda min Switch via en iPhone-laddare men med USB-C kontra dess officiella laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Normalt sett nej - det skall inte skadas av om laddaren har standard USB-A uttag eller USB-C uttag, och apparaten har en mini-USB och mikro-USB uttag som standard för sin laddning - och som nu senast även USB-C anslutning.

Laddning mm. sköts av intelligenta kretsar inne i apparaterna och de drar inte ström mer än vad som är lämpligt för batteriets laddning och försöker man sig på spänningar som är utanför de olika USB-standarderna (dvs. i flesta fallet är standardspänningen 5 Volt och ström upp till 2.1 Ampere om det inte är förhandlat om något annat (som i USB-C standarden)) avbryts laddningen och det vill inte ladda sig alls.

Permalänk
Medlem

Det blev en Power Bank till slut som jag hoppas att jag blir nöjd med: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1022336535/xtorm/por...

Jag ska ta med mig den utomlands där det är ännu varmare än i Sverige och funderar på om jag kan ta med en USB-fläkt som jag ansluter till power banken. Fläkten har en vanlig tjock USB-sladd. Kan man köra en fläkt ifrån en power bank (som strömkälla) eller är power banks enbart till för att ladda apparater?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@KonradA: Kör fläkten du, det ska inte vara någon fara. En powerbank är egentligen bara ett stort batteri.

Visa signatur

---