Permalänk
Medlem

R7 2700X går tokvarm

Hej!

Jag köpte precis lite tidiga födelsedagspresenter till mig själv i form av en 2700X, samt ett Asus ROG Strix X470-F med tillhörande minne.
Snarare än att köpa till en kompatibel tredjepartskylare valde jag att använda den medföljande prideflaggan, då jag hört mycket gott om den. Montering gick som smort, förutom att jag blev påmind om hur bångstyrig AMDs haspkylarmonteringstjofräs kan vara, och efter det gjorde jag inte mycket annat än att gå in i BIOS och trycka upp minnena i 1600MHz via DOCP, samt avaktivera den integrerade ljudkretsen då jag ändå inte kommer att använda den, för att sedan ominstallera Windows 10 (1803 17134.1).

Test-tajjm, och så vitt jag vet är HWInfo64 det tredjepartsprogram som bäst visar temperaturer vad gäller Ryzen, och därför användes det. Cinebench med samtliga kärnor, 1820 poäng, som förväntat, maxtemperatur på Tdie: 77 Celsius. Det känns ju inte helt normalt. Sedan brassar vi på med AIDA64s FPU test över 15 minuter, maxtemperatur på Tdie: 91 Celsius.
Som jag nämnde tyckte jag att hasparna var besvärliga, så jag antog att jag helt enkelt varit klantig och monterade bort kylaren, städade bort stock-pastan med kaffefilter och kemiskt ren bensin, och applicerade lite Arctic Silver 5 istället, detta repeterades totalt tre gånger utan resultat. Jag flashade då BIOS med version 4011, det hjälpte dock inte heller.

Det bör väl även noteras att jag testat att nollställa BIOS och kört utan någon DOCP profil överhuvudtaget, samt att både Ryzen Master och HWInfo rapporterar att Vcore lägger sig på ~1,45V vid full belastning. Visserligen har jag inte använt en AMD processor sedan Phenom II-tiden, men den spänningen får mig att höja på ögonbrynen rejält.
Det hela sitter i ett Corsair Carbide 400C i stockutförande (en 140mm fläkt i fronten som insug samt en 120mm som utblås).

Så, vad tror ni, har jag tummen någonstans i pannan och är därför helt enkelt värdelös på att montera kylare? klarar stockkylaren trots allt inte av att hantera en 2700X optimalt? eller kan någonting helt annat vara knas?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Ryzen ska ha hög volt (och värmeutveckling) stock. Manuell OC är att föredra vad jag hört och läst.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Hej!

Jag köpte precis lite tidiga födelsedagspresenter till mig själv i form av en 2700X, samt ett Asus ROG Strix X470-F med tillhörande minne.
Snarare än att köpa till en kompatibel tredjepartskylare valde jag att använda den medföljande prideflaggan, då jag hört mycket gott om den. Montering gick som smort, förutom att jag blev påmind om hur bångstyrig AMDs haspkylarmonteringstjofräs kan vara, och efter det gjorde jag inte mycket annat än att gå in i BIOS och trycka upp minnena i 1600MHz via DOCP, samt avaktivera den integrerade ljudkretsen då jag ändå inte kommer att använda den, för att sedan ominstallera Windows 10 (1803 17134.1).

Test-tajjm, och så vitt jag vet är HWInfo64 det tredjepartsprogram som bäst visar temperaturer vad gäller Ryzen, och därför användes det. Cinebench med samtliga kärnor, 1820 poäng, som förväntat, maxtemperatur på Tdie: 77 Celsius. Det känns ju inte helt normalt. Sedan brassar vi på med AIDA64s FPU test över 15 minuter, maxtemperatur på Tdie: 91 Celsius.
Som jag nämnde tyckte jag att hasparna var besvärliga, så jag antog att jag helt enkelt varit klantig och monterade bort kylaren, städade bort stock-pastan med kaffefilter och kemiskt ren bensin, och applicerade lite Arctic Silver 5 istället, detta repeterades totalt tre gånger utan resultat. Jag flashade då BIOS med version 4011, det hjälpte dock inte heller.

Det bör väl även noteras att jag testat att nollställa BIOS och kört utan någon DOCP profil överhuvudtaget, samt att både Ryzen Master och HWInfo rapporterar att Vcore lägger sig på ~1,45V vid full belastning. Visserligen har jag inte använt en AMD processor sedan Phenom II-tiden, men den spänningen får mig att höja på ögonbrynen rejält.
Det hela sitter i ett Corsair Carbide 400C i stockutförande (en 140mm fläkt i fronten som insug samt en 120mm som utblås).

Så, vad tror ni, har jag tummen någonstans i pannan och är därför helt enkelt värdelös på att montera kylare? klarar stockkylaren trots allt inte av att hantera en 2700X optimalt? eller kan någonting helt annat vara knas?

Låter ganska normalt om volten går upp mot 1,45. Stockkylaren klarar ju av det, men med nöd och näppe.

Skaffa en bättre kylare så ska du se att temperaturerna blir bättre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Rixxz: Jag hade monterat om kylaren med ny pasta och en ordentlig rengöring först.

77c och 91c låter för högt, om så fortfarande är fallet hade jag köpt en annan kylare, däremot är det nästintill meningslöst att överklocka 2700X, du får sämre eller likvärdig prestanda i praktiken, med högre energiförbrukning. När Ryzen boostar upp till 1,5v+ är det endast på 1-2 kärnor med XFR, min 1950X är konsekvent uppe och nosar på 1,55v.

En bra recension av Wendell som diskuterar just XFR2 och dess fördelar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Gjorde om allting nu på förmiddagen igen, rengjorde den mer noggrant än jag rengjort någon annan kylare innan; men icke, fortfarande exakt samma temperaturer.

Vilken kylare skulle ni rekommendera för en 2700X? Behöver ju inte ha någon megalösning direkt, bara något som klarar av att hålla temperaturen på en rimlig nivå i stock.
Samt, ska jag stänga av XFR och sänka Vcore så länge månne?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Vad visar den för spänning i UEFI?, Ska väl vara runt 1,275-1,3V standard enligt sweclockers recension.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Hej!

Jag köpte precis lite tidiga födelsedagspresenter till mig själv i form av en 2700X, samt ett Asus ROG Strix X470-F med tillhörande minne.
Snarare än att köpa till en kompatibel tredjepartskylare valde jag att använda den medföljande prideflaggan, då jag hört mycket gott om den. Montering gick som smort, förutom att jag blev påmind om hur bångstyrig AMDs haspkylarmonteringstjofräs kan vara, och efter det gjorde jag inte mycket annat än att gå in i BIOS och trycka upp minnena i 1600MHz via DOCP, samt avaktivera den integrerade ljudkretsen då jag ändå inte kommer att använda den, för att sedan ominstallera Windows 10 (1803 17134.1).

Test-tajjm, och så vitt jag vet är HWInfo64 det tredjepartsprogram som bäst visar temperaturer vad gäller Ryzen, och därför användes det. Cinebench med samtliga kärnor, 1820 poäng, som förväntat, maxtemperatur på Tdie: 77 Celsius. Det känns ju inte helt normalt. Sedan brassar vi på med AIDA64s FPU test över 15 minuter, maxtemperatur på Tdie: 91 Celsius.
Som jag nämnde tyckte jag att hasparna var besvärliga, så jag antog att jag helt enkelt varit klantig och monterade bort kylaren, städade bort stock-pastan med kaffefilter och kemiskt ren bensin, och applicerade lite Arctic Silver 5 istället, detta repeterades totalt tre gånger utan resultat. Jag flashade då BIOS med version 4011, det hjälpte dock inte heller.

Det bör väl även noteras att jag testat att nollställa BIOS och kört utan någon DOCP profil överhuvudtaget, samt att både Ryzen Master och HWInfo rapporterar att Vcore lägger sig på ~1,45V vid full belastning. Visserligen har jag inte använt en AMD processor sedan Phenom II-tiden, men den spänningen får mig att höja på ögonbrynen rejält.
Det hela sitter i ett Corsair Carbide 400C i stockutförande (en 140mm fläkt i fronten som insug samt en 120mm som utblås).

Så, vad tror ni, har jag tummen någonstans i pannan och är därför helt enkelt värdelös på att montera kylare? klarar stockkylaren trots allt inte av att hantera en 2700X optimalt? eller kan någonting helt annat vara knas?

I och med XFR2 så ligger den och pressar frekvenserna till max baserat på temperatur, strömbudget osv. Om processorn blir för varm så klockar den ner sig, så temperaturmässigt är det helt lugnt.

Sen om du vill ha en bättre kylare för att kunna köra högre frekvenser är det ju en annan sak, men temperaturerna i sig är normala, det är så XFR2 fungerar.

Sedan är arctic silver 5 ingen bra kylpasta att få "direkta" resultat med, då det krävs några dagar för den att "gotta till sig" om jag minns rätt.

Själv föredrar jag MX-4 om det skall vara lättapplicerat, och Kryonaut om det skall vara så bra värmeavledning som möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I och med XFR2 så ligger den och pressar frekvenserna till max baserat på temperatur, strömbudget osv. Om processorn blir för varm så klockar den ner sig, så temperaturmässigt är det helt lugnt.

Sen om du vill ha en bättre kylare för att kunna köra högre frekvenser är det ju en annan sak, men temperaturerna i sig är normala, det är så XFR2 fungerar.

Sedan är arctic silver 5 ingen bra kylpasta att få "direkta" resultat med, då det krävs några dagar för den att "gotta till sig" om jag minns rätt.

Själv föredrar jag MX-4 om det skall vara lättapplicerat, och Kryonaut om det skall vara så bra värmeavledning som möjligt.

Ja, nä, frekvenserna och prestandan är jag kanonnöjd med, vid full belastning lägger sig samtliga kärnor mellan 3,8-4,2GHz enligt HWInfo, är mest orolig för att saker och ting ska ta skada

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Ja, nä, frekvenserna och prestandan är jag kanonnöjd med, vid full belastning lägger sig samtliga kärnor mellan 3,8-4,2GHz enligt HWInfo, är mest orolig för att saker och ting ska ta skada

Det gör det inte. Om SenseMI känner av att processorn börjar närma sig farliga nivåer så sänks frekvensen och spänningen, och därigenom också temperaturen, så det är lugnt.

En sak jag funderade på dock är hur du gjort med fläktkurvorna? Du kan ju troligen få ner temperaturen om du har en mer aggresiv fläktkurva, men som sagt så är det inget som är nödvändigt om ditt primära bekymmer är att saker kan ta skada om det blir för varmt, för det sköter SenseMI automagiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det gör det inte. Om SenseMI känner av att processorn börjar närma sig farliga nivåer så sänks frekvensen och spänningen, och därigenom också temperaturen, så det är lugnt.

En sak jag funderade på dock är hur du gjort med fläktkurvorna? Du kan ju troligen få ner temperaturen om du har en mer aggresiv fläktkurva, men som sagt så är det inget som är nödvändigt om ditt primära bekymmer är att saker kan ta skada om det blir för varmt, för det sköter SenseMI automagiskt.

Det var ju faktiskt väldigt skönt att läsa, då ska jag spendera eftermiddagen med att använda datorn normalt snarare än att köra stresstester och nojja över spänningar och temperaturer .

Just fläktkurvan ställde jag också om direkt, har dock inte pillat mer än att helt enkelt sätta den från "Standard" till "Turbo".

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Har ditt moderkort Core Performance Boost? Det är en automatisk OC som är aktiverad som standard på Asus X370 Crosshair Hero och brukar öka Vcore från 1.1-1.2v till 1.4-1.5v på min 1700x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seiryuu-sama:

Har ditt moderkort Core Performance Boost? Det är en automatisk OC som är aktiverad som standard på Asus X370 Crosshair Hero och brukar öka Vcore från 1.1-1.2v till 1.4-1.5v på min 1700x

Core performance boost är inte automatisk OC, det är en benämning vissa tillverkare gett Precision boost & XFR, eller en av dom. Enda gången du ska stänga av CPB är när du klockar manuellt. I stock ska den vara påslagen för att processorn faktiskt ska använda XFR/PB som är en del av stock specifikationen på Ryzen och därigenom inte OC.

Med XFR ges 1700x & 1800x runt 1.45-1.55v som mest på en till två kärnor, under all core XFR ligger det på 1.25v. Nya Zen+ har lite andra regler med XFR2 & PB2 samt precision boost overdrive

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam

1800x och 1700x rapporterade ju 20 grader för högt, kan det vara något liknande här?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

1800x och 1700x rapporterade ju 20 grader för högt, kan det vara något liknande här?

2700x har en 10 graders offset men det bör vara Tdie som är det rätta värdet, Tctl är nämligen offset tempen. 2700x går dock varm och det är lite av poängen med XFR2 & PB2 samt PB overdrive.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Syntetiska tester är också orimliga, du kommer inte kunna belasta din CPU så normalt ändå.
Visst går det lite varmt men det är fortfarande okej temperatur.

En 3e parts cpu kylare eller kanske en extra chassi fläkt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tellus82:

2700x har en 10 graders offset men det bör vara Tdie som är det rätta värdet, Tctl är nämligen offset tempen. 2700x går dock varm och det är lite av poängen med XFR2 & PB2 samt PB overdrive.

Ja, CPU överklockar sig själv så att säga.
Det TS kan göra, är att kolla om fläkten går för fullt vid stresstesterna.
Han har ju i alla fall lägre temperatur än de som har Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja, CPU överklockar sig själv så att säga.
Det TS kan göra, är att kolla om fläkten går för fullt vid stresstesterna.
Han har ju i alla fall lägre temperatur än de som har Intel.

Ja och nej, XFR2 samt PB2 är inte överklockning egentligen, det faller nämligen inom specen för processorn, Precision boost overdrive däremot skulle jag kalla för överklockning då det öppnar upp TDP till långt högre värden än stock. PB Overdrive är dock inte helt släppt ännu av AMD så vi får väl se just hur stort TDP utrymme det blir där. Vissa moderkort har dock PB Overdrive igång redan nu och denna funktion kan garanterat orsaka en hel del temperatur, detta då 2700x redan är nära sin spänningsvägg med XFR2 vilket gör att minsta ökning i frekvens kostar oproportionerligt mycket spänning & ström. Så för att öka 50-100MHz kan det sluta med att man dubblerar strömförbrukning. Det kommer dock variera från ex till ex. och moderkort till moderkort.

Men som sagt PB1 & 2 & XFR1 & 2 är egentligen bara ett sätt att nyttja hela TDP utrymmet oavsett hur många kärnor som belastas, PB Overdrive går dock utanför detta utrymme.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::