Söndagsläsning – historien om klassiska spelet Backpacker

Permalänk
Melding Plague

Söndagsläsning – historien om klassiska spelet Backpacker

Få är de som växte upp under 90-talet utan att höra talas om spelet Backpacker. Spelvetaren Martin Lindell intervjuar skaparna till titeln som tog hela Sverige med storm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En riktig klassiker! Hade nästan glömt bort det spelet.
Är det någon som inte har det? Mitt ligger nog snyggt inpackat i orginalkartongen någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Min storasyster körde detta som en galning, men jag var lite för ung för att "fatta grejen"
Har svaga minnen av stillbilder och trafikljud...

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju även på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zero Cool:

Nu finns det ju även på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

De pratar om det långt ned i intervjun. Som jag fattar har det inget utöver titeln att göra med ursprungliga serien.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Wow. Jag minns detta så härligt och väl! Soundtracket har etsat sig fast i mig verkligen...

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

De pratar om det långt ned i intervjun. Som jag fattar har det inget utöver titeln att göra med ursprungliga serien.

Stämmer. Den gemensamma nämnaren är väl att det går ut på att resa och lära sig lite om resmålen. Men det är inte alls som den klassiska upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Shit vad man lirade Backpacker Junior som grabb. Att ringa hem för att be om pengar skrattade vi goott åt i familjen, framförallt när det var typ femte gången och farsan bara suckade, varpå man kontrade med "förresten, jag har köpt en present åt er", varpå han glatt skickade pengarna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Min svaga minnesbild av backpacker är alla misslyckade "konstnärsuppdrag", som oftast gav mig 0 kronor belöning :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åh jag kommer ihåg när jag var liten och spelade Backpacker 3 med min mor.
Familjen reste mycket när jag var liten ( minst 2 gånger om året ) så minns att det var skitkul att se platser man hade varit på i spelet.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Spelade massvis med Backpacker 2 när jag gick i sexan. Tid vid klassrummets dator var nämligen belöningen till de elever som blivit klara med alla tilldelade uppgifter.

Valet stod mellan Chefrens Pyramid, Backpacker 2 eller Doktorn ("Är du CP?", "Jag förstår inte vad du menar med "Är du CP"...).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Ack, jag minns spelet allt för väl i skolan... Inte en enda jäkla dator i min närhet orkade köra spelet till fullo och detta pågick till tidigt 2000-tal. Sedan började jag högstadiet och backpacker var ett minne blott. Fick aldrig uppleva Backpacker utan lagg och grafiska buggar :,(

Permalänk
Avstängd

Minns även svearike och havets vargar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Backpacker 1 har jag fortfarande på skiva (ljuva nostalgiska minnen där även farsan och morsan spelade innan de blev datorskygga) men går fanimig inte och starta eller få till på Windows 10.

Det vägrar installeras trots att jag väljer kompatibilitet för Windows 98. Antar att den gnäller på att det är i 32-bit och ej vill installera då! T_T

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

ahh backpacker, resa runt världen och låna pengar från föräldrarna, den ultimata bourgeois simulatorn.

Permalänk

Haha, jaa detta kommer man ihåg lite lätt..
Syrran körde det, och jag kommer ihåg någon stillbild från en telefonkiosk som man använde för att be om pengar hemifrån om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Minns även svearike och havets vargar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack där. Mycket nostalgi nu. Kom ihåg Fest i Mumindalen också, men är kanske för de extra finsmakarna. Men det krashade varje gång i slutet när man kom till muminhuset har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirapan:

Tack där. Mycket nostalgi nu. Kom ihåg Fest i Mumindalen också, men är kanske för de extra finsmakarna. Men det krashade varje gång i slutet när man kom till muminhuset har jag för mig.

pettson och findus, och det där skrot bilspelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

pettson och findus, och det där skrot bilspelet

Mulle meck bygger bilar ?

Permalänk
Medlem

Jaaa! Det där hade jag!! Win 95 tiden om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Gammal goding

Den var rolig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezakimak:

Mulle meck bygger bilar ?

Haha, och mulle meck bygger båter. Sjön suger!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Så bra spel! Letat efter en modern efterföljare ett bra tag nu utan framgång.

Permalänk
Inaktiv

Körde bara 2:an, intromusiken ger goa minnen:

Bästa jobbet var klart att sortera fisk ^^

Permalänk
Medlem

Backpacker 2 har man ju spelat ett par timmar eller så! Jag var en hejare på att jobba som dykare.

Jag har en gammal IBM T43 enbart för Backpacker 2 och Mulle Meck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tralle:

pettson och findus, och det där skrot bilspelet

Pettson och findus var ju grejer det. "skicka iväg Raketen!"

var det någon förutom jag som minns ett innebandy spel ifrån den tiden. tror det var den här.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273280:

Körde bara 2:an, intromusiken ger goa minnen:

https://www.youtube.com/watch?v=iOJrjChDujk

Bästa jobbet var klart att sortera fisk ^^

Nä, jägare var bäst!

Lära sig alla delar på ett gevär och skjuta djur 😛

Grymt spel för övrigt!

Edit: Det var nog tvåan jag körde

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskade backpacker 2, dels för att det engagerade alla, till och med mormor. Och dels för att man fick resa runt och uppleva platser, något jag inte fick som liten.

Försökte installera BP2 på windows 10 för några månader sedan men fick det aldrig att fungera, tråkigt

Permalänk
Medlem

Lite backpacker blev det väl i grundskolan men minns mest att vi lyckades hitta ett rätt simpelt sätt att ta oss förbi inloggningen (typ, tryck F1 några ggr och sen klicka på online hjälp eller nåt så var man förbi Novell intranät - eller vad det nu hette) på datorerna så vi kunde installera och kunde spela Quake istället.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Riktigt kul läsning, tack för länken!
Min farsa, född på 50-talet och hade ingen direkt koppling till spel innan detta, köpte hem Backpacker och framförallt jag och han spelade som tokiga. Den musikslingan i början sitter i än. 2an känner jag inte alls igen men även 3an letade sig in senare i hemmet. Det släpptes även som ett DVD-spel om jag inte minns fel (som alltså var tänkt att spela på TV:n med DVD-spelaren).

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket