Permalänk
Medlem

NAD T777 - synpunkter?

Har nu fått möjlighet att köpa en, om jag inte minns fel, 4 år gammal NAD T777-surroundstärkare för 4k, ursprungspris 17-18k på hifiklubben. Ska visst vara 3 års garanti kvar på den.

Har sedan tidigare en NAD T743 som jag vart nöjd med men det är några grejer som lockar med T777an, bland annat priset och att den har så många hdmi in och framförallt två hdmi ut (tv + projjen). Den går också att uppgradera för att kunna köra 4k-innehåll den dagen jag köper en sådan tv/skärm.

Har haft NAD-grejer i 20+ år och alltid vart nöjd med dom, som glad amatörkonsument. Det känns som ett värt pris för en T777a, speciellt som jag är rätt säker på att kunna sälja min T743a för ett hyggligt pris.

Men liksom, synpunkter tas ju gärna emot

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Säkert bra grejer (också kört NAD förr, samma modell som dig), men se till så att du faktiskt får med modulen som ger dig 4k-stödet, då den släpptes senare än själva recievern.

Permalänk
Medlem

Ska du inte shoppa kan du skicka säljaren till mig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Säkert bra grejer (också kört NAD förr, samma modell som dig), men se till så att du faktiskt får med modulen som ger dig 4k-stödet, då den släpptes senare än själva recievern.

Tack för infon 😀

Skrivet av Json_81:

Ska du inte shoppa kan du skicka säljaren till mig

Har avtalat att kolla upp frakt imorn. Kan jag ta det med mitt lokala bolag, som jag VET skulle hantera det varsamt, så blir det nog affär 😀

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Mycket stark och stabil förstärkare. Men kolla upp vilken modul för HDMI som sitter i just nu. Om du att tvungen att öppna plånboken för en ny modul är det en dålig affär hur du än vrider och vänder på det. Jag gillar verkligen NAD, men det med modul bitar är kostsamt och inte alltid up-to-date.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Mycket stark och stabil förstärkare. Men kolla upp vilken modul för HDMI som sitter i just nu. Om du att tvungen att öppna plånboken för en ny modul är det en dålig affär hur du än vrider och vänder på det. Jag gillar verkligen NAD, men det med modul bitar är kostsamt och inte alltid up-to-date.

Sitter den orginala 1080p-modulen i nu, inte uppdaterat till 4k. Detta är inte något som kommer att vara aktuellt för mig på flera år så vet inte hur mkt jag orkar bry mig...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Sitter den orginala 1080p-modulen i nu, inte uppdaterat till 4k. Detta är inte något som kommer att vara aktuellt för mig på flera år så vet inte hur mkt jag orkar bry mig...

Nä du gör som du vill, om du råkar börja bry dig så kostar det 9500kr att gå 4k + Atmos....
Det har som sagt varit lite "hype" över NADs grejer på sistone vilket gör att om man betalar för att få "kraft".
Fine, jag köper argumentet, har precis sålt min NAD S200 (deras absolut starkaste slusteg någonsin) och visst var det bra grejer.
Men den tiden då Yamaha och Onkyo (typ 10 år sedan) mätte sin effekt i 6ohm 1khz och dom hade ca 5-6ggr mindre ström per kanal än NAD, den tiden är förbi. Köper man beg NAD idag är det av samma anledning man renoverar ett par 70-tals Audio Pro. Nostalgi.

Så är en T777 värd 4000kr beg ? Jämfört med surround maskiner...personlig åsikt. Om man inte använder HDMI?
Jämfört med 2-kanals maskiner, 4000kr... helt klart inte säger jag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nä du gör som du vill, om du råkar börja bry dig så kostar det 9500kr att gå 4k + Atmos....
Det har som sagt varit lite "hype" över NADs grejer på sistone vilket gör att om man betalar för att få "kraft".
Fine, jag köper argumentet, har precis sålt min NAD S200 (deras absolut starkaste slusteg någonsin) och visst var det bra grejer.
Men den tiden då Yamaha och Onkyo (typ 10 år sedan) mätte sin effekt i 6ohm 1khz och dom hade ca 5-6ggr mindre ström per kanal än NAD, den tiden är förbi. Köper man beg NAD idag är det av samma anledning man renoverar ett par 70-tals Audio Pro. Nostalgi.

Så är en T777 värd 4000kr beg ? Jämfört med surround maskiner...personlig åsikt. Om man inte använder HDMI?
Jämfört med 2-kanals maskiner, 4000kr... helt klart inte säger jag.

Valid arguments, och jag är inte sämre än att jag lyssnar.

Sitter på en t743a idag och ett ok 5.1-högtalarsystem. Det räcker för mig och med tredje ungen som precis anlänt är det ändå inte ett hus där vi vräker på med öronbedövande ljud dygnet runt. Snarare tvärtom kanske.

Ska jag vara ärlig så är det klart att nostalgin spelade roll, såväl som prislappen och hdmi-in/utgångarna. Resten var nästan överkurs. Det kändes helt enkelt som ett värt pris att betala.

Nu fick jag meddelande av snubben att det är nåt knas med apparaten och att den plötsligt bara spelar stereo, i te surround och att han ska låta hifiklubben kika på den.

Tror faktiskt han fått ett bättre bud oxh bara vill få väck mig. Något jag tror han lyckas med. Är allergisk mot problem på beggade grejer...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Valid arguments, och jag är inte sämre än att jag lyssnar.

Sitter på en t743a idag och ett ok 5.1-högtalarsystem. Det räcker för mig och med tredje ungen som precis anlänt är det ändå inte ett hus där vi vräker på med öronbedövande ljud dygnet runt. Snarare tvärtom kanske.

Ska jag vara ärlig så är det klart att nostalgin spelade roll, såväl som prislappen och hdmi-in/utgångarna. Resten var nästan överkurs. Det kändes helt enkelt som ett värt pris att betala.

Nu fick jag meddelande av snubben att det är nåt knas med apparaten och att den plötsligt bara spelar stereo, i te surround och att han ska låta hifiklubben kika på den.

Tror faktiskt han fått ett bättre bud oxh bara vill få väck mig. Något jag tror han lyckas med. Är allergisk mot problem på beggade grejer...

Man kan se det på 2 sätt.

Fixaren/drömmaren:

Köpa T777 för 4000kr, sälja T43 för 1500-2000kr och för 2000kr Poff göra en uppgradering.

Sura realisten:

Punga ut 4000kr för en beg pryl som kostar 4000kr till för 4k och ytterligare 4000 för Atmos....
Man får en ny Onkyo RZ-820 som tar alla format och kan driva stora golvare för 7990:-....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Man kan se det på 2 sätt.

Fixaren/drömmaren:

Köpa T777 för 4000kr, sälja T43 för 1500-2000kr och för 2000kr Poff göra en uppgradering.

Sura realisten:

Punga ut 4000kr för en beg pryl som kostar 4000kr till för 4k och ytterligare 4000 för Atmos....
Man får en ny Onkyo RZ-820 som tar alla format och kan driva stora golvare för 7990:-....

Finns ett tredje alternativ: a fool and his money are easily parted 😉

Jag ligger 90/10 på första och tredje. Sur realist - pffft, livet är för kort för att vara sån 😀

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Men den tiden då Yamaha och Onkyo (typ 10 år sedan) mätte sin effekt i 6ohm 1khz och dom hade ca 5-6ggr mindre ström per kanal än NAD, den tiden är förbi. Köper man beg NAD idag är det av samma anledning man renoverar ett par 70-tals Audio Pro. Nostalgi.

Kollar man senaste databladen från Onkyo så är det fortfarande 6ohm 1kHz och ca 1% THD som gäller. Därmed inte sagt att det behöver betyda att dom är mindre strömstarka om man jämför två förstärkare i samma prisklass. Men så värst förbi verkar inte tiden vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jempa:

Kollar man senaste databladen från Onkyo så är det fortfarande 6ohm 1kHz och ca 1% THD som gäller. Därmed inte sagt att det behöver betyda att dom är mindre strömstarka om man jämför två förstärkare i samma prisklass. Men så värst förbi verkar inte tiden vara.

Jo klart dom fortsätter att mygla med speccarna. Men tiderna är förbi då det är dessa astronomiska skillnader som var lite av NAD och delvis HK's signum.

Jag har hört rakt av en 2x100watt NAD 2-kanalare mot en NAD T787 kör i 2 kanaler (angiven effekt 7x200watt) där 2-kanalaren tog ett par svårdriva golvare och gav i mina öron bättre fundament. Nästan som där låg dubbla styrkan i 2-kanalaren. Klart en subjektiv bedömning men endå.

Alla surround maskiner är kompromisser, många av dom är trevliga, dock endå kompromisser. Vad jag vill säga bara är att det på senaste tiden blivit en hype på beg NAD maskiner om att dom skall vara något extra att leta efter...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jo klart dom fortsätter att mygla med speccarna. Men tiderna är förbi då det är dessa astronomiska skillnader som var lite av NAD och delvis HK's signum.

För att vidga mina vyer lite. Skulle onkyons lillebror rz720 kanske kunna vara något istället? Ny för 5k:

norska Komplett

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

För att vidga mina vyer lite. Skulle onkyons lillebror rz720 kanske kunna vara något istället? Ny för 5k:

norska Komplett

RZ720 är klart strömsvagare än en T777, men för 4999:- en kompetent maskin. Din T777 kommer stanna på 12.000kr 4k/Atmos klar.... så det är en klar skillnad...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

RZ720 är klart strömsvagare än en T777, men för 4999:- en kompetent maskin. Din T777 kommer stanna på 12.000kr 4k/Atmos klar.... så det är en klar skillnad...

Ska villigt erkänna att det frestar att köpa nytt från butik. Just att den är strömsvagare tror jag spelar helt ok med att vi inte är en familj som kollar lobbyscenen från Matrix på högsta volym dygnet runt - så det är ett negativ jag kan ta. Då är det mkt väsentligare att det är en lättarbetad maskin som jag kan koppla dvd, 3 spelkonsoller osv till och dessutom ha två hdmi ut till tvn och projjen.

Finns det något annat som spelar bra i den prisklassen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ska villigt erkänna att det frestar att köpa nytt från butik. Just att den är strömsvagare tror jag spelar helt ok med att vi inte är en familj som kollar lobbyscenen från Matrix på högsta volym dygnet runt - så det är ett negativ jag kan ta. Då är det mkt väsentligare att det är en lättarbetad maskin som jag kan koppla dvd, 3 spelkonsoller osv till och dessutom ha två hdmi ut till tvn och projjen.

Finns det något annat som spelar bra i den prisklassen?

Onkyo 676E sönder pris krigad, den var "bra köp" men inte bäst i test, då vid lansering på 7-8 tusen. Nu är den sönderkrigad ner till 3990:- vilket gör det till nog årets mest prisvärda köp. Dock en klart svagare maskin än T777.

Jag hade nog sattsat på en Onky RZ 820 för 7990:-. Toppmoderna funktioner samt strömstyrka att leka med större golvare...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Inte jätteuppdaterad på dagens receivers, bara klämt på NADs klassiska 2-kanalare, har alltid hållit på med Harman/Kardon i mellanklassen.

Men senaste köpet blev en Yamaha, och även om man skriver ner specen på förstärkningen så måste jag säga att deras moderna produkter levererar i sin prisklass, driver mina Infinity utan problem med tillräckligt kraftfullt och klart ljud utan konstigheter eller nån direkt bias åt nåt håll, autokalibreringen är helt OK. Den kanske inte klarar vilka högtalare som helst, och den inbyggda EQ är lite sådär smidig, men totalt sett en smidig produkt.

Så kanske en RX-A870 eller liknande är ett alternativ, värt att kika runt och kanske testa i butik?
Onkyon ser ju på papperet rätt läcker ut också...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Onkyo 676E sönder pris krigad, den var "bra köp" men inte bäst i test, då vid lansering på 7-8 tusen. Nu är den sönderkrigad ner till 3990:- vilket gör det till nog årets mest prisvärda köp. Dock en klart svagare maskin än T777.

Jag hade nog sattsat på en Onky RZ 820 för 7990:-. Toppmoderna funktioner samt strömstyrka att leka med större golvare...

Efter en del overvagande blev det en bestallning på lillebror Onkyo TX-RZ720B for 4999:- Laste litt om den och det kanns som ett helt ok kop till det priset. Ser att priset har svajat mellan 10-5k under sista året så var val ok att slå till nu

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2