Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

@Mithras: Ja, du har rätt i vad du säger. Och som du påpekar är det den eventuella förändringen efter industriella revolutionen som är klimatfrågans kärna.

Ska jag förstå det som att klimatfolk menar att den främsta skadliga effekten av växthusgaser är höjd havsnivå?
Är det vad som anses vara den allvarligaste konsekvensen?

Hhmm,, nej det är faktiskt inte det jag påpekar tiden efter industriella revolutionen är en alldeles för kort tid för att uttala sig om globala naturliga CO2-nivåer.

I bilderna som jag visade i förra inlägget så har du ett spann på 400 000 år respektive 800 000 år, och även på den skalan så är de 400 ppm+ CO2-nivåer som vi har idag otroligt onaturligt. Vi har nämligen inte klättrat över 300 ppm på 800 000 år. Jag skulle personligen säga att de närmaste 800 000 åren är mycket mer relevant att titta på, än hur det såg ut för 300 miljoner år sedan då det knappt var beboeligt.

"klimatfolk" som du kallar det är forskare, vetenskapsmän. Inte någon ideologisk gruppering eller religiös samfund. Det som "klimatfolket" säger, är att vi den mänskliga rasen är F'ed in the A på många sätt. Högre temperaturer som innebär extrema väderförhållanden (extrem torka, extrema orkaner, tsunamis, möjlig istid i Skandinavien, vattenbrist etc. allt beroende på var på jorden man befinner sig) tillsammans med högre havsnivåer skapar ett klimat som kommer att vara otroligt jobbig för mänskligheten att leva i.

Det finns alltså inte en sak som forskarna menar är det mest allvarliga, eftersom utsläppen skapar dussintals olika problem som kommer att slå mot oss samtidigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Så du tänker verkligen inte erkänna att 97%-siffran och artikeln du försvarade var fel? Då bevisar du bara att du inte bryr dig om vad som är sant. Dåligt för trovärdigheten!

Haha dina troll-attempts blir sämre och sämre.

För övrigt tycker jag inte att någon som skapat en hel tråd för att hävda att vi inte behöver 4K skärmar och inget över 60 fps för att "ögat uppdateras långsammare än så" ska tala om trovärdighet.

Jaja, jag vet, don't feed the troll.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Haha dina troll-attempts blir sämre och sämre.

För övrigt tycker jag inte att någon som skapat en hel tråd för att hävda att vi inte behöver 4K skärmar och inget över 60 fps för att "ögat uppdateras långsammare än så" ska tala om trovärdighet.

Jaja, jag vet, don't feed the troll.....

Typiskt klimathetsare/fundamentalist/anti-vaccin-lallare/konspirationsteoretiker att flippa ur och kalla meningsmotståndare för troll så fort argumenten tar slut. Fakta och sanning är inte viktig för er.

Om du mot förmodan vågar bemöta mitt argument istället för att kasta dynga så tar jag det igen:

Ett urval baserat på åsikter nämnda i abstracts har inget statistiskt värde för forskares åsikter i stort.
De givna kriterierna för att bestämma hurvida man är "för" antropogen klimatförändring lumpar dels ihop alla vare sig man anser att människan är den främsta orsaken eller om man anser att människan är en i princip obetydlig orsak, och dels så är ett kriterium högst subjektivt och räknar godtyckliga "antydningar", varav många var helt felaktiga. Urvalet av artiklar de gick igenom är också högst tivelaktigt:
http://www.populartechnology.net/2013/05/97-study-falsely-cla...

Så påståenden om "97% av forskarkåren" som hänvisar till Cooks artikel är felaktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hhmm,, nej det är faktiskt inte det jag påpekar tiden efter industriella revolutionen är en alldeles för kort tid för att uttala sig om globala naturliga CO2-nivåer.

I bilderna som jag visade i förra inlägget så har du ett spann på 400 000 år respektive 800 000 år, och även på den skalan så är de 400 ppm+ CO2-nivåer som vi har idag otroligt onaturligt. Vi har nämligen inte klättrat över 300 ppm på 800 000 år. Jag skulle personligen säga att de närmaste 800 000 åren är mycket mer relevant att titta på, än hur det såg ut för 300 miljoner år sedan då det knappt var beboeligt.

"klimatfolk" som du kallar det är forskare, vetenskapsmän. Inte någon ideologisk gruppering eller religiös samfund. Det som "klimatfolket" säger, är att vi den mänskliga rasen är F'ed in the A på många sätt. Högre temperaturer som innebär extrema väderförhållanden (extrem torka, extrema orkaner, tsunamis, möjlig istid i Skandinavien, vattenbrist etc. allt beroende på var på jorden man befinner sig) tillsammans med högre havsnivåer skapar ett klimat som kommer att vara otroligt jobbig för mänskligheten att leva i.

Det finns alltså inte en sak som forskarna menar är det mest allvarliga, eftersom utsläppen skapar dussintals olika problem som kommer att slå mot oss samtidigt.

Vad jag syftade på är att det är vid den industriella revolutionen och därefter som människan eventuellt haft en påverkan på CO2 nivåer i atmosfären. När man började använda förbränning för att driva motorer och industri med mera. Eller menar du att människan har ökat CO2 utsläppen innan förbränningen blev populär? Utveckla gärna i så fall.

Jag funderade på hur jag skulle kalla gruppen som tror på klimathotet i en bra minut innan jag skrev "klimatfolket". Det kanske låter lite sekteristiskt. Har du ett bättre förslag så dela gärna med dig av det.

Jag tänker att havsnivåer ändå är en eventuell orsak som borde vara enklare att mäta, kanske även historiskt. Men det är ju svårare att mäta hur många tsunamis och tornados det var för 1000 år sedan och tidigare. Vissa väderfenomen måste vara svårare för oss att mäta bakåt i tiden än andra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mithras:

Se gärna mitt tidigare inlägg med två bilder som visar ungefär hur viktigt CO2 är gällande temperatur och havsnivåer.

Behöver du mer underlag så kan jag gärna länka lite senare.

Fast CO2 driver inte temperaturändringarna i de bilderna, det är temperaturändringarna som driver nivån av CO2 och havsnivån.
Vad som händer är att när vattnet blir varmare avger det CO2, på samma sätt som läsk gör, när den värms.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mithras:

Hhmm,, nej det är faktiskt inte det jag påpekar tiden efter industriella revolutionen är en alldeles för kort tid för att uttala sig om globala naturliga CO2-nivåer.

I bilderna som jag visade i förra inlägget så har du ett spann på 400 000 år respektive 800 000 år, och även på den skalan så är de 400 ppm+ CO2-nivåer som vi har idag otroligt onaturligt. Vi har nämligen inte klättrat över 300 ppm på 800 000 år. Jag skulle personligen säga att de närmaste 800 000 åren är mycket mer relevant att titta på, än hur det såg ut för 300 miljoner år sedan då det knappt var beboeligt.

"klimatfolk" som du kallar det är forskare, vetenskapsmän. Inte någon ideologisk gruppering eller religiös samfund. Det som "klimatfolket" säger, är att vi den mänskliga rasen är F'ed in the A på många sätt. Högre temperaturer som innebär extrema väderförhållanden (extrem torka, extrema orkaner, tsunamis, möjlig istid i Skandinavien, vattenbrist etc. allt beroende på var på jorden man befinner sig) tillsammans med högre havsnivåer skapar ett klimat som kommer att vara otroligt jobbig för mänskligheten att leva i.

Det finns alltså inte en sak som forskarna menar är det mest allvarliga, eftersom utsläppen skapar dussintals olika problem som kommer att slå mot oss samtidigt.

Livet frodades för 300 miljoner år sedan.
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fossil/livetshistor...
Vi hade 1000-2000 ppm under dinosauriernas tidsåldrar, Tertiär, Jura och Krita.

Tycker personligen att vi skall sänka utsläppen, moderna kärnkraftverk, bränner Uran så effektivt, att vi har billig energi miljoner år framåt, ingen anledning att bränna kol.
Men det har inte med saken att göra, vi pratar om hur sannolikt klimathotet är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vad jag syftade på är att det är vid den industriella revolutionen och därefter som människan eventuellt haft en påverkan på CO2 nivåer i atmosfären. När man började använda förbränning för att driva motorer och industri med mera. Eller menar du att människan har ökat CO2 utsläppen innan förbränningen blev populär? Utveckla gärna i så fall.

Jag funderade på hur jag skulle kalla gruppen som tror på klimathotet i en bra minut innan jag skrev "klimatfolket". Det kanske låter lite sekteristiskt. Har du ett bättre förslag så dela gärna med dig av det.

Jag tänker att havsnivåer ändå är en eventuell orsak som borde vara enklare att mäta, kanske även historiskt. Men det är ju svårare att mäta hur många tsunamis och tornados det var för 1000 år sedan och tidigare. Vissa väderfenomen måste vara svårare för oss att mäta bakåt i tiden än andra.

Jaha, då har du 100% rätt

Poängen jag ville göra med klimathotet är att "de som tror" inte "tror" på detta. De har dragit slutsatser utifrån vetenskaplig data. Det är därmed per definition ingen tro, det är fakta. Så du får ju isf kalla dem vetenskapsmännen, forskarna, eller helt enkelt "de datastyrda"

Gällande väderfenomen så behöver vi inte riktigt veta hur det var för 1000 år sedan, då vet vi vet hur dessa väderfenomen skapas och utvecklas, och vi vet att de kommer få bättre förutsättningar att förekomma ju mer CO2 vi släpper ut.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Jag tror absolut på klimathotet. Eller rättare sagt; Vårt hot mot klimatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast CO2 driver inte temperaturändringarna i de bilderna, det är temperaturändringarna som driver nivån av CO2 och havsnivån.
Vad som händer är att när vattnet blir varmare avger det CO2, på samma sätt som läsk gör, när den värms.

Mycket mer komplicerat än så.

Högre CO2-nivåer orsakar temperatursförändringar. Återigen, ingen debatt kring detta, bara ren fakta. Huruvida CO2-nivåerna tidigare har triggats pga. andra temperatursfaktorer och varit en konsekvens av temperatursändringar tidigare är irrelevant. Problemet är att vi idag, mänskligheten, har tryckt CO2-nivåerna uppåt. På ett onaturligt sätt, på en otroligt kort tid. Eftersom vi redan vet att CO2-nivåer påverkar klimatet, bl.a. genom temperatursförändringar, så vet vi också att vi har skapat en situation nu på jorden som inte existerat på minst 800 000 år.

Skrivet av Ratatosk:

Livet frodades för 300 miljoner år sedan.
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fossil/livetshistor...
Vi hade 1000-2000 ppm under dinosauriernas tidsåldrar, Tertiär, Jura och Krita.

Tycker personligen att vi skall sänka utsläppen, moderna kärnkraftverk, bränner Uran så effektivt, att vi har billig energi miljoner år framåt, ingen anledning att bränna kol.
Men det har inte med saken att göra, vi pratar om hur sannolikt klimathotet är.

Jag har hela tiden talat om livsvänligt för människan.. Det är ganska viktigt att man läser det som skrivs i sin helhet. Det borde också vara ganska uppenbart och underförstått, eftersom alla känner till att dinosaurier funnits (förutom vissa i det stora landet i väst då)

Dessutom får du gärna gå tillbaka och titta på lite hur jordklotet såg ut under samtliga tider du själv nämnde. Många av de områden vi bor på nu har under årens lopp pendlat mellan beboeliga och obeboeliga (landet vi bor i nu t.ex) (edit: Förtydligar här att beboelig innebär beboelig för den mänskliga varelsen. Inte dinosaurier, inte bakterier, inte någon annan livsform) Om mänskligheten ska trängas in i de områden som var beboeliga under t.ex. Juratiden, då kommer vi antagligen behöva samtliga bo i max 10 kvm stora lägenheter och minst 3 personer i varje lägenhet.

Rolig övning: Ta en period då CO2 låg på 2000 ppm. Notera den tidens klimat och hur jorden såg ut då, och applicera den på idag, med samtliga temperaturer, väderfenomen, havsnivåer etc. etc. Gå genom världsdel för världsdel. Försök sedan gissa vad som hade hänt om vi inför en sådan förändring imorgon genom ett snäpp av fingarna (Thanos-style). Gissa hur många människor som skulle överleva en sådan tid (Hint: Thanos hade varit nöjd).

Klimathotet är 100% sannolikt, då vi redan har bevisat att klimatförändringarna sker. Det finns ingen debatt i huruvida det sker eller inte. Debatten ligger i:

1) Exakt hur mycket kommer att förändras
2) Under vilken tid
3) Vad betyder förändringarna i mer detalj

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Typiskt klimathetsare/fundamentalist/anti-vaccin-lallare/konspirationsteoretiker att flippa ur och kalla meningsmotståndare för troll så fort argumenten tar slut. Fakta och sanning är inte viktig för er.

Den här meningen fick mig verkligen att skratta högt, tack för den

Du blandar ihop "klimathetsare", dvs. folk som faktiskt lyssnar på vad vetenskapsmännen har att säga om klimatet, med anti-vaccers, som gör precis tvärtom, och slänger ihop dem med fundamentalister

Ena sekunden visar du själv alltså upp att du inte litar på vad vetenskapsmännen säger om klimathotet (och dessutom själv visat upp drag av att vara en en konspirationsteoretiker med svar som "de tar bort data som inte passar dem"), och i andra sekunden så blandar du ihop dessa människor med anti-vaccinationsfolket och slänger in fundamentalister i röran bara för att.

Snacka om att försöka hitta något typ av epitet att sätta på någon och att ge fullständigt fan i om det är logiskt eller inte

"Jävla klimathetsare / anti-vaccer" -> Bästa "förolämpningen" jag hört på väldigt länge Snacka om att inte kunna bestämma sig hahaha

Sedan avslutar du med att fakta och sanning inte är viktigt för andra, när du själv är den som går emot hela världens vetenskapliga kår...

Du är fanimig guld <3

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mithras:

Mycket mer komplicerat än så.

Högre CO2-nivåer orsakar temperatursförändringar. Återigen, ingen debatt kring detta, bara ren fakta. Huruvida CO2-nivåerna tidigare har triggats pga. andra temperatursfaktorer och varit en konsekvens av temperatursändringar tidigare är irrelevant. Problemet är att vi idag, mänskligheten, har tryckt CO2-nivåerna uppåt. På ett onaturligt sätt, på en otroligt kort tid. Eftersom vi redan vet att CO2-nivåer påverkar klimatet, bl.a. genom temperatursförändringar, så vet vi också att vi har skapat en situation nu på jorden som inte existerat på minst 800 000 år.

Jag har hela tiden talat om livsvänligt för människan.. Det är ganska viktigt att man läser det som skrivs i sin helhet. Det borde också vara ganska uppenbart och underförstått, eftersom alla känner till att dinosaurier funnits (förutom vissa i det stora landet i väst då)

Dessutom får du gärna gå tillbaka och titta på lite hur jordklotet såg ut under samtliga tider du själv nämnde. Många av de områden vi bor på nu har under årens lopp pendlat mellan beboeliga och obeboeliga (landet vi bor i nu t.ex) Om mänskligheten ska trängas in i de områden som var beboeliga under t.ex. Juratiden, då kommer vi antagligen behöva samtliga bo i max 10 kvm stora lägenheter och minst 3 personer i varje lägenhet.

Rolig övning: Ta en period då CO2 låg på 2000 ppm. Applicera den tidens klimat och hur jorden såg ut då, och applicera den på idag, med samtliga temperaturer, väderfenomen, havsnivåer etc. etc. Gå genom världsdel för världsdel. Försök sedan gissa vad som hade hänt om vi inför en sådan förändring imorgon genom ett snäpp av fingarna (Thanos-style). Gissa hur många människor som skulle överleva en sådan tid (Hint: Thanos hade varit nöjd).

Ok
Krita; Klimatet var milt och torrt i tropikerna, varmtempererat vid vändkretsarna och kalltempererat vid polerna.
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fossil/livetshistor...

Citat:

Klimathotet är 100% sannolikt, då vi redan har bevisat att klimatförändringarna sker. Det finns ingen debatt i huruvida det sker eller inte. Debatten ligger i:

1) Exakt hur mycket kommer att förändras
2) Under vilken tid
3) Vad betyder förändringarna i mer detalj

Där håller jag med dig till stor del.
Dock ser jag inte den ökade koldioxidhalten som största hotet.
På land förstör skogsskövling, överbetning och markerosion (mänsklig sådan), balansen i systemet.
I havet förstörs kustnära bottnar av bottentrålning, fiskbestånden är nära kollaps i stora områden, ekosystemen tenderar att bli en soppa av alger och maneter.

Som krydda på moset kan inte våra skövlade skogar och förstörda hav inte absorbera lika mycket CO2 som förr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ok
Krita; Klimatet var milt och torrt i tropikerna, varmtempererat vid vändkretsarna och kalltempererat vid polerna.
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fossil/livetshistor...

Ganska tafatt försök, så jag gissar att denna övning inte var intressant.

Skrivet av Ratatosk:

Där håller jag med dig till stor del.
Dock ser jag inte den ökade koldioxidhalten som största hotet.
På land förstör skogsskövling, överbetning och markerosion (mänsklig sådan), balansen i systemet.
I havet förstörs kustnära bottnar av bottentrålning, fiskbestånden är nära kollaps i stora områden, ekosystemen tenderar att bli en soppa av alger och maneter.
Som krydda på moset kan inte våra skövlade skogar och förstörda hav inte absorbera lika mycket CO2 som förr.

Här kan vi absolut mötas i mitten. Som jag redan har skrivit tidigare, så finns det inte en sak som är problemet, utan problemet är att vi har lyckats skapa ett dussintals problem på en gång.

Vi har en lång lista av problem (CO2, skövling, smältande isar, höjda havsnivåer, överbetning, markerosion, förstörda kustbottnar, etc etc etc etc) och hur den ska prioriteras, hur den backloggen ska se ut, det lägger jag ingen närmare värdering i. Det är upp till forskarna att avgöra (deras ansvar att ta på sig Product Owner-rollen där).

Det jag säger däremot, är att klimathotet är bevisat och det finns ingen debatt om det, även om vissa användare här försöker så tvivel kring det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jaha, då har du 100% rätt

Poängen jag ville göra med klimathotet är att "de som tror" inte "tror" på detta. De har dragit slutsatser utifrån vetenskaplig data. Det är därmed per definition ingen tro, det är fakta. Så du får ju isf kalla dem vetenskapsmännen, forskarna, eller helt enkelt "de datastyrda"

Gällande väderfenomen så behöver vi inte riktigt veta hur det var för 1000 år sedan, då vet vi vet hur dessa väderfenomen skapas och utvecklas, och vi vet att de kommer få bättre förutsättningar att förekomma ju mer CO2 vi släpper ut.

Haha! Nja
Du har fel i att klimatfolket eller som du kallar dem "de datastyrda" vet att klimathotet är farligt, att det kommer av mänsklig påverkan och så vidare. Jag hävdar att det handlar om tro och inte vetande.

För att veta, så hade vi själva behövt ta del av och fullt förstå den råa datan som bevisar sakens förhållanden och påverkan. När vi tar del av dessa grafer och artiklar, så som vi lekmän gör, så är det så att vi placerar en hel del tillit till flera olika mellanhänderna som tolkat budskapet (den eventuella sanningen) längs vägen. Vi har inte möjlighet att kontrollera allting vi sätter oss in i som lekmän, utan man har förtroende för att budbäraren. Därför tro.
Med det sagt vill jag tillägga att det absolut inte att det är något klandervärt att ta del av information och sätta sin tillit till människor med expertis inom områden och därefter lita på experters slutsatser.

tl;dr: Det vi gör som lekmän är ungefär "Jag tror på Professor X som samlat denna data och kommit fram till denna slutsats av denna anledning". Detta menar jag är tro och inte vetande. Förtroende om man så vill.

Att veta är saker som vi kan testa själva eller som är uppenbara för våra sinnen eller vårt logiska och filosofiska tänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

@Mithras: Ja, du har rätt i vad du säger. Och som du påpekar är det den eventuella förändringen efter industriella revolutionen som är klimatfrågans kärna.

Ska jag förstå det som att klimatfolk menar att den främsta skadliga effekten av växthusgaser är höjd havsnivå?
Är det vad som anses vara den allvarligaste konsekvensen?

Ökad värme gör även att ekosystemet rubbas vilket kan få enorma konsekvenser som t.ex. att grödor slutar att växa, fisk dör ut etc. Höjd vattennivå är bara en del av problemet.

Om Golfströmmen skiftar flöde så kommer Norden få ett enormt problem i och med att norra delarna av Sverige, Norge och Finland med största sannolikhet kommer att bli problematiskt att bo i.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Haha! Nja
Du har fel i att klimatfolket eller som du kallar dem "de datastyrda" vet att klimathotet är farligt, att det kommer av mänsklig påverkan och så vidare. Jag hävdar att det handlar om tro och inte vetande.

För att veta, så hade vi själva behövt ta del av och fullt förstå den råa datan som bevisar sakens förhållanden och påverkan. När vi tar del av dessa grafer och artiklar, så som vi lekmän gör, så är det så att vi placerar en hel del tillit till flera olika mellanhänderna som tolkat budskapet (den eventuella sanningen) längs vägen. Vi har inte möjlighet att kontrollera allting vi sätter oss in i som lekmän, utan man har förtroende för att budbäraren. Därför tro.
Med det sagt vill jag tillägga att det absolut inte att det är något klandervärt att ta del av information och sätta sin tillit till människor med expertis inom områden och därefter lita på experters slutsatser.

tl;dr: Det vi gör som lekmän är ungefär "Jag tror på Professor X som samlat denna data och kommit fram till denna slutsats av denna anledning". Detta menar jag är tro och inte vetande. Förtroende om man så vill.

Att veta är saker som vi kan testa själva eller som är uppenbara för våra sinnen eller vårt logiska och filosofiska tänkande.

Tror du på att vaccin fungerar?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Det är en scam, inte helt och hållet, men 90%.. man märker det när det blir ett maktbyte, då renderas plötsligt det som förut var sant och alarmerande till strunt, plötsligt kommer man fram till andra resultat ("träsket" har rensats upp på diverse folk som antingen gärna vill ha kvar sina jobb så länge som går och gärna med ökade anslag/lön eller är väldigt hårt styrda av regeringen och därför är agendastyrda).

Finns väl en hel del orsaker varför det är på det ena eller andra sättet, dels skapar det ju ekonomi/jobb/politik, att göra folk rädda för något skapar väldigt bra politik och ger röster.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror du på att vaccin fungerar?

Ja, jag tror att de flesta eller i alla fall många vaccin fungerar. Jag känner mig nästan säker på att vaccin fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Haha! Nja
Du har fel i att klimatfolket eller som du kallar dem "de datastyrda" vet att klimathotet är farligt, att det kommer av mänsklig påverkan och så vidare. Jag hävdar att det handlar om tro och inte vetande.

För att veta, så hade vi själva behövt ta del av och fullt förstå den råa datan som bevisar sakens förhållanden och påverkan. När vi tar del av grafer och artiklar, så som vi lekmän gör, så är det så att vi placerar en hel del tillit till flera olika mellanhänderna som tolkat budskapet (den eventuella sanningen) längs vägen. Vi har inte möjlighet att kontrollera allting vi sätter oss in i som lekmän, utan man har förtroende för att budbäraren. Därför tro.

Att veta är saker som vi kan testa själva eller som är uppenbara för våra sinnen eller vårt logiska och filosofiska tänkande.

Nåväl, ska man in på dessa filosofiska diskussioner så.....

Självklart kan man säga att man inte vet att hela vetenskapskåren har rätt i sin enade påstående, om man nu ska ha en anti-realistisk filosofisk ståndpunkt. Jag ger dig helt rätt på den punkten, och nekar inte det argumentet. Däremot....

Så utgår jag från att man faktiskt lägger tillit till just de forskare som har detta som ämne, och litar på att deras underlag samt slutsatser stämmer.

Jag utgår från att du, precis som jag, inte ifrågasätter när forskarna säger att gravitation existerar, att vaccinationer inte orsakar autism, att jorden är rund (Det är uppenbart för våra sinnen och logiska tänkande att jorden är platt ), att Einstein hade korrekt med sin relativitetsteori (utan den fungerar inte GPS) etc. och på samma sätt ifrågasätter jag inte när den världens samlade vetenskapskår kommer till slutsatsen om att klimathotet är äkta, på riktigt och redan här (Sedan har jag själv ett antal högskolepoäng från KTH gällande just hållbarhet och har skrivit ett antal uppsatser kring ämnet vilket självklart innefattar en hel del bakgrundsresearch, vilket gör att jag känner mig relativt bekväm i att lita på forskarna i ämnet, apropå lekmän och att själv ta till sig datan och tolka det)

Men allt detta åt sidan, om du hävdar anti-realism så kommer jag självklart inte säga emot dig. Jag förstår den synvinkeln till fullo. Skulle du t.ex. säga att "Jag vet inte om jag kommer ner till marken igen nästa gång jag hoppar, jag tror att jag kommer att göra det" eller "jag vet inte att vaccinationer överhuvudtaget fungerar, jag tror att de gör det", då är det en filosofisk åsikt som jag absolut köper

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ökad värme gör även att ekosystemet rubbas vilket kan få enorma konsekvenser som t.ex. att grödor slutar att växa, fisk dör ut etc. Höjd vattennivå är bara en del av problemet.

Om Golfströmmen skiftar flöde så kommer Norden få ett enormt problem i och med att norra delarna av Sverige, Norge och Finland med största sannolikhet kommer att bli problematiskt att bo i.

Stämmer bra. Härliga problem vi i Norden har i våra händer eventuellt

edit: Vissa modeller indikerar att Golftströmmen kanske stängs ner helt, snarare än att byta riktning. Den du

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag förstår inte vad det finns att debattera om längre. Detta är på riktigt och tyvärr är det i princip redan försent. Folk sittter och diskuterar lufttemperaturer och pratar om att det inte händer något när planeten är 60% vatten och vad borde man veta på Sweclockers? Att vatten leder värme otroligt mycket bättre än luft.

Min stora vändpunkt var att se dokumentären "Chasing Corals" där man får se gigantiska rev och dess ekosystem dö ut fullständigt på en sommar.

Tyvärr är det som nämna i dokumentären något som inte syns i våra liv då det sker under ytan. Hade det skett ovanför ytan och tex halva regnskogen i Sydamerika dött på 3 månader så hade folk fått fullständig panik.

Men nu bara tuffar vi på. Det är inte en fråga OM utan hur länge vi klarar oss. Förhoppningsvis dör människan medan jorden fortfarande kan repa sig.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ja, jag tror att de flesta eller i alla fall många vaccin fungerar. Jag känner mig nästan säker på att vaccin fungerar.

Hur kan du känna dig så säker på det när du inte själv varit med och utfört testerna? Ungefär så du resonerar gällande de tester som tagits i klimatfrågan om jag förstår dig rätt?

Det finns massor av märkliga rapporter om stora sjukdomsutbrott trots vaccination under 1900-talet i Europa. Varför finns det inte själ att vara misstänksam här?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Sedan avslutar du med att fakta och sanning inte är viktigt för andra, när du själv är den som går emot hela världens vetenskapliga kår...

Varsågod att visa vad hela världens vetenskapliga kår tycker.
Jag har redan visat att det mest populära försöker att göra detta var ren bullshit, men det lär ju aldrig erkänna för du verkar inte vara särskilt ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Jag förstår inte vad det finns att debattera om längre. Detta är på riktigt och tyvärr är det i princip redan försent. Folk sittter och diskuterar lufttemperaturer och pratar om att det inte händer något när planeten är 60% vatten och vad borde man veta på Sweclockers? Att vatten leder värme otroligt mycket bättre än luft.

Min stora vändpunkt var att se dokumentären "Chasing Corals" där man får se gigantiska rev och dess ekosystem dö ut fullständigt på en sommar.

Tyvärr är det som nämna i dokumentären något som inte syns i våra liv då det sker under ytan. Hade det skett ovanför ytan och tex halva regnskogen i Sydamerika dött på 3 månader så hade folk fått fullständig panik.

Men nu bara tuffar vi på. Det är inte en fråga OM utan hur länge vi klarar oss. Förhoppningsvis dör människan medan jorden fortfarande kan repa sig.

Om det är för sent beror väl på vad du menar. Det är för sent att vända utvecklingen helt. Däremot kan man stanna upp den.

Skrivet av Bemushroomed:

Det är en scam, inte helt och hållet, men 90%.. man märker det när det blir ett maktbyte, då renderas plötsligt det som förut var sant och alarmerande till strunt, plötsligt kommer man fram till andra resultat ("träsket" har rensats upp på diverse folk som antingen gärna vill ha kvar sina jobb så länge som går och gärna med ökade anslag/lön eller är väldigt hårt styrda av regeringen och därför är agendastyrda).

Finns väl en hel del orsaker varför det är på det ena eller andra sättet, dels skapar det ju ekonomi/jobb/politik, att göra folk rädda för något skapar väldigt bra politik och ger röster.

För det är verkligen så lätt att få med sig en nästan enad forskarkår.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mithras:

Stämmer bra. Härliga problem vi i Norden har i våra händer eventuellt

edit: Vissa modeller indikerar att Golftströmmen kanske stängs ner helt, snarare än att byta riktning. Den du

Nej det är skräckpropaganda, blir jorden varmare, blir det inte kallare i norden, tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur kan du känna dig så säker på det när du inte själv varit med och utfört testerna? Ungefär så du resonerar gällande de tester som tagits i klimatfrågan om jag förstår dig rätt?

Det finns massor av märkliga rapporter om stora sjukdomsutbrott trots vaccination under 1900-talet i Europa. Varför finns det inte själ att vara misstänksam här?

Visst kan man fråga sig och undersöka om vissa vaccin hämmar mer än de hjälper. Du förstår mig helt riktigt och frågorna du ställer är intressanta. Jag vet inte svaret på dem.

Flera anledningar leder mig till att tro vaccin oftast fungerar. Anledningarna varför är att vi idag inte längre ser vissa sjukdomar som till exempel polio. Jag tror att detta är en effekt av poliovaccinet. Jag placerar även ett förtroende i att den samlade läkarkåren och expertisen inom vaccin har kritiskt ställt sig dessa frågor och att de kommit fram till en slutsats som är riktig. Jag litar på att de ser till vaccin-användarens bästa intressen och hälsa. Jag finner funktionen om immunförsvaret som producerar antikroppar efter att blivit utsatt av ett virus trovärdig. Du förstår säkert vad jag vill säga.

Det finns också saker jag vet. Så som att (2 + 2 = 4), att himlen är blå med mera. Detta eftersom de är uppenbara för mina sinnen och mitt logiska tänkande och jag kan genast bevisa dem som faktum. Jag vill på något sätt inte relativisera eller underminera verkligheten eller saker som faktiskt är sanna. Det jag vill få fram är att vi vet vissa saker och tror på andra.

Klimatfrågan är oerhört invecklad och jag tror det är extremt få som faktiskt vet om människan påverkar vår miljö och jord i en farlig utsträckning, även om många tror det. Vilket är helt okej!

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Nej det är skräckpropaganda, blir jorden varmare, blir det inte kallare i norden, tvärtom.

Alltså allvarligt talat. Du gör mig rädd.

Skippade du skolan eller hur missade du hur viktig golfströmmen är för vårt klimat? Blir jorden varmare sä innebär det en ny istid för norden. Det är inte konstigt att det går åt helvete när kunskapsnivån fortfarande är på "jorden är platt"-stadiet.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Jag tror på överbefolkningshotet som inga politiker eller journalister vågar prata om. Hade man åtgärdat det, hade vi inte haft något klimathot att tala om.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej det är skräckpropaganda, blir jorden varmare, blir det inte kallare i norden, tvärtom.

Men suck...... snälla kom inte med sådana starka påståenden utan att faktiskt argumentera för det.

https://fof.se/tidning/2002/5/den-globala-uppvarmningen-kan-g...

"Norden har ett ovanligt milt klimat. Andra områden som ligger på samma höga breddgrader har det betydligt kallare. Att vi är så gynnade beror på atlantiska havsströmmar som transporterar värme från lägre breddgrader upp mot norr. "...
"Är det möjligt att flödet av varmt vatten upp till Skandinavien kan försvagas eller rentav upphöra?"...
"det är fullt tänkbart att det nuvarande cirkulationsmönstret skulle kunna brytas om strömmarna saktar av och om tillflödet av färskvatten blir tillräckligt stort för att förhindra att vattnet sjunker."

https://science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/global-...

"Emil Jeansson bekräftar i sin avhandling de teorier som finns gällande Östgrönlandsströmmens betydelse för att Golfströmmens varma vatten ska nå våra breddgrader. "
"En av farhågorna med den globala uppvärmningen är att polarisarna smälter, vilket skulle ge en ökad mängd sötvatten i Arktis och de nordiska haven. Sötvattnet ger i sin tur en stabilare skiktning av vattnet vilket kan resultera i en försvagad omblandning. Det skulle minska densiteten på det tunga vatten som transporteras ut i Atlanten, och därmed ge ett svagare inflöde av varmt Atlantvatten. Vi skulle helt enkelt få ett kallare klimat i Skandinavien. "

http://illvet.se/naturen/klimatforandringar/global-uppvarmnin...

Vill du kalla Göteborgs universitet, F&F, och alla de andra som hävdar att Golfströmmen kan komma att försvagas, och Sverige kan komma att få ett kallare klimat, för "skräckpropaganda", varsågod. Då har du dock visat vilken standard du sätter på dina argument och på hela diskursen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pecesithon:

Alltså allvarligt talat. Du gör mig rädd.

Skippade du skolan eller hur missade du hur viktig golfströmmen är för vårt klimat? Blir jorden varmare sä innebär det en ny istid för norden. Det är inte konstigt att det går åt helvete när kunskapsnivån fortfarande är på "jorden är platt"-stadiet.

Vet naturligtvis hur viktig golfstömmen är.
Det som är skräckpropaganda är att den skulle stanna.
Det är ingen raketforskning, golfströmmen drivs av tempraturskillnaden vid arktis och ekvatorn, blir det varmt i norr minskar strömmen, det blir då lite kallare i norr, då ökar den.

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mithras:

Men suck...... snälla kom inte med sådana starka påståenden utan att faktiskt argumentera för det.

https://fof.se/tidning/2002/5/den-globala-uppvarmningen-kan-g...

"Norden har ett ovanligt milt klimat. Andra områden som ligger på samma höga breddgrader har det betydligt kallare. Att vi är så gynnade beror på atlantiska havsströmmar som transporterar värme från lägre breddgrader upp mot norr. "...
"Är det möjligt att flödet av varmt vatten upp till Skandinavien kan försvagas eller rentav upphöra?"...
"det är fullt tänkbart att det nuvarande cirkulationsmönstret skulle kunna brytas om strömmarna saktar av och om tillflödet av färskvatten blir tillräckligt stort för att förhindra att vattnet sjunker."

https://science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/global-...

"Emil Jeansson bekräftar i sin avhandling de teorier som finns gällande Östgrönlandsströmmens betydelse för att Golfströmmens varma vatten ska nå våra breddgrader. "
"En av farhågorna med den globala uppvärmningen är att polarisarna smälter, vilket skulle ge en ökad mängd sötvatten i Arktis och de nordiska haven. Sötvattnet ger i sin tur en stabilare skiktning av vattnet vilket kan resultera i en försvagad omblandning. Det skulle minska densiteten på det tunga vatten som transporteras ut i Atlanten, och därmed ge ett svagare inflöde av varmt Atlantvatten. Vi skulle helt enkelt få ett kallare klimat i Skandinavien. "

http://illvet.se/naturen/klimatforandringar/global-uppvarmnin...

Vill du kalla Göteborgs universitet, F&F, och alla de andra som hävdar att Golfströmmen kan komma att försvagas, och Sverige kan komma att få ett kallare klimat, för "skräckpropaganda", varsågod. Då har du dock visat vilken standard du sätter på dina argument och på hela diskursen.

Skräckproganda som sagt, minskar strömmen pga mycket sötvatten, blir det kallare alltså mindre avsmältning och sötvatten.
För tio tusen år sedan, stannade den helt ett tag, det inträffade när en jättelik issjö i Kanade kollapsade, rann ut i Arktis och fyllde på massor av sötvatten där.
Vi har ingen jättlik issjö i Kanada.
Emil Jeansson är antingen en idiot eller lögnare.

Här kan du läsa på.
https://www.grundskoleboken.se/wiki/Golfstr%C3%B6mmen
Ja; Al Gore är också en lögnare.

Det är sådant som gör mig skeptisk till alarmklockorna, uppenbara lögner, det sätter även andra utsagor i dålig dager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |