Enig riksdag står bakom utredning av privatkopieringsersättning

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att betala privatkopieringsavgiften. Om jag kan privatkopiera förstås. Mitt förslag är att istället för att avgiftsbelägga media man kan kopiera till, utan de media man faktiskt kan kopiera från. Med tanke på att nästan all media idag är DRM-skadad så blir det inga intäkter, om man inte släpper på DRM-skydden.

Vill de inte att saker ska kunna kopieras är det klart att ingen avgift ska betalas.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Det enda lagen säger är –
Copyswede har t.ex. bara de sista åren börjat samla in och fördela ersättning för ljudböcker, skulle författarna/förlagen/producenterna/uppläsarna av dessa säga nej, nu vill vi inte samarbeta med Copyswede längre så är det väl ändå fritt fram för dessa att skapa en egen förening/företag som driver in privatkopieringsersättning för ljudböcker genom att de ställer egna krav på tillverkarna/importörerna.

Ändra 26 k, i och m och kom med en paragraf som beskriver hur beloppen räknas ut och att upphovsmän eller intresseorganisationer ska skicka in en anmälan till kulturdepartementet och Copyswede bör inte behöva ha något att göra med ersättningen. Bestämmer kulturdepartementet utifrån en lagstiftning och kanske några förordningar hur mycket av medlen som ska gå till vad kan exempelvis STIM själva hämta ut pengarna. Copyswede har fjorton medlemsorganisationer, så att de själva inte kommer med krav i nuvarande system är inget konstigt. Betalar staten ut medlen kan de ju däremot vända sig direkt till de istället för att gå omvägar. Copyswede lever vidare även om de inte får någon privatkopieringsersättning då straxt över 70 % av intäkterna kommer från annat.

Precis så ja! Det var det jag tänkte.
Om rättighetsinnehavarna inte vill bli företrädda av staten utan istället av copyswede så finns det inte mycket staten kan göra åt saken. Det ligger alltså inte i insamlarens kontroll vem de ska företräda utan det är snarare upphovsrättsinnhehavarana som bestämmer vem de vill ska företräda en. Så staten kan inte sätta upp egen verksamhet som gör samma sak för att bli av med copyswede.

Alltså är det så att staten tar fram en egen modell som drar in en bråkdel av det copyswede drar in för att det blir mer rättvist, ja då kommer nog inte alla att välja bort copyswede direkt.
Det kommer ge en möjlighet till alternativ, men det lär inte leda till att vi "blir av med den icke fungerande insamlingsdelen" riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det viktigaste måste vara att definiera vad "privatkopiering" verkligen avser.
Enligt Copyswede är dessa exempel på när en privatkopiering sker.

– Du kopierar en cd- eller dvd-skiva till din dator.
– Du kopierar en fil med musik från din dator till ditt usb-minne.
– Du kopierar en fil med musik från ett usb-minne till en dator.
– Du kopierar en fil från ditt ITunes-bibliotek på din dator till en extern hårddisk.
– Du kopierar en fil från ditt ITunes-bibliotek på din dator till din smartphone.
– Du spelar in ett tv-program på din digitalbox med inbyggt lagringsminne.
– Du spelar in en film från tv och filmen sparas på en extern hårddisk via en usb-sladd kopplad till din tv.
– Du köper en låt från en betaltjänst som laddas ner den till din dator och överför den till din smartphone.
– Du kopierar en dvd-film till din surfplatta via en dator.
– Du laddar ned en SR-podcast till din smartphone.

Inget av ovanstående punkter anser jag är privatkopiering. Har jag en laglig förlaga så kan jag göra vad jag vill så länge det är för eget bruk. Om jag ger bort något till en bekant så är det direkt en privatkopiering och som då på något sätt bör ersättas.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Najs, skattetrycket kommer öka ytterligare i Sverige, när detta läggs på skatten istället, som allt annat..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Precis så ja! Det var det jag tänkte.
Om rättighetsinnehavarna inte vill bli företrädda av staten utan istället av copyswede så finns det inte mycket staten kan göra åt saken. Det ligger alltså inte i insamlarens kontroll vem de ska företräda utan det är snarare upphovsrättsinnhehavarana som bestämmer vem de vill ska företräda en. Så staten kan inte sätta upp egen verksamhet som gör samma sak för att bli av med copyswede.

Alltså är det så att staten tar fram en egen modell som drar in en bråkdel av det copyswede drar in för att det blir mer rättvist, ja då kommer nog inte alla att välja bort copyswede direkt.
Det kommer ge en möjlighet till alternativ, men det lär inte leda till att vi "blir av med den icke fungerande insamlingsdelen" riktigt.

Fast det är väl klart att de kan reglera så att organisationen som företräder musikskapare får pengar de avsatt för musikskapare, de kan ju liksom komma med ett krav att ingen organisation får göra avdrag för omkostnader och då skulle de behöva betala Copyswede för att Copyswede ska begära ut pengar från staten på deras begäran istället för att avgiftsfritt själva begära ut medlen.

Den icke-fungerande insamlingen är ju just att Copyswede måste gå till domstol för att bestämma vad som räknas som särskilt ägnad och vilken nivå de kan kräva på denna. Det finns ingen fungerande förhandlingsmodell längre. Hela den biten slipper du om du i URL ersätter 26 k, l och m med en paragraf som säger att regeringen måste avsätta XX miljoner, göra undersökningar kring privatkopiering och att dessa XX följer branschens omsättning.

Permalänk
Medlem

@Freezer64Pro: Enda av dessa som Copyswede betalar ut ersättning för är om du kopierar en ljud-cd eller spelar in ett TV-program. Ditt iTunesköp har du redan enligt avtalet rätt att flytta runt på dina enheter, osv. DVD-filmer och DVD-Audio är enligt standard kopieringsskyddade, och får inte kringgås enligt URL – Copyswede betalar inte heller ut ersättning för att du ändå kopierar dessa. En film som inte går på TV får ingen ersättning exempelvis. SR ersätter redan medverkande och musikskapare för att du laddar ner en "podd", det är inget privatkopieringsersättningen ersätter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är väl klart att de kan reglera så att organisationen som företräder musikskapare får pengar de avsatt för musikskapare, de kan ju liksom komma med ett krav att ingen organisation får göra avdrag för omkostnader och då skulle de behöva betala Copyswede för att Copyswede ska begära ut pengar från staten på deras begäran istället för att avgiftsfritt själva begära ut medlen.

Den icke-fungerande insamlingen är ju just att Copyswede måste gå till domstol för att bestämma vad som räknas som särskilt ägnad och vilken nivå de kan kräva på denna. Det finns ingen fungerande förhandlingsmodell längre. Hela den biten slipper du om du i URL ersätter 26 k, l och m med en paragraf som säger att regeringen måste avsätta XX miljoner, göra undersökningar kring privatkopiering och att dessa XX följer branschens omsättning.

Har jag förstått det rätt så föreslår du en liten lagändring i några paragrafer. Något som jag också tror behövs vilket nog var grunden till hela diskussionen här ;). Ser i efterhand att du faktiskt föreslagit det hela vägen typ. hehe.
Trodde du hade inställningen att lagändringar inte behövs, men riktigt så var det ju inte.

Men jag är med på att ditt upplägg verkar bra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Haha, NU blir det intressanta:

Ta bort den skatt som många avskyr. Ersätt med vadå? En skatt som ingen märker av. Typ höj momsen på kvastskaft från Bolivia eller höj tullavgift på avskalade kaffebönor.

Där sitter glade svensson och staten får pluspoäng. Men du betalar precis samma jävla eländiga skatt som vanligt.

De höjer/lägger till skatter varje vecka så de hittar garanterat på nåt...

Men trevlig nyhet!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har jag förstått det rätt så föreslår du en liten lagändring i några paragrafer nu. Något som jag också tror behövs vilket nog var grunden till hela diskussionen här ;).

Men jag är med på att ditt upplägg verkar bra.

Bäst är väl att ta bort rätten till exemplarframställning för privat bruk, eller att man åtminstone diskuterar ersättningssystem när man faktiskt har fått lite sömn

Det var Klas Elm som lyfte fram Finlands modell/exempel, ett alternativ att göra något liknande i Sverige vore t.ex. att exempelvis kulturdepartementet fick frågan, pengarna måste tas från statsbudgeten/statens egna inkomster och att lagen ändras för att bestämma vad detta belopp hamnar på. Sen kan kulturdepartementet som ändå har hand om kulturfrågor undersöka vad som privatkopieras och dela upp beloppet för de olika grupperna beroende på hur vanorna förändras, STIM/SAMI är bättre på att fördela på individnivå (för musik då) då de som använder verken rapporterar det till dessa, men musikskapare som inte vill vara med i dessa organisationer borde också kunna kräva ersättning. Visst 70-80 miljoner eller vad det kan röra sig om, måste komma från någonstans men det är samtidigt några tiotals promille av statens intäkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Najs, skattetrycket kommer öka ytterligare i Sverige, när detta läggs på skatten istället, som allt annat..

Sossepolitik. "då kan inte dom rika som har datorer smita". Aka vi kastar bort pengar och måste täcka alla svarta hål i ekonomin.

Permalänk
Medlem

Är väl 11 miljoner EUR om året som Finland delat ut i kompensation för privatkopiering. Deras biblioteksersättning är högre. Vi skulle också kunna betala ut privatkopieringsersättning på ungefär samma sätt som biblioteksersättningen, hade säkert inte blivit lika dyrt som i Finland.

Permalänk
Medlem

Mmh bra att detta ses över men även på tiden med kassettband och cd skivor så vet jag ingen som privatkopierade, dock flyttade vi filerna fram och tillbaka via usb och skivor men vi kopierade aldrig.
En bagatell men nu är jag ingen expert dock är det väl ändå skillnad att flytta runt ett original jämfört med att kopiera? Så rimligtvis borde det stämma fast med dagens teknikbefriade bestämmare så tvivlar jag på att lagen har en sån paragraf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

*Foliehatten på* När budgeten inte håller så höjer man skatterna (vilket företag INTE kan göra däremot).

Denna utredning kan användas som "logiskt underlag" för att få ta ut en ytterligare skatt. Frågan är om man är mer OK med att staten får mer skattepengar att slösa(?) eller om man låter upphovsinnehavare få sin del av den potentiella kakan via Copyswede?

Å andra sidan är privatkopiering absurd i vissa fall: det skulle kunna jämföras med att jag är berättigad visst skadestånd i förväg från alla som kan karate för de SKULLE ju kunna använda det mot mig även om de aldrig väljer att använda det.

Det är en konstig lag att du ska "straffas" (penningböter i detta fall) bara för att du KANSKE gör något istället för att det har bevisats att du gjorde det först.

*thumbs up* you nailed it!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Bra att ni har tips på hårddiskar då.
Nej, det blir fortfarande filmer då och då på putlocker. Det finns helt enkelt ingen bra film-tjänst online. De matar mest pengar, filmbranchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Kopiosto har ju i.a.f. inte sprängt parlamentet i Finland, så så stort motstånd bör inte finnas. Inte för att Kopiosto är exakt samma sak som Copyswede Kopiosto jobbar däremot precis som Copyswede med vidaresändning och TV-området. Det var faktiskt Finlands motsvarighet till STIM/NCB som samlade in Finlands privatkopieringsersättning. Hur som helst i Finland så försvann inte intäkterna från privatkopiering för att staten tog över, och ingen verkar ha blivit särskilt missnöjd?

Permalänk
Medlem

"Ersättningen utgör där istället en del av statsbudgeten, och det är regeringen som ansvarar för att betala ut pengarna till en organisation såsom Copyswede"

Det där får vi hoppas inte händer. Så har finnarna bara flyttat kostnaden från produkterna till hela finska befolkningen som betalar skatt? Låter idiotiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det här var bra. Den modellen som är idag är ju inte rimlig.
Uphovsrättsägarna ska självklart få sina pengar. Ska bli intressant att se hur man föreslår att lösa det.

Genom att göra media som folk vill konsumera?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Sossepolitik. "då kan inte dom rika som har datorer smita". Aka vi kastar bort pengar och måste täcka alla svarta hål i ekonomin.

Fast nu är det väl tvärt om? Det är de rika som kan köpa svindyra överprisade elektronikprylar tack vare avgiften som läggs på?
De som köper alla dyra prylar smiter verkligen inte, tvärt om.
Sossepolitik, nejdå. Problemet är copysweed som vill ha pengar för ingenting. I slutändan drabbar det dig och mig. Bra att staten tar tag i kostnaden. Staten har ju lite mera tyngd i framtida eventuella förhandlingar om vara eller icke vara för avgiften 😁

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

"Elm nämner bland annat Finland som förebild i frågan, då de 2015 slopade privatkopieringsersättningen för enskilda produkter. Ersättningen utgör där istället en del av statsbudgeten, och det är regeringen som ansvarar för att betala ut pengarna till en organisation såsom Copyswede."

Jag ser inte detta som en lösning på problemet att skattepengar istället skyfflas ner i en privat organisation som. Avgiften ska bort helt och hållet då den inte är relevant längre.

Håller helt med. Staten med andra ord oss skattebetalare ska inte betala till bolagen.

Finns säkert de som fortfarande laddar ner olagligt men det känns inte som det är alls lika vanligt som på 00talet. Numera finns det ju så mycket tjänster som är lagliga och smidiga och billiga. Varför ladda ner massa mp3 när Spotify finns?

Staten betalar ju inte ut pengar till butiker för att folk snattar iaf inte vad jag hört. Varför ska det betalas för kopiering så vi alla betalar för några få piratar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag är så trött på den här skyddade verkstaden som aktörer i media- och kulturbranschen lever i. I alla andra branscher så tjärnar man pengar genom att göra vad kunderna efterfrågar och gör man inte det så är det konkurs som väntar. Men i den branschen så beskyller man istället sina kunder om man ens har några. Har man inte några så ska staten se till att pengarna kommer in.

Är det bara jag som inte förstår logiken?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

@Petterk: Om jag tolkar dig rätt, du menar att Copyswede har gjort fel som anser att samtliga utom en punkt jag tog upp är fel.

Samtliga punkter jag tog upp, togs direkt från deras egna hemsida. Vilket var några exempel på kopiering som kan få ske med stöd av 12 § Upphovsrättslagen. Samt att privatkopieringsersättning utgår på produkter genom vilka ljud och rörliga bilder kan tas upp det vill säga olika lagringsprodukter omfattas.

Så jag tror vi har förklaringen till att Copyswede anser att privatkopieringen fortfarande blomstrar.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Wow, det tar tid att införa något som sparar pengar åt vanliga människor..

Synd att man skall mjölkas som en kossa tills spenarna blöder

Permalänk
Medlem

Pengarna kommer väl vara flyttas till nåt annat skit.
Som om de skulle ge upp para bara så där, grisar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Tillsätta en utredning....

Varför inte bara vara rak och säga: "Lobbyisterna måste få lite tid att slänga fram lite mutpengar till beslutsfattarna."

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag har inget emot att betala privatkopieringsavgiften. Om jag kan privatkopiera förstås. Mitt förslag är att istället för att avgiftsbelägga media man kan kopiera till, utan de media man faktiskt kan kopiera från. Med tanke på att nästan all media idag är DRM-skadad så blir det inga intäkter, om man inte släpper på DRM-skydden.

Vill de inte att saker ska kunna kopieras är det klart att ingen avgift ska betalas.

Detta!
Lagen om privatkopiering kom ju till i en period då många kopierade mix-band på dubbelkassettspelare till polarna och spelade in TV-program med videon. (typ) Det var logiskt att lägga avgiften på tom-media då.
Men detta är ju inte längre möjligt att göra på ett lagligt sätt, då nästan all digital media är kopieringsskyddat, och det faktiskt är olagligt att kringgå kopieringsskyddet. "tom-media" som vi köper idag används till annat än att kopiera media. Så redan där är ju lagen omodern.
Sedan har ju snabbt internet gjort av med hamstringen av media. Är ju smidigare att bara ladda hem igen om man vill.
Och tillsist så har ju lagliga tjänster gjort det mycket smidigare att bara betala för sig. Play on demand tjänster har ju ersatt inspelning av TV / radio, så även där är lagen omodern.

Idag så har snarare sociala media tagit över rollen för pirat/privatkopierat material. Då folk inte bryr sig om copyright när dom delar bilder och videos. (eller snarare sagt länkar till...) Så ett tips till Copyswede, gå och bråka med facebook istället för mobilsäljarna.

Permalänk
Medlem

Varför privatkopieringsersättning?
När det snattas i butiker så är jag tämligen säker på att butiken ej blir ersatt utan får skriva av. Varför skiljer det sig i film och musikbranschen mot alla andra branscher?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Varför privatkopieringsersättning?
När det snattas i butiker så är jag tämligen säker på att butiken ej blir ersatt utan får skriva av. Varför skiljer det sig i film och musikbranschen mot alla andra branscher?

Skickades från m.sweclockers.com

Det där argumentet håller inte. Privatkopieringsavgiften har aldrig varit avsedd att täcka för piratkopior (stöld)

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Håller helt med. Staten med andra ord oss skattebetalare ska inte betala till bolagen.

Finns säkert de som fortfarande laddar ner olagligt men det känns inte som det är alls lika vanligt som på 00talet. Numera finns det ju så mycket tjänster som är lagliga och smidiga och billiga. Varför ladda ner massa mp3 när Spotify finns?

Staten betalar ju inte ut pengar till butiker för att folk snattar iaf inte vad jag hört. Varför ska det betalas för kopiering så vi alla betalar för några få piratar.

Skickades från m.sweclockers.com

Privatkopiering är inte samma sak som piratkopiering. Detta berör enbart privatkopiering som är helt lagligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Tillsätta en utredning....

Varför inte bara vara rak och säga: "Lobbyisterna måste få lite tid att slänga fram lite mutpengar till beslutsfattarna."

Nu vet inte jag hur du tänker, men rent generellt så föredrar jag om de som beslutar faktiskt har koll på fördelar/nackdelar med olika beslut. Utredningar är ett sätt att få en djupare analys än bara lyssna på de som skriker högst eller gå på egna mer eller mindre välgrundade åsikter.

Om man nu skulle ta bort hela systemet med ersättning (och därigenom göra privatkopiering otillåten) så skulle en lite intressant bieffekt vara att exempelvis alla digitalboxar med inspelningsfunktion antagligen blir olagliga, samma sak med många smart-tv-apparater som har möjlighet att spela in/pausa vanlig tv med hjälp av usb-minne eller minneskort. Dessa funktioner går endast att använda till privatkopiering så jag utgår från att man på något sätt måste hantera den typen av frågor. Något som man troligen kommer att belysa med en utredning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om man nu skulle ta bort hela systemet med ersättning (och därigenom göra privatkopiering otillåten)

Det är detta du fått om bakfoten. Det ena följer inte av det andra.
Man kan enkelt endast ta bort avgiften.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB