Win10 OS inst. USB/PS2 slutar fungera vid val av språk osv. KabyLake

Permalänk
Medlem

Win10 OS inst. USB/PS2 slutar fungera vid val av språk osv. KabyLake

Hej, jag har under en längre tid haft problem med att installera Windows 10 i mitt nya bygge.
När jag startar datorn så fungerar allt som vanligt och jag kan använda mus och tangentbord i bios men precis innan "installeraren" dyker upp så stängs tangentbord och mus av. Jag har använt mig utav Windows usb konverterare som finns på microsofts hemsida och även testat ladda ner iso filen och använt ett separat program för att göra usb minnet "bootable" utan vidare framgång.
Jag hoppas det finns någon som har tips som kan leda till en lösning. Jag tackar på förhand och ursäktar om jag lagt upp tråden på fel flik.
Datorns spec
MOBO - MSI z270 SLI Plus
CPU - i7 7700k (V-kyld)
GPU - 460 2gb
Lagring - Samsung ssd NVME 250gb m.2
PSU - Corsair RM1000

Permalänk
Medlem

@Okreativ:
Troligtvis har du tangentbord & mus kopplat i USB 3.0/1 portar, prova koppla i USB 2.0 portar istället

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader Jag kör med ett ps2 tangentbord vilket SKA fungera oavsett. Jag har musen kopplad i USB 2 portarna men det är samma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okreativ:

@Belzader Jag kör med ett ps2 tangentbord vilket SKA fungera oavsett. Jag har musen kopplad i USB 2 portarna men det är samma...

Riktigt PS/2 tangentbord med sladd som du kopplade in när datorn var avstängd?
Vissa gjorde misstaget att använda USB till PS/2 adapter eller kopplade in när datorn var påslagen.

Permalänk
Medlem

@Okreativ: Har du provat göra en återställning på moderkortet alternativt uppgraderat bios?

Vad gäller iso så behöver du bara använda MS eget verktyg, det både laddar ner iso och gör usb bootbar om du väljer att spara ison på usb.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vissa gjorde misstaget att använda USB till PS/2 adapter

Det fungerar med en sådan, men den måste vara aktiv, en som är passiv fungerar i regel inte med ett tangentbord, dock så brukar det sällan vara några problem att ha en mus kopplad till en som är passiv.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Riktigt PS/2 tangentbord med sladd som du kopplade in när datorn var avstängd?
Vissa gjorde misstaget att använda USB till PS/2 adapter eller kopplade in när datorn var påslagen.

Ja det är ett riktigt ps/2 tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Okreativ: Har du provat göra en återställning på moderkortet alternativt uppgraderat bios?

Vad gäller iso så behöver du bara använda MS eget verktyg, det både laddar ner iso och gör usb bootbar om du väljer att spara ison på usb.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jag har uppdaterat bios till den senaste.
Ja det MS programmet jag använt mig utav för att göra usb'en bootbar. Men det jag mena var att jag vid ett annat tillfälle, endast laddat ner iso filen från MS och sedan använt ett annat program att konvertera usb'en.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem med ett ASUS moderkort för ett tag sedan innan jag hittade en inställning i BIOS, hette nåt med ps/2simulering eller liknande.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.