Vad hade du gjort med 208 miljoner?

Permalänk
Medlem

@Stayup: Jag har alltid sagt att skulle jag vinna mycket pengar 1000 mille+ skulle det vara katastrof. jag skulle troligen bli ett riktigt arsle.
Men nu var det 208 det gällde så det första jag skulle göra med 208 mille är att bekosta en behandling mot kronisk smärta som finns i Australien, den ligger på över 2 miljoner dollar. (använder giftet från käggelsnäckan för att dödar smärtsignalerna) efter det skulle jag nog försöka hitta en duktigt kirurg som kan stabilisera dom skadade kotorna/diskarna i halsrygg/bröstrygg. För resterande pengar skulle jag betala av eventuella lån, sedan sätta av 50% av resterande i en fond åt ungarna. 20% skulle användas att leva för.
och dom sista 30% skulle användas för att sponsra barn/ungdomar som vill satsa på att tävla i kyokushin,
många av dom som är duktiga saknar medel för att kunna resa till andra länder och tävla, och föreningarna idag har inte dom ekonomiska musklerna för att bekosta det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Men gäller det om det är en vinst baserat på tur?

Nej, inte om man vunnit på lotteri t.ex, sånt är väl skattefritt tror jag.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Glöm inte att kolla fakta innan du gnäller...
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...
Såvida du inte bevisar bortom rimligt tvivel att du visste vilka nummer som skulle vinna så räknas det som att du vunnit tack vare slumpen och då är det skattefritt.

Skickades från m.sweclockers.com

"upp till 0.03 basbelopp".
Vad som diskuteras här kommer staten att ta för sig av rejält.
Och inte nog med det du får skatta på all kapitalvinst (a.k.a. ränta) varje år.

Så först på listan blir ju att fly Sverige till något skatteparadis.

Permalänk
Medlem

Om ni orkar läsa litegrann är detta ett ganska kul inlägg i en reddit-tråd som ställer samma fråga.

https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/24vzgl/you_just_w...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gjort mig självständig och lämnat världen någonstans långt långt uppe i norr eller på någon annan avlägsen plats där jag kan leva fritt och dö fridfullt utan att veta vad som händer i världen.

Men med sambo och övrig släkt blir det svårt att bara lämna allt, men det skulle faktiskt vara skönt att lämna hela detta genomsjuka samhälle bakom sig för gott och 208 miljoner gör ju saken lite enklare.

Permalänk

Köpt ett stort gods men mycket mark! Hade bedrivet hela marken men stora viltstammar, anlagda dammar för änder. Anordnat kanske en jakt om året för dom som jag anser ge mig intresse men annars bara njutit av friheten och förhoppningsvis hunnit jaga en del själv

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hade gjort så här : öppnat 4 bankkonton med 50 mille på varje, helst i samma bank. Skulle vara intressant att höra vad för ränta som banker erbjuder för 208 mille...

Konto 4 hade jag aldrig rört utom vid extrem nödfall t ex jag lyckats bränna varenda krona på dom andra kontona.
Konto 3 hade jag haft för lite mer långsiktiga investeringar t ex aktier eller liknande.
Konto 2 för inköp av bostad, underhåll etc. Helt enkelt för boende.
Konto 1 hade jag haft för "fritt användande", "gör vad fan jag känner mej för" ungefär.

Eftersom 8 mille blir över hade jag nog satt in det på PayPal och beställt en massa PC-delar till min dröm-PC och troligen en massa grejer jag inte visste jag behövde och aldrig kommer använda.

Det är inte helt omöjligt att jag hade flyttat hem till norra Finland.

Men det är lätt att skriva och spekulera i vad man hade gjort, vad man verkligen gör i den situationen är nog en annan femma.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Men första fråga är vem som är hen, att heta hen lär vara rätt roligt ändå!

Jag hade köpt ett hus och en rimlig bil, hade också betalat en omlackering till min mammas gamla Amerikanare. Hade verkligen inte gått all in.

Hade också betalat av eventuella bolån för mina familjemedlemmar.

Permalänk
Medlem

Lämnat detta landet och förhoppningsvis aldrig mer återvänt.

Permalänk

Betalt av föräldrars, broderns och syrrans lån & skulder. Investerat 50 miljoner i fond, aktier och start-up företag. Köpt villa i Helsingborg och nån liten ö i Göteborgs skärgård. köpt en Hallberg Rassy 36 MkII + båtplatser lite överallt. Låst in 100 miljoner för framtida barn.

Permalänk
Medlem

Hade nog delat med mig en del till släkt och vänner. Köpt en ny bil och en ny båt. Satt in resten på sparkontot och funderat om jag vågar investera en del i aktier/fonder.

(Har spelat på både lotto och eurojackpot till nästa vecka. 14,5 respektive 90 miljoner € i jackpott.)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Fort som fan växla över till Euro eller åtminstone dollar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Lagt ut inlägg på FB och kasta sedlarna upp i luften som att det ser ut som att det regnar sedlar.

Och invänta avundsjukan genom arga "gilla" känslor.

Det känns som att man inte får prata om pengar eller visa idag, då är du hatad.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Pengar och materiella ting är inte mycket värt utan hälsan, om jag så hade fått alla världens pengar så jag hade utan tveka bytt allt mot att få vara frisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det känns som att man inte får prata om pengar eller visa idag, då är du hatad.

Att vinna pengar på lotto är helt ok för det gör man helt rättvist och hederligt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Investerat det mesta, köpt nån lägenhet här och där i världen. Hjälp kompisar som har ont om pengar. Börjat studera något.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Läste om hen som vann 208 miljoner. Vad hade ni gjort för dom pengarna?

Hönan som du läste om hon kan skatta sig lycklig, eller kanske inte, många som blir nyrika går det utför för väldigt snabbt.

Jag själv hade betalat mina föräldrars skulder, sedan hade jag gett dem, samt mina två yngre systrar, en stor summa pengar.

Jag tror inte jag hade slutat jobba, vi män behöver jobba för att må bra, kanske köpt en herregård med tillhörande mark och skog och jobbat för mig själv, dvs: jobbat med att renovera stället.

Hade helt klart köpt mig en SUV, och kanske en M5a och en tjusig MV Agusta F4.

Alltid lite roligt att leka med tanken vad man hadde gjort med så mycket pengar.

Edit.
Ett lanttsälle i Toscana (Italien) hade inte varit helt fel heller.

Permalänk
Medlem

1. Lämnat Sverige.
2. Profit.
3. Allt annat...

Jag hade i alla fall inte börjat spendera pengarna på lyxbilar, finlandsfärjor och slott för att sedan vara utblottad och skuldsatt för resten av livet efter 4-5 års tanklöst slöseri. Efter flytten till någon land med mindre orimliga skattenivåer så hade jag tagit mig en lång semester och funderat på hur jag skulle få stabil avkastning på pengarna för att kunna finansiera sånt jag själv gillar eller vill uppmuntra. Jag hade även hjälpt gamla vänner ekonomiskt, eftersom mitt ekonomiska sinne kommer göra att pengarna räcker både till mig själv och andra jag bryr mig om.

Jag hade fortsatt köpa toapapper med ett lager.

Permalänk

Hade nog tyvärr levt som en jädra kung och idiot i några år. Sedan antingen dött eller tagit livet av mig när pengarna börja sina.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
  1. Större hus med pool (varmare land)

  2. Ett mindre harem

  3. Större mängd knark

Strippers and Blackjack, plus a leprecon.
Varför inte, usch vad alla andra var tråkiga.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt startat ett spelföretag och göra grymma spel.

Permalänk
Skrivet av Stayup:

Läste om hen som vann 208 miljoner. Vad hade ni gjort för dom pengarna?

Hade börjat med att ge alla i familjen en bra hög med pengar så de kan lösa huslån och liknande, sedan resa kanske, ny datorskärm till mig, ny bil kanske, hus, sätta en del i aktier och bara njuta av livet...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag hade inte gått jobbet mer...

Sen hade jag säkert använt ett par miljoner till något fint hus, sett till att mor och far samt syskon fått iaf 2-3 miljoner var. Hade säkert köpt upp en hel del fastigheter för oavsett om börsen rasar måste folk fortfarande bo, och där rinner det in pengar om inte något allt för drastiskt händer. Sen en rätt stor del lär jag lägga in i olika fonder.

Sen angående pengar på banken kan det vara rätt bra att sprida ut pengarna en del så att du får igen pengarna om en bank går under, är väl 950 000 per bank just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Att vinna pengar på lotto är helt ok för det gör man helt rättvist och hederligt.

Ja, och alla ohederliga skurkar som sliter häcken av sig och jobbar 12-16 h/dygn samt betalar mer än 70% i skatt ska man klämma åt. Utan dessa parasiter på välfärdssamhället så skulle allt vara så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Köpt en onödigt stor bit mark och byggt ett slott!

Ungefär ett sånt här, fast med hjälp av moderna maskiner och hjälpmedel

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Glöm inte att dryga 65 miljoner i vinstskatt

Ingen skatt på lotto.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en privat ö eller två och dragit bredband dit och gjort en deal med någon leverantör att hålla i det.
Sedan hade jag byggt några hus där för familjer samt för uthyrdnad. Sen hade jag skaffat helikopter körkort samt tillhörande fordon till bägge öarna samt utanför gården skulle jag bygga en bastu,vattenbasäng,bubbelpool samt ett stort garage med en lagom stor smedja och alla vet hur dålig täckning det kan vara ute lång ifrån en mast så kag skulle bygga en telefonmast där med. Jag hade samt gjort årdning en paintball arena och en stor sal för vr spel samt en gymnastiksal med massa tillbehör. Samt så hade jag tänkt göra familjevänner ekonomiskt oberoende och betalt av deras bolån osv. Sen hade jag mutat blizzard till å höra en diablo 2 hd remake smed en andra expansion med nya acter och klasser samt bättre balansering av skillsen osv.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Hade troligtvis bränt det mesta efter några år och om jag fortfarande är i livet så skulle det troligtvis vara trasigt efter att ha supit/knarkat sönder sig själv, hade inte kunnat behålla greppet om livet och eller pengarna och hade troligtvis gått ner mig rejält efter ångesten över att ha torskat det mesta.

Skulle nog sluta som en bitter skadad äldre farbror boendes i en stuga i skogen bortom civilisationen och bittert minnas dom fornstora dagarna. Något sånt, tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag had nog betalat av alla skulder å sånt som min familj har. Sedan studerat vidare och få en Bachlor i ekonomik eller nånting liknande så att jag vet har jag borde investera pengar....
Sen köpt en lägenhet i New York, och en privat ö nånstans nära Florida, men inte alltför nära. Efter det skulle jag göra det samma som @Ziggy_ o skaffat bredband och sånt. Kanske skulle jag även bygga en liten racerbanan för go karts. Skaffat mig en 2000+ HP cigarette båt, heli, 1500hp Audi S4, 50,000kr dator...
Kanske skulle jag även starta en biltrimmings garage, och tävla i rallies så som Gumball, Goldrush etc.etc. Kanske även grunda en ny Cannonball?...

Permalänk
Medlem

Hade nog utöka möjligheterna för de hobbys man har. Typ byggt ett komplett garage/verkstad. Hjälpt folk att komma igång som har det svårt. Givetvis efter att sina nära o kära blivit hjälpta. Saken är att efter man varit i botten och nåt dit man är och inte behöver räkna pengar blir ju att man inte känner behovet att bränna pengar. Tror jag hade levt likadant som nu. Fast jag hade nog gjort saker oftare. Dvs resa, prova nya saker osv.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213