Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Medlem

Tjena!
Har ett problem med mitt Skyrim SE.
Eller rättare sagt så har jag problem med SKSE64, efter ~1 timmes spelande så börjar Skyrim tok hacka. FPSen ligger kvar på sina 60, men frametimen åker upp från ~16ms till 50-60ms och spikar som fan.
Känns som om det är nått stop motion spel.

Tog ett tag att hitta problemet då det tar typ en timme varje gång man ska testa >.<
Men om jag bara har SkyUI och kör med SKSE, så buggar det ur. Startar jag Skyrim med SkyUI utan SKSE, så fungerar det bra (ja förutom att alla funktioner inte fungerar i SKyUI då).

Så är det någon som har någon idé på vad jag kan göra åt saken, eller är det bara att lira på utan SKSE och bita ihop?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Inaktiv

@{SWEC}Rool82:
SKSE64 är fortfarande i alpha stadie. Tveksam på att något kommer funka utan problem.
Det finns dock en tråd för SSE, så jag tror att det är bättre att fråga där

Permalänk
Medlem

@anon186252: Jo jag vet att det ligger under alpha fortfarande, men det går ju bara inte spela Skyrim utan SkyUI
Jag vet att det finns en SSE tråd också, men då detta handlade om moddar och inte spelet isig så antog jag att detta var rätt tråd.
Eller är denna Skyrim mod tråd bara för oldrim moddar?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av {SWEC}Rool82:

@wille93: Jo jag vet att det ligger under alpha fortfarande, men det går ju bara inte spela Skyrim utan SkyUI
Jag vet att det finns en SSE tråd också, men då detta handlade om moddar och inte spelet isig så antog jag att detta var rätt tråd.
Eller är denna Skyrim mod tråd bara för oldrim moddar?

Därför man fortsätter med gamla ^^
Mja, är väl mer att jag själv inte sett värst mycket snack om SSE moddning i den här tråden, så jag antar att de som faktiskt lirar SSE med moddar hoppat tråd.

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag lite Enderal tills Skyrim SE är fixat utan moddar eller något annat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det kommer SKSE vara i alpha i tolv månader efter senaste uppdateringen så i praktiken fungerar det som det ska nu. Vet tyvärr ingenting om problemet med tiden för SkyUI

Permalänk
Avstängd

Samma här, blev ett kortare uppehåll för att trimma in Expansionerna (samt att jag råkade på instabilitetsproblem när jag körde Nehrim förut, men det beror troligen inte på expansionen utan på installationen av själva spelet jag gjorde tidigare efter en systemkrach jag hade...)

Problem jag skulle vilja utreda närmare just nu är tex renderings grejen som nämns tidigare här, vilka moddar som går att porta och vilka det kommer att skita sig med, osv.

Själv är jag väldigt sugen på att laborera mer med portning av riktigt gamla moddar, mesh, mm till SSE motorn.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag har lirat SSE väldigt mycket på senaste, en ren dragonborn-karaktär som jag nu har nötat igenom mainquest och civil war igen med för första gången sen 2011 Är precis på väg att äntligen ta en nostalgitrip till Bruma med Beyond Skyrim. Har nog den mest väl fungerande moddade installationen jag någonsin haft, och SSE är rent allmänt så mycket kraftfullare och behagligare vad gäller prestanda och respons jämfört med LE. Visst är det en del moddar man saknar från LE, men fördelarna väger ändå upp mer än tillräckligt för att iaf jag mycket hellre kör SE.

Jag kör dock inte med SKSE64 än, främst egentligen för att moddarna jag har prioriterat antingen inte har behövt det eller så har dom strulat med det (Frostfall tex), samt att jag redan var en bra bit in med min nuvarande karaktär och ville inte riskera att förstöra save-filerna. Jag kör fortfarande med SkyUI 2.2 med hotfix som inte kräver SKSE, vilket duger då väldigt få SE-moddar nyttjar MCM-menyer i dagsläget.

Har också gått tillbaka till NMM istället för MO som man körde sist i LE. Tycker ärligt talat att det programmet är behagligare på något sätt. Den extra funktionaliteten som kom med MO var aldrig något jag direkt behövde ändå, och jag ser ärligt talat inte problemet med att "skräpa ner" data-mappen istället för att köra virtuellt. Det ger mig bara en bättre överblick Bara man är lite organiserad av sig och vet hur man vill ha det, så man inte behöver flytta runt överlappande moddar i efterhand. I båda fallen så behöver man ju ändå nyttja LOOT, Wrye, TES4Edit, FNIS, osv separat. MO är däremot lämpligare för att testa och experimentera.

Vortex verkar iaf väldigt intressant. Det är inte bara av skaparen bakom MO utan även de som jobbade på NMM, och det var väl dom som tog initiativet och anställde MO-snubben, om jag kommer ihåg rätt. Så tanken är väl att Vortex ska inkludera det bästa av båda världarna, och dessutom integreras mer med Nexus. Känns dock som att det har en bra bit kvar i utvecklingen innan det är värt att byta.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja jag funderar på att testa köra in SkyUI 2.2, får se..
Just nu kör jag med allt igång (även skse64), sedan blir det en quicksave och om start av spelet då hackningarna kommer.
Tar ju inte mer än ett par sekunder per timmes speltid så
Sedan kommer man ju på att man skulle "behöva" en ny mod lite då och då, så då blir det ju en om start av skyrim ändå

Angående modhanterare så har jag alltid kört med NMM, nu till denna genomgång av spelet så kollade jag på MO men så i samma veva att dom höll på att utveckla Vortex. Så det slutade med att jag fortfarande kör NNM, men det blir att testa Vortex när det kommer.
Jag gillar integrationen av NMM i Nexus, så bara dom länkar ihop Nexus och Vortex så blir det nog bra.
Man dör ju lite inombords varje gång det inte finns en NMM knapp till en mod

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Själv kommer jag lite Enderal tills Skyrim SE är fixat utan moddar eller något annat

Jag tyckte att Endeal faktiskt höll måttet så långt jag kommit hitintills, det verkar även väldigt stabilt och jag såg att det finns en beta update som stödjer multicore, tänkte faktiskt testa den så snart den blivit intrimmad.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag tyckte att Endeal faktiskt höll måttet så långt jag kommit hitintills, det verkar även väldigt stabilt och jag såg att det finns en beta update som stödjer multicore, tänkte faktiskt testa den så snart den blivit intrimmad.

Fortfarande buggigt, flera rader med samma text i början av spelet. Var laddar man ner betan?
Senast jag testade modden så tycker jag att magen är på tok för lätt om man kör Iron Path (svåraste) medan de andra typerna får kämpa mycket mer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Sorry för sent svar...

Jag vet inte, jag laddade ner mitt direkt från sure Ai det fanns som tillval i menyn när man installerade spelet, osäker på om det är en senare patch de integrerat, eller om min är en nyare version tro?

(För övrigt anser jag att creation club bör förstöras)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag har en fråga, har någon av er testat Vortex?
Har det fått isolerade moddar ännu?

Jag är sugen på att testa vortex om så är fallet.

Såg ett gäng nya moddar jag var sugen på att testa nu när man ändå gjorde en clean installation på nya datorn...

Jag funderar också, jag kör min version från steam, så vet inte om det går att göra parralella kopior (?), men eftersom jag som tidigare nämnts också kör sure Ais re makes så behöver jag smidigt kunna stänga av listan med moddar, är det någon här som har en bra lösning på det?

Om jag börjar modda nu, tex med Vortex, riskerar jag då att rester lägger sig och riskerar att interferera med plattformen som det gjorde med gamla modorganizer, eller är det riskfritt att köra på?

(För övrigt anser jag att creation club bör förstöras)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har en fråga, har någon av er testat Vortex?
Har det fått isolerade moddar ännu?

Jag är sugen på att testa vortex om så är fallet.

Såg ett gäng nya moddar jag var sugen på att testa nu när man ändå gjorde en clean installation på nya datorn...

Jag funderar också, jag kör min version från steam, så vet inte om det går att göra parralella kopior (?), men eftersom jag som tidigare nämnts också kör sure Ais re makes så behöver jag smidigt kunna stänga av listan med moddar, är det någon här som har en bra lösning på det?

Om jag börjar modda nu, tex med Vortex, riskerar jag då att rester lägger sig och riskerar att interferera med plattformen som det gjorde med gamla modorganizer, eller är det riskfritt att köra på?

(För övrigt anser jag att creation club bör förstöras)

Håller med att Creation Club ska bort). Jag har inte spelat Skyrim (räknar inte Enderal som Skyrim) på snart ett år tror jag. Längtar tills Skyrim SE ska bli klart och 100% fungerande vilket det inte är just nu med en del mods jag har

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Håller med att Creation Club ska bort). Jag har inte spelat Skyrim (räknar inte Enderal som Skyrim) på snart ett år tror jag. Längtar tills Skyrim SE ska bli klart och 100% fungerande vilket det inte är just nu med en del mods jag har

Har mest testkört litet, tänkte tanka ned editorn men glömde av det (var något skit man måste regga sig på bethseda för att kunna tanka hem den... Men skall nog göra det och fixa det ordentligt så att man kan börja labba. )...

Men tyckte det var helt ok såhär långt utan moddar, hoppas de får till alla plugins och skit så att det stämmer.
Tror annars att SE har större teoretisk potential för snyggt moddande än gamla motorn, dock borde de ha använt denna redan från början i ställetför smäcket gamla skyrim kör på, den var skit redan från början då den var väldigt föråldrad, men nu bygger tyvärr alla moddar på den, vilket ställer till problem ihop med dendä rendering issuen som nämndes tidigare här på forumet (minns ej om det var här eller i den andra tråden)...

Men, vi håller tummarna att alla världens nördar löser detta med gemensamma krafter...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Hej alla!! Mitt stora problem nu, som jag hoppas nån kan hjälpa mig med!.. Det gäller skyrim special edition, SKSE! Jag har installerat allt rätt enligt anvisningar när man ska köra med skse! rätt version o allt! För ca 1 vecka sen, installerade jag en mod, och sen tog jag bort den, det var kropps mod! men sen när jag skulle starta skse så får jag fel meddelande om att jag har fel version, trots att jag rätt version i och även installerat om allt! men ändå säger den samma sak Jag hoppas nån kan hjälpa mig! Jag ska försöka posta en bild

https://imgur.com/gDq548s

Jag hoppas ni ser bilden, Jag har verkligen försökt med alla lösningar man kan göra

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Avstängd

Det skall gå att installera om och behålla gamesaves, åtminstone för mig så kunde man välja med en kryssruta om man ville ha kvar gamesaves eller ej.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

@Mizzarrogh: Vortex ser.. Intressant ut.. Kikade när Gopher lekte runt med lighting-moddar rätt nyligen. Den var annorlunda än MO, men den verkade rätt fet på sitt egna vis. Jag som är van vid MO skulle antagligen få tuppjuck utav hur Vortex GUI är väldigt annorlunda, men en som kör NMM kanske föredrar det. Exempelvis så verkade det väldigt smidigt att installera och leta efter en patch till si och så. Men ja.. Annorlunda.. Jag håller mig till det som gör vad jag vill som jag vill

Ang backups så sure. Jag brukar kopiera hela alltet med samma filstruktur till annan disk. När det ska in på nytt så installerar jag som man gör för första gången och skriver därefter över allt detta med backupen.
MO har också ett par text-dokument för loadorder samt modlist. Även dessa går såklart att kopiera
Varför installera allt som om det var första gången? Så att jag försäkrar mig om att inte Steam eller MO vill bråka om något. Exempelvis regedits (om de finns) som är lite helvstörande att dra en backup på >.>

@mnystedt86: Min gissning: De släppte någon updatering för Skyrim SE i samband med Skyrim VR. Därför gnäller SKSE om att din Skyrim-installation är en nyare variant än den som SKSE stödjer. (ta med nypa salt då jag aldrig lekt med SE, men tajmingen känns logisk)

Permalänk
Avstängd

Intressant, tankade just hem den senaste uppdateringen igår.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av anon186252:

@Mizzarrogh: Vortex ser.. Intressant ut.. Kikade när Gopher lekte runt med lighting-moddar rätt nyligen. Den var annorlunda än MO, men den verkade rätt fet på sitt egna vis. Jag som är van vid MO skulle antagligen få tuppjuck utav hur Vortex GUI är väldigt annorlunda, men en som kör NMM kanske föredrar det. Exempelvis så verkade det väldigt smidigt att installera och leta efter en patch till si och så. Men ja.. Annorlunda.. Jag håller mig till det som gör vad jag vill som jag vill

Ang backups så sure. Jag brukar kopiera hela alltet med samma filstruktur till annan disk. När det ska in på nytt så installerar jag som man gör för första gången och skriver därefter över allt detta med backupen.
MO har också ett par text-dokument för loadorder samt modlist. Även dessa går såklart att kopiera
Varför installera allt som om det var första gången? Så att jag försäkrar mig om att inte Steam eller MO vill bråka om något. Exempelvis regedits (om de finns) som är lite helvstörande att dra en backup på >.>

@mnystedt86: Min gissning: De släppte någon updatering för Skyrim SE i samband med Skyrim VR. Därför gnäller SKSE om att din Skyrim-installation är en nyare variant än den som SKSE stödjer. (ta med nypa salt då jag aldrig lekt med SE, men tajmingen känns logisk)

ja, men det kanske kan stämma! Jag får vänta med skse en stund då. eftersom vr precis har släppts så kan det nog ha något med det!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Ska jag modda Skyrim SE via in-game mod menyn eller via Nexus och filer? Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Ska jag modda Skyrim SE via in-game mod menyn eller via Nexus och filer? Tack!

Filer. Jag hade använt Mod Organizer 2 som mod manager (gör jag till Fallout 4 iaf, har inte spelat/moddat Skyrim SE ännu!)
https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/6194

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Filer. Jag hade använt Mod Organizer 2 som mod manager (gör jag till Fallout 4 iaf, har inte spelat/moddat Skyrim SE ännu!)
https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/6194

Tack!

Jag hittade vad som verkar vara en mycket utförlig guide. Det är första gången jag moddar så den kommer behövas.

Det får bli en rejäl djupdykning i det när jag har tid över

Permalänk
Medlem

Jag har problem att att spelet kraschar när jag summonar Spellbound Sword. Jag vet inte om det är mod-relaterat, jag löste det genom att ladda en äldre sparfil.

Vet någon varför en nyare sparfil skulle orsaka problem och finns det någon lösning som gör att man inte måste ladda en gammal sparfil?

Mer info om kraschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag har problem att att spelet kraschar när jag summonar Spellbound Sword. Jag vet inte om det är mod-relaterat, jag löste det genom att ladda en äldre sparfil.

Vet någon varför en nyare sparfil skulle orsaka problem och finns det någon lösning som gör att man inte måste ladda en gammal sparfil?

Mer info om kraschen.

Filer kanske blir korrupta. Det har hänt mig också. Finns ett verktyg som kan rensa skräp från sparfiler. Kommer dock inte ihåg namnet tyvärr då jag inte har ett skit tillägg till Skyrim längre. Återkommer om jag hittar det igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag har problem att att spelet kraschar när jag summonar Spellbound Sword. Jag vet inte om det är mod-relaterat, jag löste det genom att ladda en äldre sparfil.

Vet någon varför en nyare sparfil skulle orsaka problem och finns det någon lösning som gör att man inte måste ladda en gammal sparfil?

Mer info om kraschen.

Lösningen är att inte ta bort mods under en genomspelning för det är bara då den här buggen dyker upp, alternativt har du en dåligt gjord mesh/texture mod som kraschar spelet varje gång du använder bound sword, det är också möjligt. Anledningen till att en äldre sparfil fungerar är för att du inte har installerat/tagit bort moden som orsakar problemet i den äldre sparfilen (ännu).

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Filer kanske blir korrupta. Det har hänt mig också. Finns ett verktyg som kan rensa skräp från sparfiler. Kommer dock inte ihåg namnet tyvärr då jag inte har ett skit tillägg till Skyrim längre. Återkommer om jag hittar det igen

Ok tack! Jag ska se om jag kan hitta verktyget.

Skrivet av muffinet:

Lösningen är att inte ta bort mods under en genomspelning för det är bara då den här buggen dyker upp, alternativt har du en dåligt gjord mesh/texture mod som kraschar spelet varje gång du använder bound sword, det är också möjligt. Anledningen till att en äldre sparfil fungerar är för att du inte har installerat/tagit bort moden som orsakar problemet i den äldre sparfilen (ännu).

Det du säger kan stämma. Jag installerade och avinstallerade FNIS Spells, ungefär vid tidpunkten för när problmet började. Tack!

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Jag har problem att att spelet kraschar när jag summonar Spellbound Sword. Jag vet inte om det är mod-relaterat, jag löste det genom att ladda en äldre sparfil.

Vet någon varför en nyare sparfil skulle orsaka problem och finns det någon lösning som gör att man inte måste ladda en gammal sparfil?

Mer info om kraschen.

Den här modden är bra att rensa i sparfiler, när man har tagit bort moddar och få bort skräp som ligger kvar.

https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/52363

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Den här modden är bra att rensa i sparfiler, när man har tagit bort moddar och få bort skräp som ligger kvar.

https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/52363

Jepp det är den jag menade.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har inte lirat på ett par månader men tänkte ta tag i det igen. Har några nya questmods kommit? Beyond Skyrim är typ det larvigaste fail någonsin men gärna något nytt att utforska