Atari lanserar retrokonsolen VCS på Indiegogo

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför pratar folk hårdvara? Det är en Atarikonsol, inte en ny HTPC. Den kan köra spelen på en miniräknare!

Om ni vill ha en HTPC så köp en sån. Om ni vill lira gamla Atarispel (lagligt) på en modern TV så köp denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte bara släppa spelen för PS, XB, Switch och Steam?

Då kan alla lira utan att behöva ytterligare en pryl och ytterligare en HDMI-ingång.

Tror det blir en flopp som ekosystem och ingen långlivad konsoll.

Dock säkert en kortsiktigt fin kassako för riskkapialisterna bakom bolagt - som tack vare crowdfunding lägger hela risken på konsumenten. Smart!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Dessvärre säger sambon nej.

Halva bänken var, jämnstäldhet ska det vara 😊. Annars får hon köpa alla möbler hon vill använda själv.

Gillar utseendet med, kan stå och bråka om plats med c64 mini.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför inte bara släppa spelen för PS, XB, Switch och Steam?

Säkert inte så lätt då det krävs emulator och bara där ser jag stora bråk framför mig. Säkert mycket rättsligt tjafs dessutom är halva (eller hela) grejjen med äldre spel det fysiska?
Äger atari alla spel? Hur ser intäkts distrubitionen ut från tex steam? Kommer det vara kostnads effektivt på en så pass nichad marknad? Vad tar steam för att ha spelen liggandes hos dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du pratar ömsom om emulering och kontorsjobb och ömsom om 1080Ti, beroende på vad som passar argumentet för stunden. Grejen är den att den ligger i en prisklass och prestandaklass där den blir ovärd. Det är inte att man inte kan göra enkla kontorsgrejer på den. De kan man på en billig NUC med. Så dina exempel där är värdelösa. Och när du pratar om spel så pratar du om att den klarar Ataris spel. Ja men gamla Atarispel hade en ARM-baserad emulator också klarat. Till båda sakerna är den för dyr. Det är inte det att den är inkapabel. Det är bara det att den är inkapabel till allt man är beredd att lägga 2000-3000:- på.
För de pengarna hade lite mer grafikprestanda varit önskvärt så att den klarat moderna spel lite bättre.

Och du pratar om spel som PC spel, dina vanor och dina syften som passar ditt argument för stunden. Ingen någonstans öht i dina argument har jag sett någon form av objektivt tänk, utan du är besatt om att den först är för klen... sen nu är den för dyr när det argumentet föll.

Jag har som sagt också argumenterat att priset är högt, men att sätta in kraftigare hårdvara för ännu mer pengar är inte värt det.

Och den maskinen är då inte riktad till dig.
Ingen vettig person skulle ge 10kkr för en mobiltelefon som kan precis samma saker som de förra 2-3 generationerna, men folk gör. Och de flesta av Sweclockers vettiga personer skulle inte ge 3000kr för en PS4 heller, OM de bara tittar på hårdvaran.

Om du dock tittar på varför folk köper konsoler, så är det en hel del support och "it just works" attityd. Denna attityd kostar... det gör att hårdvaran måste vara klenare, spelen dyrare och möjligheterna med dem sämre.

Så ditt argument med "billig nuc" faller på samma anledning som varför en prisvärd spel PC är bättre än en konsol (som PS4/XB One). Nämligen... att folk betalar för något de inte behöver pilla med, utan bara ska fungera, oavsett hårdvara.

Och som sagt i tidigare inlägg... den har mer än nog med kraft för att fungera.

Skrivet av Aleshi:

Så ja, den kan duga till din gamla bekanta du nämnde. Men är han beredd att köpa den för de pengarna?

Jepp... har frågat om hon vill uppgradera/byta, men hon är nöjd. Den är tydligen snabbare, och hon får den som hon vill, jämfört med hennes väninnors maskiner som är nyare. Detta är ju för den är optimalt gjord för hennes behov. Chassit är ljuddämpat, PSUn är 80+ Gold bra agg, dock låg effekt (behövs inte mycket här), kylaren tyst 120mm torn. Hela datorn byggdes för att hålla ca 5 år iaf, och städas och sköts.

Det mao var inte billiga delar med 120GB SSD, 80+ PSU och allt annat när den gjordes. Idag är dessa delar "budget", eller enligt många gammalt skräp. Men... den gör jobbet felfritt efter 4år, och kan utan problem göra det några till. Och när den byggs om, kan många saker återanvändas.

Men nu är vi i PC tänk... inte konsol tänk igen.

Skrivet av Aleshi:

Den är inklämd där den har onödigt stark och dyr hårdvara för enkla saker, men för klen hårdvara för tyngre saker. Så oavsett vad man vill ha den till så kommer den vara lite för dyr eller lite för klen. Det finns golden spots, denna ligger på motsatsen till en golden spot.
De har försökt göra en "Jack of all trades, master of none". Men de lyckades bara med den sista biten.

Jo jag håller med dig, om du tänker som PC tekniker.

Men jag håller inte med dig, om du tänker på att folk köper nära 100M konsoler, av andra märken, med samma problem. Och med tanke på att kampanjen både redan nått sitt mål efter ca 1 timme, och redan är på 2000% av detta mål nu, med en månad kvar. Har du verkligen något att kommentera? Har din åsikt om dens hårdvara någon inverkan? Hade folks inverkan på Nintendo Switch något att sätta emot de 17 miljoner ex som sålts? Nej.

Kan du kanske inse att din åsikt om den, är lite fel tänkt, då syftet måste väl i slutändan vara att tjäna pengar och för folk att få en komplett produkt? Eller ska du fortsätta argumentera vad du tycker för stunden, trots att verkligheten runt om dig säger annat?

Kan säga så här:
- Kommer jag köpa den? Nej. Har svårt nog att hinna spela de spel jag ens har på Steam, och jag har ingen TV.
- Kommer jag rekommendera den? Troligen inte. Om jag gör kommer jag nog hellre be dem vänta tills den finns att köpa i butik, nu när fundingen är klar, så de vet mer exakt vad de köper.
- Kommer jag förstå att folk vill spela de gamla spelen igen, och kan tycka denna produkt är perfekt för dem... Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och du pratar om spel som PC spel, dina vanor och dina syften som passar ditt argument för stunden. Ingen någonstans öht i dina argument har jag sett någon form av objektivt tänk, utan du är besatt om att den först är för klen... sen nu är den för dyr när det argumentet föll.

Jag har som sagt också argumenterat att priset är högt, men att sätta in kraftigare hårdvara för ännu mer pengar är inte värt det.

Och den maskinen är då inte riktad till dig.
Ingen vettig person skulle ge 10kkr för en mobiltelefon som kan precis samma saker som de förra 2-3 generationerna, men folk gör. Och de flesta av Sweclockers vettiga personer skulle inte ge 3000kr för en PS4 heller, OM de bara tittar på hårdvaran.

Om du dock tittar på varför folk köper konsoler, så är det en hel del support och "it just works" attityd. Denna attityd kostar... det gör att hårdvaran måste vara klenare, spelen dyrare och möjligheterna med dem sämre.

Så ditt argument med "billig nuc" faller på samma anledning som varför en prisvärd spel PC är bättre än en konsol (som PS4/XB One). Nämligen... att folk betalar för något de inte behöver pilla med, utan bara ska fungera, oavsett hårdvara.

Och som sagt i tidigare inlägg... den har mer än nog med kraft för att fungera.

Jepp... har frågat om hon vill uppgradera/byta, men hon är nöjd. Den är tydligen snabbare, och hon får den som hon vill, jämfört med hennes väninnors maskiner som är nyare. Detta är ju för den är optimalt gjord för hennes behov. Chassit är ljuddämpat, PSUn är 80+ Gold bra agg, dock låg effekt (behövs inte mycket här), kylaren tyst 120mm torn. Hela datorn byggdes för att hålla ca 5 år iaf, och städas och sköts.

Det mao var inte billiga delar med 120GB SSD, 80+ PSU och allt annat när den gjordes. Idag är dessa delar "budget", eller enligt många gammalt skräp. Men... den gör jobbet felfritt efter 4år, och kan utan problem göra det några till. Och när den byggs om, kan många saker återanvändas.

Men nu är vi i PC tänk... inte konsol tänk igen.

Jo jag håller med dig, om du tänker som PC tekniker.

Men jag håller inte med dig, om du tänker på att folk köper nära 100M konsoler, av andra märken, med samma problem. Och med tanke på att kampanjen både redan nått sitt mål efter ca 1 timme, och redan är på 2000% av detta mål nu, med en månad kvar. Har du verkligen något att kommentera? Har din åsikt om dens hårdvara någon inverkan? Hade folks inverkan på Nintendo Switch något att sätta emot de 17 miljoner ex som sålts? Nej.

Kan du kanske inse att din åsikt om den, är lite fel tänkt, då syftet måste väl i slutändan vara att tjäna pengar och för folk att få en komplett produkt? Eller ska du fortsätta argumentera vad du tycker för stunden, trots att verkligheten runt om dig säger annat?

Kan säga så här:
- Kommer jag köpa den? Nej. Har svårt nog att hinna spela de spel jag ens har på Steam, och jag har ingen TV.
- Kommer jag rekommendera den? Troligen inte. Om jag gör kommer jag nog hellre be dem vänta tills den finns att köpa i butik, nu när fundingen är klar, så de vet mer exakt vad de köper.
- Kommer jag förstå att folk vill spela de gamla spelen igen, och kan tycka denna produkt är perfekt för dem... Ja.

Dina argument är applicerbara på en klassisk konsol. Med ett ekosystem, egna titlar och så vidare. Detta är en steambox mer eller mindre. Den förlitar sig på spel från andra plattformar och den kör Linux. Andra konsoler har ekosystem, mycket bättre grafikprestanda, unika spel osv. För att tampas med dem så behöver den åtminstone har lite uppdaterad grafikprestanda. Och inte något som var för långsamt redan för fem år sedan. Så den kan inte stå sig alls mot andra konsoler. Och ska den tillåta fler PC-funktioner än dem så kan du glömma att den har "it just works"-fördelen kvar. Men om den nu är lite mer PC-lik, så får den tävla med NUCs. Och även där förlorar den på sitt pris.
Konsoler behöver inte samma spelprestanda som PC för att sälja, det är sant. Men det är fortfarande i stort en pris/prestandafråga. Konsoler säljer still stor del för att de ger rätt mycket prestanda för pengarna. Denna kan inte tävla på pris/prestanda med övriga konsoler och saknar dess funktionalitet. Det enda ekosystem den skulle vara något att ha i är just som steambox. Och även där har den för tråkig pris/prestanda.

Och som med din vän, saker i den här prisklassen är utkonkurerade av snabbare saker som folk redan äger. Den måste inte bara stå sig mot konsoler och billiga PC-lösningar. Den måste också tillföra något som folk inte redan har.

Hur kan du rekommendera den till folk om vill spela de gamla spelen? Hur kan den vara ett "perfekt" köp i den prisklassen? De kan man spela på en gammal kaffekokare. De pengarna är bortkastade för någon som är ute efter de gamla spelen. De spelen medför inget praktiskt mervärde alls utan är en säljploj för nostalgin

Punkter som säljer en konsol är kort och gott pris/prestanda, ekosystem och spelutbud. Denna kan inte stå sig på någon punkt. Den tar inte ens upp någon unik prisklass. Ska den ha mer PC-lik flexibilitet så har den inte "it just works". Då får den tävla med NUCs och Steamboxes. Den står sig inte bra där heller.

Det finns helt enkelt inget ändamål eller kombination av ändamål där denna är intressantaste lösningen. Oavsett plånbok och vad du ska göra med den så finns det bättre alternativ. Man måste se till helheten.
I ärlighetens namn. Om du hade tid till att spela steamspel och du tänkte spela lite. Skulle du lägga pengar på den? Eller är det möjligtvis så att du redan har maskiner som klarar de spelen minst lika bra redan? Och om du skulle köpa en ny enhet för ändamålet så skulle du kanske vilja ha lite mer punch över dina gamla enheter för att det ska vara värt det?
Jag köper sällan hårdvara, men jag har fyra maskiner hemma jag kan spela på som klarar steamspel bättre än den där. Och den kanske är rätt slim och snygg, men jag måste fortfarande ha kvar de andra maskinerna så den gör inget rum snyggare, hade den kunnat ersätta någon av dem så visst. Men nu blir det bara ytterligare en maskin jämte de andra. Och varför när de klarar jobbet? Och så är det för de flesta människor. Har man en PC så är den nästan garanterat bättre. Har man inte en bättre maskin redan så har man andra prioriteringar man måste göra. Får trots allt låta den konkurrera med PC då jag visat varför den inte kan konkurrera med konsoler, och spelutbudet högst troligen delas med PC. Ja bortsett PCns större utbud på grund av prestanda och Windows.

Kortfattat:
Den kan inte tävla med konsoler. Den har för låg grafikprestanda och har inget som inte de har till samma pris.
Den måste därmed tävla med PC, och den har sämre utbud och prestanda än sånt alla redan har hemma. Och har man inte det hemma så kommer man prioritera andra inköp till dess att man har.
Hade den klarat spel bättre hade den kunnat ersätta en HTPC. Nu finns det bättre alternativ för pengarna.

Kommer så klart vara en bunt människor som köper den för att de låter sig luras, är fanboys eller prylnördar. Men den är intexett värt köp för de allra allra flesta.

EDIT: "Måste inte se till helheten" ändrat till "Måste se till helheten". Så blir det när man skriver på telefonen på jobbet. Tänkte nog antingen "Måste se till helheten" och "Glöm inte se till helheten". Började skriva det ena, blev avbruten av jobb och skrev sedan färdigt den andra. Bemöter svar imorrn. Nu är det sol som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför pratar folk hårdvara? Det är en Atarikonsol, inte en ny HTPC. Den kan köra spelen på en miniräknare!

Om ni vill ha en HTPC så köp en sån. Om ni vill lira gamla Atarispel (lagligt) på en modern TV så köp denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast de marknadsför den som en slags HTPC, inte bara som en retro-konsol för att spela gamla 2600-spel:
"Gaming and Home Entertainment Streaming Device with Open Platform for Creativity and Customization!"

"New and classic games meet streaming media and a universe of web-powered entertainment on Atari’s first-ever connected home platform."
https://www.indiegogo.com/projects/atari-vcs-game-stream-conn...

Hårdvaran är helt enkelt för klen för de saker de beskriver (nya spel som kommer ut 2019 när konsolen släpps), och det är svårt att motivera varför man ska köpa denna relativt dyra enhet bortsett från själva designen av chassit. Utan ett dedikerat ekosystem får man spela vanliga Linux-versioner av spel på lägsta inställningarna då spelen inte kommer vara optimerade för hårdvaran som med t.ex. XBox.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Dina argument är applicerbara på en klassisk konsol. Med ett ekosystem, egna titlar och så vidare. Detta är en steambox mer eller mindre. Den förlitar sig på spel från andra plattformar och den kör Linux. Andra konsoler har ekosystem, mycket bättre grafikprestanda, unika spel osv. För att tampas med dem så behöver den åtminstone har lite uppdaterad grafikprestanda. Och inte något som var för långsamt redan för fem år sedan. Så den kan inte stå sig alls mot andra konsoler. Och ska den tillåta fler PC-funktioner än dem så kan du glömma att den har "it just works"-fördelen kvar. Men om den nu är lite mer PC-lik, så får den tävla med NUCs. Och även där förlorar den på sitt pris.
Konsoler behöver inte samma spelprestanda som PC för att sälja, det är sant. Men det är fortfarande i stort en pris/prestandafråga. Konsoler säljer still stor del för att de ger rätt mycket prestanda för pengarna. Denna kan inte tävla på pris/prestanda med övriga konsoler och saknar dess funktionalitet. Det enda ekosystem den skulle vara något att ha i är just som steambox. Och även där har den för tråkig pris/prestanda.

Okej... hur installerar och startar jag Atari spelen på min PC här och nu?
Jag vill köpa och spela på dina förutsättningar att det är en konsol som spelar just Ataris spel.

Kravet:
Jag vill trycka på en knapp, välja spel och spela.
Jag vill inte veta vad en emulering gör/fungerar eller felsöka.
Jag vill ev kunna surfa och streama andra saker, men primära är de gamla Atari spelen.

Lös detta åt mig, officiellt, med licenser, hårdvara och mjukvara. Och kom sen och säg att du inte vill ha betalt, för självklart betalar jag bara för vad hårdvaran är värd (precis som du envisas med här ovan).

Detta är trots allt Ataris "officiella" lösning, med deras ekosystem. Du kan hacka dig till och köra MacOS tex på en PC, men du kommer inte få support, officiellt stöd för den hårdvara du vill använda ev, och troligen en usel upplevelse då det lär vara en hel del pilleri. Vill du ha Macs system, officiellt får du pröjsa för det, trots klen hårdvara.

Samma är med om vi tittar som streammaskin. Du kan köpa en enkel laptop, din älskade Nuc, eller motsvarande enhet, plugga in den i TVn och använda Steams lösning för att streama. Det kan fungera... det kanske inte fungerar... men du får inte någon officiell "turn on... play" support. Utan måste själv sköta OS, själv sköta allt bakom. Ev problem... felsök du på.

Eller så köper du en steam link, komplett med handkontrollerna och allt som det är tänkt att användas. Du får support på produkten, och den gör vad den är tänkt för, med just en knapp.

Så jag köper inte ditt konstiga argument ovan. Det är en form av konsol, då dens primära syfte är inte att användas som en PC. Den kommer inte hamna hos någons kontorsmaskin med Windows och Excel närmaste tiden. Och även om den kan modifieras, precis som Switch kunde... kan precis som Nintendo kan, du också då få ev konto/användarrättigheter blockerade, då du har modifierat den. Och det som gör en PC, just det, är att du kan använda den som du själv vill, vilket denna inte fyller. Den har dock mer än 1 funktion... tänka sig.

Jag kan personligen säga att, jag tar hellre denna än en Nuc... alla dagar. Vill jag ha en PC, vill jag ha en vettig PC. Vill jag ha en spelkonsol, kan den vara så kompakt, och jag vill kunna använda den rakt ur lådan.

Dessutom, du kan surfa och göra annat med både PS4 och XBone, helt utan att bryta "it just works"... har du ens testat dem? Och du har kanske sett att båda dessa har div olika streaming tjänster också?

Skrivet av Aleshi:

Och som med din vän, saker i den här prisklassen är utkonkurerade av snabbare saker som folk redan äger. Den måste inte bara stå sig mot konsoler och billiga PC-lösningar. Den måste också tillföra något som folk inte redan har.

Nja... den behöver fylla ett behov folk vill ha, skulle jag mer säga. Du kan ju köpa en XBone även om du äger en PS4a. Så även om du kan göra saker med ena, kanske du vill ha tillgång till bådas fördelar.

Skrivet av Aleshi:

Hur kan du rekommendera den till folk om vill spela de gamla spelen? Hur kan den vara ett "perfekt" köp i den prisklassen? De kan man spela på en gammal kaffekokare. De pengarna är bortkastade för någon som är ute efter de gamla spelen. De spelen medför inget praktiskt mervärde alls utan är en säljploj för nostalgin

Enkelt.... för där finns ingen annan officiellt lösning.
Men om du kan hitta en annan plug-N-play version som kan spela de gamla spelen. Har moderna trådlösa kontrollers och kan spela dessa spel... säg så.

Jag håller med dig, och har hela tiden (även om du verkar inte vilja se det dock), att den inte är prisvärd. Men åter du tänker då som PC-tekniker...

Men en generisk PC, där du måste kunna nog för att få det att fungera, är inte en lösning här. Långt från alla har den kunskapen, intresset eller viljan. Och tror du inte mig, tänk på:

- Konsoler i ren allmänhet.
- Windows som numera snart gör allt i deras store, och ska sköta allt oavsett vad du vill.
- Serviceavtal, något som används flitigt av både företag och även privatpersoner för tex bilar och utrustning.
- VMs... där man tar bort själva "PC" delen, och får en generisk lösning du kan lägga det du vill på vilken maskin som helst.
- Ett av de rikaste företagen i världen, Apple, som lever på att sakta bygga ett ekosystem, mer och mer för de som inte vill bry sig om "PC-NUC:ens prisvärdhet".

I samtliga fall,
betalar man mer, för sämre hårdvara, för mindre effektiv lösning, för att kunna slippa bry sig.

Skrivet av Aleshi:

Punkter som säljer en konsol är kort och gott pris/prestanda, ekosystem och spelutbud. Denna kan inte stå sig på någon punkt. Den tar inte ens upp någon unik prisklass. Ska den ha mer PC-lik flexibilitet så har den inte "it just works". Då får den tävla med NUCs och Steamboxes. Den står sig inte bra där heller.

Det kan inte SNES Classic omlansering heller göra i min åsikt. Du kan inte lägga till fler spel, du kan bara använda de kontrollerna, du kan bara spela 21 spel, och inget mer. Men folk älskar retro. Folk var villiga tom att betala sjuka överpriser på konsolen, då den fanns i begränsad mängd. Och Emulatorer till detta har funnits rätt länge.

Så den säljer på samma unika sak som SNES, men den kan även komplettera tex Steamboxes också, samt lite av enklare NUCs fördel, utan att behöva någon PC kunskap.

Skrivet av Aleshi:

Det finns helt enkelt inget ändamål eller kombination av ändamål där denna är intressantaste lösningen. Oavsett plånbok och vad du ska göra med den så finns det bättre alternativ. Man måste inte se till helheten.

Detta måste nog vara den mest idiotiska kommentaren jag läst från dig.
Helheten är allt. Det är totala paketet du betalar för, som är öht poängen. Detta är varför PC-kunniga inte köper sina "HP" datorer på elgiganten.

Men... ändå säljer HP/Dell datorer i mångmiljon ex.

Kort sagt, det du vägrar inse är att du är minoriteten här. Du är de få som tar dig tiden, orken och kunskapen att faktiskt "lösa problemet" själv, med någon egen köpt utrustning.

Men jag frågar dig då:
Byggde du ditt eget hem?
Tillverkade du och servar du din egen bil?
Lagar du själv ugnen när den går sönder?
Köper du LED lampor i kitt från Kina och själv lödder ihop dem?

Troligen inte. Och du gör exakt samma "dumma, icke prisvärda lösning här". För du kan spara nog med pengar för att köpa dussin av dessa konsoler bara genom att laga/serva bilen själv. Problemet är att jag som sen ska köpa bilen, litar inte på ditt jobb... utan jag vill ha officiell stämpel i boken, så värdet sjunker.

På samma sätt är dina renoveringar och ombyggnader hemma inte säkert fackmannamässigt gjorda, så värdet på hemmet sjunker.

Och som PC-tekniker kan jag lova dig, att om du bygger en Atari NUC åt mig, kommer du får stå för supporten, annars tappar din lösning allt värde för mig också.

Börjar du se var ditt sätt att tänka faller...?
Ja, det går att göra billigare, men är det verkligen bättre lösning?

Skrivet av Aleshi:

I ärlighetens namn. Om du hade tid till att spela steamspel och du tänkte spela lite. Skulle du lägga pengar på den? Eller är det möjligtvis så att du redan har maskiner som klarar de spelen minst lika bra redan? Och om du skulle köpa en ny enhet för ändamålet så skulle du kanske vilja ha lite mer punch över dina gamla enheter för att det ska vara värt det?
Jag köper sällan hårdvara, men jag har fyra maskiner hemma jag kan spela på som klarar steamspel bättre än den där. Och den kanske är rätt slim och snygg, men jag måste fortfarande ha kvar de andra maskinerna så den gör inget rum snyggare, hade den kunnat ersätta någon av dem så visst. Men nu blir det bara ytterligare en maskin jämte de andra. Och varför när de klarar jobbet? Och så är det för de flesta människor. Har man en PC så är den nästan garanterat bättre. Har man inte en bättre maskin redan så har man andra prioriteringar man måste göra. Får trots allt låta den konkurrera med PC då jag visat varför den inte kan konkurrera med konsoler, och spelutbudet högst troligen delas med PC. Ja bortsett PCns större utbud på grund av prestanda och Windows.

I ärlighetens namn hänger det helt och håller på om jag har lust att spendera min tid (som kostar antal 100kr/timme) på att pilla med emulator, försöka jaga en adapter för att få en atari gamepad/joystick att fungera, eller bara säga... pff.. 3000kr är skit samma, om jag får något som bara fungerar.

Tid är pengar... om du inte visste det.

Skrivet av Aleshi:

Kortfattat:
Den kan inte tävla med konsoler. Den har för låg grafikprestanda och har inget som inte de har till samma pris.
Den måste därmed tävla med PC, och den har sämre utbud och prestanda än sånt alla redan har hemma. Och har man inte det hemma så kommer man prioritera andra inköp till dess att man har.
Hade den klarat spel bättre hade den kunnat ersätta en HTPC. Nu finns det bättre alternativ för pengarna.

Kommer så klart vara en bunt människor som köper den för att de låter sig luras, är fanboys eller prylnördar. Men den är intexett värt köp för de allra allra flesta.

Och exakt detta argument kan du säga om alla möjliga SNES, Switch osv...
Nintendo gör ändå enorm vinst på dem... och enda du gör är spenderar tid med att argumentera för dem varför de inte borde. Gör en egen Atari lösning och tjäna pengar på det istället för att snacka skit då.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men om den nu är lite mer PC-lik, så får den tävla med NUCs. Och även där förlorar den på sitt pris.

NUC är inte helt gratis heller.
Exempelvis en Intel NUC NUC7i3BNH med i3-7100U kostar 2700kr på Webhallen och liknande priser på andra ställen (ca 2700 - 3200).

Om Ataris nya kostar 2200kr i grundutförande och 3000kr i collectors edition så är det väl ändå jämförbart med NUCen.

Då är NUCen dessutom oanvändbar för det priset för det inte ingår minne eller lagring.
Så man måste köpa till DDR4 SO-DIMM minne för att kunna använda den överhuvudtaget (om man inte redan har liggande).
Sen måste man köpa M.2 SSD och/eller 2.5" HDD/SSHD/SSD om man inte redan har liggande. Kanske kan funka att boota från USB minne eller nätverk istället.
Men åtminstone minne behöver man. Runt 400-700kr om man nöjer sig med 1x4GB eller runt tusenlappen för 1x8GB.
Så det är lätt att landa runt 5kkr med minne och lagring. Och då är man fortfarande långt ifrån en maxad NUC.
Då har NUCen mer än 4GB RAM och mer än 32GB lagring, så man har större flexibilitet.
Större flexibilitet till ett större pris.

Beroende på användningsområde så kan en 5kkr dator fortfarande vara mer prisvärd än en konsol för 2-3kkr.
Men det är ju inte så att en NUC bara kostar några hundralappar, som en Raspberry Pi heller (som också lätt blir runt tusenlappen om man ska ha kvalitets nätagg/laddare, minneskort, skal, kablar).

Det blir lätt så att köpa/bygga något billigt inte blir så billigt som man tänkt från början.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tyvärr tycker inte tech-pressen att det är relevant att informera om (o)sannolikheten för lyckade crowdfunding-projekt när de skriver om dem.
Jag har följt ganska många av de allra mest omskrivna, stora projekten och det är oerhört få som faktiskt leder till en produkt, inte ens de som slår sitt budgetmål femfaldigt. Och de flesta av de få som lyckas försvinner eller köps upp och läggs ner efter en tid ändå (pebble, ouya).
Personligen tycker jag det är oansvarigt att skriva om crowdfunding över huvud taget. Googla på "crowdfunding failure rate" eller något liknande och sätt in er i sörjan innan ni tar risken att stödja projekt.

Permalänk
Digital fyndjägare

En positiv analys om Atari VCS...
https://www.youtube.com/watch?v=vv144nJ2_Is

Vad man kan förvänta sig när man kör krävande spel (6:45) med Atari VCS m.m.
https://www.youtube.com/watch?v=sxuCdtbYBAE&t=9s

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Lite mer positiv anda för Atari VCS...
https://www.youtube.com/watch?v=Y6yXFMF4pHE

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

Jag hyrde 2600 hos Thorn Hyr Tv för veckopengen. Visst är nostalgifaktorn hög men..ibland så skall man låta bli att återbesöka gamla hjältar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om detta... kommer definitivt inskaffas, stilren och snygg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Tyvärr tycker inte tech-pressen att det är relevant att informera om (o)sannolikheten för lyckade crowdfunding-projekt när de skriver om dem.
Jag har följt ganska många av de allra mest omskrivna, stora projekten och det är oerhört få som faktiskt leder till en produkt, inte ens de som slår sitt budgetmål femfaldigt. Och de flesta av de få som lyckas försvinner eller köps upp och läggs ner efter en tid ändå (pebble, ouya).
Personligen tycker jag det är oansvarigt att skriva om crowdfunding över huvud taget. Googla på "crowdfunding failure rate" eller något liknande och sätt in er i sörjan innan ni tar risken att stödja projekt.

Håller med. Som tur är så är det många inom "communityn" som har lite mer sund skepsis och erfarenhet gällande crowdfunding.

Ganska långt och intressant reflektion (balanserat inlägg skulle jag säga, men vettiga varningar/funderingar):

Ganska rakt på kritik och varning:

Själv tror jag inte att det kanske är ett medvetet "scam", men däremot så kommer detta som bäst bli en Ouya 2, fast med riktigt snygg design.

Lite mer sund skepsis från "traditionell" (numera) media/journalister: https://www.theregister.co.uk/2018/05/03/atari_console/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

NUC är inte helt gratis heller.
Exempelvis en Intel NUC NUC7i3BNH med i3-7100U kostar 2700kr på Webhallen och liknande priser på andra ställen (ca 2700 - 3200).

Om Ataris nya kostar 2200kr i grundutförande och 3000kr i collectors edition så är det väl ändå jämförbart med NUCen.

Då är NUCen dessutom oanvändbar för det priset för det inte ingår minne eller lagring.
Så man måste köpa till DDR4 SO-DIMM minne för att kunna använda den överhuvudtaget (om man inte redan har liggande).
Sen måste man köpa M.2 SSD och/eller 2.5" HDD/SSHD/SSD om man inte redan har liggande. Kanske kan funka att boota från USB minne eller nätverk istället.
Men åtminstone minne behöver man. Runt 400-700kr om man nöjer sig med 1x4GB eller runt tusenlappen för 1x8GB.
Så det är lätt att landa runt 5kkr med minne och lagring. Och då är man fortfarande långt ifrån en maxad NUC.
Då har NUCen mer än 4GB RAM och mer än 32GB lagring, så man har större flexibilitet.
Större flexibilitet till ett större pris.

Beroende på användningsområde så kan en 5kkr dator fortfarande vara mer prisvärd än en konsol för 2-3kkr.
Men det är ju inte så att en NUC bara kostar några hundralappar, som en Raspberry Pi heller (som också lätt blir runt tusenlappen om man ska ha kvalitets nätagg/laddare, minneskort, skal, kablar).

Det blir lätt så att köpa/bygga något billigt inte blir så billigt som man tänkt från början.

Det är väl exakt detta som är kärnans problem, och som gör att många (inte absolut jag) pekar på att detta är orealistiskt rent specifikationsmässigt givet de ekonomiska ramarna. Det leder många med insikt i branschen till att tro att det är ett medvetet scam och orealistiskt upplägg från start till slut.

Det låter verkligen för bra och fantastiskt för att vara sant och realistiskt, och då kanske man också skall dra öronen åt sig och vara lite försiktig att lägga in pengar i förskott i ett sådant tveksamt upplägg.

Det har nu visat sig att mycket av de finansiärerna bakom denna konsol (har inget som helst med det gamla riktiga företaget Atari att göra, förutom att de köpt licensen/varumärket att profitera på) har varit allt annat än ärliga gällande deras speldemon och förhandsinformation.

Jag gillar verkligen designen (fantastiskt snygg), och tycker det är grymt kul med retrospel och retroprylar, men jag vill verkligen inte sätta min egna privata pengar på förhand i detta projekt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Säkert inte så lätt då det krävs emulator och bara där ser jag stora bråk framför mig. Säkert mycket rättsligt tjafs dessutom är halva (eller hela) grejjen med äldre spel det fysiska?

Ser inget problem med det.

På både XB1 och PC/Steam så finns massor av emulatorer för spel (ZX Spectrum, Nintendo, XB Original, XB360, Sega, etc.). Även PlayStation har liknande spel som körs under emulering.

Finns tydligen redan massor av (om inte nästan alla) Atari-spel på både XBox och PlayStation när jag kikade på det nyss.

Här är bara ett enda exempel (finns tiotals kompileringar med massor av spel på varje kompilering):
https://www.microsoft.com/sv-se/p/atari-flashback-classics-vo...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Äger atari alla spel? Hur ser intäkts distrubitionen ut från tex steam? Kommer det vara kostnads effektivt på en så pass nichad marknad? Vad tar steam för att ha spelen liggandes hos dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Atari äger verkligen inte rättigheterna till alla Atari-spel. Vilket är ett stort problem för de om de skall släppa de för AtariBox/VCS (men jag tror inte de har för avsikt att komma så långt, så det är nog mest en akademisk fråga).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Digital fyndjägare

Hårdvaran i Atari VCS har ändrats.

"The Atari VCS will now be powered by a 14nm AMD processor featuring high-performance Radeon Vega graphics architecture and two “Zen” CPU cores."

https://medium.com/@atarivcs/more-power-is-coming-to-the-atar...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite lat men (orkar inte googla själv )...vad har de tänkt att man ska spela på den här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Digital fyndjägare

Testade att googla lite och fick fram detta... riktigt snyggt.

https://www.merchoid.com/product/atari-2600-classic-hoodie/?a...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Atari VCS Q&A with COO Michael Arzt:
Answers to some of the most commonly asked questions about the Atari VCS.
https://medium.com/@atarivcs/atari-vcs-q-a-with-coo-michael-a...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Atari VCS in TROUBLE as Lead Engineer Quits

https://www.theregister.co.uk/2019/10/08/atari_architect_quit...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Digital fyndjägare

Crystal Clear Atari VCS Spotted at CES 2020 with Memory by Kingston:
https://wccftech.com/crystal-clear-atari-vcs-spotted-at-ces-2...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

In regards to Wyatt's claims of unpaid invoices, Atari issued the following statement: "It is Atari's policy not to comment on an isolated matter under dispute, only to say that the Atari VCS project has always been a team effort and its success has never been and will never be dependent on any single individual or partner."

https://nordic.ign.com/hardware/29981/news/ataris-lead-consol...

Finns även rykten som säger att personen i fråga som slutat INTE hade gjort något för projektet de månaderna han INTE fick betalt.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Do NOT Buy the New Atari Console; DreamcastGuy

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Digital fyndjägare

Atari VCS är inget FAKE och massa med spel har testats och körts på den, även operativsystem... Dessa naysayers och troll är redan motbevisade och inget att bry sig om. Sedan ang. claiming "hävdar, påstår" he hasn't been paid in six months. eller The techie claimed stämmer inte heller. Enligt andra källor har dessa ej utfört något arbete under just de 6 månader de inte fick betalt. För tiden de utfört arbete har de fått betalt. "Atari kommenterar ej sådant som policy när det gäller sina anställda och arbetare".

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Atari Edge: A Timeline Of Our Atari VCS Coverage:
https://www.atariedge.com/2020/01/atari-edge-timeline-of-our-...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •