Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Från Intel till Amd.

Tja kära medlemmar har datorn i sign alltså en 7700k och nu vill jag byta ut den till en ryzen processor. Frågan är då vilken? har ett asus b350 stirx här hemma med senaste bios så den kan ha senaste ryzen prollarna i sig. Spelar i 1440p 165hz med gsync, är bästa alternativet en 2600x? sorry om det verkar lite luddig är 30c i lägenheten atm

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Varför vill du byta till en långsammare cpu?

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-A...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA, skulle just fråga och länka samma sak. "vi skyller på värmen" eller?

Visa signatur

XripperX

Permalänk

@Haptic: 2600X är overall en snabbare CPU med tanke på dess överlägsna multi core-prestanda.

Till OP: Skulle absolut INTE köpa en ny CPU då du inte har någon prestandaökning att hämta i spel. Satsa i sådana fall på en ny GPU.

EDIT: Ett till 1080ti i SLI, alternativt vänta till augusti då Nvidia väntas släppa nästa serie grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@swehunter2000: 2600X är overall en snabbare CPU med tanke på dess överlägsna multi core-prestanda.

Ska han ha den till något så pass specifikt att han vet att han behöver just den prestandan, så tvivlar jag på att han skulle ställa frågan om det är just den processorn han ska köpa.

dessutom pratar han bara om att han spelar i inlägget, och då är det oftast bättre med snabbare enskilda trådar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Till OP: Skulle absolut INTE köpa en ny CPU då du inte har någon prestandaökning att hämta i spel. Satsa i sådana fall på en ny GPU.

en nyare gpu än 1080ti?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Ska han ha den till något så pass specifikt att han vet att han behöver just den prestandan, så tvivlar jag på att han skulle ställa frågan om det är just den processorn han ska köpa.

https://i.imgur.com/FLLwZTg.png

Säger absolut nada. Läs hellre ett riktigt test med benchmarks, t.ex. Sweclockers egna: https://m.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-ryzen-5-2600x-pinnacle-ridge/9

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Säger absolut nada. Läs hellre ett riktigt test med benchmarks, t.ex. Sweclockers egna: https://m.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-ryzen-5-2600x-pinnacle-ridge/9

ja? även där slår ju 7700k en 2700x i spel..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:
Skrivet av XripperX:

HAHAHAHA, skulle just fråga och länka samma sak. "vi skyller på värmen" eller?

Nu verkar det ju dock som att han bestämt sig att köra AMD, så det är kanske bättre att försöka hjälpa honom med valet av AMD CPU istället för att ifrågasätta?

Det finns många anledningar att gå från en 7700K till en Ryzen, men han frågade inte efter hjälp med att bestämma sig där utan gällande vilken Ryzen processor han bör ge sig på med tanke på det moderkortet han har hemma.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Tja kära medlemmar har datorn i sign alltså en 7700k och nu vill jag byta ut den till en ryzen processor. Frågan är då vilken? har ett asus b350 stirx här hemma med senaste bios så den kan ha senaste ryzen prollarna i sig. Spelar i 1440p 165hz med gsync, är bästa alternativet en 2600x? sorry om det verkar lite luddig är 30c i lägenheten atm

Ha det gött

2600X är ett utmärkt val om du inte vill ge dig på 2700X. Gällande de två processorerna handlar det mest om ifall du har nytta av de två extra kärnorna eller inte.

Streamar du? Kör du videoredigering eller liknande? Multitaskar du mkt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

2600X är ett utmärkt val om du inte vill ge dig på 2700X. Gällande de två processorerna handlar det mest om ifall du har nytta av de två extra kärnorna eller inte.

Streamar du? Kör du videoredigering eller liknande? Multitaskar du mkt?

Hej! Nej ingen "riktig" multitasking som mest har nån serie eller yt på andra skärmen. Annars är det bara vanligt spelande som gäller.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Säg att jag får för mig att jag vill ha en 8700k idag går och köper en och sätter i moderkortet är ju samma sockel och inte behöver man väl byta moderkort bara för att jag vill ha en ny cpu? oj hoppsan samma sockel men det funkar ju inte. där har du svaret.

ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

För att klargöra är inte missnöjd med prestandan i min 7700k men jag vill bort från intel som företag. Och istället för att sitta och kasta skit på dem i olika forum, så ska jag göra det värsta en konsument kan göra mot ett företag... sluta ge dem mina pengar.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu verkar det ju dock som att han bestämt sig att köra AMD, så det är kanske bättre att försöka hjälpa honom med valet av AMD CPU istället för att ifrågasätta?

Det finns många anledningar att gå från en 7700K till en Ryzen, men han frågade inte efter hjälp med att bestämma sig där utan gällande vilken Ryzen processor han bör ge sig på med tanke på det moderkortet han har hemma.

Fast det är väl ansvarsfullt av dom att informera TS om detta då han skulle gå back x antal kronor för en minskad prestanda? Generellt så frågar folk efter hjälp här för att dom besitter för lite kunskap om vad som är bra val att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

För att klargöra är inte missnöjd med prestandan i min 7700k men jag vill bort från intel som företag. Och istället för att sitta och kasta skit på dem i olika forum, så ska jag göra det värsta en konsument kan göra mot ett företag... sluta ge dem mina pengar.

Ha det gött

Då hade det bästa valet varit att helt enkelt köpt en AMD cpu längre fram som presterar bättre än det du har nu. Intel förlorar ingenting oavsett för du har redan betalt för din 7700k. Menmen vill du gå back utan någon prestandavinst så är det ditt val

Permalänk
Medlem

Sjukt att köpa ett 1080ti och lira på 1080p.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobzombie:

Säg att jag får för mig att jag vill ha en 8700k idag går och köper en och sätter i moderkortet är ju samma sockel och inte behöver man väl byta moderkort bara för att jag vill ha en ny cpu? oj hoppsan samma sockel men det funkar ju inte. där har du svaret.

ha det gött

Med det moderkort du har idag till din i7:a, fungerar det inte att sätta i en i7 8700K, då den "kräver" ett mammakort från 3XX serien för att fungera. Så den gick inte.....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Sjukt att köpa ett 1080ti och lira på 1080p.

Varför? Ett gtx1080 klarar ju inte hålla minimum fps över 144 i alla spel:D

Permalänk
Medlem

1080p är inte relevant i denna tråden då jag spelar i 1440p

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Sjukt att köpa ett 1080ti och lira på 1080p.

Äh vadå? Har ju ett 1080ti och spelar csgo i 800x600
Men allt annat i 1440P

https://www.youtube.com/watch?v=PHBsR1Y68G8&list=LLqrPe_tyQtg...
2700x vs 1700x vs 7700K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Fast det är väl ansvarsfullt av dom att informera TS om detta då han skulle gå back x antal kronor för en minskad prestanda? Generellt så frågar folk efter hjälp här för att dom besitter för lite kunskap om vad som är bra val att göra.

Minskad prestanda? Beror helt på vad du gör på din dator.

Spelar han i 1440p som han också senare angivit blir det i stort sett noll prestandaförlust i spel och snarare en bättre allround processor i ett byte till minst en hexacore Ryzen.

Jag ifrågasätter några av svaren här i tråden eftersom de säger samma sak som du gör, vilket helt enkelt inte stämmer som ett generellt uttryck. Därav är det ofta bättre att svara på frågan TS ställer istället för att sväva ut och riskera att uttrycka sig fel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ska du spela ser jag ingen större anledning till att köpa en dyrare r7. Gick själv från en 1700 till en 2600 mest för det är kul och får bättre prestanda eftersom den klockar bättre osv.

Skrivet av Jalle64:

Med det moderkort du har idag till din i7:a, fungerar det inte att sätta i en i7 8700K, då den "kräver" ett mammakort från 3XX serien för att fungera. Så den gick inte.....

Jo han skrev ju det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

För att klargöra är inte missnöjd med prestandan i min 7700k men jag vill bort från intel som företag. Och istället för att sitta och kasta skit på dem i olika forum, så ska jag göra det värsta en konsument kan göra mot ett företag... sluta ge dem mina pengar.

Ha det gött

Nu har du ju redan köpt en Intel processor, så tror inte att ditt statement leder till något annat än att du får något lägre FPS i spel. Skulle snarare säga att vänta tills det kommer en ny generation processorer och gör ett byte då.

Permalänk
Medlem

Tack alla för visat intresse! Får nog ta mig en öl och en ordentlig funderare.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobzombie:

Säg att jag får för mig att jag vill ha en 8700k idag går och köper en och sätter i moderkortet är ju samma sockel och inte behöver man väl byta moderkort bara för att jag vill ha en ny cpu? oj hoppsan samma sockel men det funkar ju inte. där har du svaret.

ha det gött

Anledningen att jag ska övergå till AMD senare..just nu dödar DDR4 plattformen för mig.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

@Haptic:
Han tycker kanske den han har är för snabb.😄😄😄

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

För att klargöra är inte missnöjd med prestandan i min 7700k men jag vill bort från intel som företag. Och istället för att sitta och kasta skit på dem i olika forum, så ska jag göra det värsta en konsument kan göra mot ett företag... sluta ge dem mina pengar.

Ha det gött

Jag förstår din inställning och tänker inte döma dig för den. Finns flera företag som jag bojkottar (värt att nämna att Intel inte är en av dessa) av diverse anledningar.

Men, jag skulle argumentera på följande sätt om jag var i din situation:
Du har din 7700k och verkar inte ha något problem med den utan Intel i sig och vill inte ge dem dina pengar. De har redan dina pengar. Tough luck, det går inte att göra något åt den saken. 7700k i 1440p kommer inte att begränsa just nu, trots ditt 1080ti.

AMD har Ryzen3 på väg som är på väg med en ny arkitektur på 7nm. Den kommer att vara mycket mer intressant för dig än den nuvarande Ryzen2. Högre klockfrekvenser, lägre effektförbrukning, högre prestanda... Det kan kanske vara värt en uppgradering. Det kan säkert köras på det moderkortet som du har nu också. Du lär nog höra något om Ryzen3 under Computex.

Asus Strix B350 är om jag minns rätt lite på smärtgränsen med en 2700X. 2600X gäller om du ska ha något nu förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Minskad prestanda? Beror helt på vad du gör på din dator.

Spelar han i 1440p som han också senare angivit blir det i stort sett noll prestandaförlust i spel och snarare en bättre allround processor i ett byte till minst en hexacore Ryzen.

Jag ifrågasätter några av svaren här i tråden eftersom de säger samma sak som du gör, vilket helt enkelt inte stämmer som ett generellt uttryck. Därav är det ofta bättre att svara på frågan TS ställer istället för att sväva ut och riskera att uttrycka sig fel.

Vi vet redan vad han gör, dvs spelar spel. Och ja vad spelar det för roll om det är "i stort sett" noll prestandaförlust i spel? Att folk är sådana fanboys att man tycker det är försvarbart att gå back med möjligen tusentals kronor för ingen vinst? Normalt hade dom flesta förmodligen ifrågasatt om det är värt att byta för en 5% ökad prestanda, men nu får du samma eller sämre.

Det sista du skrev ger mig vibbar om att du är otroligt rädd för vad andra tycker om dig, om det ska vara så märkvärdigt att "uttrycka sig fel". Dessutom har jag inte fel någonstans eftersom det handlar om en åsikt, min åsikt att det är ett dåligt val och mina skäl till detta. Men är det bättre att ha "rätt" åsikt kanske så man får lite tummen upp så man kan känna att man är socialt accepterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag förstår din inställning och tänker inte döma dig för den. Finns flera företag som jag bojkottar (värt att nämna att Intel inte är en av dessa) av diverse anledningar.

Men, jag skulle argumentera på följande sätt om jag var i din situation:
Du har din 7700k och verkar inte ha något problem med den utan Intel i sig och vill inte ge dem dina pengar. De har redan dina pengar. Tough luck, det går inte att göra något åt den saken. 7700k i 1440p kommer inte att begränsa just nu, trots ditt 1080ti.

AMD har Ryzen3 på väg som är på väg med en ny arkitektur på 7nm. Den kommer att vara mycket mer intressant för dig än den nuvarande Ryzen2. Högre klockfrekvenser, lägre effektförbrukning, högre prestanda... Det kan kanske vara värt en uppgradering. Det kan säkert köras på det moderkortet som du har nu också. Du lär nog höra något om Ryzen3 under Computex.

Asus Strix B350 är om jag minns rätt lite på smärtgränsen med en 2700X. 2600X gäller om du ska ha något nu förmodligen.

Jo det är sant. Jo jag väntar och ser vad Amd har att komma med närmsta åren.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Känns kul att min gamla 6700k (release 2015?) fortfarande slår 2700x i spelprestanda, och då oklockad. Blir nog ett byte här också så fort Amd släpper nåt som kliver om lite mer, förstår dina tankar kring ett byte och tänker lika själv. Men du gör nog också klokast i att vänta.

Visa signatur