Får inte igång datorn efter byte av chassi

Permalänk
Medlem

Det skulle behövas en Sweclockers First Aid App där geografiskt närmaste mekarkunniga medlem kunde kontaktas för utryckning...

EDIT: ska kanske förtydliga att det var välmenat, inte nåt annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abc80piggyback:

Det skulle behövas en Sweclockers First Aid App där geografiskt närmaste mekarkunniga medlem kunde kontaktas för utryckning...

EDIT: ska kanske förtydliga att det var välmenat, inte nåt annat.

Det har du fan rätt i

Var bor TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

tänkte bara visa hur cpu-fläkten sitter nu, vet inte om det är rätt
https://i.imgur.com/j83rid2.jpg
https://i.imgur.com/0QcWZgC.jpg
https://i.imgur.com/i9NYKyy.jpg
https://i.imgur.com/oV4SG3q.jpg

och kommer inte bios setuppen komma upp för varje ny komponent jag stoppar tillbaka ?

Det viktiga är att den sitter hårt. Alla vred ska vara i samma läge. I ditt fall är det enklast att konsultera någon youtube-film som förklarar hur det fungerar. Behöver själv friska upp minnet vid installation då pilar och vred är ologiska

Permalänk
Skrivet av MultiMan:
Skrivet av jocke92:

Det viktiga är att den sitter hårt. Alla vred ska vara i samma läge. I ditt fall är det enklast att konsultera någon youtube-film som förklarar hur det fungerar. Behöver själv friska upp minnet vid installation då pilar och vred är ologiska

den sitter hårt, har kollat flera gånger. har inte vågat ta bort den ännu, det här har tagit så mycket kraft från mig och nu när det äntligen funkar igen så vill jag inte sabba nått.

har en guide i min manual till moderkortet men det ser krångligt ut..

Permalänk

stort tack till @jocke92: @FatherOfThree: @Xarion: @Divion: @Thedroxer: @dunis90: @anon42512: @Jonny Myran: @MultiMan:
jag lyckades mer er hjälp få igång min dator med ALLA komponenter, inget hade gått sönder

detta är dock väldigt konstigt:
utan minnena funkar det inte alls.
med endast minne nr1 på plats 1 funkar det.
när jag la till minne nr2 på plats 2 funkar det inte.
när jag kör endast ram2 på plats 1 funkar det och sen när jag la till ram1 på plats 2 så funkar det.

jag har inte ens rört minnena under bytet av chassi och dom sitter fast med fästen som man måste benda upp för att få bort dom så detta är märkligt tycker jag. menmen..datorer datorer..

nu återstår bara att fixa till monteringen av cpu-fläkten men det väntar jag lite med. jag menar den sitter ju på plats och jag tvivlar på att den skulle flyga av bara. men man vill ju ändå att den sitter korrekt, känns mer tryggt.
ska även sätta tillbaka den där metallbrickan bak på chassit där moderkortets alla uttag sitter, plockade bort den under felsökningen för smidigare montering av moderkortet

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

stort tack till @jocke92: @FatherOfThree: @Xarion: @Divion: @Thedroxer: @dunis90: @Loxus: @Jonny Myran: @MultiMan:
jag lyckades mer er hjälp få igång min dator med ALLA komponenter, inget hade gått sönder

detta är dock väldigt konstigt:
utan minnena funkar det inte alls.
med endast minne nr1 på plats 1 funkar det.
när jag la till minne nr2 på plats 2 funkar det inte.
när jag kör endast ram2 på plats 1 funkar det och sen när jag la till ram1 på plats 2 så funkar det.

jag har inte ens rört minnena under bytet av chassi och dom sitter fast med fästen som man måste benda upp för att få bort dom så detta är märkligt tycker jag. menmen..datorer datorer..

nu återstår bara att fixa till monteringen av cpu-fläkten men det väntar jag lite med. jag menar den sitter ju på plats och jag tvivlar på att den skulle flyga av bara. men man vill ju ändå att den sitter korrekt, känns mer tryggt.
ska även sätta tillbaka den där metallbrickan bak på chassit där moderkortets alla uttag sitter, plockade bort den under felsökningen för smidigare montering av moderkortet

Det är ett ganska vanligt problem, som jag själv har varit med om ganska ofta. Har dock ingen aning om vad dom orsakar det.
Skönt att du fick igång datorn

Permalänk
Inaktiv

Håll koll på CPU-tempen bara.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Håll koll på CPU-tempen bara.

för att fläkten kanske inte sitter som den ska eller?
vart kollar jag det då? bios?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glossy White:

för att fläkten kanske inte sitter som den ska eller?
vart kollar jag det då? bios?

Core Temp t ex
https://www.alcpu.com/CoreTemp/

Permalänk
Skrivet av anon42512:

för att du tror att temperaturen kan vara hög då inte kylaren sitter 100% som den ska?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glossy White:

för att du tror att temperaturen kan vara hög då inte kylaren sitter 100% som den ska?

Ja, precis.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ja, precis.

så här ser det ut

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte pushpinsen är låsta kan fästena släppa närsomhelst, om 1 minut eller 6 månader, men de kommer släppa förr eller senare, därför bör/skall man åtgärda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Om inte pushpinsen är låsta kan fästena släppa närsomhelst, om 1 minut eller 6 månader, men de kommer släppa förr eller senare, därför bör/skall man åtgärda.

jaja jag ska fixa det verkar ändå enkelt.

edit: men om den ändå sitter fast med en pushpin så kan den väll inte bara flyga av?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glossy White:

Ganska högt för idle. Vad blir det i load?

Skrivet av Glossy White:

jaja jag ska fixa det verkar ändå enkelt.

edit: men om den ändå sitter fast med en pushpin så kan den väll inte bara flyga av?

Räcker med att den lossnar nån millimeter och temperaturerna springer uppåt...

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ganska högt för idle. Vad blir det i load?

Räcker med att den lossnar nån millimeter och temperaturerna springer uppåt...

i load??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glossy White:

Ja, när processorn används.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ja, när processorn används.

vet inte hur man får fram det

bättre?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du lossat hela kylaren enligt instruktionerna, återställt pushpinsens låsning och därefter tryckt ner dem igen i det låsta läget och inte vridit efteråt, då är det bra.

Har du bara försökt vrida pushpinsen till rätt läge är det fel och utan nytta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Har du lossat hela kylaren enligt instruktionerna, återställt pushpinsens låsning och därefter tryckt ner dem igen i det låsta läget och inte vridit efteråt, då är det bra.

Har du bara försökt vrida pushpinsen till rätt läge är det fel och utan nytta.

1. tog ur strömmen till fläkten
2. vred alla pushpins moturs
3. drog upp 2 i taget. först nordväst+sydöst och därefter nordöst+sydväst
4. tog loss kylaren
5. vred pushpinsen medurs
6. satte dit kylaren så alla piggar satt i varsitt hål
7. tryckte dit pushpinsen 2 i taget. först nordväst+sydöst och därefter nordöst+sydväst
8. kopplade i strömkontakten från kylaren till moderkortet

Permalänk
Hedersmedlem

@Glossy White: Låter bra!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

yes men nu kommer nästa grej: fick höra att man ska lägga på kylpasta om man tar bort kylaren och sätter tillbaka den.
behövs det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glossy White:

yes men nu kommer nästa grej: fick höra att man ska lägga på kylpasta om man tar bort kylaren och sätter tillbaka den.
behövs det?

Kolla temperaturerna bara så är det lugnt.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Kolla temperaturerna bara så är det lugnt.

högt va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glossy White:

Ganska. Men det är temperaturerna när den används som är intressanta.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ganska. Men det är temperaturerna när den används som är intressanta.

när den används? används den inte hela tiden?
så kan det hjälpa med en chassifläkt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glossy White:

när den används? används den inte hela tiden?
så kan det hjälpa med en chassifläkt?

När processorn belastas. På dina bilder så har den varit på 0-1%, dvs knappt använd alls

Permalänk
Skrivet av anon42512:

När processorn belastas. På dina bilder så har den varit på 0-1%, dvs knappt använd alls

när jag kollar lite youtube. varierar mycket dock, detta var det högsta inom några sekunder

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glossy White:

när jag kollar lite youtube. varierar mycket dock, detta var det högsta inom några sekunder https://i.imgur.com/PdYsGuB.png

Dra ner nåt stresstestprogram.
Prime 95 t ex: https://www.mersenne.org/download/#download

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Dra ner nåt stresstestprogram.
Prime 95 t ex: https://www.mersenne.org/download/#download

det kommer inte upp någon mätare eller nått som visar om det händer något eller hur lång tid det kommer ta.
men det lät som att fläkten till cpun fick jobba på för det lät konstigt från datorn så jag högerklickade på ikonen och avslutade