Datorn ser en USB mass storage device som inte finns

Permalänk
Medlem

Datorn ser en USB mass storage device som inte finns

Har nytt moderkort, ram minnen och processor och har nyinstallerat Windows 10 och nu har jag problem med att en USB mass storage device enhet står som inkopplad fast jag inte har något inkopplad i någon USB port och så håller den på och kopplar in och ur sig själv hela tiden så det kommer ljud och notifieringar hela tiden. Står också "Drivrutinsfel" på den och den syns som "USB enhet F" under "Den här datorn" men står på 0 byte. Device path är USBSTOR\DISK&VEN_MASS&PROD_STORAGE_DEVICE&REV_1.00\121220130416&0. Har provat att avinstallera både själva disken under "diskenheter" i enhetshanteraren samt "USB-masslagringsenhet" under "USB styrenheter" men samma sak igen när jag startar om datorn.

Någon som vet varför det blir så här och hur jag kan lösa det?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Hedersmedlem

Du säger att du inte har något inkopplat i USB-portarna? Tangentbord och mus då?

Mitt tangentbord hemma har en USB-port i så jag kan koppla in ett USB-minne där. Värt att kolla upp.

Några andra tillbehör som är kopplade på en USB-header internt i chassit? Tänker mig typ en kortläsare...

Vilket moderkort är det? Kanske har någon spännande funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du säger att du inte har något inkopplat i USB-portarna? Tangentbord och mus då?

Mitt tangentbord hemma har en USB-port i.

Ja förlåt, det stämmer ju faktiskt, har musen inkopplad i USB men tangentbordet är inkopplad i PS/2. Musen är trådlös så det är en liten adapter som sitter där i en av mina USB 3.0 portar. Provade o koppla ur den men "USB mass storage device" fanns kvar ändå.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Några andra tillbehör som är kopplade på en USB-header internt i chassit? Tänker mig typ en kortläsare...

Vilket moderkort är det? Kanske har någon spännande funktion.

Har kortläsare inkopplad på en USB 2.0 header samt en USB 3.0 inkopplad till USB portarna på framsidan av chassit.

Moderkortet är Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du säger att du inte har något inkopplat i USB-portarna? Tangentbord och mus då?

Mitt tangentbord hemma har en USB-port i så jag kan koppla in ett USB-minne där. Värt att kolla upp.

Några andra tillbehör som är kopplade på en USB-header internt i chassit? Tänker mig typ en kortläsare...

Vilket moderkort är det? Kanske har någon spännande funktion.

Fan va konstigt! Det är kortläsaren. USB mass storage device försvann när jag kopplar ur den och kom tillbaka när jag kopplade in den igen. Varför blir det så och hur kan jag fixa de? Eller kommer jag inte kunna använda kortläsaren?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flowjah:

Fan va konstigt! Det är kortläsaren. USB mass storage device försvann när jag kopplar ur den och kom tillbaka när jag kopplade in den igen. Varför blir det så och hur kan jag fixa de? Eller kommer jag inte kunna använda kortläsaren?

Funkar kortläsaren som den ska på en annan PC?

Permalänk
Medlem

Det är normalt. Jag hade en kortläsare i min förra dator och den syntes alltid som en tom usb enhet. Stoppar man in ett mineskort så dyker det upp där istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Funkar kortläsaren som den ska på en annan PC?

Vet inte, den är integrerad i chassit.

Skrivet av Ulayo:

Det är normalt. Jag hade en kortläsare i min förra dator och den syntes alltid som en tom usb enhet. Stoppar man in ett mineskort så dyker det upp där istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja okej men har problemet att det kommer upp "drivrutinsfel"och att den kopplar in och ur sig fram och tillbaka av sig själv.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Vet inte, den är integrerad i chassit.
Ja okej men har problemet att det kommer upp "drivrutinsfel"och att den kopplar in och ur sig fram och tillbaka av sig själv.

Koppla ur alla enheter som är onödiga (ie. allt förutom mus/tangentbord). Även alla kortläsare och USB-hubbar som du har. Avinstallera alla drivrutiner som du installerat till moderkortet eller än bättre formatera disken och installera om Windows. Tanka de senaste drivrutinerna till chipset, USB, LAN, audio osv för ditt moderkort och installera dessa. Får du samma fel då fortfarande?

Om ja, då får man nog börja utesluta diverse fysiska fel/problem. Du har en inbyggd kortläsare säger du, det är inte så att den glappar och inte sitter 100% på sin USB-header?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Många saker i en laptop går över en intern USB-buss (styrplatta, styrpinne, olika specialknappar på tangentbordet, belysning under och över tangentbordet och ibland SD-kortläsare, inbyggd CD/DVD-läsare om den har en sådan, express-card uttag) - mer än vad man tror till en början.

Interface som express-card och anslutning till laptopdocka för DVD-brännare, extra HD mm. har ofta både en SATA/annan gränssnitt och en USB-anslutning i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Koppla ur alla enheter som är onödiga (ie. allt förutom mus/tangentbord). Även alla kortläsare och USB-hubbar som du har. Avinstallera alla drivrutiner som du installerat till moderkortet eller än bättre formatera disken och installera om Windows. Tanka de senaste drivrutinerna till chipset, USB, LAN, audio osv för ditt moderkort och installera dessa. Får du samma fel då fortfarande?

Om ja, då får man nog börja utesluta diverse fysiska fel/problem. Du har en inbyggd kortläsare säger du, det är inte så att den glappar och inte sitter 100% på sin USB-header?

Tror inte det är glapp har provat o byta plats på den till en annan header men det blir samma sak.

Skrivet av xxargs:

Många saker i en laptop går över en intern USB-buss (styrplatta, styrpinne, olika specialknappar på tangentbordet, belysning under och över tangentbordet och ibland SD-kortläsare, inbyggd CD/DVD-läsare om den har en sådan, express-card uttag) - mer än vad man tror till en början.

Interface som express-card och anslutning till laptopdocka för DVD-brännare, extra HD mm. har ofta både en SATA/annan gränssnitt och en USB-anslutning i sig.

Det är ingen laptop det är en stationär dator.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för chassi du har med integrerad kortläsare? Om det inte är något OEM-bygge så brukar det vara så att kortläsaren är monterad i en 5.25" eller 3.5" plats och därmed är löstagbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är det för chassi du har med integrerad kortläsare? Om det inte är något OEM-bygge så brukar det vara så att kortläsaren är monterad i en 5.25" eller 3.5" plats och därmed är löstagbar.

Chassit är Mission SG GGX 2.0 och kortläsaren är bokstavligt talat helt integrerad i chassit. Kolla bilden. Det sitter inte någon enhet till kortläsaren i någon 5.25" eller 3.5" plats. Det är bara 2 "hål" på toppen av chassit vid power knappen och usb portarna.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Inaktiv

Du skulle helt enkelt kunna öppna datorn och klippa sladdarna till prylen som inte fungerar.

Vill du inte göra det kan du prova att inaktivera den i enhetshanteraren, då borde den inte bråka även om den blir in och utkopplad. Då den verkar glappa kan i princip vad som helst hända.