Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD visar Vega med 32 GB HBM2-minne och 7-nanometersteknik – släpps sent 2018

Permalänk
Melding Plague

AMD visar Vega med 32 GB HBM2-minne och 7-nanometersteknik – släpps sent 2018

Ända sedan lanseringen av Vega 10 har det varit tal om en ny variant med fokus på maskininlärning och tillverkning på 7 nanometer. Under Computex 2018 avtäcks kretsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ytterst intressant. Om nu dessa påståenden stämmer så borde Vega 7nm bli vad Vega borde ha varit. Får hoppas på lite konkurrens samt att Navi visar sig vara en hit på samma sätt som Ryzen visat sig vara.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Halverad strömförbrukning och 35% bättre prestanda skulle åtminstone slå Pascal. Men denna 32GB modell avser väl ett beräkningskort och jag gissar att Nvidia sitter på något betydligt vassare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ytterst intressant. Om nu dessa påståenden stämmer så borde Vega 7nm bli vad Vega borde ha varit. Får hoppas på lite konkurrens samt att Navi visar sig vara en hit på samma sätt som Ryzen visat sig vara.

Om Navi kan påverka Nvidia som Ryzen påverkade Intel så tror jag vi får en intressant och spännande framtid.

Permalänk
Inaktiv

Vega 7nm kanske är något man kan "majna" med

Permalänk
Medlem

Det är ju extremt roligt att se att det går såpass bra för AMD nu att dom till och med kan flytta fram sina lanseringsdatum! AMD som med sina senaste lanseringar haft en historia nu av att hela tiden skjuta på dem, ibland väldigt lång tid. Kul, kul! Kanske vi får se lite konsumentprodukter snart om de lyckas få bra yield också

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Halverad strömförbrukning och 35% bättre prestanda skulle åtminstone slå Pascal. Men denna 32GB modell avser väl ett beräkningskort och jag gissar att Nvidia sitter på något betydligt vassare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju frågan. Ska man läsa mellan raderna hos Nvidia så verkar de ha problem med sin nya nod.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju frågan. Ska man läsa mellan raderna hos Nvidia så verkar de ha problem med sin nya nod.

Eller så väntar de på att dela ut ett dråpslag efter AMD släppt dessa.

Vega måste köras väldigt snabbt och varmt för att matcha Pascal korten.

I teorin kan de med 7nm göra en krets som tar upp en fjärdedel av ytan och då antingen förbrukar 1/4 eller klämma in fler cores.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

35%, ja då har de ju ett 1080ti på gång ca 1,5 år efter nvidia, iofs inte så långt efter nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Viochee: Hur dåligt skulle det vara om AMD lyckas tillverka ett grafikkort med 1080 ti prestanda 1.5år efter Nvidia men till 2/3 av priset?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Eller så väntar de på att dela ut ett dråpslag efter AMD släppt dessa.

Vega måste köras väldigt snabbt och varmt för att matcha Pascal korten.

I teorin kan de med 7nm göra en krets som tar upp en fjärdedel av ytan och då antingen förbrukar 1/4 eller klämma in fler cores.

Eller... så är Nvidia en del av ödlefolket (Nvidia = Gröna = konspiration) och de väntar på att lansera sin nästa hjärntvättare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det här var lätt den mest intressanta delen av presskonferensen. Lisa lät nästan som om hon skulle börja gråta när hon pratade om deras GPU roadmap.

Om de når en 35% ökning av klockfrekvensen och samtidigt ökar bandbredden till 2x (2.6x om vi ska tro de tidiga läckorna) så kommer det leda till en långt större prestandaökning än 35%. Jag får det till en runt ~55% ökning av prestanda jämfört med Vega64. Prestandajämförelser släppta idag för ungefärliga värden hur de nuvarande grafikkorten står sig mot varandra.

Sedan så har de rum för att implementera primitive shaders till flera program, men jag skulle inte räkna med något till vanliga användare...

Att de kan koppla ihop olika Vega kretsar genom infinity fabric låter lite som spekulationerna om vad Navi skulle bli. Det är förmodligen Navi som de menar när de talar om 7nm till gamers, som Lisa nämnde i slutet av presentationen.

Värt att notera att de visade 7nm Vega, de visade 12nm threadripper, men de visade inte 7nm Epyc kretsen.... Jag har en känsla att de ändrat layout på Zen2.

Frågan är nu om NVIDIA går till 12nm eller 7nm?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Det är ju frågan. Ska man läsa mellan raderna hos Nvidia så verkar de ha problem med sin nya nod.

AMD och Nvidia köpte båda ifrån TSMC frams till Polaris ifrån AMD där AMD gick till Global foundaries och nu med 7nm så har AMD sagt att dem överväger både TSMC och Global för att dem vill garantera produktion.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Såg denna video som @Radolov länkade till, och såg i trailern något som såg lite saftigt ut:

Vid närmare inspektion av bilden (speciellt om man hoppar fram och tillbaka bild för bild) ser det ut som en enorm GPU (med HBM på kortsidorna?).

Är det någon annan som har några tankar för vad detta kan vara?

Edit: Det verkar bara vara en ryzen mobile, man kan se det 51:10 in i videon, glömde helt bort att dessa existerar

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@Viochee: Hur dåligt skulle det vara om AMD lyckas tillverka ett grafikkort med 1080 ti prestanda 1.5år efter Nvidia men till 2/3 av priset?

är det 32GB HBM2 minne lär det inte vara så billigt kort
idag skiljer det mellan 500-1000 kr på ett 1080TI och Vega 64... men men... tror du de släpper navi billigare än Vega 64 så

Permalänk
Hjälpsam

Det är inget spelkort, redan i dag har Vega mer minne än man behöver i spel, via HBCC.

edit

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

AMD skjuter fram nästa Vega, och nVidia dementerar rykten om en ny lansering av kort å det närmaste.
Känns inte som en högoddsare att det kanske finns en koppling. Eller inte - vem vet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@Viochee: Det tänkte jag inte på. De kommer troligtvis vara 1080 ti prestanda till 10 gånger priset.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Att de kan koppla ihop olika Vega kretsar genom infinity fabric låter lite som spekulationerna om vad Navi skulle bli. Det är förmodligen Navi som de menar när de talar om 7nm till gamers, som Lisa nämnde i slutet av presentationen.

Jag kommer inte ifrån känslan att AMD använder Vega 7nm som en piprensare under en utvecklingsperiod hos GF/TSMC när noden inte får så god yield, men med en krets som går att sälja till högt pris kan man ta den kostnaden för att sedan kunna gå till konsumentprodukter när de fått ner kostnaden. Kan de dessutom använda produkten för första test av IF mellan GPU-kärnor, så kommer nog konkurrensen få det svettigt.

Permalänk
Medlem

@Gruarn: Mycket riktigt, men jag vet inte om NVIDIA har några anledningar att svettas. Allt hänger på att AMD måste ha perfekt exekvering för att det ska ske... det finns inget rum för misstag.

Som vi ser så går EPYC och Vega20 ut först, vilket är de marknader där de kan tjäna mest på att göra minst. Sedan så vet jag inte om HBM2 produktionen är tillräcklig för att tillgodose 4-stack Vegas i så stor skala (speciellt när det rör sig om Samsungs högst presterande HBM för Vega20). Att då gå till 2x demand kommer skjuta priserna i taket (de dubblerades redan från Vegas planeringsfas till release).

Att Vega används för att testa infinity fabric skalning inför Navi är faktiskt ingen dålig idé och är förmodligen deras plan. Men jag tror inte att Navi kommer vara 2x Vega20 .

Permalänk
Medlem

@Radolov: Det där är en riktigt bra fråga! Än så länge känner vi bara till 1 design som är gjord för IF och det är Vega. Frågan blir ju dock om Vega är tillräckligt optimerad för att fungera i en multichiplösning. Min gissning är att vi kommer få se en justerad Vegadesign som är närmre Hawaii än V64 så att de kan optimera prestanda/Rop. Sedan handlar det mer om antal kretsar och specifik klockhastighet.

Vad gäller minnet finns det nu rapporter som säger att efterfrågan sjunker, så det vore ju välkommet.

Permalänk
Medlem

Ökad minnesbandbredd ger en del samt nya noden.
Jag tror inte vi får se ett prestanda monster utan förväntar mig att den ligger relativt nära Radeon Instinct MI25 prestandamässigt.
Jag tror att de istället krymper chipet och satsar på en låg effektförbrukning.
AMD har antytt att deras kunder kommer byta för den lägre effektförbrukningen inte hört att det skulle bero på ökad prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

AMD skjuter fram nästa Vega, och nVidia dementerar rykten om en ny lansering av kort å det närmaste.
Känns inte som en högoddsare att det kanske finns en koppling. Eller inte - vem vet.

Lite sent svar kanske, men i artikeln syftar ju "flyttar AMD fram lanseringen" på tidigareläggning, alltså att de lanserar redan i höst istället för att lansera i början av 2019

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle: haha, oops. Ibland är hjärnan inte med.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

@Viochee: Hur dåligt skulle det vara om AMD lyckas tillverka ett grafikkort med 1080 ti prestanda 1.5år efter Nvidia men till 2/3 av priset?

Blir väl inte jätte billigt om de använder hbm minne tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com