Permalänk

Mobil/ platta tappar lokalt nätverk

Jag strömmar musik från min mobil (Samsung S7) & min surfplatta (Sony Z4) till ca 7 Chromecast Audio, problemet är att jag blir utkastad från 5G nätverket hela tiden.
När jag sen försöker logga in ifrån mobilen eller surfplattan får jag autentisering fel.
Plattan har strömsparläge aktiverat.
Mobilen har inte strömsparläge aktiverat utan skall hålla kontakten med wifi i alla lägen.

Jag gissar att jag nåt gränsen till vad min router klarar av att hantera (20-30 klienter varav hälften är trådlösa)
Jag har lagt 5G nätverket på en separat kanal utan trafik från mina grannar som stör.
Routern är en Asus RT AC87U med merlin 384.5 fw.
Övriga nätverket består av 1 st HP 1820 switch samt 3 st HP PS1810 switchar
3 servrar samt 1 workstation alla med LACP (802.3 ad)

Jag funderar om en Ubiquiti router och ap skulle ge mig en bättre chans till ett stabilare nätverk
eller om det går att trolla med nuvarande router.

Permalänk

Jag kan nog tycka att routern borde kunna hantera 10-15 trådlösa enheter, men det lär inte bli så mycket fart till var och en ;).

Men att du får autentisieringsfel låter som att routern faktiskt inte riktigt pallar. Men att testa borde väl inte vara så svårt. Stäng av alla andra trådlösa enheter och se om det hjälper. I guit borde du kunna se hur mycket bandbredd som förbrukas.

Att skaffa en 'slav-ap' borde isåfall förbättra situationen. En begagnad asus med ac1750 eller 1900 borde man kunna hitta till rimligt pris och de funkar utmärkt i ap-läge (själv kört med det i ett par år nu).

Har dock ingen (aktuell) erfarenhet av merlin utan jag har kört på asus fw hela tiden.

Att välja ubi-grejjer betyder inte automatiskt att det blir mycket bättre, räcker inte bandbredden från en accesspunkt behöver du flera oavsett om det står asus eller ubi på dom. Tekniken är ju samma och chippen i lådorna också.