Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mediaspelare kräver lösen för att komma åt disk

Permalänk
Medlem

Mediaspelare kräver lösen för att komma åt disk

Jag har skaffat en eGreat A5. Efter att ha satt i ett par nya diskar i datorn har jag problem. Jag kommer inte åt dem med spelaren. Automatisk netshare-sök hittar datorn och alla diskarna i den, men jag behöver ange lösen och användarnamn för de nya. De som jag använder idag kan jag inte påminna mig att jag angett varken namn eller lösen för.

Såvitt jag kan se så har jag gett alla användare samma behörigheter under delning och säkerhet i diskarnas egenskaper.

Något gör jag fel, men vad?

Permalänk
Medlem

Det är Windows 10 som spökar, inte mediaspelaren, smb v1 stöds inte längre pga säkerhetshål.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det är Windows 10 som spökar, inte mediaspelaren, smb v1 stöds inte längre pga säkerhetshål.

Smb v1 stöds inte? Bara till att aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det är Windows 10 som spökar, inte mediaspelaren, smb v1 stöds inte längre pga säkerhetshål.

Sorry, glömde skriva att win7 är op på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Smb v1 stöds inte? Bara till att aktivera.

Nej Korrekt beteende är att låta det vara av och returnera den produkt som inte klarar smb 2.0.

Fast då hade vi ju kunnat få ett stabilare och säkrare internet igen och så kan vi ju inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Nej Korrekt beteende är att låta det vara av och returnera den produkt som inte klarar smb 2.0.

Fast då hade vi ju kunnat få ett stabilare och säkrare internet igen och så kan vi ju inte ha det.

Det är en annan femma än vad påståendet handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Jag har skaffat en eGreat A5. Efter att ha satt i ett par nya diskar i datorn har jag problem. Jag kommer inte åt dem med spelaren. Automatisk netshare-sök hittar datorn och alla diskarna i den, men jag behöver ange lösen och användarnamn för de nya. De som jag använder idag kan jag inte påminna mig att jag angett varken namn eller lösen för.

Såvitt jag kan se så har jag gett alla användare samma behörigheter under delning och säkerhet i diskarnas egenskaper.

Något gör jag fel, men vad?

Testa att köra NFS istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Testa att köra NFS istället...

Samma sak där, namn och pass efterfrågas. Jag blir inte ens klok på om problemet ligger i datorn eller spelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Samma sak där, namn och pass efterfrågas. Jag blir inte ens klok på om problemet ligger i datorn eller spelaren.

Prova att lägg in lösen och användarnamn på utdelningen det kan funka ibland..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Det är en annan femma än vad påståendet handlade om.

Så du argumenterade inte för att slå på ett känt osäkert protokoll i form av smb1?

Permalänk
Medlem

Det är "alltid" namn + lösen i Windows, minst på share iaf... men att komma åt datorn / ansluta till den är en user-right (ej behörighet) och finns under policy. En standardbehörighet sedan länge är att guest-kontot INTE har behörighet att ansluta.

Hur man fixar detta: gpedit.msc -> datorkonfiguration -> windows-inställningar -> säkerhetsinställningar -> tilldelning av användarrättigheter -> neka tillgång till den här datorn från nätverket. Ta bort "guest"/"gäst".

Detta förutsätter att share har standardbehörigheten "everyone full control" för att du ska kunna lägga till filer etc (det är ntfs som är den som begränsar behörigheterna då det är den mest restriktiva behörigheten som begränsar), och att gäst är påslaget på datorn under konton, med blankt lösen. Först då kickar alla dom där automatiska autentiseringarna igång och du slipper namn+lösen mellan olika OS.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Så du argumenterade inte för att slå på ett känt osäkert protokoll i form av smb1?

Exakt, utan mer att påstående att det inte stödjer smb1 är felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är "alltid" namn + lösen i Windows, minst på share iaf... men att komma åt datorn / ansluta till den är en user-right (ej behörighet) och finns under policy. En standardbehörighet sedan länge är att guest-kontot INTE har behörighet att ansluta.

Hur man fixar detta: gpedit.msc -> datorkonfiguration -> windows-inställningar -> säkerhetsinställningar -> tilldelning av användarrättigheter -> neka tillgång till den här datorn från nätverket. Ta bort "guest"/"gäst".

Detta förutsätter att share har standardbehörigheten "everyone full control" för att du ska kunna lägga till filer etc (det är ntfs som är den som begränsar behörigheterna då det är den mest restriktiva behörigheten som begränsar), och att gäst är påslaget på datorn under konton, med blankt lösen. Först då kickar alla dom där automatiska autentiseringarna igång och du slipper namn+lösen mellan olika OS.

Gpedit installerat. Lyckades hitta fram till rätt ställe, men gäst var inte angivet under neka tillgång. Ingen annan heller.
Ska jag behöva spränga spelarmöget?

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Jag kunde som sagt komma åt vissa diskar, men inte alla. Jag skapade ett nytt konto, med lösen. Med de kontot kommer jag åt dem. Varför behöver jag krångla till det så här med vissa diskar, medan vissa bara är att ansluta till? Det övergår min horisont.
Tack för all hjälp.