Permalänk
Medlem

Spillde cider över datorn

För fyra veckor sedan råkade jag spilla cider över datorn.
Då jag tittade snabbt såg allt torrt inuti (har isoleringsfyrkanter längst upp på chassit).

Och efter detta vill inte alltid skärmen boota upp med datorn.
Får upp "no signal", startar jag om den brukar den oftast boota som vanligt.

Men nu i lördags kväll körde jag lirade lite VR, då dog både skärmen och bilden i headsetet.
Datorn var fortfarande igång.
Nu när jag öppnar ser jag att de har kommit några droppar på grafikkortets undersida (nära moderkortet) och på moderkortet.

Men annars fungerar datorn helt felfritt.
Är det garanterat att det är grafikkortet som gått sönder?

https://imgur.com/a/ByI61i6

Permalänk
Medlem

Ingen kan garantera för dig att det säkert är grafikkortet som är sönder, kan lika mycket vara något på moderkortet som gått.

Testa med att flytta grafikkortet, alternativt till annan dator.
Eller testa med annat grafikkort.

Sen kan ju fel uppstå långt efter att man hällt saker på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ingen kan garantera för dig att det säkert är grafikkortet som är sönder, kan lika mycket vara något på moderkortet som gått.

Testa med att flytta grafikkortet, alternativt till annan dator.
Eller testa med annat grafikkort.

Sen kan ju fel uppstå långt efter att man hällt saker på datorn.

Saken är ju att det händer ibland när man startar datorn, sen fungerar den som att inget har hänt.
Nästa gång det händer tänkte jag kolla om det finns bild om man kopplar skärmen till moderkortet istället.

Permalänk
Proffsmobbare

Det behöver inte vara något som gått sönder (inte helt iallafall). Förmodligen är det bara något som kortsluter när torkade rester värms upp igen. Rengör komponenterna ordentligt, låt torka och testa igen om ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Om man inte snabbt bryter strömmen och rengör påbörjas en korrosionsprocess som kan ta dagar eller veckor innan det märks av, även om ingen kritisk komponent kortsluts av själva spillet. Du får lära dig av misstaget helt enkelt och kolla noga så att inga andra komponenter också har studentfirat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Jag hade provat med nån oljefri aceton och tops för att rengöra det som man kan se med ögat. Har själv lyckats välta nån öl och det är aldrig någon kul historia.
Hoppas att du får ordning på det och var försiktig med cidern.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Plocka ner så du kommer åt det som blivit nedspillt och gör rent med isopropanol. Kortslutning behöver inte garantera permanent skada om man haft lite tur med vad som kortslutits.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meninglösa inlägg i enlighet med §1.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...