Vad är viktigt att tänka på i en 1440p setup? Och kan ni ge råd på en bra setup för 1440p 165hz 1ms build?

Permalänk
Medlem

Vad är viktigt att tänka på i en 1440p setup? Och kan ni ge råd på en bra setup för 1440p 165hz 1ms build?

Tja, var för ett tag sen på ett lan med några polare, en av dom hade en 1440 165hz 1ms setup och den andre hade vanlig 1080p 144hz setup men ändå bättre dator. Jag vart sjukt förvånad på skillnaden då 1440p såg så jäkla bra ut och flöt på jätte bra, även bättre en min kompis som ändå hade lite bättre dator. Jag trodde inte skärm spelade så stor roll men nu är jag helt såld på att ha en 1440p setup då jag hållar på att spara ihop till en ny samtidigt.

Jag är lite rädd för att plocka ihop en själv och skulle gärna vilja ha råd

Viktigt för mig förutam att klara av 1440p är att den är snabb(snabb SSD med mycket plats),tyst och att den kommer färdigbyggd.
Budget för datorn ligger på uppemot 27-28k. Om det går lite billigare blir jag glad för det med men vill ändå inte snåla.
Om ni har några tips på bra skärmar så uppskattar jag det också!(skärm ingår inte i budget)
Vill inte skriva för specifikt just nu innan jag vet mer.

Tackar så mycket på förhand!

Permalänk
Sötast

Kan säga att jag själv sitter på en rog 27" 144 (165) ips och kör det med en 4670K och 1070 och det fungerar bra -> väldigt bra beroende på titel.
exempel
Overwatch ~130fps
PUBG ~100FPS

Som du själv sa, 1440P är fantastiskt snyggt. 1080P ser hemskt ut i jämförelse

Permalänk
Medlem

@Allexz: Nice att höra att det funkar bra med din rigg! Som sagt, sjuk skillnad på 1080p o 1440p, man tror inte det förrens man ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle L:

Tja, var för ett tag sen på ett lan med några polare, en av dom hade en 1440 165hz 1ms setup och den andre hade vanlig 1080p 144hz setup men ändå bättre dator. Jag vart sjukt förvånad på skillnaden då 1440p såg så jäkla bra ut och flöt på jätte bra, även bättre en min kompis som ändå hade lite bättre dator. Jag trodde inte skärm spelade så stor roll men nu är jag helt såld på att ha en 1440p setup då jag hållar på att spara ihop till en ny samtidigt.

Jag är lite rädd för att plocka ihop en själv och skulle gärna vilja ha råd

Viktigt för mig förutam att klara av 1440p är att den är snabb(snabb SSD med mycket plats),tyst och att den kommer färdigbyggd.
Budget för datorn ligger på uppemot 27-28k. Om det går lite billigare blir jag glad för det med men vill ändå inte snåla.
Om ni har några tips på bra skärmar så uppskattar jag det också!(skärm ingår inte i budget)
Vill inte skriva för specifikt just nu innan jag vet mer.

Tackar så mycket på förhand!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11582052/

21TKR. Blir egentligen inte snabbare på något sätt ifall man skulle välja andra dyrare saker. Lägg till större SSD/HDD ifall du vill - samt Windows för 1TKR ifall du behöver det. Chassi kan du ju alltid också ändra ifall du känner att du hittar något som du tycker är snyggare.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Calle L:

Skulle satsat på något liknande med den budgeten

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11582124/

Och som ägare till denna kan jag varmt rekommendera https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle L:

Tja, var för ett tag sen på ett lan med några polare, en av dom hade en 1440 165hz 1ms setup och den andre hade vanlig 1080p 144hz setup men ändå bättre dator. Jag vart sjukt förvånad på skillnaden då 1440p såg så jäkla bra ut och flöt på jätte bra, även bättre en min kompis som ändå hade lite bättre dator. Jag trodde inte skärm spelade så stor roll men nu är jag helt såld på att ha en 1440p setup då jag hållar på att spara ihop till en ny samtidigt.

Jag är lite rädd för att plocka ihop en själv och skulle gärna vilja ha råd

Viktigt för mig förutam att klara av 1440p är att den är snabb(snabb SSD med mycket plats),tyst och att den kommer färdigbyggd.
Budget för datorn ligger på uppemot 27-28k. Om det går lite billigare blir jag glad för det med men vill ändå inte snåla.
Om ni har några tips på bra skärmar så uppskattar jag det också!(skärm ingår inte i budget)
Vill inte skriva för specifikt just nu innan jag vet mer.

Tackar så mycket på förhand!

Intel presterar ofta något bättre i spel, just so you know.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Calle L: Det absolut viktigaste i en build för 1440p är ett starkt grafikkort. Desto högre upplösning - desto mer belastas grafikkortet. Så om du står och väger mellan två olika builds så är (nästan) alltid den med starkast grafikkort bäst.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A