Byta hårddiskar mellan datorer

Permalänk

Byta hårddiskar mellan datorer

Tja!
Till och börja med kan jag rätt lite om datorer och sånt så ha det i hänsyn när ni svarar.
Jag har fått en spricka i min dator och sen gick jag ner i källaren och hittade exakt samma modell av någon anledning så det som jag vill göra nu är att överföra all data från den ena datorn till den andra. Det jag tänkte först va att föra över alla filer på en usb sticka och föra in dom i den nya datorn. (kan använda den gamla datorn tillräckligt mycket för att klara att föra över filerna). Men sen började jag tänka om man kunde ta hårddisken i den ena datorn och bara flytta över den till den nya. Båda är ju i samma modell så jag behöver inte oroa mig över olika operativsystem eller något sådant. Skulle det fungera? Är det bara så lätt att ta ut hårddisken från den ena datorn och sätta in den i den andra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BlackCompass:

Är det bara så lätt att ta ut hårddisken från den ena datorn och sätta in den i den andra?

Ja så länge det handlar om att flytta data och inte om att du vill använda installerade program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fast jag skulle också vilja kunna använda installerade program som jag hade på min förra dator genom att flytta hårddisken. Är det svårt att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BlackCompass:

Fast jag skulle också vilja kunna använda installerade program som jag hade på min förra dator genom att flytta hårddisken. Är det svårt att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja närmast omöjligt om inte programmen är utformade för det från början vilket få program är, win sprider ut delar av programmen lite överallt och sökvägar och registret stämmer sällan mellan 2 olika datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej men om jag kör den första planen med att kopiera alla program på en usb sticka kan man då enkelt bara installera dom på den andra datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlackCompass:

Okej men om jag kör den första planen med att kopiera alla program på en usb sticka kan man då enkelt bara installera dom på den andra datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är register filer och poster då programmen kräver dom så man kan inte flytta program som är installerade på en disk till en annan om det inte handlar om installations filen så man kan installera programmet igen

Enda vettiga sättet att flytta program och allt till en annan disk är om man kör en kloning av disken och gör en exakt kopia av rubbet även windows men då kommer inte drivrutiner och div funka om man för över disken till en ny dator utan är mer om man kopierar existerande data till en ny disk man sätter i orginal datorn om man tex uppgraderar till en SSD då kan man överföra allt men inte till en annan dator

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

En spricka? Hur allvarligt kan det vara? Påverkar det funktionen på något vis?
Låter som något lite plastic padding och nagellack skulle lösa..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackCompass:

Tja!
Till och börja med kan jag rätt lite om datorer och sånt så ha det i hänsyn när ni svarar.
Jag har fått en spricka i min dator och sen gick jag ner i källaren och hittade exakt samma modell av någon anledning så det som jag vill göra nu är att överföra all data från den ena datorn till den andra. Det jag tänkte först va att föra över alla filer på en usb sticka och föra in dom i den nya datorn. (kan använda den gamla datorn tillräckligt mycket för att klara att föra över filerna). Men sen började jag tänka om man kunde ta hårddisken i den ena datorn och bara flytta över den till den nya. Båda är ju i samma modell så jag behöver inte oroa mig över olika operativsystem eller något sådant. Skulle det fungera? Är det bara så lätt att ta ut hårddisken från den ena datorn och sätta in den i den andra?

Är datorerna tillräckligt lika så kan det går att flytta disken från den ena till den andra. Du kan behöva aktivera om windows och ev få installera nån drivrutin ifall det skiljer lite.

Med win7 och senare så är inte windows lika svårt att flytta på det sättet längre.

Hade en HP-probook laptop som dog och där gick det flytta disken till en HP-elitebook, båda var core-i5. Behövde dra in nån drivrutin för att det skulle funka felfritt.

Som vanligt, ta backup på allt viktigt förs och kan du klona disken först så är det ännu bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Är datorerna tillräckligt lika så kan det går att flytta disken från den ena till den andra. Du kan behöva aktivera om windows och ev få installera nån drivrutin ifall det skiljer lite.

Med win7 och senare så är inte windows lika svårt att flytta på det sättet längre.

Hade en HP-probook laptop som dog och där gick det flytta disken till en HP-elitebook, båda var core-i5. Behövde dra in nån drivrutin för att det skulle funka felfritt.

Som vanligt, ta backup på allt viktigt förs och kan du klona disken först så är det ännu bättre.

Jag har flyttat hårddiskar från datorer med Intel till AMD, från laptops till stationära och överallt. Från windows 98, till Linux, vista och Windows 10. Det har aldrig misslyckats. Ibland har windows kört "välkommen till en ny dator" tjoffet och bett om nyckel.

Tänk på att man inte kan flytta en 64 bits installation till en 32 bits dator, utöver det händer inget magiskt när man installerar sitt OS som gör så att det inte kan köra på en annan dator.

Har man exempelvis inte en DVD läsare i sin dator och ingen tillgång till USB fungerar det utmärkt att installera windows på hårddisken på en annan dator och därefter flytta den. Tänk på att AHCI / Raid inställningarna måste vara samma, det sätts en flagga i Windows när man kör installern.

Permalänk

Jag har flyttat min hårddisk från den ena datorn till den andra nu och jag kan öppna alla program och komma åt alla bilder och allt sånt. Men problemet är att jag inte verkar kunna ansluta till internet och drivrutinerna installerad inte. Jag kan ansluta till internet på alla andra enheter förutom datorn. När jag felsöker i kontrollpanelen står det problem med kortet "bluetooth-nätverksanslutning 2". Och alla drivrutiner verkar ha installerats förutom, "Realtek PCIe GBE Family Controller #2, "Atheros AR9485WB-EG Wireless network", "Bluetooth Device (Personal Ares Network) #2" och "standard VGA-bildskärmskort". Vet inte om alla dom namnen va till så mycket hjälp men "Atheros Wireless network" och "Bluetooth device" drivrutinen har nog någonting med att jag inte kan ansluta till internet. Att den oinstallerade drivrutinen gör så att det kortet inte kan funka med resten av systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackCompass:

Jag har flyttat min hårddisk från den ena datorn till den andra nu och jag kan öppna alla program och komma åt alla bilder och allt sånt. Men problemet är att jag inte verkar kunna ansluta till internet och drivrutinerna installerad inte. Jag kan ansluta till internet på alla andra enheter förutom datorn. När jag felsöker i kontrollpanelen står det problem med kortet "bluetooth-nätverksanslutning 2". Och alla drivrutiner verkar ha installerats förutom, "Realtek PCIe GBE Family Controller #2, "Atheros AR9485WB-EG Wireless network", "Bluetooth Device (Personal Ares Network) #2" och "standard VGA-bildskärmskort". Vet inte om alla dom namnen va till så mycket hjälp men "Atheros Wireless network" och "Bluetooth device" drivrutinen har nog någonting med att jag inte kan ansluta till internet. Att den oinstallerade drivrutinen gör så att det kortet inte kan funka med resten av systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du gå in på moderkortets eller datortillverkarens (om det är färdigbyggd dator) hemsida och ladda ned de drivrutiner som saknas.