Tipsa mig om klassiska böcker :)

Permalänk
Avstängd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jane Austen - Stolthet och fördom
Bram Stoker - Dracula
Charles Dickens - Oliver Twist

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Anastasia av Vladimir Megre, mycket fascinerande och annorlunda inställning till livet. Rekommenderar alla att läsa den. Blir sugen på att promenera ut i djupaste sibirien efter att ha läst den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

För sagor så ska vi inte glömma sagotant nummer 1; Astrid Lindgren.

Skulle rekommendera i alla fall dessa som nog faller in i fantasy-genren:
Mio, min Mio
Bröderna Lejonhjärta
Ronja rövardotter

För lite tyngre läsning som alla borde läsa så är detta på min lista, men har inte kommit till dem ännu:
Ordinary Men: Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland Christopher Robert Browning
GULAG-arkipelagen (The Gulag Archipelago) Aleksandr Solzjenitsyn
Thank God They're on Our Side: The United States and Right-Wing Dictatorships, 1921-1965 David F. Schmitz

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Arthur C. Clarke

2001 – En rymdodyssé
2010 – Andra rymdodyssén
2061 – Tredje rymdodyssén
3001 – Den sista resan
Möte med Rama

Arthur C. Clarke och Gentry Lee

Rama II
Ramas lustgård
Rama Revealed

Permalänk

Lars Widding: Karolinersviten
Per Anders Fogelströms Stockholms romaner: https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Stads...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilhelm Moberg kanske, Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige.

Permalänk
Medlem

Åh, glömde förstås att nämna "This Perfect Day" av Ira Levin. Fantastisk litet verk.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Frankenstein av Mary Shelley

En av dom bättre klassiska romaner jag läst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Av mina favoriter bland klassikerna är det bara en jag inte hittar i tråden. Märkligt nog får jag tillägga, i och med att den faktiskt toppar listan.

Sinuhe Egyptiern av Mika Waltari är skriven som en självbiografi av läkaren Sinuhe, som växer upp under enkla förhållanden i det mellersta riket, lever ett minst sagt äventyrligt liv, och kommer väldigt nära makthavarna. Wikisidan om boken går igenom handlingen lite mer detaljerat.

Som ren äventyrsbok är den helt otrolig, till och med bättre än Jules Vernes gamla mästerverk. Som grädde på moset är den också relativt historiskt korrekt, utan att det känns det minsta träigt nånstans får man sig en gedigen lektion i det antika Egypten och kringliggande riken.

Språket må vara lite tungt till och från, men är samtidigt helt underbart. Ger man inte upp redan efter första sidan, så ger det i sig en stor behållning. Vågar nästan lova att alla med minsta språkintresse kommer lägga både en och annan formulering på minnet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Papillon (räddningens öar) om författarens tid på franska fängelseöarna i Franska Guyana. Väldigt spännande, och finns filmatiserad i minst två versioner, den senaste från 2018.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Gorian:

Haha, det är mycket funderande, intern dialog, och moraliska dilemman i den - sånt som en introvert hobby-filosof som jag själv gillar. Det bör också uppmärksammas att boken skrevs innan psykologi (så som vi känner till det idag) etablerades av Freud närmare 70 år senare. Den sistnämnde var även en uttalad entusiast av Dostojevskij. Den är dock inte för den sakens skull händelsefattig; intressanta karaktärer, dialoger och händelser. Målande beskrivningar av dåtidens St. Petersburg därtill, med all dess fattigdom och misär.

Den rekommenderas varmt. 54kr kostar pocketen jag köpte. Normalt sett köper jag inte pockets, men det var en sån jäkla prisskillnad på denna, så det blev till att snåla in

//G

Boken suger verkligen in en, kände mig nästan lika febrigt psykosaktig som Raskolnikov själv när jag läste den, vette katten om TS ska ge sig på att läsa den redan nu när han precis börjat komma in i det.

Samma sak kan jag känna med de som rekommenderar Kafka och Vilhelm Moberg, känns lite väl tungt att rekommendera till TS för tillfället, eller?

Kallocain är f.ö väldigt, väldigt lik Orwells 1984, blir nästan som att läsa om samma bok.

Permalänk
Medlem

Älskar ljudböcker. Jag läste innan men att kunna köra på telefonen när man promenerar eller är på resande fot är jätte smidigt.

Klassiska romaner jag rekommenderar:

Röde orm - Frans G. Bengtsson
De tre musketörerna, trilogin. - Alexandre Dumas
Skriet från vildmarken/call of the wild - Jack london
Sagan om ringen, trilogin - jrr tolkien
Shogun - James Clavell
Citizen of the Galaxy - Robert A. heinlein
Starship troopers - Rober A. heinlein
Gudfadern - Mario puzo

Edit: tog bort dom nyare böckerna eftersom det faktiskt var klassiker som efterfrågades.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Du sköna nya värld - Aldoux Huxley, Röda Rummet - August Strindberg och It - Stephen King. Tre riktigt bra böcker imo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Två verkliga klassiker är ju
Djungelboken https://sv.wikipedia.org/wiki/Djungelboken
Moby Dick (Den vita valen) https://sv.wikipedia.org/wiki/Moby_Dick

En som inte är en klassiker men en jä***gt bra bok, verklighetsskildring från Kuwaitkriget.
Den ende som kom undan https://www.bokborsen.se/view/Ryan-Chris/Den-Ende-Som-Kom-Und...

Lite info om författaren Chris Ryan mm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Chris_Ryan

Permalänk
Medlem

Rosens namn av Umberto Eco

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

E-bok är perfekt för mig. Tar lite drygt en timme att pendla med tåg och buss till jobbet hemifrån. Dra igång en e-bok.och allt syncas i molnet.

Själv älskar jag The English at the North Pole(aka The Adventures of Captain Hatteras) skriven av Jules Verne.
Och Courier of the Tsar också skriven av Jules Verne.

Om du använder dig av Google Play så kan du köpa alla Jules Vernes böcker för lite drygt 22 kronor.

https://play.google.com/store/books/details?id=_-1EAwAAQBAJ
I den samlingen finns alla böckerna på engelska.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

The Dark Tower - Stephen King är en fantastiska serie där man får följa Rolands resa mot det mörka tornet!

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Röde Orm är en klassiker men hur bra den blir beror på inläsarens röst.
Vill man skatta mycket så är ju Jonas Jonasson Hundraåringen (går inte att jämföra med filmen) samt Analfabeten som kunde räkna kul.
Samt Fredrick Backman's Britt-Marie var här fristående förföljare till Min mormor hälsar och säger förlåt. Men de ör lite mer tragiska och Om man tycker att det är för många svordomar i pulp ficktion så ska man nog hoppa de Backman böckerna. Inte als som I en man som heter Ove.
Vill du lysna dem på sv eller eng?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker inte att någon verkar ha nämnt Herman Hesse bok Stäppvargen. En bok som förändrar en människa. Läs den!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

1984 på engelska, den bästa boken som har skrivits, tror alla på swec skulle älska den.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Inga klassiker men väl så bra!

Simon Scarrows Silverörnserie om två romerska soldater, riktigt bra!
http://www.scarrow.se/silverornserien-2

Anders Jallais serie med Anton Modin. Modern svensk historia, lite konspirationsteori varvat med thriller. Spännande och man undrar hur lite vi fått veta om Ubåtskränkningar, Palme-mordet, Estonia och svensk inblandning under kalla kriget.
http://www.jallai.se/

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Moment 22, Joseph Heller, en satirisk skildring om krigets idioti, sjukt rolig och full av fantastiska citat.

Yossarian: He was very old.

Luciana: But he was a boy.

Yossarian: Well, he died. You don't get any older than that.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Blivande klassiker, extremt bra bok för dem med intresse såklart.

https://www.adlibris.com/se/bok/commodore-the-amiga-years-978...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Per Anders Fogelström serie om Stockholm för lite mer än 100 år sen

Mina drömmars stad 1860-1880
Barn av sin stad 1880-1900
Minns du den stad 1900-1925
I en förvandlad stad 1925-1945
Stad i världen 1945-1968

//Robban

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Per Anders Fogelström serie om Stockholm för lite mer än 100 år sen

Mina drömmars stad 1860-1880
Barn av sin stad 1880-1900
Minns du den stad 1900-1925
I en förvandlad stad 1925-1945
Stad i världen 1945-1968

//Robban

Är de andra lika bra som den första? Bara läst Mina drömmars stad, vilket jag gillade.

Permalänk
Medlem

Gillar man hemlig agent böcker och dylikt, så är Robert Ludlum värd att kolla upp.
Skrev bland annat Bourne serien som sedan blev en film serie.
Enbart läst dom på engelska vet inte om dom finns på svenska.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Lämnar en kommentar för att kunna hitta tillbaka men passar även på att rekommendera 1984 av George Orwell

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk
Medlem

Några Klassiker, moderna klassiker samt bra böcker...

Ryssarna: Pusjkin, Turgenjev Tjechov, Gorkij, Gogol // Dostojevskij - Bröderna Karamazov
Thomas Mann - Buddenbrooks, Bergtagen
Erich Maria Remarque - På västfronten intet nytt
Robert Musil - Mannen utan egenskaper
Arthur Conan Doyle - Baskervilles hund
Louis-Ferdinand Céline - Resa till nattens ände
Agatha Christie - Mordet på Orientexpressen, tio små n** pojkar
Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga
John Kennedy Toole - Dumskallarnas sammansvärjning
Charles Bukowski - Postverket, Faktotum osv (lättläst om du vill komma igång med läsningen)
Alice Munro - ... (Allt är bra enligt mig. noveller, så också bra för att komma igång med läsning)
John Fowles - Illusionisten
Umberto Eco - Rosens Namn
Stephen King - Det, Pestens Tid
Kurt Vonnegut - Slakthus 5
Jonathan Franzen - Tillrättalägganden, Frihet
Gregory David Roberts - Shantaram
Frans G. Bengtsson - Röde Orm
Roberto Bolano - De Vilda Detektiverna mm

Finns hur många som helst...

Permalänk
Medlem

De tre musketörerna - Alexandre Dumas
Tror inte den behöver kommenteras, alla har väl sett en eller annan version redan och vet väl vad det handlar om i grova drag.

Greven av Montecristo - Alexandre Dumas
Edmond Dantés har allt. Kaptenen på lastfartyget har just avlidit och Dantés står på tur i rangordningen, hans chef, rederiets ägare gillar honom. Han ska precis gifta sig när han arresteras och låses in i fängelset på slottet If...

Shogun - James Clavell
Finns en kort tv serie som INTE gör boken rättvisa. Baserad i grova drag på verkliga händelser men med andra namn. Väldigt djupgående ang. Japanska samhället och levnadsstil / politiska intriger.

Arthur Conan Doyle
I princip allt om Sherlock Holmes. En tidig superhjälte.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit