Tips på ljudkort och hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av purev8power:

Jag skulle vilja påstå att öppna ger ett bättre ljud med nackdelen att dem släpper ut ljud (hur mycket är beroende på hörlursdesign), medans stängda isolerar ljudet utifrån med en viss bekostnad på ljudkvalitet.
Vissa säger även att det blir varmare med stängda hörlurar samt att dem kan sitta åt mer runt öronen (kan kanske justeras till viss grad).

Avslutningsvis säger jag som alla, bäst är om du kan ta dig till en affär och testa lurarna du är intresserad av, likt tangentbord och möss.

Håller med dig i allt du skriver och får väl dra till 4sound och testa. Verkar vara den butik som har alla modeller inne. Sen vet jag inte om de har exemplar framme i butiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GGlucke:

Vilken kombination är bäst?

  • SOUND BLASTERX AE-5 + Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm

  • SOUND BLASTERX AE-5 + Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm

  • Sennheiser GSX 1000 + Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm

  • Sennheiser GSX 1000 + Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm

Eller har ni andra förslag på kombinationer med andra hörlurar och ljudkort som är bästa alternativet?

Och är slår dessa Astro A40 TR + Mixamp Pro som jag haft tidigare?

Mvh.
Lucas

Har bara provat på DT 990 Pro och det är rejäl loudnessljud där inte ens röster lät normala. Rekommenderar hellre typ AKG 273 Pro om du kan få tag på dem.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GGlucke:

Låter ju väldigt lovande och väldigt bra kvalité på den, så beyerdynamic och den ska göra susen alltså.

Surround ljudet är det tiktigt bra kvalité i spel också, så man hör fotsteg tydligt i typ fortnite och CS:GO?

Surround? Stereo min vän, stereo!

Ljud är subjektivt i stor mening. Varje hörlur låter annorlunda på ett eller annat sätt, en person kan tycka att den låter bra medan en annan bara vill byta till någon mer passande lur. De absolut bästa lurar jag har testat är Philips X2.

Skrivet av Nivity:

Var någon som sa i min tråd om hörlurar att DT990 är ett bättre val än DT770 om man gillar spel.
Har ej testat någon av dessa själv men funderar på att köpa DT990 250ohm och prova.

Jag skulle personligen inte gå på vad som är bäst i spel när det gäller frågan "öppna vs stängda", tror inte det påverkar mer än ljudbilden och vad allmänt tycker om ljudet från stängda vs öppna. Gillar du t ex öppna när du lyssnar på musik kommer det även att fungera bra till spel, tror inte att själva ljudet i sig kommer att göra dig bättre med t ex stängda lurar.
Det man bör tänka på är nog mer hurdan miljön är där man spelar. Sitter du med öppna lurar och hela familjen sitter bakom dig och skriker så säger det sig självt att det inte är en bra kombo. En annan aspekt kan vara om du streamar eller sitter inne på discord exempelvis, öppna lurar kan då läcka igenom ljud från spel/personer som talar till din mikrofon.

Skrivet av Gyhlen:

Jag själv kör på combon Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm + ASUS Xonar U7 MKII och det funkar helt fantastiskt.

Mvh
Marcus

Jag tyckte också att mitt ljud var "fantastiskt" med Xonar Essence. Visst, det är ju absolut inte dåligt på något sätt men det finns bättre. En extern lösning är alltid att föredra om man går efter ljudkvalité.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

@Kiirozu Jo. Jag föredrar öppna lite för det känns mer luftigt och lite mer öppen ljudbild.
Men jag kommer nog satsa på något mer closed, för där jag bor är det lite stökigt ibland och då är det skönt att kunna dra på sig lurar och ignorera det typ istället för störa sig på det som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Surround? Stereo min vän, stereo!

Ljud är subjektivt i stor mening. Varje hörlur låter annorlunda på ett eller annat sätt, en person kan tycka att den låter bra medan en annan bara vill byta till någon mer passande lur. De absolut bästa lurar jag har testat är Philips X2.

Jag skulle personligen inte gå på vad som är bäst i spel när det gäller frågan "öppna vs stängda", tror inte det påverkar mer än ljudbilden och vad allmänt tycker om ljudet från stängda vs öppna. Gillar du t ex öppna när du lyssnar på musik kommer det även att fungera bra till spel, tror inte att själva ljudet i sig kommer att göra dig bättre med t ex stängda lurar.
Det man bör tänka på är nog mer hurdan miljön är där man spelar. Sitter du med öppna lurar och hela familjen sitter bakom dig och skriker så säger det sig självt att det inte är en bra kombo. En annan aspekt kan vara om du streamar eller sitter inne på discord exempelvis, öppna lurar kan då läcka igenom ljud från spel/personer som talar till din mikrofon.

Jag tyckte också att mitt ljud var "fantastiskt" med Xonar Essence. Visst, det är ju absolut inte dåligt på något sätt men det finns bättre. En extern lösning är alltid att föredra om man går efter ljudkvalité.

Tack så mycket för utförliga svar! Då förstår jag varför inte surround är så viktigt i det hela. Kommer nog köra på stängda då man slipper höra så mycket av familjen och kan fokusera mer i spelandet eller annat. Sen att folk slipper höra mitt eget ljud genom lurarna.
Tror nog Audient iD14 kommer passa perfekt, ser ingen annan som kan vara bättre än den just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

@Kiirozu Jo. Jag föredrar öppna lite för det känns mer luftigt och lite mer öppen ljudbild.
Men jag kommer nog satsa på något mer closed, för där jag bor är det lite stökigt ibland och då är det skönt att kunna dra på sig lurar och ignorera det typ istället för störa sig på det som fan.

Håller med dig där! Körde med öppna, men har tänkt mer på stängda nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har bara provat på DT 990 Pro och det är rejäl loudnessljud där inte ens röster lät normala. Rekommenderar hellre typ AKG 273 Pro om du kan få tag på dem.

Där ser man, tror ändå Beyerdynamic kommer göra sitt jobb med rätt ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Jag tyckte också att mitt ljud var "fantastiskt" med Xonar Essence. Visst, det är ju absolut inte dåligt på något sätt men det finns bättre. En extern lösning är alltid att föredra om man går efter ljudkvalité.

Extern lösningar är oftast bättre vid högre prisklasser.

För pris upp till 2000 slår Creative AE-5 ljudkort externa DACAMP lösningar. Jag skulle nog säga att man får lägga över 2000kr för en USB DACAMP för att det ska bli riktigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GGlucke:

Där ser man, tror ändå Beyerdynamic kommer göra sitt jobb med rätt ljudkort.

Nackdelen med hörlurar som är långt ifrån neutrala är att nästan all material får lite av samma karäktar, det blir till sist väldigt uttröttande.
Kan även säga att AKG 701 är väldigt ljusa i ljudet, de har precis som 990 en väldigt stark punkt, både är väldigt bekväma.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag har ett par DT770 för att spela/lyssna musik med i dom fall jag behöver kompromissa med min omgivning och jag tycker de är riktigt bra för det priset dom ligger på.
Jag kör mina moddade, https://customcans.co.uk/s/s/index.php/acessories/beyerdynami... och det fixade till basen lite (80ohm modellen är ganska mycket mer bas än 250ohm) och ökade på soundstaget lite granna.

Gillar man öppna och har tänkt att spela mycket så kan jag annars rekommendera AKG 712.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nackdelen med hörlurar som är långt ifrån neutrala är att nästan all material får lite av samma karäktar, det blir till sist väldigt uttröttande.
Kan även säga att AKG 701 är väldigt ljusa i ljudet, de har precis som 990 en väldigt stark punkt, både är väldigt bekväma.

Skrivet av Matuta:

Jag har ett par DT770 för att spela/lyssna musik med i dom fall jag behöver kompromissa med min omgivning och jag tycker de är riktigt bra för det priset dom ligger på.
Jag kör mina moddade, https://customcans.co.uk/s/s/index.php/acessories/beyerdynami... och det fixade till basen lite (80ohm modellen är ganska mycket mer bas än 250ohm) och ökade på soundstaget lite granna.

Gillar man öppna och har tänkt att spela mycket så kan jag annars rekommendera AKG 712.

Låter ju väldigt intressant, men aldrig hört något om AKG tidigare från kompisar eller andra. Men vet att de finns och ägs av Harman som är grymma på ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Låter ju väldigt intressant, men aldrig hört något om AKG tidigare från kompisar eller andra. Men vet att de finns och ägs av Harman som är grymma på ljud.

Harman Kardon och JBL ägs faktiskt av Samsung sen en tid, vilket gör att även AKG är Samsung-ägda. Konglomerat med pengar över köper upp andra företag typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Harman Kardon och JBL ägs faktiskt av Samsung sen en tid, vilket gör att även AKG är Samsung-ägda. Konglomerat med pengar över köper upp andra företag typ.

Jaha okej det visste jag inte, många som ägs av många alltså.

Permalänk

AKG k550 vore ju enligt mig ett bra val. Sluten lur som låter mer som en öppen, relativt neutral men ändå inte så pass att den låter lite trist. Kräver inte heller nämnvärd förstärkning så du skulle till exempel kunna köra med moderkortets inbyggda om det inte är av allt för dålig kvalitet..Om du vill så kan du köra Dolby Atmos i windows 10 för surround..Det är enligt mig det närmsta man kommer "surround" som låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nackdelen med hörlurar som är långt ifrån neutrala är att nästan all material får lite av samma karäktar, det blir till sist väldigt uttröttande.
Kan även säga att AKG 701 är väldigt ljusa i ljudet, de har precis som 990 en väldigt stark punkt, både är väldigt bekväma.

Menar du K701 eller Q701? Båda skulle kunna anses ljusa av någon basälskare. Av det jag läst är K701 ljusare än Q701. Har själv ett par Q701 men aldrig testat K701.
I min mening producerar Q701 tillräckligt i dom lägre frekvenserna, i o m det kan ni förstå att något överdrivet fläskigt basregister är inget för moi.

Permalänk
Medlem

Var inom 4sound idag och lyssnade på Dt770, tog med min padda med olika typer av musik. Var väl inte jätte imponerad. Mina gamla aurvana live låter nästan lika bra. Dom satt dock skönt även på mitt större huvud.
Han hade inga 990 uppe. Tänkte dra dit en annan dag och prova dom när jag har mer tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

AKG k550 vore ju enligt mig ett bra val. Sluten lur som låter mer som en öppen, relativt neutral men ändå inte så pass att den låter lite trist. Kräver inte heller nämnvärd förstärkning så du skulle till exempel kunna köra med moderkortets inbyggda om det inte är av allt för dålig kvalitet..Om du vill så kan du köra Dolby Atmos i windows 10 för surround..Det är enligt mig det närmsta man kommer "surround" som låter bra.

K550 är en toppenbra lur rent ljudmässigt, men den kan också låta som skit om man inte får till passformen runt öronen så den sluter till runt om. Notoriskt svårt att få till bra med den så man bör prova innan köp.

Jag hade dom tidigare och för mig var problemet att när jag väl fick till så de satt rätt så blev de sjukt obekväma, öronen skavde mot insidan av kåpan och toppen borrade in sig i hjässan.

Permalänk
Skrivet av Matuta:

K550 är en toppenbra lur rent ljudmässigt, men den kan också låta som skit om man inte får till passformen runt öronen så den sluter till runt om. Notoriskt svårt att få till bra med den så man bör prova innan köp.

Jag hade dom tidigare och för mig var problemet att när jag väl fick till så de satt rätt så blev de sjukt obekväma, öronen skavde mot insidan av kåpan och toppen borrade in sig i hjässan.

Att få en bra försegling är ju väldigt viktig på alla hörlurar men ja, K550 har ju nästan lite för stora kåpor om man har liten skalle ( inget problem för mig dock ) Kan tycka att det lätt är värt att testa för man får väldigt mycket lur för pengarna just nu. Speciellt om man inte har lust att lägga pengar på förstärkare och extern dac.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Var inom 4sound idag och lyssnade på Dt770, tog med min padda med olika typer av musik. Var väl inte jätte imponerad. Mina gamla aurvana live låter nästan lika bra. Dom satt dock skönt även på mitt större huvud.
Han hade inga 990 uppe. Tänkte dra dit en annan dag och prova dom när jag har mer tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du testade 32 eller 80 ohms varianten? 250 är ganska lättdriven ändå men resultatet ur en ipad lämnar nog rätt mycket att önska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REWplayFF:

Menar du K701 eller Q701? Båda skulle kunna anses ljusa av någon basälskare. Av det jag läst är K701 ljusare än Q701. Har själv ett par Q701 men aldrig testat K701.
I min mening producerar Q701 tillräckligt i dom lägre frekvenserna, i o m det kan ni förstå att något överdrivet fläskigt basregister är inget för moi.

K varianten, har inte lyssnat på Q varianten men den verkar enligt headfi mätningar inte skilja sig enormt mycket på den punkten.
Det finns bas, men det är som att den är sänkt rätt många dB för att ge en analytisk ljud där man hör mycket detaljer. Men precis som med 990s loudnessljud så får man denna karäktar i all musik och till sist blir det uttröttande.

Men som sagt, de är ultra bekväma, och snygga. K273 Pro är inte lika bekväma men låter mycket bättre än bägge, de har ett betydligt mer neutralare ljud. Dessutom så stängs ljudet i dessa av när man tar sig av dem, kan dock vara svårt att få tag på den idag eftersom det är en utgående modell.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Hoppas du testade 32 eller 80 ohms varianten? 250 är ganska lättdriven ändå men resultatet ur en ipad lämnar nog rätt mycket att önska.

80ohms dt770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

AKG k550 vore ju enligt mig ett bra val. Sluten lur som låter mer som en öppen, relativt neutral men ändå inte så pass att den låter lite trist. Kräver inte heller nämnvärd förstärkning så du skulle till exempel kunna köra med moderkortets inbyggda om det inte är av allt för dålig kvalitet..Om du vill så kan du köra Dolby Atmos i windows 10 för surround..Det är enligt mig det närmsta man kommer "surround" som låter bra.

Måste nog kolla närmare på AKG hörlurar då när många rekommenderar dessa. Tack för tipset, med Audient iD14 borde många hörlurar låta bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

K varianten, har inte lyssnat på Q varianten men den verkar enligt headfi mätningar inte skilja sig enormt mycket på den punkten.
Det finns bas, men det är som att den är sänkt rätt många dB för att ge en analytisk ljud där man hör mycket detaljer. Men precis som med 990s loudnessljud så får man denna karäktar i all musik och till sist blir det uttröttande.

Men som sagt, de är ultra bekväma, och snygga. K273 Pro är inte lika bekväma men låter mycket bättre än bägge, de har ett betydligt mer neutralare ljud. Dessutom så stängs ljudet i dessa av när man tar sig av dem, kan dock vara svårt att få tag på den idag eftersom det är en utgående modell.

👍

Tycker AKG´s lösning med huvudbygeln är högst medioker. Allt hänger på några snören med ett motstånd - buttericksskit. Stort plus för kuddarna och storleken på AKG´s lurar (K612 pro/K701/Q701 osv)
Intressant med K273 pro, hoppas man ramlar över ett par framöver...

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

👍

Tycker AKG´s lösning med huvudbygeln är högst medioker. Allt hänger på några snören med ett motstånd - buttericksskit. Stort plus för kuddarna och storleken på AKG´s lurar (K612 pro/K701/Q701 osv)
Intressant med K273 pro, hoppas man ramlar över ett par framöver...

Lösningen är väldigt bra tycker jag, på de äldre modellerna i alla fall. Enkelt att byta och dom bör hålla runt en 20-30 år. De nya modellerna typ Q701,K701 osv osv är ett helvete att byta på. Har väldigt många lurar från AKG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Okej, det här är lite kluvet. Du sitter alltså med en Shure SM58 och är ute efter "ljudkort och hörlurar för gaming". Vad kopplar du in din Shure SM58 i för enhet?

Om du vill ha bra ljud så kolla på något annat än headset. Själv sitter jag med Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm och den fungerar ypperligt till både musik och spelande. Kräver lite av ljudkällan för att komma till sin fulla rätt, så glöm att koppla in den i t ex ett billigt ljudkort eller det inbyggda på moderkortet. Det kommer inte att låta bra med andra ord.

Beroende på vad du kopplar din Shure SM58 till i dagsläget så kanske man inte behöver köpa ett ljudkort, det förutsätter att den enheten du använder idag har en bra hörlursutgång.

Sitter personligen och avnjuter mina första minuter med Audient iD14 och Shure SM58, tillsammans med mina Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm. Tidigare hade jag en Behringer QX1002USB och herrejäklar vilken skillnad det blev. Pre-ampsen till mikrofoningångarna är dussintal bättre, i stort sätt inget hörbart brus och absolut inga störningar som jag hade med min Behringer. Jag var orolig att hörlursutgången inte skulle vara tillräckligt bra, men den är fantastisk. Den räcker och blir över, den är till och med bättre än på Behringern återigen. Mer tryck i ljudet, mindre störningar i ljudet och en volym som skulle kunna driva tyngre hörlurar med bravur.
Har du råd så kan jag varmt rekommendera den här kombon.

Fick syn på Audient iD4 också, vet att den har en mindre mikrofoningång. För jag behöver inte två, men är det någon skillnad i kvalité med ljudet och mikrofonkvalité med den?

För om det bara skiljer i mikrofoningång så är det ju mer värt att köpa en sådan. Men känns ju väldigt konstigt om den kostar 1000kr billigare, om det skiljer i mikrofoningång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Lösningen är väldigt bra tycker jag, på de äldre modellerna i alla fall. Enkelt att byta och dom bör hålla runt en 20-30 år. De nya modellerna typ Q701,K701 osv osv är ett helvete att byta på. Har väldigt många lurar från AKG.

Personligen föredrar jag simpla och robusta lösningar utan trams likt Beyerdynamic - bra skit helt enkelt. Sen är ljudet hos tyskarna en vattendelare. Det är en annan femma...

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Personligen föredrar jag simpla och robusta lösningar utan trams likt Beyerdynamic - bra skit helt enkelt. Sen är ljudet hos tyskarna en vattendelare. Det är en annan femma...

Inget är mer välbyggt än DT100/150

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Vilken kombination är bäst?

  • SOUND BLASTERX AE-5 + Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm

Har dom där lurarna med Behringer U-Phoria UMC22 och är extremt nöjd! Techsource rekommenderar även denna AMP fast versionen utan instrumentingång!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Välj Beyerdynamic DT880 över DT770, 990 då de inte har lika kraftig bas, nackdelen med kraftig bas är att den döljer andra frekvenser ganska bra och därför kommer fotsteg som är i det övre mellanregistret bli svårare att höra.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!