Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

15+ år gamla actionfigurer, värde?

Permalänk
Medlem

15+ år gamla actionfigurer, värde?

Hej! Jag har nyligen flyttat in i en ny lägenhet, och då kommer ju det här klassiska att man vill gå igenom alla kartonger så att man får ordning och reda. Under denna "utgrävning" så kom jag över en låda med mina gamla actionfigurer med bilar, byggnader och tillbehör. Dessa använde jag då för 15 år sedan och de har legat i en kartong sen dess och följt med alla flytter och så.

Poängen med min tråd är att jag vill sälja dessa, för att de tar plats, men jag hittar ingenting om dessa figurer!

"Police force, Military Force, Freedom Force" är vad de heter, fast jag tror den största titeln var Police Force, och de andra var subtitlar.

Vet någon vad man kan sälja dessa för, och vad de har för värde? Har en som är intresserad men vill inte släppa dem för billigt.

Bild på allt finns i länken

https://imgur.com/a/FRNGfzk

Permalänk
Medlem

Hoppas det är värda en slant för jag har en hel drös Police force och Military force på vinden hos mina föräldrar!

Permalänk
Medlem

Var ju synd att man inte visste detta när man var liten, att de skulle bli värda pengar.. Jag och min bror hade en del sånna här med, men vi lekte med dom i sandlådan och grävde ner o höll på, inte jättefräscha efter några år av den behandlingen

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är vad jag kan se samma som säljs här (nytt då): https://www.ebay.com/itm/Police-Figure-Toy-Police-Force-Actio...

Nån som lade ut lite samlingar till försäljning här: https://markarydtorget.se/fritid_och_hobby_ovrigt/2601647-lek... för 500kr och här https://citiboard.se/boras-mark-bollebygd/plocka-ihop-det-du-... för en 1500kr

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att de är värda ganska lite.

Det är väldigt få leksaker som har ett värde. De flesta är från tiden innan modern massproduktion och plast.

Det som ändå har ett värde är saker där det var väldigt små produktionsvolymer oftast på grund av att de aldrig var populära när de faktiskt såldes.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

15 år kanske är för ungt ännu. Jag vet att mina Starwars-figurer från runt 1980-1985 är värda en del men det är ju äldre grejer.

Kolla runt på olika marknader och försök bilda dig en uppfattning.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Oöppnade förpackningar i "mint condition" kan ha visst värde, speciellt för populära märken som star wars och turtles etc. Men troligtvis inget direkt samlarvärde på välanvända figurer utan förpackning

Jämför med t.ex. tv-spel, ett fortfarande inplastat populärt spel som t.ex. Zelda för SNES kan gå för ett antal tusenlappar, medan ett slitet välanvänt exemplar utan förpackning och manual går för några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har bildat en uppfattning av att jag kan få minst ca 500-600 för allt, bättre än att damma hos en icke-samlare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xilios:

Tack för alla svar! Har bildat en uppfattning av att jag kan få minst ca 500-600 för allt, bättre än att damma hos en icke-samlare!

Själv var man så dum att man sprängde gubbarna med smällare när man var ungdom. Smartare att sälja som du hehe.

Permalänk
Medlem

Det finns olika forum för samlare av action-figurer. Jag skulle leta upp såna i första hand och kolla runt i köp och sälj-arean. Ofta kan såna köp och sälj-areor vara gömd för icke inloggade vilket betyder att du inte hittar sidor däri på Google heller.

På eBay och liknande site:r så går det att söka på avslutade resp. sålda auktioner. Kolla de sålda för vad saker har gått för. "Avslutade" auktioner som inte har fått ett enda bud har troligen haft ett för högt utgångspris.
En del säljare lägger ut saker för ett högt pris på "Köp nu" under en lång tid i förhoppningen att någon ska nappa, andra lägger ut den till högt pris och sedan sänker det lite efter varje vecka som det inte sålt.

Var beredd på att med samlarföremål så finns det vissa specifika saker som är mycket mer värda än andra och det är ofta väldigt esoteriska detaljer som avgör. T.ex. vissa varianter av Star Wars-figurer med en detalj i "fel" färg kan vara tjugo gånger så värd som en vanlig. Det gäller att lära sig detta om man vill sälja optimalt.
Det är inte alla som förstår detta, så alltför ofta ser man föremål på bl.a. eBay som prissatts för högt av någon utan koll som sett något mer åtråvärt säljas för det priset.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Själv var man så dum att man sprängde gubbarna med smällare när man var ungdom. Smartare att sälja som du hehe.

Tror du inte att det var roligare då jämfört med hur roligt några hundralappar än nu though?

Permalänk
Avstängd

Dom har ett affektionsvärde, inget annat. Spara dom till dina barnbarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tror du inte att det var roligare då jämfört med hur roligt några hundralappar än nu though?

Jo kanske det
Sprängde leksaksbilar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Jo kanske det
Sprängde leksaksbilar också.

Börjar se en oroväckande trend i din barndom

Kanske ska döpa om dig till dynamit-harry

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Börjar se en oroväckande trend i din barndom

Kanske ska döpa om dig till dynamit-harry

Haha ja det var roliga tider det. Nu är man lite lugnare av sig dock !

Permalänk

Jag sålde alla mina Hemanfigurer (inte många) när intresset börjat avta. Minns inte hur mycket pengar jag fick.

Permalänk
Medlem

Oftast får leksaker ett värde då de som lekte med dem växer upp och blir täta och nostalgiska. Gissningsvis 15- 20 år kvar innan värderallyt börjar på de nämda leksakerna.

Permalänk
Skrivet av B. Ulván:

Oftast får leksaker ett värde då de som lekte med dem växer upp och blir täta och nostalgiska. Gissningsvis 15- 20 år kvar innan värderallyt börjar på de nämda leksakerna.

Var själv som mest barndomsnostalgisk i 20-årsåldern och några år framåt, alltså efter gymnasieskoltiden.