Köp av ny mobil - helst med full android/android one

Permalänk

Köp av ny mobil - helst med full android/android one

Ska köpa en ny mobiltelefon för att byta ut min Nexus 5X. Har älskat telefonen, men nu när laddaren har dött och telefonen börjar sega ner tror jag att det är dags att byta ut den. Det jag framförallt uppskattat med min Nexus har varit den otroliga mjukvaran.

Nu när jag ska köpa en ny telefon vill jag helst inte släppa greppet om mjukvaran. Har sett en del androids som verkar ha gamla versioner av android och fyllda med bloat. Spontant ogillar jag tanken på en sådan telefon ordentligt.

När jag kikat omkring känns Pixel 2 perfekt, men den verkar inte säljas till annat än ockerpriser i Sverige.

Priset är inte särskilt viktigt. Det är viktigare att telefonen är prisvärd.

Uppskattar såklart också en bra kamera, fin display, och bra batteritid.

Har tittat lite på Pixel 1 och Nokia 8 Sirocco. Vet dock inte om de är värda pengarna. Vad skulle ni köpt?

Permalänk
Medlem

Moto X4 just nu för 1490:- är extremt bra för pengarna.

Permalänk
Medlem

@Rassefrasse: Nokia 7 Plus.
Xiaomi Mi A1 om priset är viktigare samt att du inte har bråttom med uppdateringarna(dock inte säkerhetspatcharna)

Har själv den senare(kom själv från en 5X) och känns som telefonen är 100 gånger bättre på allt, speciellt prestandan.
Testat en 7 Plus och skärm, knappar, kamera osv känns bättre, 660-chippet som den använder är väl det bästa i princip om man ser till prestanda och strömförbrukning.

Kommer du från en 5X så kommer du bli toknöjd även om du skulle köpa tex den sämsta Motorolan.

Köper du 7 Plus kan jag rekommendera detta skal, riktigt skönt: https://www.24.se/mobiltillbehor/nokia-tillbehor/nokia-skal-v...

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Huawei P20 Pro. Frugan köpte en sån och kameran slår både samsung och iphone på nästintill alla punkter. Oerhört bra!

Mjukvaran kan jag inte riktigt uttala mig om så mycket då jag inte fått använda den så mycket och har heller inte läst in mig så noga om den.

Hon köpte ut den för 5000kr då hon förlängde sitt telia abb i 24 mån.
Sök på den och se om de kan vara något!

Edit, här kommer två olika sidor där de testar telefon och jämför lite om kamera osv.
https://www.mobil.se/tester/produkttester/stort-test-huawei-p...
https://m3.idg.se/2.1022/1.699973/test-huawei-p20-och-p20-pro

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Oneplus! Bra batteritid, Dashcharge, bra kamera! ( sony kamera i )
Det bästa är dock det avskalade UI:t, till skillnad från samsung som har 33352 onödiga appar som äter batteri osv ( var dock samsung fanboii innan )
Har en oneplus 5T och fy attans va nöjd jag är! rekommenderas starkt! nya oneplus 6 kostar la runt 5000 - 6000 beroende på om du ska ha 64 - 128 - 256gb i utrymme

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Oneplus! Bra batteritid, Dashcharge, bra kamera! ( sony kamera i )
Det bästa är dock det avskalade UI:t, till skillnad från samsung som har 33352 onödiga appar som äter batteri osv ( var dock samsung fanboii innan )
Har en oneplus 5T och fy attans va nöjd jag är! rekommenderas starkt! nya oneplus 6 kostar la runt 5000 - 6000 beroende på om du ska ha 64 - 128 - 256gb i utrymme

Fast 1+6 har ju apdålig kamera. Den är helt klart en stor förbättring från förr. Men den gick från potatis kamera till päron kamera. Den är fortfarande riktigt riktigt dålig emot motsvarande modeller.
Annars är det en okej telefon. Dock var min S9 som är bättre på alla fronter billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja sticka ut lite och rekommendera Sony Xperia XZ2 Compact.
Galet snabb och cirka 2 dagars batteritid, lätt en av de bästa telefonerna jag har haft. Liten, snabb och tung.

Permalänk

@creativ: Tycker Nokia 7 Plus ser intressant ut! Bra tips.

I dagsläget står det mellan den och Oneplus 6. Oneplus 6 verkar ha övertag i hårdvaran, medan Nokia 7 har mjukvaran (android one).

Ser ni några för- eller nackdelar med någon av telefonerna?

Permalänk
Medlem

@Rassefrasse:

Kan ju tycka att du bör kolla efter en telefon med just nu den snabbaste processorn, snapdragon 845.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s367455325

Jag själv beställde en xiaomi mi mix 2s idag som kommer imorgon! Men asus zenfone 5z känns väldigt spännande medtanke på priset.
Tycker väl inte du ska välja mellan Nokian och oneplusen då de konkurerar på väldigt olika sätt, prestandan i oneplusen är överlägsen.
Isåfall hade jag kört oneplus vs asus

Permalänk
Medlem

Om ren Android och snabb tillgång till nya versioner av Android är viktigt är väl alla tillverkare utom Google själva och Nokia diskvalificerade direkt.

Personligen har jag mycket hellre en telefon med det näst häftigaste chipsetet men god tillgång till uppdateringar. Det kommer att betyda mer för mig inom en rimlig livslängd på telefonen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rassefrasse:

@creativ: Tycker Nokia 7 Plus ser intressant ut! Bra tips.

I dagsläget står det mellan den och Oneplus 6. Oneplus 6 verkar ha övertag i hårdvaran, medan Nokia 7 har mjukvaran (android one).

Ser ni några för- eller nackdelar med någon av telefonerna?

OnePlus 6 är ju klart en bättre telefon. Nokian har väl något bättre batteritid men det är väl knappt värt och nämna.
Skulle inte säga att Nokian har övertag i mjukvaran då mjukvaran i OnePlus är i princip stock fast med användbara tweaks. Se på det som android one+ eller nått.

Det här med kameror är lite lustigt tycker jag. De flesta kollar på bilder bara på telefonen, hur viktigt är det då att en bild är 1% bättre då kan man undra?
Personligen tycker jag folk överdriver när de sågar vissa kameror, tycker skillnaden är försumbar i princip.

Här kan du se bland annat OnePlus 6 vs lite andra flaggskepp och skapa dig en egen uppfattning: https://www.youtube.com/watch?v=oD_3wMh5kLg

Filmar du mycket är nog OnePlus 6 ett bättre val då den har EIS vilket är en fördel. Andra fördelar utan att ens klämt på en är snabbare fingeravtrycksläsare, smidigare format(fast nog halare), snabbare och stabilare multitasking, snabbare laddning, bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

@Rassefrasse: För min del slutade det upp med en Samsung Galaxy S7 för 3990kr. Motiveringen var följande: Det var den enda telefonen i formatet 16:9, med 3.5mm uttag, microsd plats, en lagom stor skärm(5.1"), dessutom en underbar sådan, lagom stora yttermått och på det riktigt bra batteritid, plus att navigationsknapparna ligger UTANFÖR skärmen så du får ännu mer glädje av skärmen du får. Och kameran är så pass bra att den hamnar snäppet under S9/Sony XZ2 etc.
Första jag gjorde var att systemuppdatera till Oreo, därpå gjorde jag en fabriksåterställning så att inget gammalt skulle släpa med. Installationer har gått prickfritt och inget har gått fel ännu.

- Fingeravtrycksensorn finns ett knep att bli vän med, registrera alla tillgängliga på samma finger i olika riktningar så får du aldrig fail på logga in.

Telefonen känns riktigt bra och gedigen, ligger bra i handen, kan lätt enhandsmanövreras med tummen, jag har inte jättestora händer, men jag hade en 5" före denna. Nu en 5.1" med marginellt mindre yttermått än föregående är det ännu lättare.

Om du vill ha den sista riktigt bra mobilen med ovanstående kriterier vet du vad du ska köpa.

Jag kommer aldrig sätta en 18:9 i handen igen(haft en S8), och aldrig en telefon utan 3.5mm eller microsd heller.

Edit: Kollade lite på Hitta Nemo innan, vilka färger! Och att bilden fyller HELA skärmen! Ni 18:9-are får 1cm svart rand på era skitskärmar, så det blir än mindre bild än vad ni redan gick förlorat i yta vad gäller kvadratcentimeter 18:9 vs 16:9 om två skärmar vore samma storlek i tum.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |