Linsvätska i flygplatsen

Permalänk
Medlem

Linsvätska i flygplatsen

Tjena. Snart tar jag semester. Är behov av linser men kommer inte ha på dem under flyget då det kommer bli jobbigt. Får man passera säkerhetskontrollen med mitt handbaggage? Det gäller Optifree Express 355ml. Vad är det för regler?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Incheckad baggage då? Samma där?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att lägga dom i det incheckade bagaget?

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Incheckad baggage då? Samma där?

Där är det lugnt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Tjena. Snart tar jag semester. Är behov av linser men kommer inte ha på dem under flyget då det kommer bli jobbigt. Får man passera säkerhetskontrollen med mitt handbaggage? Det gäller Optifree Express 355ml. Vad är det för regler?

Så här står det på swedavias hemsida

Receptfria läkemedel

Receptfri medicin (linsvätska, hostmedicin, näsdroppar med mera) får du i första hand ta med så mycket du behöver under själva flygresan. Men du kan ta med dig receptfri medicin för hela din bortavaro om du är osäker på om du kan köpa produkten på resmålet eller om den bara finns i större förpackningar.

Permalänk
Medlem

Som andra säger, bara lägg vätskan i det incheckade bagaget.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Du kan inte köpa en mindre flaska och ha i handbagaget? Har alltid med en 60ml om det incheckade skulle försvinna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Tjena. Snart tar jag semester. Är behov av linser men kommer inte ha på dem under flyget då det kommer bli jobbigt. Får man passera säkerhetskontrollen med mitt handbaggage? Det gäller Optifree Express 355ml. Vad är det för regler?

355ml måste nog åka i incheckat bagage, jag klarade mig genom 3 flyg med 355ml i handbagaget men blev av med den på hemvägen SUCK... men det va tur att det va på hemvägen annars hade det blivit jobbigt..

Finns 120ml flaskor som ska va ok som handbagage....men det går väl knappast lite på.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag köpt en liten flaska (finns små reseflaskor) om bagaget försvinner på vägen eller är försenat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Hej, jag jobbar på en flygplats, du får ta med dig linsvätska i handbagaget men vätskan kan behöva testas i en maskin ifall behållaren är större än 100ml.
Det bästa är att ha en liten behållare (under 100ml) i handbaget och en stor om det behövs i incheckat.
Och all vätska i handbaget ska rymmas i en liten förslutningsbar påse och läggas synligt när ni går genom kontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Tjena. Snart tar jag semester. Är behov av linser men kommer inte ha på dem under flyget då det kommer bli jobbigt. Får man passera säkerhetskontrollen med mitt handbaggage? Det gäller Optifree Express 355ml. Vad är det för regler?

Annan variant är att du fyller linsburken med ny vätska som du sedan tar med dig i handbaggaget (antar att du plockar ur linserna 1 gång?). Stora flaskan skickar du i incheckade.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000