Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

CPUn slår i taket och datorn stannar/fryser

Permalänk
Medlem

CPUn slår i taket och datorn stannar/fryser

Okej.. Jag har köpt ett nytt grafikkort (Radeon Rx580), CPU-kylare (be quiet! Pure Rock) och fläkt som jag satte på framsidan på chassit. Men enda sen jag installerat allt så har datorn krånglat, den fryser helt plötsligt. Antingen redan i uppstart eller mitt i datoranvändandet. Även vissa gånger när man startar datorn så hör man i högtalarna de där ljudet som blir när man kopplar ur och i en USB och de slutar inte heller..

Och nu när jag skulle gå in i bios så hände det igen, men då såg jag också tempen på cpun strax innan den kraschade.. Den slog i taket.
Vad är de som kan blivit fel?...

Permalänk

Om jag tolkar det rätt så har du även bytt CPU-kylare.
Torkade du och rengjorde den gamla pastan före du la på den nya kylaren? (Om jag itne minns fel så har pure rock förapplicerad pasta?)

Har du monterat den rätt, kopplat fläkten på rätt ställa?
Vad är det för CPU?
Hur varmt är "taket"?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

Om jag tolkar det rätt så har du även bytt CPU-kylare.
Torkade du och rengjorde den gamla pastan före du la på den nya kylaren? (Om jag itne minns fel så har pure rock förapplicerad pasta?)

Har du monterat den rätt, kopplat fläkten på rätt ställa?
Vad är det för CPU?
Hur varmt är "taket"?

Ah, jag gjorde rent! Precis, puré rock hade förapplicerad pasta. Hur varmt taket är, är svårt att säga då de såg ut såhär i bios när de frös. (https://ibb.co/ie3J7T)

Jag tror jag har kopplat den rätt... Får kolla igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Okej.. Jag har köpt ett nytt grafikkort (Radeon Rx580), CPU-kylare (be quiet! Pure Rock) och fläkt som jag satte på framsidan på chassit. Men enda sen jag installerat allt så har datorn krånglat, den fryser helt plötsligt. Antingen redan i uppstart eller mitt i datoranvändandet. Även vissa gånger när man startar datorn så hör man i högtalarna de där ljudet som blir när man kopplar ur och i en USB och de slutar inte heller..

Och nu när jag skulle gå in i bios så hände det igen, men då såg jag också tempen på cpun strax innan den kraschade.. Den slog i taket.
Vad är de som kan blivit fel?...

Det har med all sannolikhet blivit något konstigt när du monterade nya CPU kylaren. Det enklaste brukar vara att bara ta bort och göra om. Om du inte redan har, så köp lite ny kylpasta. Brukar gå för runt 100-lappen. Ta bort Kylaren, och rengör både den och processorn ifrån kylpasta. Jag brukar använda röd aceton och kaffefilter. Applicera sedan en klick, mitt på processorn, stort som ett riskorn. Här kommer sedan lite småkrångel. Sätt dit kylaren, men utan att sätta dit den och lyfta igen då det ger luftbubblor i kylpastan som kan ge sämre resultat.

Skruva sedan fast kylaren. Om jag inte missminner mig så skruvar man fast Pure Rock med två skruvar, så skruva lite på ena skruven, sedan den andra, och så fram och tillbaka så trycket blir jämt fördelat mot processorn.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av Ruzixaji:

Ah, jag gjorde rent! Precis, puré rock hade förapplicerad pasta. Hur varmt taket är, är svårt att säga då de såg ut såhär i bios när de frös. (https://ibb.co/ie3J7T)

Jag tror jag har kopplat den rätt... Får kolla igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Bilden du har där visar bara hur fläktkurvan för vald fläkt ser ut och har inget med den aktuella temperaturen att göra.
Ta och använd Hwmonitor eller Hwinfo om du ska kolla tempsen.

Jag skulle som Burningman rekommendera att du tar bort kylpasta och lägger dit ny, monterar om kylaren.
Skruva ena skruven så den just greppar, sen samma på andra skruven. Sen tar du och skruvar kanske ett varv per skruv tills det är stumt.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"