När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Avstängd

Kaffe började väl (slå igenom stort) som ett surrogat för brännvin under förbudstiden på 1800 talet har jag för mig. Det är egentligen inte en så gammal sed som vi kanske föreställer oss.

(Tippar på att jag ensam försörjer en hel familj i Afrika... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ny swec klassiker. Ris "livet är bara bättre nu" 29:x

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kaffe har funnits i Sverige sedan slutet av 1600-talet (och man vet exakt när den första halvkilot anlände till Sverige och Göteborgs hamn) och ansågs då till och börja med som medicinalväxt och såldes på apotek (kaffe var till en början väldigt dyrt och bara de förmögna hade råd med detta) och kaffe blev så populärt och störde nationsfinanserna så pass att första kaffe-förbudet kom 1756, och den femte och sista var under 1815-1822 och då kaffegillen uppstod - dvs. folk smet ut i skogarna i hemlighet och samlas för att dricka sitt kaffe...

under mitten av 1800-talet spreds kaffet i de breda befolkningslagren tillsammans med järnspisen och kafferepet med kaka till kaffet etablerade sig till en tradition

WW1 och WW2 var det inga förbud, men ransonering under WW2 av anledningen att gränserna stängdes och importflödet av kaffe minskade kraftigt

Folk blev mer eller mindre desperata och många olika försök till surrogatkaffe gjordes mer eller mindre bra - en av de bästa ur smakmässig synpunkt var tydligen Marabous kaffetillsättning.

Det salufördes 155 olika sorters kaffesurrogat och det såldes 45 miljoner kilo kaffesurrogat i Sverige under krigsåren, och det var inte bara befolkningen i Sverige som tampades med kaffesuget - även i Tyskland var storproducent av kaffesurrogat för sin inhemska efterfrågan....

Driften efter riktigt kaffe är helt klart en liten subplot för en i SciFi serien 'Expanse - vart fall första säsongen' - påminner mig om att kika igenom den igen och se om det finns någon produktplacering där - om så, snyggt gjort i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Har använt mig av riskokare i snart 15 år själv, och självklart har man en Zojirushi riskokare desutom, och detta när man bor i en liten etta

Men ja äter du ris mer än en gång i veckan så kan jag också starkt rekommendera en, ris ska tryckkokare (det ska upp it 120 grader) och du får aldrig riktigt bra ris om du inte har en vettig riskokare.

Samt vill du ha 'bra' Sushiris i Sverige så köper du grötris, ja faktiskt.

Måste hålla med om riset.
Min fru är från Japan och vi köper alltid grötris. Inte bara för sushi.

Vi har dock ingen ordentlig riskokare haha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Köp inte en Russel Hobbs bara. Har själv en sådan och den bränner fast riset i botten om man låter den stå kvar på eftervärme så man måste hålla den under uppsikt när det börjar bli klart.

Thailändare tycker att bränd ris är det godaste som finns, på sätt och vis som en efterrätt. Så det skulle kunna ses som en funktion. Min riskokare gör det också om jag låter riset stå länge på eftervärme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Får medge att vi också fallit för en riskokare.
Vi köpte en billig Wilfa för 199kr på Ge-Kås i Ullared.

Den fungerar utmärkt med lite matolja i botten så blir det minimalt med (skinn) ris som bränts ihop.

Mat och ris kan inte mäta sig med med mat och potatis

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Riskokare man köper i Svea brukar suga pung, darför. Min tjej är från Kina och riskokare där är så avancerade att man kan göra värsta rätter med dem. Här brukar de OFTAST ha bara en knapp.

Känner igen det där
Förutom ris, som inte bara kokas i vatten utan ångas också, brukar vi ångkoka fisk (en hel fisk, rensad, som man lägger i ett litet bad med typ ingefära, vitlök, soja och annat gött, så får den ångkokas) och grönsaker.
Jag gör också ägg i riskokaren.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Administrativ avgift

Någon som kan rekommendera en riskokare från Wish, då man faktiskt kan få 60% rabatt på priset fortfarande ett tag framåt ?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Om man beställer en sådan där eller liknande ifrån england så fungerar ju inte kontakten rakt av. Antingen sätter man dit en sådan där adapter, men jag funderade på om man inte bara kan ta en strömkabel till datorn istället?

Det ser ut att vara samma kontakt i "maskinen" som det är på ett PSU.

Någon som vet om det fungerar, om tex jorden är på samma stift och strömen på respektive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellwheels:

Om man beställer en sådan där eller liknande ifrån england så fungerar ju inte kontakten rakt av. Antingen sätter man dit en sådan där adapter, men jag funderade på om man inte bara kan ta en strömkabel till datorn istället?

Det ser ut att vara samma kontakt i "maskinen" som det är på ett PSU.

Någon som vet om det fungerar, om tex jorden är på samma stift och strömen på respektive?

Psu har ofta 3 stift men hushållsapparater har ibland bara två. Det kan vara lite olika passform också men jag gjorde som så nån gång med en gammal förstärkare att jag skarvade av gummit på en vanlig datorströmkabel och tryckte in. Det funkade. Kan inte garantera om det kommer funka för dig däremot.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Har nu fallit för trycket och beställt en ZOJIRUSHI från England.

Vet att frågan har lyfts lite försiktigt tidigare, men vilket ris ska man köpa nu och från vart? Har tyvärr ingen bra orientalisk butik här i Bålsta men jobbar i norra Sthlm, någon kanske har ett tips på bra butik?

Då jag är ensam i hushållet och bara äter hemlagad mat en gång om dagen så räcker en 5kg's säck ganska länge.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Har nu fallit för trycket och beställt en ZOJIRUSHI från England.

Vet att frågan har lyfts lite försiktigt tidigare, men vilket ris ska man köpa nu och från vart? Har tyvärr ingen bra orientalisk butik här i Bålsta men jobbar i norra Sthlm, någon kanske har ett tips på bra butik?

Då jag är ensam i hushållet och bara äter hemlagad mat en gång om dagen så räcker en 5kg's säck ganska länge.

Välkommen.

Själv köpte jag en Yumasia, deras egna märke. Är så sjukt nöjd, skillnaden i det färdiga riset kan inte tänkas innan.

Jag köper ris från min lokala thaihåla.

Ett sushiris som heter Blue horse premium sushi rice (antar att andra märken fungerar lika bra). Detta ris använder jag när jag vill ha ett fastare ris till maten, passar riktigt bra till inte så såsiga rätter.
Här använder jag ratio 1/1,2 dvs 1 ris och 1.2 vatten.

Ett tips, enkelt och skitgod lunch eftersom man oftast har lite ris i kylskåpet.

Skål med ris efter smak.
Ett halvstekt ägg (seg gula om man gillar det) kryddat med chili, citrongräs (finns torkad) och lite salt.
Lätt stekt skivad lök, bara så den svettas.

I riset häller du gärna på lite "ljus soja", dvs inte mörk eller mushroom- efter smak.
Ringa gärna på lite hemmagjord chili olja (se länk här: https://www.bonappetit.com/test-kitchen/how-to/slideshow/sichuan-chili-oil)

Detta är för mig en riktigt god och relativt enkel lunch, vill du utveckla detta så lägg till nått kött, någon grönsak så har du i princip en hel middag på 10-15 minuter.

När det gäller jasminris så kör jag antingen Royal Umbrella eller faktiskt på ICAs egna Jasminris på 2 kilos påse- det fungerar absolut helt ok.
Här använder jag måttenheten som är på insidan av kokkärlet, annars har för mig att jag kör 1/1.5 ungefär i ratio.

Permalänk
Medlem

Är i Thailand och kan inte koka deras konstiga men goda ris utan det pöser över och etsas in i den jobbiga glashällen (ej induktion).
Så var jag på Big C (ungefär som Coop Forum/Ica Maxi) där de hade ställt fram en enliters riskokare för 249 BHt (ca 65-70 kr) https://www.bigc.co.th/home-leader-rice-cooker-model-rc-116-c... och kom och tänka på ett märkligt entusiastiskt inlägg här på sidan, så jag köpte den.

Bästa kökssmåprylen efter micro och vattenkokare. Sköljer riset före och lägger i lite olja för det inte ska fastna i botten.
Kokar aldrig mer än vad som kan tänkas gå åt eftersom man kan bli magsjuk av att äta uppvärmt tidigare kokat kallt ris.

Hade tänkt att slänga den när jag ska åka. Men den ska bara med hem nu! Hoppas den funkar lika bra med parboiled ris.

Permalänk
Medlem

Blev lite intresserad utav en riskokare o har lite frågor bara.

Skall koka fullkornsris funkar den lika bra till de som till jasminris?

Gör bara matlådor så behöver en riskokare som kan göra minst 5-6 portioner hur stor bör man ha då?

O vilken prisklass är bra att börja med?
Såg några för runt 300kr som rymmer runt 1.5l räcker de för mina behov? Eller skall man lägga sig lite högre så man får mer volym?

Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xquade:

Gör bara matlådor så behöver en riskokare som kan göra minst 5-6 portioner hur stor bör man ha då?

Såg några för runt 300kr som rymmer runt 1.5l räcker de för mina behov? Eller skall man lägga sig lite högre så man får mer volym?

Tacksam för svar

Frågan är ju mer om du får en bra tryckkokare för 300:- vilket jag är tveksam om. Fick en i present som är i den klassen och den kokar värdelöst ris. Går inte att äta imo, så använder den inte nå mer.

Portionsstorlek är ju ganska personligt, brukar köra 4 mått för 5 portioner. Går att köra minst dubbla i de flesta kokare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Frågan är ju mer om du får en bra tryckkokare för 300:- vilket jag är tveksam om. Fick en i present som är i den klassen och den kokar värdelöst ris. Går inte att äta imo, så använder den inte nå mer.

Portionsstorlek är ju ganska personligt, brukar köra 4 mått för 5 portioner. Går att köra minst dubbla i de flesta kokare.

vilken prisklass bör man lägga sig vid ? 600-1000kr?

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xquade:

vilken prisklass bör man lägga sig vid ? 600-1000kr?

Den jag använder är 25år gammal så vet inte direkt vad som är bra nu. Ska köpa en Zojirushi till vintern.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Är i Thailand och kan inte koka deras konstiga men goda ris utan det pöser över och etsas in i den jobbiga glashällen (ej induktion).

Mitt ris pös också över en gång när jag försökte koka en deciliter utan någonting till. I vanliga fall brukar jag hacka en lök och strö ut den i ett lager i vattnet ovanpå riset, och pyser det aldrig över. Så det har jag fortsatt med - det är inte längre valfritt. (Startar på högsta värmen och sänker till lägsta så fort det är varmt nog att koka lite grann.)

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xquade:

Tacksam för svar

Fullkorn vet jag en polare provade och det fungerade inte så bra i hans riskokare (kommer inte ihåg om det brände eller om det inte blev helt genomkokt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Matgeek är bra på att sälja och övertyga

Jag gick från riskokare med teflon (matgeek rekommenderar teflon till allt och säger att det är ofarligt/tror att han sa foliehattar i videon, trots att man i USA har gått ut med att det är giftigt för några år sedan tror att det resulterade i att något ämne förbjöds, minns inte "googla"). Gick till kastrull i rostfritt stål (dumpade all teflon främst då pg av att det började släppa och bränna i riskokare, gamla kastrullen och stekpannan) och ångkokar det ungefär som videon nedan (letade enbart på perfect rice nu råkade det bli det klippet) jag kör inga kryddor och enbart råris kommer ut perfekt varje gång och jag slipper en extra pryl i min kokvrå som knappt har plats för det nödvändiga.

Hade även problem med råris i riskokaren så för mitt användningsområde passar stål och kastrull bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fullkorn vet jag en polare provade och det fungerade inte så bra i hans riskokare (kommer inte ihåg om det brände eller om det inte blev helt genomkokt).

de får man undersöka lite

Visa signatur

Permalänk

Jag är sjukt sugen på att köpa en! Är lite nojig över att det är teflon dock, kan inte det vara farligt i längden?

Edit: Någon som har denna?
https://www.yumasia.co.uk/sakura-multifunction-rice-cooker-wi...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vill också ha en riskokare. Kan ni rekommendera nån? Kan lägga 2.000:- utan problem men då ska den vara fantastisk också.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

Vill också ha en riskokare. Kan ni rekommendera nån? Kan lägga 2.000:- utan problem men då ska den vara fantastisk också.

Ja, låt höra nu, @DaveMcGroin!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

https://www.yumasia.co.uk/rice-cookers/3-cup-capacity/zojirus...

Är lite sugen på denna, men är osäker ang. Teflonet.

Permalänk
Medlem

Har använt min tidigare nämnda riskokare inköpt i Thailand under ett halvår nu här hemma.
Helt fantastisk med parboiled långkornigt ris. Kornen ett och ett. Mycket godare än det asiatiska riskletet. Med lite olivolja och vitlökspulver, yoghurt, creme fraiche blandat med sky/sås från grytan, kött-/fiskbiten. Mmmm.

Riset blir ännu bättre om man sköljer det i kallt vatten under kranen innan. Lite olja i skålen så att det inte fastnar även utan teflon. Koka bara upp vattnet och sätt sen på Värma/Warm, då blir riset som allra bäst även om det tar något längre tid. Men startar man matlagningen med det så brukar det bli färdigt i tid.

Tänk på att slänga det ris som blir över och inte frysa in eller i kylen eftersom återuppvärmt ris är giftigt pga bakteriegift som bildas vid avkylningen och som sedan aktiveras vid återuppvärmning.

Bästa hushållsapparaten efter mikron, datorn och mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Tänk på att slänga det ris som blir över och inte frysa in eller i kylen eftersom återuppvärmt ris är giftigt pga bakteriegift som bildas vid avkylningen och som sedan aktiveras vid återuppvärmning.

Alltså, hur yttrar sig detta egentligen? Har hört det hur många gånger som helst, men har också micrat ris i årtionden utan problem. När är det jag kan räkna med att drabbas av dessa hemska biverkningar folk ständigt varnar om?

Visa signatur

---

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av Campaigner:

Skrivet av Alling:

Ja, låt höra nu, @DaveMcGroin!

Eftersom det är rätt oklart vad du faktiskt vill lägga så kan jag droppa lite tips jag brukar ge när det kommer till riskokare. Köp en som sluter tätt och inte har ett glaslock liggandes på. Detta ger mycket bättre resultat, en sådan riskokare som bara sluter tätt kan man få för 600 kr ish. Om du vill ha något ballare så ska du kolla på sådant som citatet under mig har länkat.

Skrivet av MisterTipp:

https://www.yumasia.co.uk/rice-cookers/3-cup-capacity/zojirus...

Är lite sugen på denna, men är osäker ang. Teflonet.

Jag fick söka runt lite för att se ifall den non-stick delen som de använde faktiskt var teflon och det verkar som det är det (eller iaf PTFE då teflon verkar vara ett märke?). Men från vad jag läste här så verkar det som det är lugnt om du inte grillar din riskokare eller använder metallgrejer i den (och det bör man verkligen inte göra med någon produkt som är non-stick även ifall de säger att man kan eller inte). Så jag skulle säga att det är lugnt. Nästan alla jag har sett har teflon i sin skål. Men man borde nog inte lyssna till mig när det kommer till om teflon är säkert eller inte, jag kan ingenting om det. Jag bara gillar riskokare och tycker riskokare är värt risken att dö.

Skrivet av Gorian:

Alltså, hur yttrar sig detta egentligen? Har hört det hur många gånger som helst, men har också micrat ris i årtionden utan problem. När är det jag kan räkna med att drabbas av dessa hemska biverkningar folk ständigt varnar om?

Jag är inte asbra på det här med bakterier i mat men det jag vet är att om mat står i något över rumstemperatur för länge så ligger det i stor risk för utveckling av otäcka bakterier man inte vill ha att göra med. Att värma mat flera gånger gör att maten hamnar i denna schyssta zonen för att bakterier ska växa fler gånger och därför är det gött att undvika detta. Tex värmer jag bara upp mat en gång till efter första tillagningen (tillagning -> matlåda i kylen -> mikra -> släng det som blir över) eftersom det var vad man pappa sa åt mig. Jag kan inte se att det skulle vara något speciellt med ris som gör det dåligt att kyla ner och mikra senare.

Tvärt om skulle jag säga, koka för mycket ris! Kyl ner det som blir över och gör fried rice på!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

@Gorian:

Vet faktiskt inte för jag har förut under åratal fryst in och haft ris i kylen som jag värmt upp ,men tror att det handlar om magsjuka.
Det är som med tomater vilka jag tidigare bara sköljde under kranen tills jag läste att tomater (ej kvisttomater) tvättas innan de paketeras i ett rullande vattenbad som som formligen kryllar av så mycket dåliga magbakterier att tomater är den bakterierikaste matvaran i köket. Numera tar jag några diskmedelsdroppar gnider in innan jag sköljer i varmt kranvatten.

Permalänk
Medlem

@DaveMcGroin:
Tror inte det hjälper med att göra fried rice på nedkylt rice för det är inte bakterierna i sig som är giftiga utan det gift som de bildar när de kyls ner och som sedan aktiveras och blir giftigt vid uppvärmning om jag läste rätt.