Permalänk

Nytt hus, nytt nätverk

Hej,
Ska inom snar framtid flytta till ett nytt hus med ca 100kvm källare, 100kvm övervåning samt en liten (900kvm) trädgård runt.

Hittils har min apple airport base station AC klarat jobbet men nu behöver den bytas ut.

Tittat på Unifi produkterna och funderar på följande setup:

Router: https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4065553

AC x2: https://prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Kommer nog inte ha möjlighet att dra nätverkskablar mellan routern och ACs även om jag har som ambition att försöka.

Tänkte mig Routern i källaren/kontoret (söder i huset)
En accesspunkt i köket/vardagsrummet på första våningen (söder i huset)
En accesspunkt i uterummet (norr i huset och nära större delen av trädgården)

Kommer ha 30/10 nät och drifta ca 15 enheter initialt men har som ambition att göra hemmet "smart" med massa mojs framöver så setupen behöver kunna hantera många enheter framöver.

Tänker mig ett SSID nät + gästnät där man ska kunna roama mellan punkter sömlöst.

Har några frågor:
Om jag köper routern, slipper jag cloud key? Den borde väl vara inbyggd då?
Jag är snål men vill ha bra prestanda, kan jag ändra setupen för att komma billigare undan?
Om jag inte drar etherkabel mellan ACs och router får jag ändå ut hyfsad (säg 3+mbit/s i överföring) eller iaf stabil kontakt?
Är det overkill med routern? Kan jag klara mig med 2ACs och isf en cloud key?

mycket ad-hoc ritning
----------------------------------------------------
! ! Router källare !
! ! ! !
! ! ! !
! sovrum! ! AC kök !
! ! ! tomt
! ! !
!------------------------- !
! ! tomt
! !
! AC uterum !
!------------------------------------------------- tomt

tomt

tomt tomt tomt

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidlussi:

Om jag köper routern, slipper jag cloud key? Den borde väl vara inbyggd då?
Jag är snål men vill ha bra prestanda, kan jag ändra setupen för att komma billigare undan?
Om jag inte drar etherkabel mellan ACs och router får jag ändå ut hyfsad (säg 3+mbit/s i överföring) eller iaf stabil kontakt?
Är det overkill med routern? Kan jag klara mig med 2ACs och isf en cloud key?

Huruvida du har en router eller inte spelar ingen roll när det gäller behovet av en cloudkey. För egen del har jag skippat cloudkey och har controller-programvaran på en dator istället.

När det gäller routern så vet jag inte hur väl den fungerar med accesspunkterna då det är olika produktfamiljer. Jag har köpt en vanlig USG router stället. Tänk på att du förmodligen behöver ha en switch också för att koppla in eventuella enheter som kör trådat.

Cloudkey används endast för att administrera enheterna, den utför ingen routing, switchning etc.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Huruvida du har en router eller inte spelar ingen roll när det gäller behovet av en cloudkey. För egen del har jag skippat cloudkey och har controller-programvaran på en dator istället.

När det gäller routern så vet jag inte hur väl den fungerar med accesspunkterna då det är olika produktfamiljer. Jag har köpt en vanlig USG router stället. Tänk på att du förmodligen behöver ha en switch också för att koppla in eventuella enheter som kör trådat.

Cloudkey används endast för att administrera enheterna, den utför ingen routing, switchning etc.

Tjena,
Okey. Tack för förtydligandet!
Så då skulle denna setup kunna funka: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3681639&view=l

Routern in
En AC i källaren
En AC i storarummet och hoppas att den täcker tomten med.

Eller kanske satsa på 3 AC lites direkt för att vara på säkra sidan...

Det jag klurar mest på är hur jag ska lyckas få nätverkskablar från övervåningen ner till källaren. Ni som har gjort detta, borrar ni?
Eller kör vi via elplugg?

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

För att köra med accesspunkter behöver du kabel till dem. Det är om du kör en mesh-lösning som punkterna bara behöver ström.

För att få kablar mellan våningar kan man ha tur och kunna nyttja en gammal murstock. Eller kan man borra upp i en garderob och sedan där till nästa våning för att dölja kablarna.

Permalänk

Har kurat lite till och modifierat mina behov (https://prisjakt.nu/list.php?l=3681639&view=l)

Främsta förändringen är edge router istället för UGS.

En fundering jag inte riktigt har hittat svar på är om jag kan ha följande setup.

edge -> switch -> POEE -> AC Lite -> POEE -> AC lite

Då skulle jag kunna dra sladdarna lite snyggare i taket om jag kan använda den extra porten på AC Lite för att skicka nätverk och ström till nästa, givetvis via en POEE induktor.

Sen anar jag att det behövs lite verktyg för att klippa och montera ihop ethernet kablar på ett bra sätt, tar gärna emot tips på billiga och bra "startkit" för detta.
Tänker mig 50 meter vettig etherkabel, gärna smal.
Ett verktyg för att sätta dit kontakter.
Rejäla kontakter, gärna inte plast

Hade fint!

Permalänk
Medlem

Du kan inte komma upp på vinden genom något gammalt telerör? Tänker på om du har någon klädkammare eller liknande vid vinden som du kan sätta router och panel i och sen borra genom bjälklaget till AP och infällda uttag i rummen.

Ska du byta golv på övervåningen så går det ju att öppna upp golvet och skjuta i sladdar till våningen under.