Bygga ny med lite gamla delar och komplettera senare.

Permalänk
Medlem

Bygga ny med lite gamla delar och komplettera senare.

Tjenare jag är inte lite halv insatt nu så här på senare år.
Jag köpte en sån här för ett tag sedan.
https://www.inet.se/produkt/2213095/msi-trident-3-vr7rc-216uk...

Och den börjar bli lite segare än jag tycker är okej så går i tanken att köpa in lite bättre delar i ett större skal, men eftersom jag inte vill lägga för mycket på en gång så tänkte jag hamstra så mycket jag kan ur den gamla innan jag köper dom lite värre sakerna till den nya.

Frågan är vad kan jag använda mig utav om jag öppnar upp och tar lite saker?
går det överhuvudtaget göra så och isf vilka delar är det jag kan eller är värt att göra det med?

Blir väl ett Z-370 moderkort i den nya till och börja med och nåt åt 750W hållet på nätagget.
Sedan blir det kanske en i5 eller i7 processor av dom nyare generationen. sedan resten kanske jag hade tänkt ta från den äldre till att börja med innan jag lägger ut för ett 1080 kort m.m

Någon kunnig som har lust att ge något förslag eller tankar ?
Är ju semester så flickvännen blir nog gramse om jag blåser hela min kassa på en dator i 30 graders värmen
Annars hade jag gått lite snabbare framåt.

Permalänk
Medlem

Tror du tjänar/sparar mest om du säljer den datorn som den är då den är nischad.

Hårddisk, ssd och grafikkort är nog det enda du kan ta med till nästa dator.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@xfade: Ja det var nog dom delarna jag isf hade tänkt ta med över, eller iaf ssd och grafikkortet då det går okej men att köpa ett 1080 senare är den större utgiften.
Tror dock inte jag får allt för mycket på säljet så det tjänar jag nog mest på i längden men för stunden blir det billigare att föra över.
För om jag säljer den och måste gå ner i delar på den nya och köpa nyare senare är inte det optimalt heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirfen:

Tjenare jag är inte lite halv insatt nu så här på senare år.
Jag köpte en sån här för ett tag sedan.
https://www.inet.se/produkt/2213095/msi-trident-3-vr7rc-216uk...

Och den börjar bli lite segare än jag tycker är okej så går i tanken att köpa in lite bättre delar i ett större skal, men eftersom jag inte vill lägga för mycket på en gång så tänkte jag hamstra så mycket jag kan ur den gamla innan jag köper dom lite värre sakerna till den nya.

Frågan är vad kan jag använda mig utav om jag öppnar upp och tar lite saker?
går det överhuvudtaget göra så och isf vilka delar är det jag kan eller är värt att göra det med?

Blir väl ett Z-370 moderkort i den nya till och börja med och nåt åt 750W hållet på nätagget.
Sedan blir det kanske en i5 eller i7 processor av dom nyare generationen. sedan resten kanske jag hade tänkt ta från den äldre till att börja med innan jag lägger ut för ett 1080 kort m.m

Någon kunnig som har lust att ge något förslag eller tankar ?
Är ju semester så flickvännen blir nog gramse om jag blåser hela min kassa på en dator i 30 graders värmen
Annars hade jag gått lite snabbare framåt.

Om du tycker den är för seg så ser jag inte mycket du kommer vilja ha kvar.

Minnet är ju SO-dimm DDR4 så lär inte passa i nya moderkortet utan adapter, nytt ligger på ca 1000:-
SDD:n är på 128GB, du kommer vilja ha större min 256 helst 500. (ny 128 GB finns för 350:-)
HDD:n är på 1TB, ny kan du få för 400:- men du vill nog ha en större
GPU:n är 1060, funkar ju att flytta över men du vill nog ha snabbare eftersom du tycker den är seg.

Så du kan ju ta SDD, HDD och GPU till den nya burken men det kommer sänka värdet på den gamla till nästan ingenting. Den är ju listad som fyndvara för 9999:- så du borde kunna få ut minst hälften om du säljer den komplett.

Du kan ju låna GPUn tillfälligt tills du köpt en bättre, men inte för länge för då kan ju värdeminskningen på gen gamla burken sabba ev besparing.

Ska det bli nån riktig skillnad behöver du gå på I7-8700K / I5-8600K och ett 1080 eller motsvarande.

Fördyligande