Vag idé om en slags "hemmastatus"-skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Vag idé om en slags "hemmastatus"-skärm

Hej!

Jag kan eventuellt få tag i en ultraplatt 36" Samsung-TV, och jag började fundera på vad jag skulle ha den till. Tydligen är det nåt klabb med clouding eller background bleed, så den är borträknad för film eller spel.

Men sen tänkte jag att man skulle ju kunna göra en slags "magic mirror" (fick idén från den här tråden), fast utan själva mirror-grejjen. Jag tänkte mest slänga upp den på väggen i hallen och visa en del info om huset, och liknande. Jag har en Tellstick Duo redan som jag inte använder till nåt vettigt, och en gammal tunn ASUS-dator som kan driva möget.

Men jag vet inte vad jag borde ha på den? Finns det några bra paket för sånt här? Unix-distar, eller Windows-program som kan visa en massa olika sorters info, RSS-flöden, väderprognoser, data från Tellsticks...you name it.
Kommer jag vara begränsad av mina egna kodningskunskaper, eller finns det nåt schysst PnP?

Är jag helt ute och cyklar?

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

@Shudnawz: Du kan ju ha alla dina övervakningskameror på den,
En realtime graf som visar hur mycket ström som går åt,
en 3D bild på huset som visar vilka lampor som är tända.

Massa kul saker ju.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Väderprognos och trafiksituation (om trafik är något signifikant för dig/där du bor, tänker mig allt från när nästa buss går eller om det är kö till jobbet etc).

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

@ZecretW, @Daemon

Tack för förslagen grabbar, men jag är inte direkt närmare HUR jag ska göra det. Vad är en bra grund?

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sunne
Registrerad
Jun 2006

Verkar finnas lite tankar kring att mäta strömförbrukning via RPi här; https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=35676
http://www.currentcost.com verkar ha lite verktyg för att få data av strömförbrukningen

En gammal asus borde kunna sättas upp att arbeta snarlikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

@Shudnawz: HUR är ju ditt äventyr.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu