Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp NY dator Vilken skulle ni valt?

Permalänk
Medlem

Hjälp NY dator Vilken skulle ni valt?

Hej!
Har tidigare bara haft PC men är nu inställd på att köpa en Mac närmare bestämt macbook pro 13". Jag kommer främst använda datorn till studier men tycker om att ha mycket uppe samtidigt men då lättare program som office paketet, massa flikar på webben (youtube i bakgrunden) samt spotify. Däremot vill jag även kunna använda datorn till spel (Sims 4) samt möjligtvis även börja använda programmen FinalCut pro X samt Logic Pro X. Inte såklart på någon avancerad nivå till en början men man vet ju ej hur intresset utvecklas och vill att datorn ska hålla ett antal år framåt. Priset har ju absolut en påverkan då jag som sagt ska bli student men frågan är om det är värt att gå upp i Ram eller i bättre procesor. 256 GB i minne tror jag borde räcka. Modellerna jag har kollat på är dessa två: alternativ 1 alternativ 2

Frågan är funkar det första alternativet bra eller ska jag satsa på den senaste? Eller ska jag köpa den billigare varianten men med större Ram.

Uppskattar alla tips och tankar

Permalänk
Medlem

Du ska köpa alternativ två, med 16GB internminne. Den andra kommer, varken på kort eller lång sikt, att möta några av dina behov om du avser att använda FCPX eller LPX. Om du väntar tills att du är registrerad på en kurs på ett svenskt lärosäte (universitetet eller högskola) så får du också 10 % rabatt och då blir totalpriset på alternativ två, med 16GB internminne, något lägre med 20 853 kronor.

Förvisso så är det väl också så att om du ska köra FCPX på en MacBook Pro 13" så kommer du antagligen tappa tålamodet när du ser hur enorma tider du får med att generera dina filer, så där är en 15" väsentligt bättre. Men absolut, det funkar och jag fattar att det är svårt att gå upp till 25 - 29 000 kronor som student.

Permalänk
Medlem

Jäklar va dyrt med apple alltså. Hade noll koll på deras priser innan. 18000 för en förra gen i5 och 8gb ram med bara 250gb ssd? För att sen sitta kisa på en 13 tums skärm. Vafan köp en win-pc och kör adobe ist. Och Spara 5k till nudlar för hela studietiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Jag köpte nummero 2 med 16 GB minne som jag väntar på, tror den kommer bli bra. Alternativ 1 skulle jag undvika då det är en tvåkärnig processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coreflake:

Jäklar va dyrt med apple alltså. Hade noll koll på deras priser innan. 18000 för en förra gen i5 och 8gb ram med bara 250gb ssd? För att sen sitta kisa på en 13 tums skärm. Vafan köp en win-pc och kör adobe ist. Och Spara 5k till nudlar för hela studietiden

Ja, köp en Windows PC och få en väsentligt sämre skärm, slöare hastigheter på SSD, ett stökigt Windows och ett icke-optimerat Adobe Premiere Pro CC. Superbra idé bara för att spara pengar!

Permalänk
Medlem

För användarvänlighet så är den äldre modellen att föredra för den har inte Touch Bar men den är långsammare med mera. Nya Macbook Pro 2018 kan nu heller inte uppgradera SSD efteråt.

Det är inte värt att köpa Apple idag för dom är så handikappade med Touch Bar, avsaknad av portar och kan inte alls uppgraderas efteråt. Eller det går att uppgradera men då får man ersätta fastlödda kretsar på moderkortet i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

För användarvänlighet så är den äldre modellen att föredra för den har inte Touch Bar men den är långsammare med mera. Nya Macbook Pro 2018 kan nu heller inte uppgradera SSD efteråt.
Det är inte värt att köpa Apple idag för dom är så handikappade med Touch Bar, avsaknad av portar och kan inte alls uppgraderas efteråt. Eller det går att uppgradera men då får man ersätta fastlödda kretsar på moderkortet i den.

Ja, det tycker Du. Andra tycker annorlunda.

För mig är Touch bar en fantastisk produkt. Jag föredrar att kunna anpassa hela den gamla funktionsraden med var jag själv vill ha alla "knappar" och exakt vad jag vill att de ska kunna göra. Däremot tycker jag det är lite tråkigt att inte fler utvecklare drar nytta av det mer, och att Apple fortfarande har en lite för begränsad funktionalitet när det är desktop som är markerat. Konstigt nog så erbjuds olika val om man har ett fönster med Finder öppet än om man bara har klickat på skrivbordet och fått Finder utan att ha ett öppet fönster.

Jag har heller inga problem med att det skulle saknas några portar. USB Type C är enkelt, snabbt och bekvämt. Allt fler produkter kommer med samma gränssnitt, så det blir allt mindre behov av att ha diverse adapters. Och om jag nu skulle sitta på någon plats, som ett kontor, där det behövs gamla portar så har jag en hubb som är hur enkel som helst att ta fram och använda.

Och ja, slutligen så är det ju faktiskt så att Apple inte är ensamma om att göra datorer som inte går att uppgradera efteråt. Fler och fler vill ha extremt portabla, men kraftfulla, datorer. Det gör att man tillverkare sparar utrymme genom att löda fast komponenterna. Jag har inga direkta problem med det, heller. Externa hårddiskar med USB Type C kan prestera riktigt bra. Det enda som är drygt är att man får se till att maxa internminnet direkt.

Permalänk
Medlem

@Thekai:

Stort tack för hjälpen! Fått höra på annat håll att det är onödigt och att basmodellen räcker bra och då tänkt att en uppgradering på något kan nog vara bra men då är det alltså bägge delarna som behövs om man vill framtids säkra datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag köpte nummero 2 med 16 GB minne som jag väntar på, tror den kommer bli bra. Alternativ 1 skulle jag undvika då det är en tvåkärnig processor.

Tack för hjälpen! Tror jag kör så med, hoppas du blir nöjd med din

När får du din dator? Enligt apples hemsida verkar tidigast nu vara 9 augusti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coreflake:

Jäklar va dyrt med apple alltså. Hade noll koll på deras priser innan. 18000 för en förra gen i5 och 8gb ram med bara 250gb ssd? För att sen sitta kisa på en 13 tums skärm. Vafan köp en win-pc och kör adobe ist. Och Spara 5k till nudlar för hela studietiden

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut men ingen av de pc jag köpt har hållt lika länge som vänner mac och på så viss så får man ju nånting för pengarna!

Permalänk

@axelej: har dom fixat tagentborden på dom nya MacBook ? har hört lite olika åsikter ang deras "butterfly tagentbord"

Skrivet av axelej:

Absolut men ingen av de pc jag köpt har hållt lika länge som vänner mac och på så viss så får man ju nånting för pengarna!

beror inte det på vad datorn varit med om.. PC brukar ju ha hål på undersidan, täpps dom till så kan datorn sluta funka.
samma sak med kaffe, läsk, för mycket damm. tappskador.. gångjärn som släpper, dom flesta "fel" brukar vara användarrelaterade.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelej:

Absolut men ingen av de pc jag köpt har hållt lika länge som vänner mac och på så viss så får man ju nånting för pengarna!

Jeg vil på det kraftigste anbefale å velge en SSD på 512 GB. På min windows 10 laptop med bare 256 GB, så er det veldig lite plass tilbake og de siste oppdateringer (windows flytter eldre filer til windows.old folder, slik en kan gå tilbake til den siste fungerende versjon dersom noe ikke funker som det skal) tar mye plass. Vet ikke hvordan Apple legger iOS oppdateringer, men du vil helt sikkert få for lite plass når du skal ha så store apper lagt inn samtidig og også klare arbeide med større bilde eller video filer.

For studier er det best å ha en notebook med relativ bra batteri tid, lett og kompakt til å bære på, ordentlig skjerm ved sol lys og som ikke du har for mye personlig informasjon lagret på dersom den ville forsvinne. Invester i en mindre stasjonær som er tilstrekkelig for å arbeide hjemme med video, bilde og for spill, så du også vil ha et sikkerhets system dersom din arbeidsmaskin (laptop/notebook) ville gå i stykke eller bli stjålet. Med en stasjonær og notebook ville du miste alt du har arbeidet med i dine studier, derom du også lær det rutiner for å holde systemene synkroniserte med det siste arbeide etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@axelej: har dom fixat tagentborden på dom nya MacBook ? har hört lite olika åsikter ang deras "butterfly tagentbord"

beror inte det på vad datorn varit med om.. PC brukar ju ha hål på undersidan, täpps dom till så kan datorn sluta funka.
samma sak med kaffe, läsk, för mycket damm. tappskador.. gångjärn som släpper, dom flesta "fel" brukar vara användarrelaterade.

Självfallet beror det på det (också.) Men som sagt det är bara den uppfattningen jag fått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelej:

Tack för hjälpen! Tror jag kör så med, hoppas du blir nöjd med din

När får du din dator? Enligt apples hemsida verkar tidigast nu vara 9 augusti...

Får den imorn, beställde på lanseringsdagen så gick fort då. Tror nog jag skall bli nöjd, ska leka lite med eGPU också för att se hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag respekterar din frågeställning och att du är inne på Apple. Därav svarar jag alternativ 2. Men vill även framföra att student och Apple rimmar illa rent ekonomiskt. Varför inte stationär PC för tyngre grejer o komplettera med en billig Chromebook? För det är inte jättevassa grejer du får av Apple för de slantarna

Permalänk
Skrivet av axelej:

Självfallet beror det på det (också.) Men som sagt det är bara den uppfattningen jag fått!

tänk på att den kommer att thermal throttla (klocka ner sig själv) om du använder FinalCut pro X osv..
kylningen ska visst vara väldigt underdimensionerad

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@axelej: har dom fixat tagentborden på dom nya MacBook ? har hört lite olika åsikter ang deras "butterfly tagentbord"

beror inte det på vad datorn varit med om.. PC brukar ju ha hål på undersidan, täpps dom till så kan datorn sluta funka.
samma sak med kaffe, läsk, för mycket damm. tappskador.. gångjärn som släpper, dom flesta "fel" brukar vara användarrelaterade.

Apple har släppt third gen butterfly nu. Bland annat finns det ett litet plastskydd (silikonskydd?) under varje tangent för att förhindra att det kommer in smuts och dammpartiklar som skapar de problem vi har sett tidigare. Förhoppningsvis hjälper detta. Det är enda orsaken till varför jag inte har investerat i en ny just nu. Jag väntar på mer långvariga tester för att se om det är löst. Sitter med en MacBook Pro (13-inch, 2017, Four Thunderbolt 3 Ports) just nu och ja, det är skapligt störande för mig som skribent att tangenterna plötsligt slutar fungera och att man får sitta och försöka skaka/knacka och gnugga bort skiten som kommit in under. Det är inte ett jätteproblem i de flesta fall, men något så där irriterande eftersom det stör mitt textflöde när jag skriver mina artiklar.

Vad du beskriver är just det; PC-relaterade problem. Macbook har sina hål på undersidan (de sitter på sidorna, vilket gör att de mer sällan täpps till). Gängjärn som släpper är heller inte ett speciellt stort problem för oss med Mac. Men visst, sedan kan även klantskallar med svindyra Macs slarva och spilla läsk, kaffe och sådant. Själv har jag inte sådant i närheten. För dyrt och för omständigt att spilla.

Skrivet av Gigantrix:

Jeg vil på det kraftigste anbefale å velge en SSD på 512 GB. På min windows 10 laptop med bare 256 GB, så er det veldig lite plass tilbake og de siste oppdateringer (windows flytter eldre filer til windows.old folder, slik en kan gå tilbake til den siste fungerende versjon dersom noe ikke funker som det skal) tar mye plass. Vet ikke hvordan Apple legger iOS oppdateringer, men du vil helt sikkert få for lite plass når du skal ha så store apper lagt inn samtidig og også klare arbeide med større bilde eller video filer.

For studier er det best å ha en notebook med relativ bra batteri tid, lett og kompakt til å bære på, ordentlig skjerm ved sol lys og som ikke du har for mye personlig informasjon lagret på dersom den ville forsvinne. Invester i en mindre stasjonær som er tilstrekkelig for å arbeide hjemme med video, bilde og for spill, så du også vil ha et sikkerhets system dersom din arbeidsmaskin (laptop/notebook) ville gå i stykke eller bli stjålet. Med en stasjonær og notebook ville du miste alt du har arbeidet med i dine studier, derom du også lær det rutiner for å holde systemene synkroniserte med det siste arbeide etc.

iOS och macOS hanterar uppdateringarna på olika sätt men inte ens i närheten av hur Windows 10 gör det med sin 'windows.old'-folder.

Jag förstår inte grejen med att några av er vill ha det till att trådskaparen ska köpa en stationär och en bärbar maskin. Absolut, det går att få betydligt mer kraft i en stationär, både PC och iMac, men det är ju inte vad som direkt efterfrågas i tråden. Dessutom finns det ju inget direkt motsatsförhållande så länge TS inte avser att göra extremt stora videoproduktioner som kräver jättemycket beräkningskraft. Och i ett sådant läge så är det ju bara en klar fördel att kunna köra helt bärbart. Sedan när det gäller hårddisk så kan han ju komplettera med en riktigt bra USB Type C-hårddisk (helst med Thunderbolt 3) som levererar grymma hastigheter, även om det förstås inte är i närheten av vad som kommer ut internt med Apples nya uppdaterade SSD-lösning.

Skrivet av Grönahunden:

tänk på att den kommer att thermal throttla (klocka ner sig själv) om du använder FinalCut pro X osv..
kylningen ska visst vara väldigt underdimensionerad

Det där är inte ett stort problem i det här fallet. Vi har sett vissa (ibland stora) problem med nya i9-processorn, men å andra sidan gäller då även detsamma för Dell XPS 15 m.fl och vid användning av Adobe Premiere Pro CC i Windows 10-miljöer. Väldigt få tunna och kraftfulla datorer, oavsett märke, är byggda för att fullt ut klara av att hantera detta utan att börja throttla.