Permalänk

Konstigt WIFI bekymmer..

Hej!

Hoppas det finns någon kunnig här som kan hjälpa mig.

Har nyligen fått problem med att mitt WIFI ger mig skit resultat

Har idag 300/100mb fiber där allt är som det ska när jag kör kabel direkt i uttaget.

På 2,4ghz får jag ut mellan 15-70mb (pendlar)
På 5ghz får jag knappt ut 20...

Tidigare när jag hade 100mb (någon månad tillbaka) hade jag inga bekymmer, utan låg mellan 75-90 på trådlöst (pga störningar från grannar förmodar jag).

Håller ordagrant på att bli tokig då jag inte hittar felet :S
Har kollat så jag ligger på rätt kanaler och även installerat om routern och drivarna till mitt nätverkskort.

Rätt säker på att det är något med routern då jag flushat DNS, clearat host, förnyat DHCP, reparerat winsock/TCPIP och clearat proxy/VPN inställningar.

Router: Asus RT-AC66U
Nätverkskort: Asus N53

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Dina grannar kanske använder wifi mer ifag än tidigare? Ni delar ju alla på samma kapacitet i eterns och vil ldu ha prestanda så är det fast anslutning/kabel som gäller.
Ibland kan man få bra fart om man har wifidelar med kort räckvidd, desto kortare desto snabbare så 5 GHz är bättre än 2,¤ och den nyaste och snabbaste standarden 802.11 ad använder 60 GHz för att absolut inte kunna passera väggar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Hej!

Hmm.. möjligt att dem gör, men jag får ändå inte ihop det liksom, på 5ghz har jag ingen granne som det krockar med (bara en granne som använder 5:an).

Och gällande räckvidden är jag medveten om problemen med väggar osv men det har inte vart ett problem tidigar och mäter jag med laptop eller mobil på båda näten sittandes vid routern (använt inSSIDer och WIFI analyser) så får jag liksom knappt 90 på 5ghz och fortfarande typ 50 på 2,4

Någon månad tillbaka när jag hade 100 hade jag som sagt mellan 70-90 i andra ändan huse...

Permalänk
Skrivet av Chriszackrisson:

@mrqaffe:

Hej!

Hmm.. möjligt att dem gör, men jag får ändå inte ihop det liksom, på 5ghz har jag ingen granne som det krockar med (bara en granne som använder 5:an).

Och gällande räckvidden är jag medveten om problemen med väggar osv men det har inte vart ett problem tidigar och mäter jag med laptop eller mobil på båda näten sittandes vid routern (använt inSSIDer och WIFI analyser) så får jag liksom knappt 90 på 5ghz och fortfarande typ 50 på 2,4

Någon månad tillbaka när jag hade 100 hade jag som sagt mellan 70-90 i andra ändan huse...

det finns andra saker som kan störa ut wifi.. mikrovågsugnar kan "läcka" & annan utrustning som använder 2.4Ghz kan göra det svårt för routern även om du inte kan se signalen då det inte är en hotspot/router.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden:

Hej!

Absolut, men har självklart inte kört micro eller haft tvn påslagen osv är jag mätt.. Bor i radhus så har bara en granne "nära" och att han plötsligt skulle skaffat en kärnreaktor till micro känns osannolikt

Permalänk

inSSIDer

Bild från inSSIDer nedan, som ni ser så är det ingen konkurrens på 5ghz så det känns märkligt att det nu ger så sjukt dåligt utslag när det inte vart bekymmer tidigare..

https://imgur.com/a/uVn4XoT

Permalänk

Bild från inSSIDer nedan, som ni ser så är det ingen konkurrens på 5ghz så det känns märkligt att det nu ger så sjukt dåligt utslag när det inte vart bekymmer tidigare..

https://imgur.com/a/uVn4XoT

testa med en annan router om du har samma problem, med samma inställningar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Mät också med kabel. Det är inte nödvändigtvis så att problemet endast ligger i wifi-miljön, utan att högre tryck på fastighetens lina/områdets switch har dragit ned din maximala throughput också.

Sen som någon annan sa; radioteknik är komplext, och även om inSSIDer är ett bra verktyg så berättar det inte allt. Kolla också hur miljön ser ut på insidan; skickas ovanligt mycket trafik internt inom nätverket? Familjen ledig och använder sina enheter ovanligt mycket? Nån smarttv som står på? Nån ny leksak som hämtar/skickar trafik?

Visa signatur

---

Permalänk

@Gorian:

Har med kabel via routern samt direkt i uttaget och där är det fullt drag.

Vi är bara jag och sambon så ingen skillnad i vardagen och inga nya leksaker hos mig, sen har grannen just kommit hem (bortrest några månader) och problemet startade långt innan. :/

Permalänk
Medlem

@Chriszackrisson: Okej. Testa med andra enheter (telefonerna exempelvis) och se om samma typ av mönster kan skådas där. Om så är fallet kan du räkna bort datorn som felkälla.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem

@Gorian:

Har med kabel via routern samt direkt i uttaget och där är det fullt drag.

Vi är bara jag och sambon så ingen skillnad i vardagen och inga nya leksaker hos mig, sen har grannen just kommit hem (bortrest några månader) och problemet startade långt innan. :/

Har du provat att ändra kanalbredden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Gorian:

Hej!

som jag skrev ovan så har jag testat både med mobil och en annan laptop och tror att det sitter i routern :/

Permalänk

@mrqaffe:

Har testat 20,40 och mixat och ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Om du kollar i routerns trafikbevakare under tiden du mäter throughput:en i datorn; stämmer de båda då överens, eller säger routern att det går mer trafik än vad datorn visar?

Visa signatur

---

Permalänk

@Gorian:
bra fråga ska kolla!

Permalänk

@Gorian:
Hade bara möjlighet att kolla trådlöst nu får kolla kablat imorgon, men det är inte samma..

I traffic manager frå jag 73 ner och 56 upp och bredbandskollen ger mig 45 ner och 62 upp :S

Permalänk
Medlem

Hm okej. Det kan ha och göra med hur den mäter iofs. Vill minnas att bredbandskollen inte skickar så mycket faktisk data, utan den räknar ut hastigheten på några få upp-/nedladdade megabyte. Skulle vara bra att testa med något mer ihållande, typ ladda ner något spel i Steam eller nåt.

Visa signatur

---

Permalänk

@Gorian:
Aaah isee, alt "låna" en film eller något... Utorrent borde ju vara rätt korrekt?

Kollar imorgon, men vad har det för betydelse om hastigheten misstämmer i webbläsaren mot routern?

Permalänk
Medlem

Det där nätverkskortet som kanske inte är det bästa, var sitter det någonstans i förhållande till din router? Kan det vara så att du inte får nån bra täckning mellan kort och router, kanske?

Har du provat på hastigheten på speedtest, bredbandskollen visar inte alltid så bra resultat, Kan ju vara en idé att testa för att se om du får lika dålig fart där. http://www.speedtest.net/sv

Permalänk
Medlem

Efter att ha kikat runt lite verkar det som många haft olika lajbans problem med wifi på den routern (och vissa andra Asus routrar) och de flesta har löst det genom att ladda in merlin firmware. Kanske värt att testas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@57josa:
Hej!

Jo har kört även speedtest, får så gott som samma där :/

Har också vart inne på det.. N53 börjar vara gammal och blivande flaskhals nu när jag skaffat 300mb, men det som stör mig är fortfarande att jag fått ut 75-95 på den tidigare och inte flyttat varken dator eller router på 2,5år.

Permalänk

@Antagligen:
Redan installerat! Provade förs installera om den till fabrik men då det inte funkade drog jag in merlin.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att routern står inklämd i ett trångt mediaskåp och blir väldigt varm (och går på halvfart) när det plötsligt blivit medelhavsklimat i Sverige?

Permalänk

@henkiii:
Nope sitter mitt i huset öppet på väggen med fri sikt till datorn som bara är dryga 4meter bort, temperaturen på router är kring 50 när den arbetar så tycker inte den borde gå på halvfart :S

Permalänk

Uppdatering!

Köpte nytt nätverkskort
PCE AC68 MEN problemet kvarstår... xD

När jag mäter med WIFI analyser (imobilen) så säger den mellan 300-580 på 5ghz, men förmodar att det är lokalt den mäter?
Gjorde ett speedtest och kollade traffic monitor i routern samtidigt och då såg det ut som följande..
https://imgur.com/a/pGoKpuH

Hjälp xD

Permalänk
Medlem

Byt namn på wifit och anslut bara en dator och mät. Ifall någon enhet stör när den är ansluten.

Om du inte gjort det så uppdatera firmware i router.

Permalänk
Rekordmedlem

Köpte nytt nätverkskort
PCE AC68 MEN problemet kvarstår... xD

När jag mäter med WIFI analyser (imobilen) så säger den mellan 300-580 på 5ghz, men förmodar att det är lokalt den mäter?
Gjorde ett speedtest och kollade traffic monitor i routern samtidigt och då såg det ut som följande..
https://imgur.com/a/pGoKpuH

Hjälp xD

WIFI analyser (imobilen) ? Den mäter väl inte nått utan visar bara länkhastigheten.

Visa signatur

Permalänk

@jocke92:
Tror du missade det jag skrev xD Redan provat detta, installerat om den 2 gånger sen drog jag in merlin så det är programvaran jag har nu.

Permalänk

@mrqaffe:

Exakt, det var ställt som en fråga.. Använde det med tanken att om jag har 400mbit/s lokalt så äre signalen ok, eller?

Permalänk
Rekordmedlem

@mrqaffe:

Exakt, det var ställt som en fråga.. Använde det med tanken att om jag har 400mbit/s lokalt så äre signalen ok, eller?

Nej det visar bara länkhastigheten, inte hur lång tidsandel du kan kommunicera, du kan ha väldigt hög länkhastighet men få kass prestanda om du tex bara kan använda den 1/100 del av tiden, då får man både låg throughput och hög latens fastän länken ser "bra" ut. Wifi använder ett delat medium.
Mät med Bredbandskollen eller nått som visar verklig prestanda mot internet eller med nått annat om det är prestandan i lanet du vill se, det viktiga är att vara på det klara med vad värdena visar.
Min mobil visar en länk på 866 Mbit/s och mäter jag med BBK appen så får jag ca 127 Mbit/s både upp och ner vilket iofs är bra men det visar ju på att siffrorna visar helt olika saker.

Visa signatur