Permalänk

@mrqaffe:

Tack då förstår jag! Men när jag kör via bredbandskollen,speedtest osv så får jag ruggigt olika svar så jag vågar inte lita på dem..
Speedtest 100mbit/s
Bredbandskollen 50-70mbit/s
DSL report 76mb/s och där verkar det var min QoS som det är nångon vajing med då jag får "F" som resultat på bufferbloat :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chriszackrisson:

@jocke92:
Tror du missade det jag skrev xD Redan provat detta, installerat om den 2 gånger sen drog jag in merlin så det är programvaran jag har nu.

Har läst igen men ser inte var du har testat det. Är lite rörigt och små detaljer gör stor skillnad i hur man testar och sedan att du ska förmedla allt till oss.

Citat:

Byt namn på wifit och anslut bara en dator och mät. Ifall någon enhet stör när den är ansluten.

Är det alla enheter som visar ungefär samma dåliga mätvärden?

Tänk också på att ifall du har igång inSSIDer och WIFI analyser när du gör mätningarna så påverkas de negativt.

Olika webbläsare och bredbandskollen/speedtest påverkar också resultatet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chriszackrisson:

@mrqaffe:

Tack då förstår jag! Men när jag kör via bredbandskollen,speedtest osv så får jag ruggigt olika svar så jag vågar inte lita på dem..
Speedtest 100mbit/s
Bredbandskollen 50-70mbit/s
DSL report 76mb/s och där verkar det var min QoS som det är nångon vajing med då jag får "F" som resultat på bufferbloat :S

Alla siffrorna är nog egentligen rätt men de mäter olika saker så det gäller att inse det och kunna tolka svaren, speedtest mäter mot servrar som är "längre bort" på internet så det brukar för de flesta som mäter innebära flera routing-hopp.
Du har ju inte samma hastighet och latens till allt på internet eftersom avstånd och bandbredd på länkarna påverkar så ska man jämföra så måste man hålla koll på vad man jämför

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Självklart, men vad spelar det för roll egentligen? Oavsett vilket test jag gör så är det fortfarande fel xD
Jag menar bredbandskollen är ju flash baserat, därför jag testat andra för att se så inte webbläsaren är felet liksom.