Rätt MSDOS version för Windows2 aka Win386.

Permalänk
Medlem

Rätt MSDOS version för Windows2 aka Win386.

Tja!

Jag sitter här och spenderar stora delar av min semestertid åt att bygga en Windows 2 maskin.
Jag har rätt hårdvara, men kan inte riktigt hitta rätt DOS version för windows2.
har testat msdos6 msdos 6.22. Och msdos 5. Men funkar ej.

Bör man gå lägre? Har en version av msdos 4, Men bara en basic version utan highmem.
Någon som har lite kunskap om Windows2 och kan tipsa om någon bra dos version?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Isåfall borde V3.3 vara bäst om jag kommer ihåg rätt. Har för mig att väldigt många dator hade det installerat då.

Från väldigt dåligt minne har jag för mig att majoriteten av datorer hoppade från 3.3 till 5.0

edit:
Fortsatte att nostalgi surfa på wilkipedia och vad jag kan se kom inte himem.sys förräns 5.0

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

MS-DOS 3.3 är nog det bästa valet - det var den senaste som fanns ute när Windows 2 släpptes.
MS-DOS 4.x hade rätt dåligt rykte och en del problem, så den är det nog säkrast att undvika.

Både MS-DOS 5 och 6 är egentligen bättre än 3.x, men har du redan provat dem utan att få det att funka så är det nog inget alternativ.

Permalänk
Medlem

Du kanske borde läsa på lite om DOS och Windows om du ska bygga en retrodator?

Windows 3.0 efterträddes av 3.1 och senare Windows for Workgroups 3.11. Därefter kom Windows 95, den bespottade Windows 98 och så Windows 98SE. Efter det kom Windows XP som hade rötterna i server-operativsystemet Windows NT.

En DOS-version som skulle kunna passa är 5.0 eller 6.21 / 6.22. Det är inga stora skillnader på 5.x och 6.x "under huven" utan rör mest verktyg för filkomprimering, då hårddiskar var mycket dyrt på den tiden. Om detta krånglar är det Windowsinstallationen du behöver titta närmare på.

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Du kanske borde läsa på lite om DOS och Windows om du ska bygga en retrodator?

Windows 3.0 efterträddes av 3.1 och senare Windows for Workgroups 3.11. Därefter kom Windows 95, den bespottade Windows 98 och så Windows 98SE. Efter det kom Windows XP som hade rötterna i server-operativsystemet Windows NT.

En DOS-version som skulle kunna passa är 5.0 eller 6.21 / 6.22. Det är inga stora skillnader på 5.x och 6.x "under huven" utan rör mest verktyg för filkomprimering, då hårddiskar var mycket dyrt på den tiden. Om detta krånglar är det Windowsinstallationen du behöver titta närmare på.

Lycka till med bygget!

Du ber honom läsa på men kommer sedan med meningslös information om Windows 3.0 och senare som alla involverade högst troligen redan känner till? Har du ens läst att det gäller Windows 2.0?

Det kan vara så att DOS 5.0 och senare inte är kompatibelt med Windows 2.0 på grund av t.ex. införandet av himem.sys. När jag läser systemkrav står det "DOS 3.0" på Windows 2.0. Medan det står "DOS 3.0 or later" på Windows 2.1. Säger inte att det är så, men kan vara värt att testa DOS 3.0 innan man dömmer ut Windowsinstallationen.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel men har för mig att windows 2 fanns i två olika versioner en för 286 och en för 386.
Kan vara värt att kolla upp ifall inte Dos 3.3 funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Du kanske borde läsa på lite om DOS och Windows om du ska bygga en retrodator?

Windows 3.0 efterträddes av 3.1 och senare Windows for Workgroups 3.11. Därefter kom Windows 95, den bespottade Windows 98 och så Windows 98SE. Efter det kom Windows XP som hade rötterna i server-operativsystemet Windows NT.

En DOS-version som skulle kunna passa är 5.0 eller 6.21 / 6.22. Det är inga stora skillnader på 5.x och 6.x "under huven" utan rör mest verktyg för filkomprimering, då hårddiskar var mycket dyrt på den tiden. Om detta krånglar är det Windowsinstallationen du behöver titta närmare på.

Lycka till med bygget!

Skrivet av Aleshi:

Du ber honom läsa på men kommer sedan med meningslös information om Windows 3.0 och senare som alla involverade högst troligen redan känner till? Har du ens läst att det gäller Windows 2.0?

Det kan vara så att DOS 5.0 och senare inte är kompatibelt med Windows 2.0 på grund av t.ex. införandet av himem.sys. När jag läser systemkrav står det "DOS 3.0" på Windows 2.0. Medan det står "DOS 3.0 or later" på Windows 2.1. Säger inte att det är så, men kan vara värt att testa DOS 3.0 innan man dömmer ut Windowsinstallationen.

Han har faktiskt rätt! Jag kan ha läst på lite mer.
Men jag tycker det förstör det roliga lite grann. Men efter att jag har installerat om msdos för sjunde gången på en kväll/natt så tänkte jag att jag frågar om lite hjälp.
Jag tycker det är lite roligare att testa mig fram, o se vad som funkar och vad som ej funkar.

Men efter många om och men så funkar det. Fick igång det med msdos 4.01.
Jag fick sitta och bråka med memset vilket jag antar är en gammal version av himem?
Men sen märkte jag att jag inte behövde köra med memset igång. Utan att jag kunde fixa det senare.
Bara att windows2 inte kommer att vara till 100 optimerat, Så nu körs det.

Men har ni några tips på roliga program eller funktioner till windows2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelen:

Men har ni några tips på roliga program eller funktioner till windows2?

Har bara kört Windows 1.03 och Windows 3.11, så har tyvärr inga tips på program.

Vad kör du på för någon hårdvara? Har gamla 286/386:or här varav en med VGA-grafik Där är Deluxe Paint II för DOS riktigt trevligt. Windows var väl inte mycket att hurra för förrän 3.x kom.

Skickades från m.sweclockers.com