Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Steams nya chattklient förbättras och blir en Discord-konkurrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Man kan nu tjuvlyssna på sina friends som man kickar från samtal.
https://www.reddit.com/r/Steam/comments/91mbwl/the_new_steam_...
Och så kan medlemmar med moderator rank eller högre banna owner från deras egna grupp.
https://www.reddit.com/r/Steam/comments/91leea/owner_can_be_b...

Det nämns att tjuvlyssningen blev fixad, sen tycks jag inte kunna banna ägare - men att banna andra officerare går bra.

Skrivet av hakd:

Ytterst tveksamt, steams chatt har varit död i evighet. Vem vill gå till en beta ifrån något som funkar

Du skulle nog bli överraskad över hur många som använder steams chatt, själv bytte jag och kamraterna ifrån msn för över 10 år sedan och har använt steams gruppchatt flitigt sen dess.
Själv välkomnar jag denna förändring, mer funktion i ett ställe, mindre nöd för flera olika program.

Permalänk
Medlem

Störande. Hade Metro skin installerat så nu ser Steam helknasigt ut. Ska man göra sånt här vore det trevligt om det fanns möjlighet att behålla det som det var. Knappast så att steam kommer kunna konkurrera på allvar med discord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Saknar att använda IRC...

Varför har du slutat använda irc då? Jag kör det fortfarande och är med i massa aktiva kanaler. Tycker inte det finns någon riktig utmanare faktiskt, discord känns bloatat i min mening.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Chat updateringen funkar knappt, konversationsfönster crashar och om en kompis skickar en video så auto-sizar den INTE så du ser 1/5 av videon om du inte re-sizar själv, och det är också pproblem med att spela upp videos i konsversationsfönster då det också gör att det crashar.

Personligen använder jag Discord då det funkar som det ska, och det är enkelt att använda och man hittar folk mycket lättade på Discord, om Steam ska bli en "Discord contender" så måste dem ha en ordentlig lista på non-friends som man kan chatta/voice chatta med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Då måste jag vara den enda som inte använder discord om alla använder det för att chatta 😂😂

Jabber och mumble räcker för mig med. Båda går göra säkra till skillnad från discord som har noll i säkerhet, sedan är inline länkande av diverse gifs och annat skit välkänt som infektions vektor så man måste uppskatta hur lite folk bryr sig om sin egen säkerhet.

PS: Och det värsta med discord är att den använder electron (som bör förbjudas i lag och dess utvecklare fängslas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jabber och mumble räcker för mig med. Båda går göra säkra till skillnad från discord som har noll i säkerhet, sedan är inline länkande av diverse gifs och annat skit välkänt som infektions vektor så man måste uppskatta hur lite folk bryr sig om sin egen säkerhet.

Kör med Mumble om jag ska prata med någon, steam för att chatta. Mer behöver man inte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Kör med Mumble om jag ska prata med någon, steam för att chatta. Mer behöver man inte

Jabber är säkrare än steam och fungerar bättre med kryptering så vi kör med det. Sedan har jag i princip slutat köpa spel på steam, kör gog, så då är det smidigt att det är något oberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Störande. Hade Metro skin installerat så nu ser Steam helknasigt ut. Ska man göra sånt här vore det trevligt om det fanns möjlighet att behålla det som det var. Knappast så att steam kommer kunna konkurrera på allvar med discord.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg inte det. Att kunna ha två funktioner i ett program istället för två är rätt skönt för folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eight08:

Säg inte det. Att kunna ha två funktioner i ett program istället för två är rätt skönt för folk.

Givetvis är det så, förutsatt att det funkar som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Använder i stort sett endast steam. Ni som bara använder discord, hur går ni tillväga, bjuder ni in alla ni har på steam i en kanal?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jabber och mumble räcker för mig med. Båda går göra säkra till skillnad från discord som har noll i säkerhet, sedan är inline länkande av diverse gifs och annat skit välkänt som infektions vektor så man måste uppskatta hur lite folk bryr sig om sin egen säkerhet.

PS: Och det värsta med discord är att den använder electron (som bör förbjudas i lag och dess utvecklare fängslas).

Mmm saknar Mumble. Hade min egen server med ett 10-tal vänner som spelade ihop. Men sen kom detta Discord och det pushades hårt för att byta till det. För det var ju sååååå enkelt. Nu sitter jag här och väntar på att riskkapitalet ska ta slut för Discord, så att dom kan köpas upp av någon jätte som pressar in reklam i den och vi kan byta tillbaka till Mumble

Permalänk

Och fortfarande kan de inte desgina överhuvudtaget. En ny produkt som fortfarande set helt fruktansvärd ut. Och hela programmet är ju bara en wrapper för hemsidan. Så sjukt fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Varför har du slutat använda irc då? Jag kör det fortfarande och är med i massa aktiva kanaler. Tycker inte det finns någon riktig utmanare faktiskt, discord känns bloatat i min mening.

För att de kanaler jag var i är inaktiva nu. Jag var en av de sista att lämna.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Nä, jag tål inte fula designer bara. Det brinner i själen.

Aha, okej, kan förstå att du inte tycker om designen!

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem

Usch fy vale. Ännu en klient som faller för det fula grupptrycket.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nstrom:

Det nämns att tjuvlyssningen blev fixad, sen tycks jag inte kunna banna ägare - men att banna andra officerare går bra.

Du skulle nog bli överraskad över hur många som använder steams chatt, själv bytte jag och kamraterna ifrån msn för över 10 år sedan och har använt steams gruppchatt flitigt sen dess.
Själv välkomnar jag denna förändring, mer funktion i ett ställe, mindre nöd för flera olika program.

Allt finns det någon, men med konkurrenter som discord som är helt utan reklam och begränsningar så blir det extremt svårt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Exakt det jag tycker. Körde disco typ ett halvt år, sen kände jag bara meh - nästan bra. Det uppfyllde inte mina behov, för mycket screen bloat, så kallad "design". Samma misstag som skype gjorde när jag övergav det för massa år sedan. Personligen kör jag TS för voice och snabba meddelanden och mest Slack för persistent chat. Disco är 4/5 på allt men bäst på ingenting - tvärt om mot vad någon skrev gillar jag inte swiss army knife program som försöker göra allt.

Discord: För mycket design och för små konstraster mellan olika sektioner. Men det löser sig med vanan, men det på något sätt så känns det väldigt begränsat. Men det kan vara vara en känsla.

Jag håller med dig i mycket av vad du säger, men jag tycker att slack lider av många av samma problem som discord gör. Men jag vet inget bättre alternativ. Man kanske borde köra discord med alla sina kunder, så som man gör med slack.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Skulle hellre använda steam, det är ju liksom redan igång.. så slipper man starta ännu en applikation.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Steam? Discord? Nejnej, MSN Messenger är ju det som gäller!

#stuckinyear2005

Messenger var för alla noobs som på den tiden inte fattade att IcQ var bättre......

Permalänk
Medlem

@kelthar: Jo Slack är inte perfekt, men har inte funnit något bättre. Kör man det i webbläsaren kan man designa om det en del själv med t.ex. Stylish och / eller Greasemonkey för att ändra form och funktion efter smak.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@kelthar: Jo Slack är inte perfekt, men har inte funnit något bättre. Kör man det i webbläsaren kan man designa om det en del själv med t.ex. Stylish och / eller Greasemonkey för att ändra form och funktion efter smak.

Sant, men då kör man det ju genom webbläsaren =). Jag gillar program mer än webappar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Kanske blir man använder det mer inom sin kompiskrets men tror knappast streamers kommer gå ifrån Discord till Steam. Så många har byggt sina communities runt Discord, inte bara streamers men även spelutvecklare och allt möjligt. Nja Discord lär blir svår att rubba. Jag lär då inte flytta mitt streamer community.