Har prestandautvecklingen för laptops avtagit?

Permalänk

Har prestandautvecklingen för laptops avtagit?

Hej!

När jag tidigare har uppgraderat eller köpt ny stationär dator med ett antal års mellanrum så har jag kunnat ta väldigt stora prestandakliv uppåt. När jag har jämfört benchmarkvärde för CPU så har den nya haft ett 3-4 gånger högre värde om jag köpt en CPU för samma summa som t.ex 5 år tidigare.

Jag är medveten om att det finns väldigt mycket annat än bara CPUn som avgör hur pass kraftig en dator blir men när jag nu börjar titta på ny laptop blir jag väldigt förvånad.

Min nuvarande ASUS N56 köpte jag för c:a 5 år sedan för runt 10.000:-. Den har en Intel i7-3610qm som är 4-kärnig och har en klockfrekvens på 2,30ghz och får en benchmarkpoäng på 7471 https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-3610QM...

Nu har jag bara börjat titta väldigt hastigt och inte jämfört så mycket men om jag titta på nya laptops i samma prisklass kommer jag på CPUn i bästa fall upp i drygt 9000 poäng och ibland t.o.m. lägre än min nuvarande.

Jag vet inte om jag i total okunnighet stirrar mig blind på denna poäng men har det inte hänt mer prestandamässigt de senaste åren? Kan jag vänta mig en prestandaökning på "bara" 20-30%? I jämförelse som sagt så har mina stationära uppgraderingar gett enorma kliv uppåt (använder datorn för musik- och videoproduktion).

Tack

Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

En extremt förenklad version av situationen är den att även på den stationära sidan har processorkraftsutvecklingen bromsats. Intel har stött på problem i sin utveckling vilket har gjort att den relativa prestandaökningen har minskat från år till år.

På den bärbara sidan har mycket handlat om att optimera för bra batteritid och svalare datorer.

Med ovanstående sagt är det också så att många benchmarks är dåliga indikatorer på prestandautvecklingen i vanliga användarscenarion.

Förhoppningsvis kan andra ger mer uttömmande svar om utvecklingen, om du är intresserad.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Ja, som LaoLao skrev så det dels har strulat med nedkliven i tillverkningsteknik. Vi är alltså kvar på tillverkningstekniken 14nm för vad beträffar både Amd och Intel processorer. Vilken togs i bruk 2014. Amd säger sig ha 7nm redo för Zen2 och Intel står och stampar och försöker få till 10nm vad jag förstår.

Till det, så har en del krut lagts på lägre strömförbrukning och effektivitet. Mer pang för strömmen är viktigt för såväl laptops och smartphones och i förlängningen kanske även isnivåerna på polerna.

Här är en artikel som behandlar ämnet;
https://www.notebookcheck.net/Intel-s-Development-over-the-Pa...

Värt att anmärka är att artikeln skrevs i början av 2017 och därför inte tar hänsyn till ryzen.
Men artikeln målar ungefär samma bild som @overthemoon: Framstegen är inte lika stora längre.

Permalänk
Medlem

Svalare, mindre och längre batteritid.

Gällande prestanda har det inte hänt mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Liksom nämnts ovan beror det ju också mycket på vilken sorts användning som avses och vid exempelvis flertrådad användning har ju rätt mycket hänt, se tex https://www.google.se/amp/s/www.techspot.com/amp/review/1604-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorslow:

Ja, som LaoLao skrev så det dels har strulat med nedkliven i tillverkningsteknik. Vi är alltså kvar på tillverkningstekniken 14nm för vad beträffar både Amd och Intel processorer. Vilken togs i bruk 2014. Amd säger sig ha 7nm redo för Zen2 och Intel står och stampar och försöker få till 10nm vad jag förstår.

Till det, så har en del krut lagts på lägre strömförbrukning och effektivitet. Mer pang för strömmen är viktigt för såväl laptops och smartphones och i förlängningen kanske även isnivåerna på polerna.

Här är en artikel som behandlar ämnet;
https://www.notebookcheck.net/Intel-s-Development-over-the-Pa...

Värt att anmärka är att artikeln skrevs i början av 2017 och därför inte tar hänsyn till ryzen.
Men artikeln målar ungefär samma bild som @overthemoon: Framstegen är inte lika stora längre.

Ryzen Zen+ är byggd på 12nm teknik

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Det är bara grafiken som blivit vassare i laptops och givetvis dom snorsnabba m.2 SSD enheterna men nu lanseras fler och fler laptops med Core i9 6-kärniga cpu'er med HT så processorprestandan kommer nog sticka iväg i laptops inom kort

https://www.webhallen.com/se/product/285597-Asus-ZenBook-Pro-...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4760025
11000:- 6kärnor/12trådar med i7 8750H
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-3610QM-vs-Intel...

Edit: finns ett par till för kring 12000

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s369291668&o=produkt_p...

Det finns snabbare datorer, men fokus har ju helt klart legat på att kapa mm och öka batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för era svar!

Får hoppas utveckling sätter lite fart....har själv större behov av prestanda än batteritid och portabilitet men förstår förstås behovet av detta.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kan tycka själv att utvecklingen äntligen tagit ett kliv. Sitter på en gammal laptop med sandy bridge (2630qm) och med gen 3 ivy så förbättrades grafiken avsevärt (typ dubbla) och 15W U serie processorer började introduceras.
I 4de gen så gick alla normala ner till 15W cpuer och prestandan sjönk lite i full last flertrådat men batteritid/vikt/storlek var lättare att hantera med den nya arkitekturen.
Sedan gen 5-7 förbättrade de prestandan varje gen tillsammans med lite grafik och gen 8 gav oss quads i U serien (vilket ja tyckte borde kommit med 5 eller 6e gen i 25-30W tdp) men nu med TDP på 15-25W.

På HQ CPUerna så hände väldigt lite då de inte tog samma kliv som mellan serien 35->15W och bara lite fix varje generation på klockfrekvenser och gpu (samt arkitekturskillnaden i 4de gen) men de fick precis 6 kärnor äntligen också.

Så jag kan tycka att det är det största klivet vi gjort på iallafall 6 år där den stora grafikförbättringen i och med gen 3 och 15W användandet i och med gen 4 är de andra två kliven men mindre

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Datavetare

Sitter man på en fem, sex år gammal ”QM” medel med 35-45 W TDP har det ju inte hänt jättemycket.

Vad som däremot hänt under tidsperioden är att marknaden nästan helt gått till ultratunna modeller. I segmentet 15 W TDP har det varit en rejäl utveckling.

En i7-8550U (4C/8T 15 W TDP med 4,2 GHz max turbo) är snabbare än TS CPU och klart mer än dubbelt så snabb som fem år gamla U-serie modeller.

Med Whiskey Lake kliver 15 W modellerna upp till 4,5-4,6 GHz turbo, d.v.s bättre enkeltrådprestanda än det flesta desktop CPUer som nu folk sitter på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att usd gått från ca 6,50 sek till 8,8 sek de senaste 5 åren. I grova förenklade drag innebär detta att du idag får betala 33% mer sek idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

Pga fysikens lagar. Vi kryper allt närmare slutet på vad vi kan göra med de halvledare och andra ämnen vi använder i dagens transistorer. krymper det mycket mer så släpper transistorerna ibland igenom elektroner även när de inte ska göra det. Minsta imperfektion i halvledaren kan ge problem när man ligger på de avstånd där man närmar sig nu. Skulle gissa på att priset för att utveckla tillverkningsprocesserna är högt just nu. Se bara på Intel som haft problem att komma ner på 10nm och som nu kör ännu en refresh med andra lösningar än krympt arkitektur. Laptops har möjligen stannat av pga att gapet mellan laptop och desktop minskat massivt senaste åren.
Det var nästan ingen som gameade på en laptop för 15 år sedan. Sen blev alla bekväma och skulle lätt kunna åka på lan med moppen och laptop setupen i ryggsäcken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maktor:

Värt att notera är att usd gått från ca 6,50 sek till 8,8 sek de senaste 5 åren. I grova förenklade drag innebär detta att du idag får betala 33% mer sek idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant! Lätt att glömma bort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies